Ingen värme! Audi a6 2.6 v6

Ytrewq
18 november 2017 · 143 Inlägg

Hallå! Köpte för ett tag sen en audi a6, 2.6l v6 quattro -95 -

Visste redan då att den inte hade någon värme i kupén, så jag har bytt termostat, kamrem, vattenpump och värmeelement ( var lite bökigt då halva instrumentpanelen var tvungen att tas lös ).

Har märkt att den är riktigt svår att lufta, det har redan gått åt 8 liter glykol plus vatten, då jag öppnat vid luftskruven och låtit det pysa ut luft,  sippra ut vatten. Hållit på sammanlagt 5 timmar i uppför och nedför och på planmark, körde en sväng också men luftskruven öppen och då började det koka ur exp kärlet så stängde fort, så måste varit luft kvar just då.

Men kan det vara något annat fel? än just luften. Då jag tror den är ganska fri från luft nu efter 3e luftningen, någon givare? Kollat säkringar, spjäll, och allt möjligt. Alla delar jag bytte var helt nya. Termostaten är vänd rätt

Kan det vara toppen som farit? Så det pyser in avgaser i systemet hela tiden? Oljan ser dock bra ut, brun och fin.

tacksam för hjälp då det är kallt ute och inte så trevligt att köra runt i minus! hehe smile

Soulman
18 november 2017 · 1 271 Inlägg

Har du klimatanläggning i bilen? Då ska du titta efter spjäll och spjällmotorer som inte fungerar. Antagligen kommer inte vattnet in i värmepaketet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Ytrewq
18 november 2017 · 143 Inlägg

Läste du hela inlägget? smile^

Jo, det är klimatanläggning. slangarna in vid torpedväggen som går in i värmeelementet är heta, både den som går in och den som går tillbaka.

Har du någon bild på eventuella spjällmotorer? Vet inte riktigt hur dem ser ut. Tack för svar, är ute i garaget och håller på fortsätta lufta.

Evildan
18 november 2017 ·

Hur luktar bubblorna i expansionskärlet?
Jag har läst hela inlägget.

Ytrewq
18 november 2017 · 143 Inlägg

sött!

Soulman
18 november 2017 · 1 271 Inlägg

Audi8 skrev:
Läste du hela inlägget? smile^

Jo, det är klimatanläggning. slangarna in vid torpedväggen som går in i värmeelementet är heta, både den som går in och den som går tillbaka.

Har du någon bild på eventuella spjällmotorer? Vet inte riktigt hur dem ser ut. Tack för svar, är ute i garaget och håller på fortsätta lufta.

Jag har absolut läst hela inlägget. Du skriver ju inte om det är elektriska spjäll eller vajerreglerade spjäll och jag har ingen som helst aning om dina kunskaper - försöker bara hjälpa till. Sedan mitt svar har du dessutom kompletterat med information om hur lång du felsökt.

Om slangen ut är lika varm på returen så har du ju ingen som helst avledning av värmen. Och säger du att spjällen funkar (naturligtvis spjällen som reglerar värmen samt luften...) och fläkten blåser saknar du cirkulation och värmen du känner på returen från batteriet kommer egentligen från motorn. Det kan ju vara så att du har en luftficka i värmebatteriet. Lossa slangen på returen och se om vattnet cirkulerar genom batteriet ens.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
simlar
18 november 2017 · 5 524 Inlägg

Kan nästan garantera att det är värmespjället som är felet.
Sitter under vindrutan och racklar på så gott som alla A6 C4
https://nordicaudi.com/faq/163/236

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Soulman
19 november 2017 · 1 271 Inlägg

simlar skrev:
Kan nästan garantera att det är värmespjället som är felet.
Sitter under vindrutan och racklar på så gott som alla A6 C4
https://nordicaudi.com/faq/163/236

Det känner jag också till. Men när TS är tydlig med att han kollat spjällen (...) så får han helt enkelt fortsätta lägga tid på felsökningen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Ytrewq
19 november 2017 · 143 Inlägg

jag öppnade faktiskt det där spjället när jag hade paket löst, det var lite fett där vid kugghjulen men det var allt, såg bra ut. så skruvade ihop det igen....

simlar
19 november 2017 · 5 524 Inlägg

Audi8 skrev:
jag öppnade faktiskt det där spjället när jag hade paket löst, det var lite fett där vid kugghjulen men det var allt, såg bra ut. så skruvade ihop det igen....

Du måste ju provköra motorn, på min A6a hade motorn där i fastnat när jag köpte bilen, fick pilla loss kolen ur elmotorn och rengöra kontaktytorna enligt guiden jag länkade och då började den funka igen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ytrewq
19 november 2017 · 143 Inlägg

simlar skrev:

Audi8 skrev:
jag öppnade faktiskt det där spjället när jag hade paket löst, det var lite fett där vid kugghjulen men det var allt, såg bra ut. så skruvade ihop det igen....

Du måste ju provköra motorn, på min A6a hade motorn där i fastnat när jag köpte bilen, fick pilla loss kolen ur elmotorn och rengöra kontaktytorna enligt guiden jag länkade och då började den funka igen.

Har nu gjort precis som guiden visade! Nu är det ljummet, men bara ljummet! Ingen kyla heller. hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang