H-kam i en standard b230f hur mycket effektökning ?

Nurminen_
30 oktober 2017 · 714 Inlägg

Hej jag stoppa i en h-kam (Volvo original) i min vinterbil 740 med b230f. Hade inte förväntat mig någon större skillnad, men det vart det. Efter 4000 rpm så är den väldigt pigg mot förut, den här kammen satt ju i 240 79-80 med b23e och hade då 140hk. Hur mkt kan min standard b230f ha nu tro ? smile 130 ?

Senast redigerat av Nurminen_ (30 oktober 2017)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Tampongpunkarn
1 november 2017 · 786 Inlägg

Kanske 10hk mer, B23E har Mekaniska insprutet som var en liten Effekthöjare om man säger som så.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Nurminen_
1 november 2017 · 714 Inlägg

Tampongpunkarn skrev:
Kanske 10hk mer, B23E har Mekaniska insprutet som var en liten Effekthöjare om man säger som så.

Tack för svar. Har ett kl extraktor rör liggandes plus ett Simons 2.5” avgassystem, är det värt att böka på det ?  Eller låter den bara mer :I

Volvo 740 "Sugis" (1989)
granadadr
1 november 2017 · 7 268 Inlägg

enligt han som hade en 244 så ska den spinna dubbla streck på 4ans vxl på torrasfalt wink 

skämt åtsido så håller jag med ovan talare  wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
alexbenhard Hemlig Agent
1 november 2017 · 1 115 Inlägg

Nurminen_ skrev:

Tampongpunkarn skrev:
Kanske 10hk mer, B23E har Mekaniska insprutet som var en liten Effekthöjare om man säger som så.

Tack för svar. Har ett kl extraktor rör liggandes plus ett Simons 2.5” avgassystem, är det värt att böka på det ?  Eller låter den bara mer :I

Simons är ren dynga.
Skogenracing lade upp en video på när de testade olika saker på en B230.
Extraktor minskade effekten vill jag minnas.

https://youtu.be/UX83KvgrHNo

Senast redigerat av alexbenhard (1 november 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
1 november 2017 · 26 112 Inlägg

Tampongpunkarn skrev:
Kanske 10hk mer, B23E har Mekaniska insprutet som var en liten Effekthöjare om man säger som så.

B23E hade dessutom ett vettigare topplock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Nurminen_
3 november 2017 · 714 Inlägg

Okej där ser man smile har oxå en topp liggandes som är lite portad. Blir det någon större skillnad om man skulle plana den 2mm ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Loonitix
3 november 2017 · 26 Inlägg

Ja kör med 1.5mm planad topp o annan kam ( o märkt så vet inte riktigt vilken) o ja upplever de större skillnad på de än o köra 531 och vx3 kam smile

Nurminen_
6 november 2017 · 714 Inlägg

Loonitix skrev:
Ja kör med 1.5mm planad topp o annan kam ( o märkt så vet inte riktigt vilken) o ja upplever de större skillnad på de än o köra 531 och vx3 kam smile

Det låter ju lovande smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
rcy
6 november 2017 · 1 705 Inlägg

alexbenhard skrev:
Simons är ren dynga.

På vilket sätt?

alexbenhard Hemlig Agent
6 november 2017 · 1 115 Inlägg

rcy skrev:

alexbenhard skrev:
Simons är ren dynga.

På vilket sätt?

På en bil jag hade så satt ett Simons system på. Med det hade jag en hastighet runt 165km/h vid en referenspunkt.
Bytte till ett Supersprint system och hade därefter 190km/h.

Därför anser jag att det är ren dynga.
Vill du att din bil ska låta som en traktor och förlora effekt så ska du självklart köra på Simons.

rcy
6 november 2017 · 1 705 Inlägg

alexbenhard skrev:

rcy skrev:

alexbenhard skrev:
Simons är ren dynga.

På vilket sätt?

På en bil jag hade så satt ett Simons system på. Med det hade jag en hastighet runt 165km/h vid en referenspunkt.
Bytte till ett Supersprint system och hade därefter 190km/h.

Därför anser jag att det är ren dynga.
Vill du att din bil ska låta som en traktor och förlora effekt så ska du självklart köra på Simons.

Simons är ju annars mest kända för att *inte* låta som en traktor, men det är väl objektivt antar jag.

Jag kör Simons på flera bilar och enligt bromsbänken så har det gett önskad effekt. Avgastemp och avgasflöde är dessutom bättre än i många andra system jag provat. Passform och hållbarhet är dessutom riktigt riktigt bra med tanke på prisnivån.

alexbenhard Hemlig Agent
6 november 2017 · 1 115 Inlägg

rcy skrev:

alexbenhard skrev:

rcy skrev:

På vilket sätt?

På en bil jag hade så satt ett Simons system på. Med det hade jag en hastighet runt 165km/h vid en referenspunkt.
Bytte till ett Supersprint system och hade därefter 190km/h.

Därför anser jag att det är ren dynga.
Vill du att din bil ska låta som en traktor och förlora effekt så ska du självklart köra på Simons.

Simons är ju annars mest kända för att *inte* låta som en traktor, men det är väl objektivt antar jag.

Jag kör Simons på flera bilar och enligt bromsbänken så har det gett önskad effekt. Avgastemp och avgasflöde är dessutom bättre än i många andra system jag provat. Passform och hållbarhet är dessutom riktigt riktigt bra med tanke på prisnivån.

På denna bil minskade antagligen effekten mot original avgassystem.
Skulle gissa på 30hk mindre med Simons än Supersprint.


https://www1.garaget.org/gallery/images/36/35331/35331-c5e08c4d6f2f5be22762ec8253d59a55_large.jpg

rcy
7 november 2017 · 1 705 Inlägg

alexbenhard skrev:
På denna bil minskade antagligen effekten mot original avgassystem.
Skulle gissa på 30hk mindre med Simons än Supersprint.

Jag tänker inte säga att du har fel, jag håller inte på med gamla Opel så jag har faktiskt ingen aning om hur dom reagerar eller fungerar.

Dock vore det väldigt intressant om någon kunde förklara varför en bil skulle tappa 30hk med ett Simons jämfört med ett originalsystem, förutsatt att det är rätt system och rätt monterat. Jag kan bara inte komma på en enda vettig anledning till varför det skulle ske.

Nurminen_
8 november 2017 · 714 Inlägg

rcy skrev:

alexbenhard skrev:
På denna bil minskade antagligen effekten mot original avgassystem.
Skulle gissa på 30hk mindre med Simons än Supersprint.

Jag tänker inte säga att du har fel, jag håller inte på med gamla Opel så jag har faktiskt ingen aning om hur dom reagerar eller fungerar.

Dock vore det väldigt intressant om någon kunde förklara varför en bil skulle tappa 30hk med ett Simons jämfört med ett originalsystem, förutsatt att det är rätt system och rätt monterat. Jag kan bara inte komma på en enda vettig anledning till varför det skulle ske.

Det kanske vart tilltäppt

Volvo 740 "Sugis" (1989)
rcy
9 november 2017 · 1 705 Inlägg

Nurminen_ skrev:

rcy skrev:

alexbenhard skrev:
På denna bil minskade antagligen effekten mot original avgassystem.
Skulle gissa på 30hk mindre med Simons än Supersprint.

Jag tänker inte säga att du har fel, jag håller inte på med gamla Opel så jag har faktiskt ingen aning om hur dom reagerar eller fungerar.

Dock vore det väldigt intressant om någon kunde förklara varför en bil skulle tappa 30hk med ett Simons jämfört med ett originalsystem, förutsatt att det är rätt system och rätt monterat. Jag kan bara inte komma på en enda vettig anledning till varför det skulle ske.

Det kanske vart tilltäppt

Det är möjligt, men borde man inte kolla sånt om man tappar 30hk vid montering?

Nurminen_
10 november 2017 · 714 Inlägg

rcy skrev:

Nurminen_ skrev:

rcy skrev:

Jag tänker inte säga att du har fel, jag håller inte på med gamla Opel så jag har faktiskt ingen aning om hur dom reagerar eller fungerar.

Dock vore det väldigt intressant om någon kunde förklara varför en bil skulle tappa 30hk med ett Simons jämfört med ett originalsystem, förutsatt att det är rätt system och rätt monterat. Jag kan bara inte komma på en enda vettig anledning till varför det skulle ske.

Det kanske vart tilltäppt

Det är möjligt, men borde man inte kolla sånt om man tappar 30hk vid montering?

Jo,, men jag håller med. -30 hk pga av ett avgasrör låter väldigt underligt lär jag säga 😂

Volvo 740 "Sugis" (1989)
chybber
13 november 2017 · 61 Inlägg

Har testat liknande H-kam och lite andra grejer kolla bilden så ser du skillnaden mot orginal.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/11/banqdxxbzzlpyx.png

Det som gav mest effekt var kammen ca 20 och resten från polvändning,trycka btr, sportluftfilter gav nästan inget alls.

Senast redigerat av chybber (13 november 2017)

Nurminen_
15 november 2017 · 714 Inlägg

chybber skrev:
Har testat liknande H-kam och lite andra grejer kolla bilden så ser du skillnaden mot orginal.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/1 … zzlpyx.png

Det som gav mest effekt var kammen ca 20 och resten från polvändning,trycka btr, sportluftfilter gav nästan inget alls.

Intressant ! Hur polvänder man ? smile
Var det bara 79hk i motorn orginal yikes

Senast redigerat av Nurminen_ (15 november 2017)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
chybber
15 november 2017 · 61 Inlägg

Nurminen_ skrev:

chybber skrev:
Har testat liknande H-kam och lite andra grejer kolla bilden så ser du skillnaden mot orginal.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/1 … zzlpyx.png

Det som gav mest effekt var kammen ca 20 och resten från polvändning,trycka btr, sportluftfilter gav nästan inget alls.

Intressant ! Hur polvänder man ? smile
Var det bara 79hk i motorn orginal yikes

Det är whp(effekt på hjulen).
Du byter plats på blå och röd kabel, i kontaktstycke till vrgivare/triggergivare/svänghjulsgivare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang