Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Fjong
27 september 2017 · 1 494 Inlägg

LostMySelf skrev:
Jag har en Pioneer huvudenhet till vad som verkar vara originalhögtalare förutom fram (V70 TDI -98 stora ljudpaketet). Det är kopplat till baslåda bak (lågnivåkabel, två tjocka kablar och en smal kabel som verkar vara kopplad till bakljuset).

Jag är sugen på en 8" eller 10" och vill ha så neutral bas som möjligt, gärna en där man själv kan ställa in hur mycket bas den ska ge ifrån sig. Behöver lite hjälp boys!

Behövs mer info.

Vad är det för steg?
Budget?
Vad menar du med neutral bas? Linjär återgivning?

Du borde ha en sub level i stereon där du kan ställa basen men beror ju såklart på vad det är för stereo.

Hur basen presterar hänger till stor del på låda och installation och om man vill ha ut det mesta av sin bas/basar krävs en ''custom'' låda. Slutsteg och stereo kan också ha stor påverkan på hur det låter.

LostMySelf
27 september 2017 · 46 Inlägg

Fjong skrev:

LostMySelf skrev:
Jag har en Pioneer huvudenhet till vad som verkar vara originalhögtalare förutom fram (V70 TDI -98 stora ljudpaketet). Det är kopplat till baslåda bak (lågnivåkabel, två tjocka kablar och en smal kabel som verkar vara kopplad till bakljuset).

Jag är sugen på en 8" eller 10" och vill ha så neutral bas som möjligt, gärna en där man själv kan ställa in hur mycket bas den ska ge ifrån sig. Behöver lite hjälp boys!

Behövs mer info.

Vad är det för steg?
Budget?
Vad menar du med neutral bas? Linjär återgivning?

Du borde ha en sub level i stereon där du kan ställa basen men beror ju såklart på vad det är för stereo.

Hur basen presterar hänger till stor del på låda och installation och om man vill ha ut det mesta av sin bas/basar krävs en ''custom'' låda. Slutsteg och stereo kan också ha stor påverkan på hur det låter.

Inget slutsteg inkopplat, behövs det?

Runt 3000 kr?

Svårt att förklara men jag vill inte ha en baslåda som inte går att justera som bara tar över musiken och förstör ljudet. Jag hatar när hela bilen skakar och man inte hör vad man tänker i vissa bilar.

I ljudinställningar på stereon kan jag välja typ "subw ctrl, subw normal" osv.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Fjong
27 september 2017 · 1 494 Inlägg

LostMySelf skrev:

Fjong skrev:

LostMySelf skrev:
Jag har en Pioneer huvudenhet till vad som verkar vara originalhögtalare förutom fram (V70 TDI -98 stora ljudpaketet). Det är kopplat till baslåda bak (lågnivåkabel, två tjocka kablar och en smal kabel som verkar vara kopplad till bakljuset).

Jag är sugen på en 8" eller 10" och vill ha så neutral bas som möjligt, gärna en där man själv kan ställa in hur mycket bas den ska ge ifrån sig. Behöver lite hjälp boys!

Behövs mer info.

Vad är det för steg?
Budget?
Vad menar du med neutral bas? Linjär återgivning?

Du borde ha en sub level i stereon där du kan ställa basen men beror ju såklart på vad det är för stereo.

Hur basen presterar hänger till stor del på låda och installation och om man vill ha ut det mesta av sin bas/basar krävs en ''custom'' låda. Slutsteg och stereo kan också ha stor påverkan på hur det låter.

Inget slutsteg inkopplat, behövs det?

Runt 3000 kr?

Svårt att förklara men jag vill inte ha en baslåda som inte går att justera som bara tar över musiken och förstör ljudet. Jag hatar när hela bilen skakar och man inte hör vad man tänker i vissa bilar.

I ljudinställningar på stereon kan jag välja typ "subw ctrl, subw normal" osv.

Du skrev att det finns en baslåda? Då sitter det ett slutsteg med och det är dit kablarna du beskriver går till. Utan en förstärkare/slutsteg spelar inga högtalare, det sitter en förstärkare i stereon med men den är väldigt klen.

LostMySelf
27 september 2017 · 46 Inlägg

Fjong skrev:

LostMySelf skrev:

Fjong skrev:

Behövs mer info.

Vad är det för steg?
Budget?
Vad menar du med neutral bas? Linjär återgivning?

Du borde ha en sub level i stereon där du kan ställa basen men beror ju såklart på vad det är för stereo.

Hur basen presterar hänger till stor del på låda och installation och om man vill ha ut det mesta av sin bas/basar krävs en ''custom'' låda. Slutsteg och stereo kan också ha stor påverkan på hur det låter.

Inget slutsteg inkopplat, behövs det?

Runt 3000 kr?

Svårt att förklara men jag vill inte ha en baslåda som inte går att justera som bara tar över musiken och förstör ljudet. Jag hatar när hela bilen skakar och man inte hör vad man tänker i vissa bilar.

I ljudinställningar på stereon kan jag välja typ "subw ctrl, subw normal" osv.

Du skrev att det finns en baslåda? Då sitter det ett slutsteg med och det är dit kablarna du beskriver går till. Utan en förstärkare/slutsteg spelar inga högtalare, det sitter en förstärkare i stereon med men den är väldigt klen.

Nej, skrev att det finns kablar klardragna bak i bagagen till baslåda/slutsteg.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Fjong
28 september 2017 · 1 494 Inlägg

LostMySelf skrev:

Fjong skrev:

LostMySelf skrev:

Inget slutsteg inkopplat, behövs det?

Runt 3000 kr?

Svårt att förklara men jag vill inte ha en baslåda som inte går att justera som bara tar över musiken och förstör ljudet. Jag hatar när hela bilen skakar och man inte hör vad man tänker i vissa bilar.

I ljudinställningar på stereon kan jag välja typ "subw ctrl, subw normal" osv.

Du skrev att det finns en baslåda? Då sitter det ett slutsteg med och det är dit kablarna du beskriver går till. Utan en förstärkare/slutsteg spelar inga högtalare, det sitter en förstärkare i stereon med men den är väldigt klen.

Nej, skrev att det finns kablar klardragna bak i bagagen till baslåda/slutsteg.

Aja, i vilket fall som helst så behövs ett slutsteg. Har du en butik som säljer ljud i närheten kan du ju åka dit och kika lite och snacka med dom. Rekommenderar att du kikar lite på CarAudioFabrication på youtube så får du lära dig om hur allt funkar och vad man ska tänka på osv

SportPilot Ubåtsingenjör
28 september 2017 · 7 210 Inlägg

Han har med största sannolikhet en aktiv baslåda med inbyggt slutsteg ...

där du monterar lågnivåkablarna i baslådan borde det finnas 2 rattar man kan snurra på ? prova justera där

annars ringer du till robin på rsaudio så plockar han fram en bra aktiv baslåda till dig smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jonashagen
22 oktober 2017 · 2 Inlägg

Är det någon som vet om det går att montera en Enkeldin i min Lexus GS300 utan att ta bort navigationsenheten? och isåfall blir ljudkvaliteten försämrad? Har rätt bra tryck i orginalsystemet och vill hellst inte byta bort allt i bilen då det ligger långt över budgeten just nu, har råd med stereo och eventuellt ISO kablage

Volvo XC70 (2008)
Magnedal
22 oktober 2017 · 56 Inlägg

Hej! Har ett 1000w (rms 2ohm) digital designs steg som jag tänkte slänga in i bilen, tänkte då kolla vad för kabel (tjocklek osv, funkar biltemas batterikablar?) jag bör ha osv. Han jag köpte steget av tävlar inom billjud och rekommenderar 30 kvadrat eller grövre om jag minns rätt för strömkabeln, medans nåra jag känner säger att min nuvarande typ 9 kvadrat duger. Lite kluven.

Kör förövrigt en 740 GL från -88, sitter ett steg i nu med övriga kablar draget, så endast strömkabel frågan gäller. Baslådan är en 12" MDS fr12w'a i en låda anpassad för typ 35hz.

Tacksam för snabbt svar då det snart är löning.


Mvh,
Dennis.

Jonashagen
23 oktober 2017 · 2 Inlägg

Magnedal skrev:
Hej! Har ett 1000w (rms 2ohm) digital designs steg som jag tänkte slänga in i bilen, tänkte då kolla vad för kabel (tjocklek osv, funkar biltemas batterikablar?) jag bör ha osv. Han jag köpte steget av tävlar inom billjud och rekommenderar 30 kvadrat eller grövre om jag minns rätt för strömkabeln, medans nåra jag känner säger att min nuvarande typ 9 kvadrat duger. Lite kluven.

Kör förövrigt en 740 GL från -88, sitter ett steg i nu med övriga kablar draget, så endast strömkabel frågan gäller. Baslådan är en 12" MDS fr12w'a i en låda anpassad för typ 35hz.

Tacksam för snabbt svar då det snart är löning.


Mvh,
Dennis.

Hej Dennis, Hade själv Biltemas strömkablar på 25 kvadrat och dom fungerade utmärkt att driva 2st 12" det enda som jag hade problem med var att steget var för klent smile Har även kört en JBL 12" med 8 kvadrats kabel och 400W steg som fungerade jättebra, skulle säga att Biltemas kabel duger gott och väl till det bygget

Volvo XC70 (2008)
Jockk3
23 oktober 2017 · 1 426 Inlägg

Magnedal skrev:
Hej! Har ett 1000w (rms 2ohm) digital designs steg som jag tänkte slänga in i bilen, tänkte då kolla vad för kabel (tjocklek osv, funkar biltemas batterikablar?) jag bör ha osv. Han jag köpte steget av tävlar inom billjud och rekommenderar 30 kvadrat eller grövre om jag minns rätt för strömkabeln, medans nåra jag känner säger att min nuvarande typ 9 kvadrat duger. Lite kluven.

Kör förövrigt en 740 GL från -88, sitter ett steg i nu med övriga kablar draget, så endast strömkabel frågan gäller. Baslådan är en 12" MDS fr12w'a i en låda anpassad för typ 35hz.

Tacksam för snabbt svar då det snart är löning.


Mvh,
Dennis.

25mm2 med en 100A säkring max 30 cm från batteriet funkar.

8-10 mm2 är lite väl klent
Nu står det ju inte vilket steg det gäller, men att dela effekt/spänning = ström
1000/12 = 83A sen går det säkert att köra med en 8mm2 kabel och vänta på kortslutning/kabelbrand

Klemenss
29 oktober 2017 · 5 Inlägg

Hej!
Jag har en fråga som jag hoppas att jag kan formulera rätt.
Jag har en 2x12 med ett trasigt element. En kompis har ett elementet över som jag kan få.

Det jag undrar är ifall jag använda två olika baselement utan att det låter skit? Elementen är båda GAS och i ungefär samma prisklass men jag vet tyvärr inte modellnamn. Tacksam för svar!

HampusRoshamn
31 oktober 2017 · 19 Inlägg

Tjena! Någon som vet hur man ska koppla för att det ska bli som bäst av dom här altarnativen? (Eller om ni har andra förslag)

1: https://images.crutchfieldonline.com/ca … ow-imp.jpg

2: https://images.crutchfieldonline.com/ca … m_mono.jpg

3: https://images.crutchfieldonline.com/ca … m_mono.jpg

Mitt specs:

Slutsteg: http://www.mds.se/t5xtr.html

Basar: http://www.mds.se/xtr80012d4.html

Väldigt tacksam för svar!

Tuningofroslagen
2 november 2017 · 26 Inlägg

Köpte en jbl baslåda nedan

https://www.crutchfield.com/S-revxjqknp … 204BP.html

Ja vill veta hur jag får ut basen utan att såga sönder lådan helst.  Tips? 

Tar man bort plexiglaset så kommer ja ändå inte åt skruvarna då de sitter på andra sidan...

fredda_king Fotograf
4 november 2017 · 1 319 Inlägg

Tuningofroslagen skrev:
Köpte en jbl baslåda nedan

https://www.crutchfield.com/S-revxjqknp … 204BP.html

Ja vill veta hur jag får ut basen utan att såga sönder lådan helst.  Tips? 

Tar man bort plexiglaset så kommer ja ändå inte åt skruvarna då de sitter på andra sidan...

Har Dom Klätt lådan det sista dom gjorde. Eller limmat in framsidan som det sista. Då är det svårt att få till det snyggt

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
LostMySelf
16 november 2017 · 46 Inlägg

Vad behöver man lägga ut för att få ett bra ljudsystem i bilen egentligen? 2 diskanter på instrumentpanelen, 2 högtalare i dörrarna fram samt bak, en  baslåda, ett slutsteg och en stereo? Vill inte ha nåt monstersystem utan bara något där man kan spela hög volym och som har bra ljudrespons, inget där basen förstör helt.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Evildan
16 november 2017 ·

LostMySelf skrev:
Vad behöver man lägga ut för att få ett bra ljudsystem i bilen egentligen? 2 diskanter på instrumentpanelen, 2 högtalare i dörrarna fram samt bak, en  baslåda, ett slutsteg och en stereo? Vill inte ha nåt monstersystem utan bara något där man kan spela hög volym och som har bra ljudrespons, inget där basen förstör helt.

Vad som är "bra" är som du läst av tidigare inlägg i tråden väldigt personligt.
Någon tycker att 10000kr räcker långt för ett "bra" ljud enligt din specificering medan någon annan enkom köper slutsteget för den summan.

Senast redigerat av Evildan (16 november 2017)

Roooonja
20 november 2017 · 1 Inlägg

Någon som kan ge förslag vad man kan ha för ljud i en 740?? Kan typ inget om märken och vilka som är bäst osv, men tänkte beställa från brl för de har bra erbjudande nu:) någon som har förslag? Helst inte över 6k, basar och steg ✌🏼

Jockk3
21 november 2017 · 1 426 Inlägg

Roooonja skrev:
Någon som kan ge förslag vad man kan ha för ljud i en 740?? Kan typ inget om märken och vilka som är bäst osv, men tänkte beställa från brl för de har bra erbjudande nu:) någon som har förslag? Helst inte över 6k, basar och steg ✌🏼

Vi får inte så mycket info från dig.
744/745? Dvs sedan elr kombi?
Vad har du just nu i dörrar, vad för huvudenhet/stereo.

Bara att slänga in bas och slutsteg i skuffen funkar nästan aldrig på en sedan om man vill ha ljudet in i kupe`n.

Kablar dragna i bilen/ räknas hela ljudbygget i den budgeten?

Släng iväg pm så kan jag guida dig till något vettigt.

/peace

Oliverr97
24 november 2017 · 2 Inlägg

Hej på er, som total nybörjare har jag sökt mig hit till vad som verkar vara den perfekta platsen för mig.
Har nyligen köpt en A3a - 05, med concert 2 stereon. Ville byta så jag kunde ha bluetooth och aux, och tittade först på att beställa en dmc 4 vilket jag lätt skulle kunna installera själv. https://www.eftermontering.se/musik-int … 4-vag.html
Nu är det så att jag har lite dåligt tålamod så bestämde mig för att åka ut idag och köpa något i butik som man kunde installera direkt.
Slutade med att jag köpte pioneer MVH-S300, vilket jag sen när jag kom hem fått lite aningar om är snäppet mer avancerat att installera?
Så frågan är om det är möjligt för en nybörjare med hyfsad förståelse kring elektronik att installera denna eller behöver man professionell hjälp? Vad kostar denna isåfall och tar hur lång tid?
Är det helt enkelt enkelare att installera dmc i originalstereon och ska jag lämna tillbaks pioneern jag köpte idag?
Vet ej om det är en dum fråga men är ju därför denna tråd finns så all hjälp uppskattas

it_mutt
24 november 2017 · 10 379 Inlägg

Oliverr97 skrev:
Hej på er, som total nybörjare har jag sökt mig hit till vad som verkar vara den perfekta platsen för mig.
Har nyligen köpt en A3a - 05, med concert 2 stereon. Ville byta så jag kunde ha bluetooth och aux, och tittade först på att beställa en dmc 4 vilket jag lätt skulle kunna installera själv. https://www.eftermontering.se/musik-int … 4-vag.html
Nu är det så att jag har lite dåligt tålamod så bestämde mig för att åka ut idag och köpa något i butik som man kunde installera direkt.
Slutade med att jag köpte pioneer MVH-S300, vilket jag sen när jag kom hem fått lite aningar om är snäppet mer avancerat att installera?
Så frågan är om det är möjligt för en nybörjare med hyfsad förståelse kring elektronik att installera denna eller behöver man professionell hjälp? Vad kostar denna isåfall och tar hur lång tid?
Är det helt enkelt enkelare att installera dmc i originalstereon och ska jag lämna tillbaks pioneern jag köpte idag?
Vet ej om det är en dum fråga men är ju därför denna tråd finns så all hjälp uppskattas

Enklare....ptja? Mindre att koppla in. Billigare? Absolut.

Kör själv DMC och är mer än nöjd.

- - - Edit - - -

För att förtydliga biten med "billigare".

Ska du göra det där så smidigt/enkelt som möjligt ska du ha en canbusadapter, ram så att stereon passar i originalhålet osv osv. Bara där har du väl utan några större problem vad en DMC kostar.

Senast redigerat av it_mutt (24 november 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang