Volvo v70-06 värme kommer och går

Sebban2
22 oktober 2017 · 134 Inlägg

Hallå!
Nu när det börjar bli kallt ute så märkte jag att kupen inte blir särskilt varm under körning. Drar jag på full värme så blåser det jättevarmt i typ 3sek, sedan iskallt i 3sek och sedan varmt 3sek igen.
Inte jättekul när det är runt nollan ute...
Motortempen står normalt och låter inget konstigt. Någon som har en id'e på vad de kan vara för fel?
Har testat stänga av ACn samt olika fläktlägen, men inget verkar påverka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2017 · 17 388 Inlägg

Lägger en pren. på denna. Låter ju minst sagt märkligt. Börja med att se till så kylsystemet är ordentligt urluftat. Gratis och enkel första åtgärd.

Annars så kan ju ECU till ACC ha fått ett frispel men i det fallet bör du höra klaffar och ventiler som jobbar bakom displayen. Samma på bägge sidor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2017 · 13 674 Inlägg

börja med att läsa felkoder...   
sen logga värmeanläggningen och se var det fladdar.  för rätt säker på att det är ett problem med värmeanläggningen. 
någon ställmotor eller dyligt som strular.   

visst skulle det kunna vara luft men borde inte bete sig på det sättet..  men borde vara lätt att ta reda på  av med locket och ställ bilen i en uppförsbacke och varmkör motorn. 
eller gör som på bmw bilar  vacuum sug hela systemet hela kylarsystemet.


när du skriver testat alla fläktlägen är det bara fläkten du menar eller även värme reglagen?   skulle kunna vara så enkelt att fläktpanelen dött

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Sebban2
22 oktober 2017 · 134 Inlägg

Spelar ingen roll om jag ställer den på fläkt vid rutan eller golvet, samma fenomen överallt. Misstänker också ecu eller liknande. Borde väl rimligtvis ligga en felkod i så fall?
Har testat olika värmelägen och fläktlägen. Spelar ingen roll hur de står.

Senast redigerat av Sebban2 (22 oktober 2017)

Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2017 · 10 245 Inlägg

Är ju långt ifrån ovanligt att lilla tempgivaren och dess fläkt i ECC-panelen ger upp, med en massa märkliga fenomen som följd.

Dock brukar då värmen iaf förbli på fullt när man har den på fullt...

Är du säker på att du har tillräckligt med kylvätska i systemet?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sebban2
19 november 2017 · 134 Inlägg

Lösningen var rätt enkel. Blåste rent tempsensorn med tryckluft, sedan bort med pluspolen en stund. Funkar nu som de ska! Tack för alla idéer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang