Byta ut motor i chevrolet s10

columbuz
20 oktober 2017 · 4 Inlägg

Hej , någon som vet om det skulle gå att byta ut motorn i s10:an (v6) mot Volvo b230fk ? Det är en 4wd -00 automat. Var kan man hitta adapterplatta mellan motor (Volvo) och låda (Cheva) . Vad behöver man flytta över från Volvon och vad behöver man spara från Chevan ( tänker på typ styrenheter och dylikt) ? Tacksam för svar, kommentarer och ideer .

Bwonka
21 oktober 2017 · 236 Inlägg

Ska du besikta den och köra med den i trafik så är det inte tillåtet att byta motor om bilen är av årsmodell 1993 och nyare.

Från 1975-1992 gäller: ]"Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!" saxat från SFRO:s hemsida.

Om du slänger i en B230fk är det troligen enklare om du använder dig av en Volvolåda och modifierar växellådsfäste/spakställ samt kardan smile

columbuz
25 oktober 2017 · 4 Inlägg

Men kan man inte besiktiga som ändrat fordon ? Och sen vill jag gärna ha kvar cheva lådan annars går ja miste om 4w drive . Det kommer inte att bli fler hk el. vrid mot originalmotorn så det kan ju inte vara ett hinder el går det inte att regga om den är av årsmod. -00 ?

Bwonka
27 oktober 2017 · 236 Inlägg

columbuz skrev:
Men kan man inte besiktiga som ändrat fordon ? Och sen vill jag gärna ha kvar cheva lådan annars går ja miste om 4w drive . Det kommer inte att bli fler hk el. vrid mot originalmotorn så det kan ju inte vara ett hinder el går det inte att regga om den är av årsmod. -00 ?

Tyvärr inte så enkelt hmm Från årsmodell 1993 och nyare är det i praktiken omöjligt att få igenom ett motorbyte. Om jag har förstått det rätt så är enda vägen att få igenom motorbytet är om du E85-konverterar B230fk:n och sedan registrerar bilen som ombyggt fordon hos SFRO.

fax110
27 oktober 2017 · 344 Inlägg

Bwonka skrev:

columbuz skrev:
Men kan man inte besiktiga som ändrat fordon ? Och sen vill jag gärna ha kvar cheva lådan annars går ja miste om 4w drive . Det kommer inte att bli fler hk el. vrid mot originalmotorn så det kan ju inte vara ett hinder el går det inte att regga om den är av årsmod. -00 ?

Tyvärr inte så enkelt hmm Från årsmodell 1993 och nyare är det i praktiken omöjligt att få igenom ett motorbyte. Om jag har förstått det rätt så är enda vägen att få igenom motorbytet är om du E85-konverterar B230fk:n och sedan registrerar bilen som ombyggt fordon hos SFRO.

man måste inte E85 konvertera men du har rätt i att man måste få igenom den som ombyggt fordon och det finns det lite olika sätt att göra på, läs på SFRO hemsidan eller köp deras bygghandbok smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang