Frågor kring PlugIn Hybrider ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 oktober 2017 · 17 379 Inlägg

KenthIJ skrev:
Pluggade test på 10 bilars plug in hybrider i Teknikens Värld i går och där samlade Kia Niro PHEV flest poäng och blev bäst i test (hos deras jury)

Det som passerar genom arbetet är i princip enbart Optima kombi och Niro Plug-in. När man hoppar in i en bil och en kall dieselmotor ibland startar rycker man nästan till av förvåning... Tycker Niron känns lite plastig om man jämför men den gör sitt jobb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
15 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Pluggade test på 10 bilars plug in hybrider i Teknikens Värld i går och där samlade Kia Niro PHEV flest poäng och blev bäst i test (hos deras jury)

Det som passerar genom arbetet är i princip enbart Optima kombi och Niro Plug-in. När man hoppar in i en bil och en kall dieselmotor ibland startar rycker man nästan till av förvåning... Tycker Niron känns lite plastig om man jämför men den gör sitt jobb.

Jo det verkar ju som att försäljningen av plug in hybrider ökar , 42% ökning hittills i år jämfört med förra året. enl. Teknikens Värld.

Kul att läsa testet där 10 str PHEV bilar ingick ( i stort sett de som berörts här i tråden).

Går ju inte att jämföra rakt av dock (enl. min mening) eftersom behoven av biltyp varierar. Stor eller liten.Sedan, kombi eller SUV/Crossover osv.

Enligt testet var ju bilarna naturligtvis bra/bäst på olkika saker. Kia Niro fick som sagt flest totalpoäng men var inte helt bäst i någon gren.

Kia Optima SW var t.ex bäst vad det gällde körsträcka på enbart el (59.2 km enl. uppmätning) medans Toyota Prius var snålast på bensin när elen var slut ( kom även fyra på körsträcka el) . Hyundai Ioniq var bäst på "användarvänlighet" och kom även tvåa på körsträcka el, medans VW Passat GTE hade bäst utrymmen och Mini Cooper Countryman vann grenen "köregenskaper" tillsammans med BMW 530e och MB E350e (de två senare ligger ju dock dryga 1-200 000 högre i pris.

Allt som sagt enl. Teknikens Världs jury.

Senast redigerat av KenthIJ (15 oktober 2017)

KenthIJ
15 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Ytterligare en fundering...
Alla ovan nämnda PHEV bilar fungerar väl även som "vanliga" "mild" Hybrider ( att de laddar batteriet även vid körning/frikoppling/inbromsning)?

Då borde väl körstilen och bilens effektivitet som "mild"hybrid (om den nu är olika för bilarna) påverka körsträckan på el?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2017 · 17 379 Inlägg

Rena hybrider har mindre batterikapacitet och laddas fortare upp under körning. En plugin kan nog aldrig bli hel full enbart genom att köra. Eller vad säger Mr. Evil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
15 oktober 2017 ·

Hybrid_ skrev:
Rena hybrider har mindre batterikapacitet och laddas fortare upp under körning. En plugin kan nog aldrig bli hel full enbart genom att köra. Eller vad säger Mr. Evil?

Dr.Evil menar att Gud_ har rätt i sina tankar.
Inte ens om jag tolkar efter valfritt fordon tillåter systemet att hybridbatterierna laddas fullt när det är under nivån för ren eldrift (EV-läget) men om nivån är tillräcklig hög kan den laddas via bärgning även om det inte är särskilt energieffektivt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2017 · 17 379 Inlägg

Undrar när det ploppar upp företag som har servicebilar med kraftigt dieselelverk på som kan ladda upp strömtomma bilar som blivit stående pga soppatorsk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
15 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Rena hybrider har mindre batterikapacitet och laddas fortare upp under körning. En plugin kan nog aldrig bli hel full enbart genom att köra. Eller vad säger Mr. Evil?

Dr.Evil menar att Gud_ har rätt i sina tankar.
Inte ens om jag tolkar efter valfritt fordon tillåter systemet att hybridbatterierna laddas fullt när det är under nivån för ren eldrift (EV-läget) men om nivån är tillräcklig hög kan den laddas via bärgning även om det inte är särskilt energieffektivt.

Nej. Tänkte inte att batterierna kunde laddas fullt med mildhybridsystemet men att det kanske stöttar upp vid körning,  som på vår Auris,  utöver den slsddladdade elen.

Evildan
15 oktober 2017 ·

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Rena hybrider har mindre batterikapacitet och laddas fortare upp under körning. En plugin kan nog aldrig bli hel full enbart genom att köra. Eller vad säger Mr. Evil?

Dr.Evil menar att Gud_ har rätt i sina tankar.
Inte ens om jag tolkar efter valfritt fordon tillåter systemet att hybridbatterierna laddas fullt när det är under nivån för ren eldrift (EV-läget) men om nivån är tillräcklig hög kan den laddas via bärgning även om det inte är särskilt energieffektivt.

Nej. Tänkte inte att batterierna kunde laddas fullt med mildhybridsystemet men att det kanske stöttar upp vid körning,  som på vår Auris,  utöver den slsddladdade elen.

Plugindelen av batterierna stöttar även om jag kör bilen som HV (Hybrid Veihcle) men då ser systemet till att återladda så jag inte förlorar batterikapaciteten tills jag vill EV igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2017 · 17 379 Inlägg

När jag kör Optimor med låg batterinivå som inte tillåter att bilen körs enbart i EV så drar elmotorn vid fullgas först innan fossilmotorn fått fyr i pannan. I synnerhet märks detta från stillastående med fullgas. framhjulen river loss lite innan ESP stryper effekten och någon dryg sekund senare vrålar bensinsnurran igång och hjälper till med uppdraget som beordrats av gaspedalens läge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
16 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Pluggade även en test på fem ( Ioniq-Niro-Countryman-Prius-Golf GTE ) av de plug in hybrider som testades i Teknikens Värld men nu i Auto Motor Sport.
Intressant att se att de ( A M S ) hamnar på lite andra testvärden än T V. Skiljer något i både el och bensinförbrukning ( kan ju bero på lite olika körförhållanden) men bilarna hamnar ändå på samma inbördes ordning i båda testerna. Längst på el kommer - Ioniq - Niro - Prius - Golf- Countryman - kortast.
Snålast på bränsle - Prius - Ioniq - Niro - Golf - Countryman - törstigast.
Lägst co2  - Prius - Niro - Ioniq - Golf - Countryman - högst.

Snabbast på El var - Golf - Prius - Countryman - Niro - Ioniq - långsammast
Både Golf och Prius kunde köras i dryga 130km/h på enbart el, medans de andra stannadde på 120

Stod oxå angivet snittförbrukning bensin (det var där jag trodde att effektiviteten hos "mildhybriddriften" kunde skilja mellan bilarna, som dryftats ovan) på en 304.9 km åktur i 12+grader och hastigheter från 30/50 - 120.
Då snittade -Prius 4.8 - Ioniq 5.3 - Niro - 5.4 - Golf 6.7 - Countryman 8.1

Även mil och månadskostnad skilde något i de båda testerna
A M S visar - Billigast - Niro - Prius - Ioniq - Countryman - Golf -  Dyrast
T V  visar  -    Billigast - Niro - Ioniq - Prius - Countryman - Golf - Dyrast

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2017 · 17 379 Inlägg

Ioniq är en trevlig krabat även om den kanske inte passar just era behov? Ni behöver väl få in en rullstol om jag minns rätt? Glöm det... Körde idag även Ioniq Electric och Soul Electric. Rena elbilar alltså. Känns märkligt att en maskin inte drar igång under fullgas som i hybriderna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
16 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ioniq är en trevlig krabat även om den kanske inte passar just era behov? Ni behöver väl få in en rullstol om jag minns rätt? Glöm det... Körde idag även Ioniq Electric och Soul Electric. Rena elbilar alltså. Känns märkligt att en maskin inte drar igång under fullgas som i hybriderna...

Alldeles riktigt!

Det begränsar ju urvalet plug in hybrider för vår del.

Har ju kollat KIA Optima SW PHEV men har bara sett sådana med panoramatak och de är för låga från lastgolv till tak i skuffen för rullstolen. Kanske att en Opanorama skulle funka (har för mig att det brukar göra en 4-5 cm på höjden.

Passat GTE skulle däremot funka utrymmesmässigt (har väldigt bra mått för våra behov) men vet inte hur kvaliteten på automatlådor etc är på dessa.

Tror att även Mini Cooper Countryman skulle funka utrymmesmässigt men den är ju ganska dyr i drift. Fräck bil annars !

Dessutom är ju Plug in hybriderna ganska dyra ännu (KIA Nron är ju lite billigare men inte optimal i mått för våra behov, den heller).

Vi får nöja oss ( är nöjda oxå) med vår Toyota Auris TS HSD 2014 så länge :-)

Tackar för senast förresten

Evildan
16 oktober 2017 ·

Elbil med bra utrymmen för kaffepengar.

https://m.blocket.se/goteborg/Elbil_Sub … 12&w=3

Fungerar utmärkt att driva med vanliga 12v  bilbatterier.
Jadå,  en sådan har passerat verkstaden.

Senast redigerat av Evildan (16 oktober 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2017 · 17 379 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Ioniq är en trevlig krabat även om den kanske inte passar just era behov? Ni behöver väl få in en rullstol om jag minns rätt? Glöm det... Körde idag även Ioniq Electric och Soul Electric. Rena elbilar alltså. Känns märkligt att en maskin inte drar igång under fullgas som i hybriderna...

Alldeles riktigt!

Det begränsar ju urvalet plug in hybrider för vår del.

Har ju kollat KIA Optima SW PHEV men har bara sett sådana med panoramatak och de är för låga från lastgolv till tak i skuffen för rullstolen. Kanske att en Opanorama skulle funka (har för mig att det brukar göra en 4-5 cm på höjden.

Passat GTE skulle däremot funka utrymmesmässigt (har väldigt bra mått för våra behov) men vet inte hur kvaliteten på automatlådor etc är på dessa.

Tror att även Mini Cooper Countryman skulle funka utrymmesmässigt men den är ju ganska dyr i drift. Fräck bil annars !

Dessutom är ju Plug in hybriderna ganska dyra ännu (KIA Nron är ju lite billigare men inte optimal i mått för våra behov, den heller).

Vi får nöja oss ( är nöjda oxå) med vår Toyota Auris TS HSD 2014 så länge :-)

Tackar för senast förresten

Passat är jag tveksam till. Volkswagen har ju haft -eller har- en del kvalitetsproblem. Men huruvida hybridlinan fungerar kan väl ingen uttala sig om i dagsläget. Countryman? Seriöst? En Clownbil? Men smaken är olika som sagt.

Tack själv för övrigt. Trevligt att ses.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
20 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Ioniq är en trevlig krabat även om den kanske inte passar just era behov? Ni behöver väl få in en rullstol om jag minns rätt? Glöm det... Körde idag även Ioniq Electric och Soul Electric. Rena elbilar alltså. Känns märkligt att en maskin inte drar igång under fullgas som i hybriderna...

Alldeles riktigt!

Det begränsar ju urvalet plug in hybrider för vår del.

Har ju kollat KIA Optima SW PHEV men har bara sett sådana med panoramatak och de är för låga från lastgolv till tak i skuffen för rullstolen. Kanske att en Opanorama skulle funka (har för mig att det brukar göra en 4-5 cm på höjden.

Passat GTE skulle däremot funka utrymmesmässigt (har väldigt bra mått för våra behov) men vet inte hur kvaliteten på automatlådor etc är på dessa.

Tror att även Mini Cooper Countryman skulle funka utrymmesmässigt men den är ju ganska dyr i drift. Fräck bil annars !

Dessutom är ju Plug in hybriderna ganska dyra ännu (KIA Nron är ju lite billigare men inte optimal i mått för våra behov, den heller).

Vi får nöja oss ( är nöjda oxå) med vår Toyota Auris TS HSD 2014 så länge :-)

Tackar för senast förresten

Passat är jag tveksam till. Volkswagen har ju haft -eller har- en del kvalitetsproblem. Men huruvida hybridlinan fungerar kan väl ingen uttala sig om i dagsläget. Countryman? Seriöst? En Clownbil? Men smaken är olika som sagt.

Tack själv för övrigt. Trevligt att ses.

Bilskojjare?

Evildan
20 oktober 2017 ·

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Alldeles riktigt!

Det begränsar ju urvalet plug in hybrider för vår del.

Har ju kollat KIA Optima SW PHEV men har bara sett sådana med panoramatak och de är för låga från lastgolv till tak i skuffen för rullstolen. Kanske att en Opanorama skulle funka (har för mig att det brukar göra en 4-5 cm på höjden.

Passat GTE skulle däremot funka utrymmesmässigt (har väldigt bra mått för våra behov) men vet inte hur kvaliteten på automatlådor etc är på dessa.

Tror att även Mini Cooper Countryman skulle funka utrymmesmässigt men den är ju ganska dyr i drift. Fräck bil annars !

Dessutom är ju Plug in hybriderna ganska dyra ännu (KIA Nron är ju lite billigare men inte optimal i mått för våra behov, den heller).

Vi får nöja oss ( är nöjda oxå) med vår Toyota Auris TS HSD 2014 så länge :-)

Tackar för senast förresten

Passat är jag tveksam till. Volkswagen har ju haft -eller har- en del kvalitetsproblem. Men huruvida hybridlinan fungerar kan väl ingen uttala sig om i dagsläget. Countryman? Seriöst? En Clownbil? Men smaken är olika som sagt.

Tack själv för övrigt. Trevligt att ses.

Bilskojjare?

Mest sorgligt. wink

https://i.pinimg.com/originals/49/a9/d2/49a9d2b325531976edc61e7bc3b9dbca.jpg

KenthIJ
20 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

Passat är jag tveksam till. Volkswagen har ju haft -eller har- en del kvalitetsproblem. Men huruvida hybridlinan fungerar kan väl ingen uttala sig om i dagsläget. Countryman? Seriöst? En Clownbil? Men smaken är olika som sagt.

Tack själv för övrigt. Trevligt att ses.

Bilskojjare?

Mest sorgligt. wink

https://i.pinimg.com/originals/49/a9/d2 … b9dbca.jpg

:-)  jag ger mig

KenthIJ
12 november 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Dr.Evil menar att Gud_ har rätt i sina tankar.
Inte ens om jag tolkar efter valfritt fordon tillåter systemet att hybridbatterierna laddas fullt när det är under nivån för ren eldrift (EV-läget) men om nivån är tillräcklig hög kan den laddas via bärgning även om det inte är särskilt energieffektivt.

Nej. Tänkte inte att batterierna kunde laddas fullt med mildhybridsystemet men att det kanske stöttar upp vid körning,  som på vår Auris,  utöver den slsddladdade elen.

Plugindelen av batterierna stöttar även om jag kör bilen som HV (Hybrid Veihcle) men då ser systemet till att återladda så jag inte förlorar batterikapaciteten tills jag vill EV igen.

Förstår dessvärre fortfarande inte riktigt det här.

Hur är det?

Om jag har tex en " vanlig" Toyota Prius "mildhybrid" och en Toyota Prius plug In hybrid (antar att de är ganska likvärdiga, om de är från samma "generation", i vikt , motorstyrka och batterityp) och kör dem 20 mil, samma vägsträcka och under samma förhållanden och körsätt, utan att ha laddat Plug In bilen från elyttag (alltså kör båda som "mildhybrider"). Kan man då anta att den ena kommer att förbruka mer bensin och släppa ut mer föroreningar än den andra, eller är det troligt att de förbrukning och utsläpp blir ganska lika?

och

om man har två bilar med, på papperet ganska lika motorer och batterier, vikt och totaleffekt som tex
TOYOTA RAV4 HYBRID
TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak
bensinmotor med två överliggande
kamaxlar, fyra ventiler per cylinder.
Direktinsprutning. Kompression
12,5. Borrning/slag 90/98 mm.
Volym 2 494 cm3, max effekt 155
hk vid 5 700 v/min, max vridmoment
206 Nm vid 4 400–4 800 v/
min. Elmotor fram, 143 hk, 270
Nm. Elmotor bak, 68 hk, 139 Nm.
Max systemeffekt 197 hk. Batteri,
nickelmetallhydrid, 1,59 kWh.

och

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 81,0/97,0 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 r/¬min, max vridmoment 189 Nm vid 5 000 r/¬min. Elmotor 67 hk (49 kW), 205 Nm, total effekt 205 hk, 375 Nm, batterityp Litiumpolymer, 11,26 kWh.

och kör dem enligt samma princip som ovan, hur kan man tänka sig att förhållandena dem emellan blir i förbrukning och utsläpp då?

lite rörigt blev det
och det går kanske/förmodligen inte att jämföra så här , men ...
synpunkter emottages tacksamt

Senast redigerat av KenthIJ (12 november 2017)

Evildan
12 november 2017 ·

Om du jämför förbrukningen mellan en 2013 Prius gen III fullhybrid standard med 15" 3.7l/100km och en oladdad 2013 Prius Plugin laddfullhybrid gen I så kommer Plugin att förbruka marginellt mindre bränsle pga effektivare hybridbatterier gällande både uttag och återladdning, Toyota anger förbrukningen då till 3.6l/100km.

Gällande rav4 och Optiman skulle jag tänka att det beror på körsträckan efter fulladdning eftersom desto längre Optiman körs som fullhybrid isyället som laddfullhybrid ökar bränsleåtgången.
Men jag tror rent sådär känslomässigt att Optiman är lite snålare även om den körs utan stöttning från elnätet.

Senast redigerat av Evildan (12 november 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2017 · 17 379 Inlägg

I Kia Niro hybrid (Alla Niro är hybrider) så finns det ett traditionellt utrymme under golvet medans i Plug-in Niro är golvet platt med en liten grund sak under en lucka. Pga större batterier.

Kuriosa 1: Plugin-Niro har ett startbatteri där bak medans hybrid-Niro helt saknar detta.
Kuriosa 2: Optima Plugin har 2 luckor i fronten som fälls upp när motorn behöver kylning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang