Byta m46 växellåda på Volvo 940 1991

Bl9ppe
14 november 2017 · 7 Inlägg

Nu är dagen kommen då jag måste byta m46 J lådan.

Samtidigt med lådbytet så vill jag gärna fixa varvtalsmätaren då den är ur funktion, men jag hittar fan inte hur man kan felsöka problemet.

Skulle oxå vara skönt med lite tips på hur jag byter lådan smidigast.

Byter oljan samt kudden och rengör lådan innan den placeras. Lyft är hyrd då det förenklar en massa!

Amazon_123GT Driifter;)
14 november 2017 · 1 630 Inlägg

Ta med en kompis o
Iaf om du inte har växellådslyft de är så lagom goa o stå o hålla uppe själv o försöka knöcka ihop 😀

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Bl9ppe
14 november 2017 · 7 Inlägg

Vi blir emot 4 st som byter lådan. Hyr lyft på OKq8 och vill helst bli klar på så kort tid som möjligt smile

Meaganeowner
14 november 2017 · 2 250 Inlägg

Fortast går om du lämnar bort...

Amazon_123GT Driifter;)
14 november 2017 · 1 630 Inlägg

Ja då så . De mesta lossar du lätt men vanlig hylsa eller blocknyckel. Ett par får tas ovanifrån från motorrummet.  Sen behövs de insexnycklar till o lossa spaken på undersidan och sen en låsringstång för invändig låsring går o krångla loss med ett par skruvmejslar och tålamod med. . Kom ihåg hur hardyskivan och skruvar till den sitter

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Bl9ppe
4 december 2017 · 7 Inlägg

Var enkelt men det bökade att få tillbaka lådan, löste det med att två stod i motorutrymmet med ett varsitt band och lyfte fronten av lådan och två lyfte bak medans en styrde. Vi blev totalt 5 st. Nu hamnade vi på problem två. Genom att hjärncellerna inte kopplande att det satt vajjer gaffel på nya lådan och jag har slavcylinder... Blir att ta ner lådan igen och byta kopplingsgaffeln samt fixa lite med kardan smile

Utmarks-Loke
4 december 2017 · 5 833 Inlägg

Växellådsbyte skall av hävd och tradition göras ute i regn, snö eller minst 30 graders värme. Ingen lift, det skall vara skakiga domkrafter och så skall man ligga med lådan på magen och försöka passa in den medan lamellen glidit iväg lite. Helst skall allting vara täckt av tjocka lager underredsmassa också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang