Cuefa
Ain't no place like home...
13 november 2017
· 4 628 Inlägg
Jahapp, då var det dags att åtgärda lungödemet som min kära Audi helt uppenbart lider av.
För att göra en låååååååååååååååååång historia krt ( ) så köptes i Augusti 2016 1st Audi 80 2.0E av 1994 års modell, för grabbens räkning.
Bilen är i stort sett rostfri och inredningen ser ut som om det knappt ens släppts en fis där inne, av någon av de föregående 13 ägarna eller under de 26xxx mil som bilen rullat sen den såldes ny av Atteviks i Jönköping.
Men... (det är alltid ett "men..." med i bilden...) den har alltid varit jäkligt trött. Orkeslös. Seg. Valfri synonym till en bil som inte går särskilt bra kan användas här.
Felsökningar har gjorts, men inte visat på några direkta resultat. Saker har bytts. Mycket saker.
Typ, i stort sett, alla saker.
Ska vi rabbla lite?
Styrbox, tändmodul, rotor, fördelarlock, knacksensor, tempsensor, tändstift, luftmängdmätare, spridare ultraljudstvättade, tändkablar uppmätta, samtliga kablar och anslutningar till motorn kontrollerade etc mm osv.
Kort sagt har jag gjort allt som står i min makt för att få fanskapet att gå bättre!
Men man brukar ju säga "if it won't run, chrome it!" så varför inte byta bromsar runt om istället då?
Bytte vajrarna förra året samt renoverade bägge oken. Det gick förstås åt h-e.
Vajrarna fungerar numer utmärkt, men oken började jävlas direkt. Gick inte lika långt, gick inte tillbaks osv.
Typiska gamla Audi-ok med andra ord....
Så Tyskland fick leverera oförskämt billiga ok bak, samt skivor och belägg runt om.
Det gick ju också åt h-e. De nya oken kärvade direkt (vajrarna går tillbaks, armen på oken fastnar...) och skivorna fram var för små. Harangen av svordomar som yttrades kring detta lämnas utanför denna text, av hänsyn till läsarens och Garaget's säkerhet och välbefinnande.
Hemma. 00:50. Sent. Kallt. Parkeringen full med massa andra bilar. Nåväl, ställer mig i nedförslutet till garage-nedfarten. Dra i handbromsen? Don't Think so! Då står ju bilen där den står till Ragnarök.
Men.... nu må jag väl vara bra jävla trött... rör sig bilen...?? Jag har ju 1an i... Nä, jag måste inbilla mig...
Nä, tamejfan, den rör sig... Upp med huven, ut o kolla. Jodå, motorn dras runt av bilens tyngd... en cylinder i taget. Score 1 for the away team. Taskig komp. Inte undra på att skiten e trött
Elda upp? Nja, för mycket pengar investerat... Krocka mot tall o ringa försäkringsbolag? Mer smärta än bilen är värd...
Byta motor då? Jamen för tusan, klart vi går på den linjen!
Här börjar alltså projektet. Var hittar man en motor billigt? Hos sina bekanta såklart!
Var bor ens bekanta? Så långt bort som möjligt, såklart...
Meeeen att köra 120 mil på en helg för att hämta en motor till en bil som från början var nästan gratis och tänkt att förbli så? Tjavars...
Så, operation Road Trip!
Fick förmånen att låna bil via jobbet (jag har världens bästa arbetsgivare...)
Och efter lite eget initativtagande så blev den dessutom extra-utrustad innan avfärd (för den hade ju inget extra från början... :-P)
Det var tur man inte kollade så noga innan man körde in i parkeringsgaraget till hotellet, annars hade man kanske varit aningens nervös...
En "kort" tur till Halland och en 0-kronors donatormotor ligger på flaket! Fan, det är bra manligt med pickup ändå... ^^
Kändes rätt bra att se denna syn genom bakrutan faktiskt ^^
Sååå.. efter många timmar bakom sånt här
Och på slutet väldigt mycket sånt där vitt längs vägkanterna (tack gode gud att jag fick dit de där extraljusen!)
Så är vi framme vid dagens datum.
Motorn ska lastas av, gås igenom och strippas på allt som jag inte behöver. T.ex insug, avgas, rör osv.
Motorn som donerats så generöst (Tack Emil! ) är en AAD från en Audi 100. Min ABK som sitter i 80n har ju elektronisk insprutning, det så världskända Digifant-systemet. MEN! block och topp har exakt samma art-nr de två motorerna emellan. Således flyttar jag över allt "ABK" till donatormotorn, och vips så är vi på rull igen!
Så, nu blir det beställa allehanda packningar o annat löst som troligen kommer gå åt!
Bra va?! Yeah, right...
Fortsättning följer!
Senast redigerat av Cuefa (13 november 2017)