Pedalhandbroms

klasborg
22 oktober 2017 · 4 Inlägg

Har en Volvo s80. 0-7 med pedal som handbroms. Där det har lossnat något nere vid pedalen. Men min fråga är hur kommer man åt. Har letat men inte hittat nåt om det. Måste väll vara någon som gjort detta och i så fall hur. Hittar inte hur man kommer åt. Tacksam för hjälp råd tips mm.

Christian S
23 oktober 2017 · 4 816 Inlägg

du får nog förklara lite närmare för det är ingen S80 som har en pedal till p-bromsen (handbromsen) original.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
klasborg
23 oktober 2017 · 4 Inlägg

Hej. Jo på min s80 så sitter det 4 pedaler den till vänster är parkeringsbroms. Man trampar ner den och handbromsen är i. Sen är det en spak vid ratten som man drar ut och handbromsen lossnar. Men frågan är hur kommer man åt vid pedalen det har lossnat där nere och jag hittar inget som man kan komma åt där

Xebers76
23 oktober 2017 · 2 264 Inlägg

Vad har lossnat? Skicka en bild, annars kan ingen hjälpa dig

Evildan
23 oktober 2017 ·

http://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/069747/path/mnt/newftp/118/bil/lgnr/149487_1.jpg/volvo_s80_2007_parkeringsbroms_pedalst%EF%BF%BD%EF%BF%BDll.jpg
Så ser parkeringsbromspedalen ut om någon undrar.

TS:
Vad är det som inte fungerar?

Att komma åt innebär att demontera plastkåpor vid pedalstället och skapa nya intressanta sätt att vrida och böja sin rygg på. Förmodligen måste även instrumentbrädan lossas på något vis.
Jag mekar inte Volvo av religiösa orsaker men det finns en mängd vana samt även några till och med skickliga Volvoreparatörer på forumet då dom har märket varmt om hjärtat.

Brådhis * Voff voff *
23 oktober 2017 · 10 276 Inlägg

Christian S skrev:
du får nog förklara lite närmare för det är ingen S80 som har en pedal till p-bromsen (handbromsen) original.

Jo, första årsmodellen av S80N (2007) har faktiskt parkeringsbromsen på pedal...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pulchi
23 oktober 2017 · 640 Inlägg

Har hela alltihopa lossnat? Eller hur menar du? En bild vore uppskattat som sagt smile

Även om jag har kört S80 -07 i bra många år så förstår jag inte vad som skulle kunna lossna mer än pedalgummit.

Brådhis skrev:
Jo, första årsmodellen av S80N (2007) har faktiskt parkeringsbromsen på pedal...

//Brådhis

Var väl någon stackare på Ford som tyckte att det var en bra idé smile

Christian S
23 oktober 2017 · 4 816 Inlägg

Brådhis skrev:

Christian S skrev:
du får nog förklara lite närmare för det är ingen S80 som har en pedal till p-bromsen (handbromsen) original.

Jo, första årsmodellen av S80N (2007) har faktiskt parkeringsbromsen på pedal...

//Brådhis

ofan, hade jag ingen aning om.
visste bara att första generationen S80 hade riktig handbroms och att andra generationen hade elektrisk.

det sitter alltså samma skit som på första generationen XC90? då borde någon som skruvat med dom kunna ha någon ide om vad som lossat.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
23 oktober 2017 · 10 276 Inlägg

Christian S skrev:

Brådhis skrev:

Christian S skrev:
du får nog förklara lite närmare för det är ingen S80 som har en pedal till p-bromsen (handbromsen) original.

Jo, första årsmodellen av S80N (2007) har faktiskt parkeringsbromsen på pedal...

//Brådhis

ofan, hade jag ingen aning om.
visste bara att första generationen S80 hade riktig handbroms och att andra generationen hade elektrisk.

det sitter alltså samma skit som på första generationen XC90? då borde någon som skruvat med dom kunna ha någon ide om vad som lossat.

Ja, jag gissar att det är iaf en variant på det eländet som dom flyttade över till (en årsmodell av) S80N. smile Jag vet dock inte om några delar är gemensamma, men det är ju inte omöjligt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang