Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 201 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
Svento
19 oktober 2017 · 199 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-0c6d5acd8efae2dd42c998ef2a5d7b39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-2e9eb31051a201b810d30f1e1fc2f439.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-53b5dfdcf8a9ca94cabf42fd5e4675bc.jpg

Senast redigerat av Svento (19 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
19 oktober 2017 · 1 475 Inlägg

Äntligen lite bilder! Ska bli festligt att se den monterad på bilen!

Svento
21 oktober 2017 · 199 Inlägg

Vill nog skruva om den, fast det lär inte ta så lång tid. Kupol-muttrarna ser inte alls bra ut i verkligheten. Andra skruvar är överdrivet långa. Även om det inte syns, så kan dom vara i vägen för nåt där inne 

Framförallt lite väl många olika sorters skruvar och bricker. Ska köpa korta enkel-spåriga i några olika dimensioner

Lite idéer hur jag kanske ska kunna få till torped-plåtarna skapligt. Också börjat klippa till dom plåt-bitar som ska rama in grillen i sin helhet. Kransar runt lysena och sånt. Rätt likt originalet, fast mässing och koppar då.

Jag har insett att jag måste börja klippa mig ner genom högen av stora plåtar. Forma till halv-fabrikat i dom storlekar jag har användning för. Mycket cirklar och kransar av mässing... Funderar på att rentav börja stansa hål i dom också, sex i varje. För dom ska ju ändå alla fästas med skruv, oavsett funktion.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Low
21 oktober 2017 · 3 296 Inlägg

Koolt! Kul med bilder!:-)

Svento
22 oktober 2017 · 199 Inlägg

Nu har jag fått till nåt slags hörn också, då. Fortfarande räcker dom inte ända till hjulet, men just dom bitarna har jag redan. Dom gjorde jag alltså först av allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-90dda4a7d781611c92f1dc56116c92bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-3f54d5bf98906e070d116bbd9cb23826.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-83f74b9e2614259be6c428e1ed7e3524.jpg

Senast redigerat av Svento (22 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
22 oktober 2017 · 1 475 Inlägg

Blir det något liknande fram också? Du skulle ha haft ett mål med bilen tror jag. Alltså anmäla den till någon utställning, behöver ju inte vara just en bilutställning utan det skulle ju kunna vara ett steampunk event, konstutställning eller vad som. Har du ett datum du måste hålla dig till så är ju ev risken större att du får saker gjorda. Jag tänkte på just det att du sa förr att du började med flera saker samtidigt och aldrig fick något klart. Nu är du ju på god väg med stötfångaren smile Tummen upp för det!

Queenie
23 oktober 2017 · 74 Inlägg

Du tar till o med "punkiga" bilder! Älskar detta projekt

Svento
25 oktober 2017 · 199 Inlägg

Främre kofångarn kommer att bli mer eller mindre exakt likadan. Lite mer galvaniserad plåt p g a nummer-plåten. Kan spara lite mässing där

Jag har redan haft så mycket deadlines att jag tappat räkningen. Jag kanske borde jobba som typ pyro-tekniker? Med tanke på mitt uppskjutar-beteende.

Normalt besiktar jag i maj, det var bestämt att till dess så skulle det basala vara färdigt, d v s plåt och lack. Kändes som en rimlig ambition. Ja jävlar.

Sista september var sista dan. Till dess skulle kofångare, backspeglar, B-stolpar och dörr-lister vara färdiga. Inte så svårt väl? Jag var ju nästan färdig med dom grejerna ju.

Jag har hur som helst faktiskt gjort nån typ av fästen nu till slut. Galvaniserad tunn-plåt där med. Men jag klippte på andra lädden, så att falsningarna hamnar i nord/sydlig riktning, så att fästena inte blir fullt så angelägna att böja sig uppåt och neråt.

Men helt bortsett från allt sånt där, så kommer jag inte att anmäla den till nån typ av utställning whatsoever.

Senast redigerat av Svento (25 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
4 november 2017 · 199 Inlägg

Har nu börjat montera kofångarn, och vilket jävla trixande då.

När jag slutligen fått till nån typ av fästen och skulle ha på dom, så upptäckte jag att den inte var symmetrisk. Kunde fan inte lista ut var det inte stämde. Monterade fästena ändå men insåg att dom kom för nära varann. Så var det arbete som kom emellan, sen börja jag göra nya hål för att flytta ena fästet, men då blev det helt fel. Sådär höll jag på.

Så skulle jag hänga på den. Jag har uppfunnit ett hantverk som heter tving-smide... Man gör liksom lite hur som helst, sen hänger man hela sin kroppsvikt över grejerna så man kan trycka in skitmycket skruvar. Sen drar man tills plåtarna inte kan röra sig.

Så jag bände utav bara helvete, tryckte in bulten, och vålds-skruva. Då lossna den fast-svetsade muttern som bulten ska förankras i. Och bulten satt fast i muttern. Kofångarn var låst där; kunde inte göras fast och gick inte att få av. Och jag skulle till jobbet. Hade egentligen tänkt hinna med en om-besiktning med på vägen dit.

Inget annat att göra än att börja famla efter muttrarna på insidan för att få loss fästena. Så kapa M10-bulten med bågfil. Tar ju ett tag men jag tog mig igenom. Varva med att försöka rengöra reflektorn i höger framlykta. Bilprovningen anmärkte ju på diffus halvljus-bild.

Hitta nån skaplig nöd-lösning så att jag kunde fixera den nya bulten i det mutter-lösa fästet och skruva på kofångarn. Blev tvungen att lossa fästet även på höger-sidan för att passa in fångarna.

Snett, vint och assymetriskt som fan, men jag lyckades väl mobba till den skapligt rätt. Kommer nog se lite bättre ut när jag får dit sido-kåperna, men det är dessutom är det en alltför stor glipa på vänster-sidan mellan kofångarn och akter-plåten.

Så kunde jag åka! Halvtimme försenad, bara att glömma om-besiktning. Fem mil i en bil med kör-förbud, så fem mil hem på kvällen, fem i morse, ytterligare fem ikväll, fem plus fem i morgon. Och lär väl sen fortfarande ha kör-förbud efter om-besiktning, eftersom bromsen ännu inte är åtgärdad.

Senast redigerat av Svento (4 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
4 november 2017 · 199 Inlägg

Så speglarna igen då. Var in på den megalomana loppmarknaden i Katrineholm och hitta en del. Ett par stora koppar-skålar, två svan-halsar av låtsas-mässing, samt två detaljer av mässing som har hört ihop med varsin lamp-skärm. Åtta glas-underlägg av låtsas-mässing dessutom, som jag har andra planer för.

På själva dörrn är det ju en triangulär yta där spegeln monteras. Gjorde en platta av koppar, men det får nog bli trä ändå. Lampskärms-detaljerna är små trattar av mässings-plåt, och dom fick bli varsin fot till konstruktionen i övrigt. Svan-halsarna hör ju ihop med trattarna, så det var bara att låta dom sitta kvar.

Koppar-skålarna fick bli kåper. Juster-motornerna är skruvade på plats i kåperna - muttrar på baksiderna. Speglarna hamna rätt långt in. Konvexa är dom, jävla sikt-bredd, men inte så mycket detaljer.

Svan-halsarna behövde armeras, visa det sig dock, dom stod inte mot fart-vinden. Elektrisk justering är således inte aktuell i nuläget.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
4 november 2017 · 199 Inlägg

Nu är jag inte säker på att det här är vad jag egentligen vill ha. Grund-idén är ju att allt ska se mer stabbigt och robust ut.

Icke desto mindre tycker jag dom blev helt jävla smaklöst snygga. Helt flippade och väldigt mycket steampunk. Äntligen lite mässing - och äntligen lite bläckfisk-estetik!


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-fc7f5c900075313f0ebbc22b052e9e19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-d0b3491272d7877315bdc36ecc799e44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-b33af80893954b484b561713b3a38af4.jpg

Senast redigerat av Svento (4 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Low
4 november 2017 · 3 296 Inlägg

Haha det såg ju lite frånt ut!:-) En selfie också:-D
Alltid kul med bilder!

fish Allfixare
5 november 2017 · 1 475 Inlägg

Fan spegeln vart ju tuff!  Är svanhalsarna ihåliga? Isf kanske du kan fylla dom med något för att få upp styrkan. Typ smälta i bly eller varför inte fylla dom med lim, eller silikon. Jag vet att förr i världen när snöskotrar hade trailingarmar i framvagn så brukade skotercrossåkarna fylla dom med fogskum för att få dom stummare.

Svento
5 november 2017 · 199 Inlägg

Selfie?? Det där är ett exempel på såna där oförklarliga fenomen. Ett sånt där ytterst sällsynt tillfälle, då man kanske faktiskt råkat fånga ett spöke eller annat ande-väsen på bild.

Svan-halsarna är ihåliga ja. Jag HAR armerat dom. Tjock ståltråd.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
7 november 2017 · 199 Inlägg

Nu har jag gått nästan hela varvet runt beträffande kofångarna.

Tänkte ursprungligen modifiera ett par såna som satt på E21. Förhållandevis lätta att hitta - billigt dessutom. Nån sa att jag inte skulle låsa mig vid just BMW, så jag bredda sökningen och hitta dom här Fiat-fångarna.

Och jag vände och vred. Jävla massa jobb för att tillverka fästen och skit. Plus att dom ju var/är rätt skabbiga. Börja greja med plåt, men då uppstår ju det här problemet jag nämnt flera gånger, att först bocka till en välvning, därefter falsa kanten - utan att det blir skrynkligt eller att välvningen rätar ut sig.

Då drevs jag mot idén med armerat trä. Hade en del idéer om hur jag skulle införliva lite mässing också. Fortfarande ska den vara välvd, men att limma kändes både okej och genomförbart. Tills den där sista vinkeln då... Blir för lite lim-yta, och ett helvete att sätta i press.

Förlängningar då? Som inte sitter ihop med trä-konstruktionen, utan monteras på karossen. Men för att det inte skulle bli en glipa, skulle dom ändå behöva förlängas. En jävla massa bitar som ska fogas till varann... Då kan jag ju lika gärna skruva ihop plåt-bitar? Problemen jag hade gällde ju att jag försökte göra den i ett enda stycke.

Fick ju till nåt, den där som syns på bilderna. Men jag har alltså behövt göra helt egna fästen och jag har behövt göra speciella förlängningar som inte sitter ihop med själva fångarn... Och den ser inte så bra ut som jag vill. Och jag har så jävla lite lust att sätta mig ner och skruva ihop en matchande till fören.

Insåg att det inte finns några argument EMOT att hänga på Fiat-fångarna. Stil-mässigt blir det samma sak. Det här mjölkiga kromet har samma humör som den galvade tunn-plåten. Skillnaden är att dom här lär tåla mer stryk, samt att dom inte kommer se lika skeva ut. Dessutom: Jag HAR dom. Jag har betalat för dom och dom ligger och tar plats, utan att ha nåt annat användnings-område. Plåten däremot kan jag använda till en massa annat.

Framförallt: JAG VILL BARA BLI FÄRDIG!!

Mässing vill jag ju ha. Utan svårighet kan jag klippa till en bit som kan täcka samma yta som gummi-listen normalt gör. Bara det att det räcker med 70 mm bredd mot dom cirka 20 som gick åt till den jag gjorde själv. Den remsan kommer således räcka till både för och akter.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
8 november 2017 · 199 Inlägg

I'm having a breakdown, var jag på väg att säga, av ren ohejdad vana. Men break-THROUGH var det jag åsyftade. Återstår att fästa registreringsskylten samt att få dit dom där ändstyckena. Annars tror jag typ att... kofångarna faktiskt är färdiga! Efter alla dessa månader.


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-1b21dd07f95dfe7b6396876da36f97fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-92784cb3951d0ef3c3431a3933c532dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-e5b36432384b14047389f6a61c4fceb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-563cd30a67d9f928487707622a7019c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-578d4d923f7f04cab65e62aebb26a8b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223370/223370-85af19ec88fafe510ef989d26db3cd8b.jpg

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
zemet
8 november 2017 · 4 030 Inlägg

Ser verkligen fram emot att få se en helhetsbild på denna skapelse:D

Queenie
8 november 2017 · 74 Inlägg

Framsteg!! Bra kämpat, vilket jäkla tålamod du har

Svento
8 november 2017 · 199 Inlägg

zemet skrev:
Ser verkligen fram emot att få se en helhetsbild på denna skapelse:D

Även om min avsikt inte är att nånsin hitta en slutgiltig skepnad, så har jag nåt slags föreställning om 'färdig'. I princip är det när jag bytt ut all synlig plast på utsidan, samt alla dom detaljer som normalt är mattsvarta. Grillen var ju det första. Kofångarna och backspeglarna har hängt över mig länge, men nu verkar jag ju ha löst det! Sido-listerna är ju också färdiga och monterade.

Nu ska jag ta itu med torped-plåtarna. Ursprungs-idén var att klippa ut dom ur två bitar solid koppar - tjock och otymplig utav bara helvete. Nu har jag i stället tagit en galvad plåt och gjort ventlations-hål i, samt en krans till varje hål som ska hålla nät-filtret på plats. Ska bara lista ut hur konstruktionerna ska fästas.

Till B-plåtarna tänkte jag trä, men insåg att jag räknat fel, så dom är inte riktigt så höga som dom ska. Samtidigt hitta jag några perfekta bitar tunn koppar-plåt som skulle kunna bli bra. Tyvärr har jag ingen aning om hur man får bort plåtarna - och således ingen idé om hur dom nya ska fästas... Risken finns då att jag blott-lägger plåten innanför utan att jag kan få dit något ersättande. Men vafan? Finns ju två skruvhål , det har jag sett från insidan när jag lossat plasten. En skruv rakt igenom kanske, som håller både den inre och den yttre kåpan på plats?

När dom grejerna är lösta har jag uppnått det första del-målet. Då kan jag nog visa lite bilder i hel-figur. Eller om jag kanske vill få till baklysena först.

-

Sen kommer dom 'dekorativa' svarta plast-listerna runt fram- och bak-ruterna. Vanliga mässings-lister typ 3 x 10 knäcks ju bara när man kall-bockar. Har försökt göra typ U-profiler av 0,1-folie och trycka på plats, men jag har inte fått ner dom, plus att profilerna inte går att böja i rundningarna. Får väl skarva ihop flera remser av folie eller 0,3-plåt. Kanske en mega-plåt och klippa ut två solida, helt skarvlösa ramar...? Ja jävlar. Problemet gäller ju även sido-fönstrena, men det känns mindre akut, eftersom dom åtminstone är av metall. Jag har ju sandat bort den mattsvarta färgen där.

Och bak-lysena då. Ska klippa till två tunna plåtar med samma mått som dom vanliga glasena. Sen ska jag ha tre små runda bak-lykter på varje sida. Inledningsvis blir det väl kromade motorcykel-blinkare av bullet-modell även bak, men jag har andra idéer. Jag vill ju ha såna detaljer av mässing - möjligen trä i nån omfattning - och jag tror jag har det material jag behöver.

Så ska jag som sagt klä trösklarna i rostfri plåt. Jag har en massa material, men det är tjockt som fan och rätt jobbigt att klippa... Så ska dom falsas också, plus att det måste tas upp hål i trösklarna, så att det går att fästa plåtarna. Kanske med rostfri elektrod. Rostfria skärm-kanter som jag vill fästa dom med skruv, vilket alltså innebär hål i kaross-plåten - och jävla förlängnings-sladd från balkongen... Så en mässings-list runt hela karossen i höjd med övre falsen.

Karossen ja... Vet inte om jag ska måla i nån vit-aktig nyans, eller om jag ska skruva fast tunna galvaniserade plåtar tills det täcker hela ytan.

-

Interiört vill jag ha trä-ratt, innerväggar av trä och plåt, ny klädsel till möbleringen. Instrument-brädan ska jag väl ta lite steg för steg.

Senast redigerat av Svento (8 november 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
9 november 2017 · 199 Inlägg

Fast nu verkar mina primära problem vara av BETYDLIGT mer profan natur...

Det var ju det där med fram-bromsen - och det därav följande kör-förbudet - till att börja med, men det är ju ingen stor grej. Har fått hem nya belägg som bara är att montera. Men det har ju varit grejer med motorn som gradvis har förvärrats, grejer som jag förstått har att göra med läckande topplocks-packningar. Överhettning, bubblande i kylarn och vatten som ständigt måste fyllas på.

Nu blev det plötsligt jävligt akut. Härom dan var motorn upp och koka, och gjorde så även efter att jag precis fyllt på vatten. Om jag håller mig på cirka 2500 varv så lyckas jag hålla mig på rätt sida strecket. Jag kan alltså inte köra fortare än 80 - 90 nånting. Packningen beställde jag visserligen redan för några vecker sen, men efter det här är frågan om jag måste byta själva topplocket med. Finns inte så mycke att hitta. Enstaka bättre begagnade för nån tusenlapp, så typ 800 i frakt. En hel motor för 3000 på en skrot i Norrköping... Vet inte hur stor operation det skulle bli, att byta hela maskinen.

Det börjar bli svårhanterligt.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang