Bilköp - behöver råd om vad jag ska tänka på

MFred
12 november 2017 · 164 Inlägg

Nu var det ju några sidor sedan som modellen nämndes. Men jag vill ändå avråda dig att köpa en 320i från 05-06 med n46-motorn! Hade en sådan i ett kvartal eller så för ett tag sedan, och det var garanterat mitt sämsta köp någonsin.

Mina erfarenheter:

* Motorlampa - Som inte försvann efter byte utav de (enligt felsökning) trasiga lambdasonderna.
* "limp home mode" - Med fullgas så blev jag omkörd av dom lokala EPA-raggarna!
* Skramlig/knackig motor med orolig gång.
* Drog onormalt mycket olja.
* Nästan samma bränsleförbrukning som dom 6-cylindriga alternativen.

Jag blev så less på den här bilen så att jag sålde den billigt till en snubbe som skulle fixa den. Idag är den skrotad smile
Jag kan ju ha fått ett måndagsexemplar, men från vad jag har läst på olika forum så verkar den vara lite utav ett sorgebarn.



TL;DR - Gör ordentligt med research på modellen samt motoralternativet du kikar på!


Edit:

Efter den mardrömmen så köpte jag en 320i -03, d.v.s E46 med 6-cylindrig M54-motor. Mycket trevligare upplevelse trots att modellen är äldre. Rekomenderas starkt ifall du vill ha en Bmw i den prisklassen.
M54 är en stabil maskin som utan problem rullar 40.000 mil om du sköter servicen! (förutsatt att inte rosten tar bilen innan dess lol )

Senast redigerat av MFred (12 november 2017)

Wutca
12 november 2017 · 119 Inlägg

panda666 skrev:

Laroh skrev:

panda666 skrev:

https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_ … 11&w=1

?^

dyr big_smile

vad är max $ du tänkte lägga ut? så ja vet vad ja ska kolla på

Runt 60, men vore bra om jag kunde ta hem en runt 50-55 så jag har lite pnegar över om nåt händer smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2017 · 17 470 Inlägg

Laroh skrev:

panda666 skrev:

Laroh skrev:

dyr big_smile

vad är max $ du tänkte lägga ut? så ja vet vad ja ska kolla på

Runt 60, men vore bra om jag kunde ta hem en runt 50-55 så jag har lite pnegar över om nåt händer smile

Mycket förståndigt av dig. Sikta på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
12 november 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Laroh skrev:

panda666 skrev:

vad är max $ du tänkte lägga ut? så ja vet vad ja ska kolla på

Runt 60, men vore bra om jag kunde ta hem en runt 50-55 så jag har lite pnegar över om nåt händer smile

Mycket förståndigt av dig. Sikta på det.

Köp av BMW, köp för 30 och laga för 30, första månaden. sad
Köp av Prius, köp för 59.5 och tanka för 500 kr. smile

Men visst kan det vara klokt att ha en buffert.

Wutca
12 november 2017 · 119 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Laroh skrev:

panda666 skrev:

vad är max $ du tänkte lägga ut? så ja vet vad ja ska kolla på

Runt 60, men vore bra om jag kunde ta hem en runt 50-55 så jag har lite pnegar över om nåt händer smile

Mycket förståndigt av dig. Sikta på det.

Det är iaf planen. tack smile

Wutca
12 november 2017 · 119 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Laroh skrev:

Runt 60, men vore bra om jag kunde ta hem en runt 50-55 så jag har lite pnegar över om nåt händer smile

Mycket förståndigt av dig. Sikta på det.

Köp av BMW, köp för 30 och laga för 30, första månaden. sad
Köp av Prius, köp för 59.5 och tanka för 500 kr. smile

Men visst kan det vara klokt att ha en buffert.

Har funderat på prius, men allt ska ju hända mig, så det kommer att hända nåt med den också säkert big_smile

Wutca
12 november 2017 · 119 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Laroh skrev:

Runt 60, men vore bra om jag kunde ta hem en runt 50-55 så jag har lite pnegar över om nåt händer smile

Mycket förståndigt av dig. Sikta på det.

Köp av BMW, köp för 30 och laga för 30, första månaden. sad
Köp av Prius, köp för 59.5 och tanka för 500 kr. smile

Men visst kan det vara klokt att ha en buffert.

vad sägs om denna?

https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … .htm?ca=11

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2017 · 17 470 Inlägg

Laroh skrev:

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:

Mycket förståndigt av dig. Sikta på det.

Köp av BMW, köp för 30 och laga för 30, första månaden. sad
Köp av Prius, köp för 59.5 och tanka för 500 kr. smile

Men visst kan det vara klokt att ha en buffert.

vad sägs om denna?

https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … .htm?ca=11

Ser trevlig ut men Flexifuel? Tror nog du kan få en del reaktioner på motorvalet om minnet inte sviker mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
12 november 2017 · 6 569 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Laroh skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_1_8_Flexifuel_125hk_76018712.htm?ca=11

Ser trevlig ut men Flexifuel? Tror nog du kan få en del reaktioner på motorvalet om minnet inte sviker mig.

Det är en motor och absolut inget mer, saknar karaktär men tar dig från A till B. Positiva är att det är kamkedja utan kända fel, vanligaste felen på dessa är hjullager fram, generatorn slutar ladda då den jobbat ihjäl sig pga dåligt batteri (Laddar mer vid behov) och dåligt batteri kan även leda till att den glömmer bort vilket bränsle du kör på när du kallstartar den. Kan tända motorlampan eller bete sig lite som den själv (inte) vill.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2017 · 17 470 Inlägg

xXSammy skrev:

Hybrid_ skrev:

Laroh skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_1_8_Flexifuel_125hk_76018712.htm?ca=11

Ser trevlig ut men Flexifuel? Tror nog du kan få en del reaktioner på motorvalet om minnet inte sviker mig.

Det är en motor och absolut inget mer, saknar karaktär men tar dig från A till B. Positiva är att det är kamkedja utan kända fel, vanligaste felen på dessa är hjullager fram, generatorn slutar ladda då den jobbat ihjäl sig pga dåligt batteri (Laddar mer vid behov) och dåligt batteri kan även leda till att den glömmer bort vilket bränsle du kör på när du kallstartar den. Kan tända motorlampan eller bete sig lite som den själv (inte) vill.

Är problemet med ABS-systemet löst på denna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
12 november 2017 · 6 569 Inlägg

Hybrid_ skrev:

xXSammy skrev:

Hybrid_ skrev:

Ser trevlig ut men Flexifuel? Tror nog du kan få en del reaktioner på motorvalet om minnet inte sviker mig.

Det är en motor och absolut inget mer, saknar karaktär men tar dig från A till B. Positiva är att det är kamkedja utan kända fel, vanligaste felen på dessa är hjullager fram, generatorn slutar ladda då den jobbat ihjäl sig pga dåligt batteri (Laddar mer vid behov) och dåligt batteri kan även leda till att den glömmer bort vilket bränsle du kör på när du kallstartar den. Kan tända motorlampan eller bete sig lite som den själv (inte) vill.

Är problemet med ABS-systemet löst på denna?

Största delen av bytena ramla in 2011-2012, ganska ovanligt idag men det förekommer.
Tror senaste bytet gick på 6000 kr ink arbete och material.

De/Dem
Wutca
12 november 2017 · 119 Inlägg

Bilen kommer stå ute under hela året. Har tyvärr ingen garageplats. Hur är det med prius under vinter? Tänker mest på om den krånglar vid start.

panda666
12 november 2017 · 4 250 Inlägg

Laroh skrev:
Bilen kommer stå ute under hela året. Har tyvärr ingen garageplats. Hur är det med prius under vinter? Tänker mest på om den krånglar vid start.

Enligt många ska det inte vara nån problem alls. Jag vågar att tro på dom. om du inte låter bilen stå i flera månader såklart. Lutar det åt prius hållet? eller kollar du på lexus ockcså?

Wutca
12 november 2017 · 119 Inlägg

panda666 skrev:

Laroh skrev:
Bilen kommer stå ute under hela året. Har tyvärr ingen garageplats. Hur är det med prius under vinter? Tänker mest på om den krånglar vid start.

Enligt många ska det inte vara nån problem alls. Jag vågar att tro på dom. om du inte låter bilen stå i flera månader såklart. Lutar det åt prius hållet? eller kollar du på lexus ockcså?

Kollar även på lexus, men dem som ligger ute är dyra. Plus såg att skatt låg på 4000. Så om jag vill spara pengar så är nog prius bäst.

Evildan
12 november 2017 ·

Laroh skrev:
Bilen kommer stå ute under hela året. Har tyvärr ingen garageplats. Hur är det med prius under vinter? Tänker mest på om den krånglar vid start.

Inge krångel med Prius vintertid...heller.
Mina Toyota HSD har aldrig strulat, ett startbatteri i en Auris var nere på strax under 11 volt efter att bilen stått länge hos bilhandlaren men ändå gav det signal så hybridbatteriet drog runt elmotorn och bensinmotorn startade i vanlig ordning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2017 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:

Laroh skrev:
Bilen kommer stå ute under hela året. Har tyvärr ingen garageplats. Hur är det med prius under vinter? Tänker mest på om den krånglar vid start.

Inge krångel med Prius vintertid...heller.
Mina Toyota HSD har aldrig strulat, ett startbatteri i en Auris var nere på strax under 11 volt efter att bilen stått länge hos bilhandlaren men ändå gav det signal så hybridbatteriet drog runt elmotorn och bensinmotorn startade i vanlig ordning.

En Prius genII keyless -som de flesta är- kan stå i cirka 10 dagar innan batteriet tar stryk. Just startbatteriet är en svag punkt. Sitter ofta originalbatterier i och de börjar närma sig slutet av sin karriär. Vi fick byta på vår kälke förra hösten. Sedan dess kan den stå länge. Finns även en knapp så att bilen slutar söka omgivningen efter nyckeln. Man får då låsa upp manuellt på fjärrnyckel istället för att bara lägga handen lite lätt på handtaget. Det är väl korrekt Dr. Evil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
12 november 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Laroh skrev:
Bilen kommer stå ute under hela året. Har tyvärr ingen garageplats. Hur är det med prius under vinter? Tänker mest på om den krånglar vid start.

Inge krångel med Prius vintertid...heller.
Mina Toyota HSD har aldrig strulat, ett startbatteri i en Auris var nere på strax under 11 volt efter att bilen stått länge hos bilhandlaren men ändå gav det signal så hybridbatteriet drog runt elmotorn och bensinmotorn startade i vanlig ordning.

En Prius genII keyless -som de flesta är- kan stå i cirka 10 dagar innan batteriet tar stryk. Just startbatteriet är en svag punkt. Sitter ofta originalbatterier i och de börjar närma sig slutet av sin karriär. Vi fick byta på vår kälke förra hösten. Sedan dess kan den stå länge. Finns även en knapp så att bilen slutar söka omgivningen efter nyckeln. Man får då låsa upp manuellt på fjärrnyckel istället för att bara lägga handen lite lätt på handtaget. Det är väl korrekt Dr. Evil?

Yupp, ett halvdant startbatteri (som i vilken pråm som helst) gör att bilen inte startar.
Knappen sitter långt ned på instrumentbrädan strax framför knäna om jag inte har glömt layouten på genII fullständigt. En liten rund svart i hårdplast.

Wutca
14 november 2017 · 119 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Laroh skrev:
Bilen kommer stå ute under hela året. Har tyvärr ingen garageplats. Hur är det med prius under vinter? Tänker mest på om den krånglar vid start.

Inge krångel med Prius vintertid...heller.
Mina Toyota HSD har aldrig strulat, ett startbatteri i en Auris var nere på strax under 11 volt efter att bilen stått länge hos bilhandlaren men ändå gav det signal så hybridbatteriet drog runt elmotorn och bensinmotorn startade i vanlig ordning.

En Prius genII keyless -som de flesta är- kan stå i cirka 10 dagar innan batteriet tar stryk. Just startbatteriet är en svag punkt. Sitter ofta originalbatterier i och de börjar närma sig slutet av sin karriär. Vi fick byta på vår kälke förra hösten. Sedan dess kan den stå länge. Finns även en knapp så att bilen slutar söka omgivningen efter nyckeln. Man får då låsa upp manuellt på fjärrnyckel istället för att bara lägga handen lite lätt på handtaget. Det är väl korrekt Dr. Evil?

Har kollat runt lite mer, svårt att bestämma mig. Vad tycker ni om denna?

https://www.blocket.se/sodermanland/Maz … 11&w=2

Evildan
14 november 2017 ·

Laroh skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Inge krångel med Prius vintertid...heller.
Mina Toyota HSD har aldrig strulat, ett startbatteri i en Auris var nere på strax under 11 volt efter att bilen stått länge hos bilhandlaren men ändå gav det signal så hybridbatteriet drog runt elmotorn och bensinmotorn startade i vanlig ordning.

En Prius genII keyless -som de flesta är- kan stå i cirka 10 dagar innan batteriet tar stryk. Just startbatteriet är en svag punkt. Sitter ofta originalbatterier i och de börjar närma sig slutet av sin karriär. Vi fick byta på vår kälke förra hösten. Sedan dess kan den stå länge. Finns även en knapp så att bilen slutar söka omgivningen efter nyckeln. Man får då låsa upp manuellt på fjärrnyckel istället för att bara lägga handen lite lätt på handtaget. Det är väl korrekt Dr. Evil?

Har kollat runt lite mer, svårt att bestämma mig. Vad tycker ni om denna?

https://www.blocket.se/sodermanland/Maz … 11&w=2

Kul pigg pålitlig kommunikativ bil att Zoom Zoom köra.
Rostar snabbt, kräver ofta tvätt och puts.
Något bullriga, som de flesta bruksasiater, från bakre hjulhus.
Lite högt prissatt??
https://m.blocket.se/sodermanland/Mazda … 12&w=1



Jag hade valt en sådan här istället om en manuell sedan är vad som ska köpas.
https://m.blocket.se/orebro/Toyota_Aven … 12&w=2
Inte lika kul men rostar inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang