Volvo B230ft oljelampan började lysa


#1
32

2017-11-11 13:25

Hej!
Jag har precis bytt ramlager och vevlager på motorn, igår var jag ute och buskörde lite grann... precis innan jag kom hem så började oljelampan blinka några gånger och jag märkte på bilen att den var slöare än vanligt... jag ställde mig för att höra på motorn och den lät inte normalt. Lät som att det är spån i motorn.. kollade på kamaxeln snabbt genom oljepåfyllningshålet då såg den vit ut... ja? Vad ska jag börja arbeta på? Vill helst inte byta motor. Hellre skruva isär den jag har nu.

#2
203 1

2017-11-11 14:49

Börja med att kolla oljenivån.
Vad menar du med att kamaxeln är vit? Ta gärna bilder, en bild säger mer än 1000 ord!


Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
#3
32

2017-11-11 16:16

fakeso skrev:
Börja med att kolla oljenivån.
Vad menar du med att kamaxeln är vit? Ta gärna bilder, en bild säger mer än 1000 ord!

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225200/225200-669dbf78bf4b5743c97257a72ef530e8.jpg

I samband med lager bytena och vevaxel bytet, bytte jag även oljepumpen. Infogar även en bild på kammen. Antar att det ser ut såhär i hela kammen. Den såg inte ut så för en dag sedan.

#4
203 1

2017-11-12 01:02

Jag ser inget onormalt.


Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
#5
979

2017-11-12 09:28

En gång i tiden när jag renoverade en B18, vill jag minnas att det var viktigt att vända lagerhalvorna rätt. Och verkligen kolla så att hålen på hälften av  halvorna för olja, stämde överens med hålen i lagersätena.
Innan man drog fast överfallen för gott så kollades att lagerspelen var inom toleransens.
Tror jag använde nåt som hette Plasticgauge.

Nu var det som så att ena vevstaken var skev, vilket gjorde att den stakens lager snabbt slets ned. Oljetrycket blev för lågt och veven skar, efter 30 mil.

En annan gång blev det tätt i kanalen upp till kammen. Lätt att kolla, då ingen olja kom ut ur kammen lagringar.
Hörde ett onormalt ljud. Slog igen och kollade.
Rensade kanalen och så körde jag många mil med den motorn.

#6
203 1

2017-11-12 11:11

Som sagt, kolla först oljenivån!


Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
#7
1774

2017-11-12 17:02

Meaganeowner skrev:
Tror jag använde nåt som hette Plasticgauge.

Hehehe, är du så gammal att du också använt Plastigauge.
Trodde man slutade med det på 60-talet.

Ursäkta väldigt mycket o t.

#8
13050 1

2017-11-12 17:26

torsen skrev:

Meaganeowner skrev:
Tror jag använde nåt som hette Plasticgauge.

Hehehe, är du så gammal att du också använt Plastigauge.
Trodde man slutade med det på 60-talet.

Ursäkta väldigt mycket o t.

Fungerade utmärkt även på -90 talet och säljs fortfarande av tex Norrlands Custom.


http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)
#9
32

2017-11-13 08:19

fakeso skrev:
Jag ser inget onormalt.

Jag kollade oljenivån och det fanns ingen olja. Turbon drar en del har jag märkt. Dessutom är bilen slö till skillnad när det fanns olja i den... nå 10 tals meter innan jag skulle svänga in till min uppfart motorbromsade jag till över 2000rpm och då blinkade oljelampan 2-3 ggr. Då öppnade jag dörren och hörde att motorn lät konstigt. vad kan jag ha pajat? Ska jag testa fylla på olja och låta den gå runt lite och sedan byta olja igen?

#10
979

2017-11-13 08:41

En motor med för lite olja eller ingen alls,
överlever inte länge.
Du kanske menade ingen olja var synlig på stickan?

Men nåt har du då väl lärt dig.... håll alltid koll på oljan om du inte vill riskera motorras.

Så det förmodligen det som hänt.. flera lager och ev kolvar som skurit i cylinderloppet...

#11
32

2017-11-13 10:57

Meaganeowner skrev:
En motor med för lite olja eller ingen alls,
överlever inte länge.
Du kanske menade ingen olja var synlig på stickan?

Men nåt har du då väl lärt dig.... håll alltid koll på oljan om du inte vill riskera motorras.

Så det förmodligen det som hänt.. flera lager och ev kolvar som skurit i cylinderloppet...

Jo jag misstänkte det, men jag har en reservdelsmotor, jag tänkte skruva isär motorn och kolla vad som behöver bytas. Vill inte köpa en ny motor för en högre summa när jag kan reparera billigare för hand.

#12
203 1

2017-11-13 20:51

Moheisenjr7 skrev:

fakeso skrev:
Jag ser inget onormalt.

Jag kollade oljenivån och det fanns ingen olja. Turbon drar en del har jag märkt. Dessutom är bilen slö till skillnad när det fanns olja i den... nå 10 tals meter innan jag skulle svänga in till min uppfart motorbromsade jag till över 2000rpm och då blinkade oljelampan 2-3 ggr. Då öppnade jag dörren och hörde att motorn lät konstigt. vad kan jag ha pajat? Ska jag testa fylla på olja och låta den gå runt lite och sedan byta olja igen?

Ja, du måste fylla på olja!


Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
#13
5117 10

2017-11-13 21:09

Meaganeowner skrev:
En motor med för lite olja eller ingen alls,
överlever inte länge.
Du kanske menade ingen olja var synlig på stickan?

Men nåt har du då väl lärt dig.... håll alltid koll på oljan om du inte vill riskera motorras.

Så det förmodligen det som hänt.. flera lager och ev kolvar som skurit i cylinderloppet...

nja kolvarna brukar inte skära för det,, men lagerras är nog tyvärr troligt


Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,0 "Brunögat" (1981)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Taunus (1972)
#14
32

2017-11-14 10:15

granadadr skrev:

Meaganeowner skrev:
En motor med för lite olja eller ingen alls,
överlever inte länge.
Du kanske menade ingen olja var synlig på stickan?

Men nåt har du då väl lärt dig.... håll alltid koll på oljan om du inte vill riskera motorras.

Så det förmodligen det som hänt.. flera lager och ev kolvar som skurit i cylinderloppet...

nja kolvarna brukar inte skära för det,, men lagerras är nog tyvärr troligt

Har nu beställt nya kolvringar, nya vev och ramlager samt en hel packningssats till hela motorn. Ska även byta turbo nu. Ett månadsprojekt lär vänta

#15
13050 1

2017-11-14 10:22

Går den att dra runt?
Då har den inte skurit, en skuren motor sitter fast per definition.


http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)
#16
32

2017-11-14 15:23

Evildan skrev:
Går den att dra runt?
Då har den inte skurit, en skuren motor sitter fast per definition.

Hej, ja den går runt och startar, komp finns i han

#17
697

2017-11-14 15:29

Det kan skära, men sedan lossna igen när det svalnar

#18
13050 1

2017-11-14 15:30

Svarte_Orm skrev:
Det kan skära, men sedan lossna igen när det svalnar

Värmenyper som en gammal mopedmotor.


http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)
#19
32

2017-11-14 19:20

Svarte_Orm skrev:
Det kan skära, men sedan lossna igen när det svalnar

Jag ska byta kolvringarna alla lager och alla packningar och turbo. För hålla tummarna att det funkar

#20
114 4

2017-11-14 21:47

Moheisenjr7 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det kan skära, men sedan lossna igen när det svalnar

Jag ska byta kolvringarna alla lager och alla packningar och turbo. För hålla tummarna att det funkar

Du bör mäta på veven eller kontrollera lagerspelen innan du stoppar ner motorn igen. Repiga vevtappar eller för stort spel så riskerar vev/ramlagerna bli kassa snabbt.


Saab 9000 CSE 2,3T "Leif GW-räsern" (1995)

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon