Hållit på med rören hela dagen. trodde jag skulle få allt färdigdraget idag men råkade somna på horan i garaget o när jag vakna var jag alldeles för trött för att fortsätta
Tänkte det kanske finns någon läsare här som är lite nyfiken på hur man gör när man drar egna bromsrör. Så varför inte en liten guide på hur man gör? eller iaf på hur jag gör
Först behöver man lite rör
sen så böjer jag en bit rakt
o så kapas röret en bit från änden då jag inte orkar böja det rakt längst ut för hand. kapar röret vid det raka så inte konan blir oval o jävlig
dem värsta graderna borrar jag bort lite försiktigt, sen tar jag resten med en liten bladkniv
På med nippel och ev gummi-genomföring på röret.
sen så sätts röret fast i koningsverktyget
sådär ja
sen så kan man börja forma röret så det passar bilen vilket kan vara lite trixigt. Jag skruvar fast röret i slangen den ska sitta i för att underlätta när första böjen ska göras
sådär, nu kan vi ta bort röret igen.
och så pillar jag ut röret till hjulhuset igen från motorrummet
sen formar jag till det sista på röret i hjulhuset
Nu ska det formas till lite snyggt i motorrummet också
sådär typ blir nog bra
sen så gör jag ett sträck där röret ska kapas. Det gör jag på känsla eller vad man säger. Här tror jag blir bra
Bort med röret igen!
sedan kapas det och graderna tas bort.
Har ett annat koningsverktyg jag använder när jag drar långa rör, typ som till bakbromsarna. Detta kan man nämligen använda direkt på plats under bilen. röret sätts fast i backarna såhär
sen kommer kon-stansen här
sen så skruvar man in konstansen i röret tills det tar stopp, då är det klart.
sådär nu är röret klart och kan monteras
Sådär monterat o klart
OCH HÄR VAR "GUIDEN" eller vad man kallar det SLUT
satte tillbaka huvudbroms-cylinder igen
Tog bort den gamla behållaren, den nya med givare ska på här sen
sen så hann jag göra rören mellan huvud-cylindern och fördelningsblocket.
Sen blev det inte mer gjort då jag somnade på horan vad värmefläkten
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Precis som på tv. Ser så himla enkelt ut. Sen när man själv börjar..då jävlas det direkt, haha..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Se nu till att fixa till bromsarna du inte behöver spendera hela nästa sommar med dom igen. Som vanligt, alltid bra gjort! Varför ställer du den på pallbockar när du ställer av den? Själv brukar jag bara låta dom stå.
Känner igen detdär med bromproblem, hade detsamma på senaste d24an. Skiljde alltid typ 2% i bromsverkan vänster och höger bak, innan jag bytte cylinder så var det ingen broms alls vänster bak ... men fick hursomhelst aldrig till det riktigt bra
Måste samtidigt passa på att ge dig ett jäkligt stort cred för nya dragningen, satan va snyggt och smart!
Har kolla igen allt som du har gjort du och vilket jobb du har lacket ner på bilen och den delen som man inte vill tänka på pengar. Fast vem bryr sig om det när den ser som ny ut. De ända du kanske skulle göra är att renovera fälgarna du har Volvo Draco Fälgar (Volvo 740 turbo Fälgar).
Noffna skrev: Se nu till att fixa till bromsarna du inte behöver spendera hela nästa sommar med dom igen. Som vanligt, alltid bra gjort! Varför ställer du den på pallbockar när du ställer av den? Själv brukar jag bara låta dom stå.
hehe jadå, nu ska dom nog hålla tätt ett bra tag Tack så mycket Anledningen att jag ställt upp den på pallbockar är för att det underlättade när jag drog dem nya rören till bromsarna bak Finns lite annat jag ska ha gjort under också
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Berglund_89 skrev: Känner igen detdär med bromproblem, hade detsamma på senaste d24an. Skiljde alltid typ 2% i bromsverkan vänster och höger bak, innan jag bytte cylinder så var det ingen broms alls vänster bak ... men fick hursomhelst aldrig till det riktigt bra
Måste samtidigt passa på att ge dig ett jäkligt stort cred för nya dragningen, satan va snyggt och smart!
uch, aldrig roligt när det jävlas o håller på. Tack så mycket, riktigt roligt o höra Ja denna dragningen blev mycket bättre än den förra då jag inte behöver plocka ner röret igen efter jag format till det för att göra sista konan
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
rex7567 skrev: Har kolla igen allt som du har gjort du och vilket jobb du har lacket ner på bilen och den delen som man inte vill tänka på pengar. Fast vem bryr sig om det när den ser som ny ut. De ända du kanske skulle göra är att renovera fälgarna du har Volvo Draco Fälgar (Volvo 740 turbo Fälgar).
nämen sedär, roligt att det gillas ää Pengar bryr jag mej inte så mycket om i detta fallet, dom är till för att användas Minna nuvarande fälgar tror jag inte jag kommer göra något med, jag är ute efter 1 uppsättning volvos galaxyfälgar. får jag tag i sådana så ska dom renoveras och sen användas på bilen om jag nu inte skulle få intresse för mina nuvarande det vill säga
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
rex7567 skrev: Har kolla igen allt som du har gjort du och vilket jobb du har lacket ner på bilen och den delen som man inte vill tänka på pengar. Fast vem bryr sig om det när den ser som ny ut. De ända du kanske skulle göra är att renovera fälgarna du har Volvo Draco Fälgar (Volvo 740 turbo Fälgar).
nämen sedär, roligt att det gillas ää Pengar bryr jag mej inte så mycket om i detta fallet, dom är till för att användas Minna nuvarande fälgar tror jag inte jag kommer göra något med, jag är ute efter 1 uppsättning volvos galaxyfälgar. får jag tag i sådana så ska dom renoveras och sen användas på bilen om jag nu inte skulle få intresse för mina nuvarande det vill säga
mvh
Menar du dina Draco Fälgar eller? har redan såna som jag har renoverat som nya.
ett par skarvhylsor här också så blev det mycket enklare att göra den sista biten ut i hjulhuset och skulle röret röret av nån anledning gå åt helvete i hjulhuset så räcker det man drar ett nytt härifrån istället för hela vägen från huvudbromscylindern
givetvis när jag bara hade detta hjulhuset kvar så hittade jag mitt rörbocknings-verktyg. Så passade på att använda det här
satte tillbaka clipsen som håller ihop rören
och så satte jag dit den "nya" behållaren.
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
rex7567 skrev: Har kolla igen allt som du har gjort du och vilket jobb du har lacket ner på bilen och den delen som man inte vill tänka på pengar. Fast vem bryr sig om det när den ser som ny ut. De ända du kanske skulle göra är att renovera fälgarna du har Volvo Draco Fälgar (Volvo 740 turbo Fälgar).
nämen sedär, roligt att det gillas ää Pengar bryr jag mej inte så mycket om i detta fallet, dom är till för att användas Minna nuvarande fälgar tror jag inte jag kommer göra något med, jag är ute efter 1 uppsättning volvos galaxyfälgar. får jag tag i sådana så ska dom renoveras och sen användas på bilen om jag nu inte skulle få intresse för mina nuvarande det vill säga
mvh
Menar du dina Draco Fälgar eller? har redan såna som jag har renoverat som nya.
Jag menar att just nu är jag inte så intresserad av att göra något med mina Draco fälgar då jag hade velat ha ett par galaxy fälgar. mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix skrev: nämen sedär, roligt att det gillas ää Pengar bryr jag mej inte så mycket om i detta fallet, dom är till för att användas Minna nuvarande fälgar tror jag inte jag kommer göra något med, jag är ute efter 1 uppsättning volvos galaxyfälgar. får jag tag i sådana så ska dom renoveras och sen användas på bilen om jag nu inte skulle få intresse för mina nuvarande det vill säga
mvh
Menar du dina Draco Fälgar eller? har redan såna som jag har renoverat som nya.
Jag menar att just nu är jag inte så intresserad av att göra något med mina Draco fälgar då jag hade velat ha ett par galaxy fälgar. mvh
Okej. googlade på de fälgarna och dom kommer nog bli fina till din 744.
Fyllt på med bromsvätska nu och luftat, allt är tätt o fint
Sen gav jag mej på nästa projekt. Byta tankarmatur!
Undan med mattan
sen släppte jag på slangen från tanken
och med hjälp av ett moped batteri så pumpade jag ur den halvfulla tanken
26L fick jag ut. sen hade jag inte fler dunkar men det var inte så mycket kvar i tanken nu
tanken nere änu en gång.
Med tanken lös så pumpade jag över det sista i bilen
Gamla armaturen borta.
I den lilla bensin som var kvar i tanken så flöt det runt nån skit, var precis som svarta snor-busar som flöt omkring. så en redig ur-spolning fick det bli först!
Nu får tanken torka ett par dagar.
Så jag gav med på nästa projekt igen
Ner med växellådan som läcker!
Där växel-spakens stag går in i lådan läcker det och även runt packboxen till medbringaren. 2014 bytte jag den 2 gånger men ändå läcker det så själva medbringaren är nog sliten
oljigt och jävligt
upptäckte en spricka i min hardyskiva som endast gått 1200 mil. Är det något att bry sej om ?
Någon som kan hjälpa mej o hitta tätningen som ska hålla tätt där staget från växelspaken går in? Jag hittar den inte
på måndag följer denna plattan med till jobbet. en kass gänga ska fixas
och denna ska pressas ur
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.