Köpråd: Volvo S60

xXSammy
20 november 2017 · 6 566 Inlägg

Det tog mig 7 år innan jag växte upp och köpte en seriös bil med låga driftkostnader.

Köp något kul och törstig så kan du ha lite ångest sen när du inser hur mycket pengar du gått miste om :ok_hand:

Om min partner skulle ha mustang eller prius skulle jag hellre att hen tog priusen så kunde jag ha någon sugar som skämmer bort mig ;)

Senast redigerat av xXSammy (20 november 2017)

De/Dem
Evildan
20 november 2017 ·

Negativt med en Prius för en förälder:
#Priusen är kvickare än S60 140hk aut.

#Du kommer kunna köra mycket mycket mycket bil för samma pengar och är således inte hemma till Doobidoo på fredagskvällen.

Plus ur en förälders synvinkel:

#Priusen fick 5 stjärnor i euroncap gentemot S60 4.

# Du kommer inte belamra garaget hysteriskt mekandes för att kunna glida till helgen. ( Pappa får ha sin bil och garage ifred samt slipper skjutsa)


Du får kort och gott en bättre pålitligare bil med bättre prestanda som du förmodligen är ganska ensam om i kompisgänget, det är ju alltid ett tecken på mognad och individualism att våga gå sin egen väg istället för att vara ett menlöst får i skocken. wink

Ragg då? Absolut! Vem gillar inte att ens partner har stålar över till "bio och pop och gyllene tider såklart" när det kommer till kritan.
Fällbart baksäte...plant golv...bäddbar. wink

Utrustningen är inte heller fel, 3.5mm plugin, läser olika format med titelpresentation i den stora färgskärmen.

Nyckellöst start och låssystem.

Rattkontroller till klima.

För att nämna några lite fräna egenskaper S60 saknar.

Såså, låt farsan stöta bort dig var en tonårsrebell. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2017 · 17 345 Inlägg

Sweet måndagstråd! Körde vår Prius till affären precis. Den gör sitt jobb som vanligt och den har kamkedja... Go värme finns det med. Min första bil (för hundra år sedan) var en Audi 100 med 90hk. 5 år gammal. Föräldrarna pyntade under förutsättning att DE valde bil. Blev en så stor och säker bil som möjligt med så liten motor som möjligt.

Farsgubben din behöver tänka en gång till big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
20 november 2017 · 7 210 Inlägg

han är 18 ... ingen trist medelålders gubbe i en "fin" förort som dricker sherry och lyssnar på gyllenetider

vill du ha en s60 så köp en s60, det är en bra bil om än en aning törstig med tanke på effekt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Presidento Of World
20 november 2017 · 3 305 Inlägg

SportPilot skrev:
han är 18 ... ingen trist medelålders gubbe i en "fin" förort som dricker sherry och lyssnar på gyllenetider

vill du ha en s60 så köp en s60, det är en bra bil om än en aning törstig med tanke på effekt

Självklart ska han köpa nåt han vill ha men det är aldrig fel att försöka vara en hjälpande hand för hans ekonomiska bästa iaf..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
20 november 2017 · 4 228 Inlägg

Haha vilken rolig läsning! 10/10, Sen när har folk tagit råd från päronen? inte jag iaf, har alltid gjort tvärtom vad dom har sagt, Har gått lite si sådär men har iaf överlevt.  Vad hade ts för budget? var de 35? ser du nån lexus eller nån honda  så köp för dom pengarna, annars är prius ingen dålig val^^ många har en här inne och ser ingen klaga^^ Ska du vara ung o dum tycker ja du ska iaf göra det ordentligt^^ och köpa nån gammal bimmer nu när det endå är vinter. S60 är inte kul på vinter utan awd^ både volvon och bmw kommer paja lika mycket säkert så lika bra ha rwd på vinter. Nu innan nån börjar slänga nån falukorv eller kebab på mig så drar ja mig undan, puss o kram

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2017 · 17 345 Inlägg

panda666 skrev:
Haha vilken rolig läsning! 10/10, Sen när har folk tagit råd från päronen? inte jag iaf, har alltid gjort tvärtom vad dom har sagt, Har gått lite si sådär men har iaf överlevt.  Vad hade ts för budget? var de 35? ser du nån lexus eller nån honda  så köp för dom pengarna, annars är prius ingen dålig val^^ många har en här inne och ser ingen klaga^^ Ska du vara ung o dum tycker ja du ska iaf göra det ordentligt^^ och köpa nån gammal bimmer nu när det endå är vinter. S60 är inte kul på vinter utan awd^ både volvon och bmw kommer paja lika mycket säkert så lika bra ha rwd på vinter. Nu innan nån börjar slänga nån falukorv eller kebab på mig så drar ja mig undan, puss o kram

Nu fick vi faktiskt byta signalbatteri för 900:- spänn på vår efter 17000 mil. Skitbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
20 november 2017 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
Haha vilken rolig läsning! 10/10, Sen när har folk tagit råd från päronen? inte jag iaf, har alltid gjort tvärtom vad dom har sagt, Har gått lite si sådär men har iaf överlevt.  Vad hade ts för budget? var de 35? ser du nån lexus eller nån honda  så köp för dom pengarna, annars är prius ingen dålig val^^ många har en här inne och ser ingen klaga^^ Ska du vara ung o dum tycker ja du ska iaf göra det ordentligt^^ och köpa nån gammal bimmer nu när det endå är vinter. S60 är inte kul på vinter utan awd^ både volvon och bmw kommer paja lika mycket säkert så lika bra ha rwd på vinter. Nu innan nån börjar slänga nån falukorv eller kebab på mig så drar ja mig undan, puss o kram

Nu fick vi faktiskt byta signalbatteri för 900:- spänn på vår efter 17000 mil. Skitbil.

hojojojoj vilken tur att ja inte köpte en, Ska du skrota den nu?

Juggen1988
20 november 2017 · 161 Inlägg

hyacinth skrev:

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:
Utveckla gärna varför du ratar Priusen framför en S60?

Fördelar smile
* Bränslesnål, som 18 åring brukar man inte ha mycket pengar

* Mycket lastutrymme, De få gångerna man måste lasta mycket

* Billig driftkostnad

* Lättkörd, mycket mindre bil och bättre svängradie

* S60 2.4  0-100: 10.2s ,
Prius av likvärdig årsmodel 0-100 :10.9s

Skatt: 360kr för en prius

Nackdelar:
* Ful design
* Inte så attraherande att glida runt i en Prius som 18-åring
* Dyra jämfört med S60, om man vill ha en i fint skick. Finns 13 stycken Prius i Sverige för under 40000.
* Farsan kommer förneka mig som hans son

Var i samma sits som du för några år sedan. Spanande spänt efter första bilen, Jugge som man är ratade jag direkt Prius pga flera av ovanstående skäl, förutom att min farsa inte brydde sig det minsta om vilken bil jag skulle köpa sad Var också inne på S60 ett tag, gillar sedaner, men fick höra att spolning av Volvos automatlådor inte ingår i ordinarie service (gällde årsmodell 2003 om jag inte minns helt fel) fick mig att lägga den modellen åt sidan.

Dock slog verkligheten, samt till viss del Dr Evil och Hybrid, mig i ansiktet och jag köpte tillslut en Prius just för dom låga ägarkostnadernas och driftsäkerhetens skull. Visst finns det betydligt fränare och häftigare bilar ute, men man får tyvärr anpassa bilinnehav efter plånboken.

Nu är det bara några månader innan frun, äntligen, har pluggat klart och med två inkomster kan jag med gott samvete, dels för att Priusen har varit väldigt billig i drift, börja spana efter en andra bil. Lexus GS 450H har börjat dyka upp för cirka 100 tkr big_smile

Ska du spara till något så köp dig en bil som är "billig" att äga. Vi har sparat till hus nu i snart 6 år och 2018 kan vi äntligen köpa smile

Senast redigerat av Juggen1988 (20 november 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
hyacinth
20 november 2017 · 19 Inlägg

Undrar om det är någon som har köpt en familjebil som första bil här? Förstår varför ni har köpt en Prius, men jag vill ha en snygg bil. Och teoretiskt är en Prius mer värt att äga, men kanske inte passar mig. Och det med farsan var med en glimt i ögat, han bryr sig egentligen inte!

Jokabsson
20 november 2017 · 1 171 Inlägg

hyacinth skrev:
Undrar om det är någon som har köpt en familjebil som första bil här? Förstår varför ni har köpt en Prius, men jag vill ha en snygg bil. Och teoretiskt är en Prius mer värt att äga, men kanske inte passar mig. Och det med farsan var med en glimt i ögat, han bryr sig egentligen inte!

Då är valet väldigt enkelt! Du gillar Volvo S60 och då är det S60 du ska ha. Skulle rekommendera 2.4an med 170hk. Då lämnar du åtminstone Priusarna i backspegeln där de hör hemma wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
20 november 2017 · 4 228 Inlägg

Cracksoup skrev:

hyacinth skrev:
Undrar om det är någon som har köpt en familjebil som första bil här? Förstår varför ni har köpt en Prius, men jag vill ha en snygg bil. Och teoretiskt är en Prius mer värt att äga, men kanske inte passar mig. Och det med farsan var med en glimt i ögat, han bryr sig egentligen inte!

Då är valet väldigt enkelt! Du gillar Volvo S60 och då är det S60 du ska ha. Skulle rekommendera 2.4an med 170hk. Då lämnar du åtminstone Priusarna i backspegeln där de hör hemma wink

javvist iaf dom gångerna volvon funkar och inte är i verkstan;)()) Men på riktigt nu s60 är inte så jävla snygg och speciellt inte utan sin sport paket, tror den heter evolve? och R paketet, då menar ja kjol paketet runtom. Skulle kolla efter nått annat som första bil, nått roligare.

Evildan
20 november 2017 ·

hyacinth skrev:
Undrar om det är någon som har köpt en familjebil som första bil här? Förstår varför ni har köpt en Prius, men jag vill ha en snygg bil. Och teoretiskt är en Prius mer värt att äga, men kanske inte passar mig. Och det med farsan var med en glimt i ögat, han bryr sig egentligen inte!

Jodå min första bil var familjebilarnas familjebil, en VW 112 LIM, även kallad Bubbla.
Den hade jag inte kvar när körkortet skulle tas utan innan dess hade det i följande ordning passerat:
Volvo Amazon 2dr -69.
VW Passat 2dr -73.
Volvo 142 -74.
Nissan Cherry 3dr CC -86, då började jag övningsköra.
Sedan blev det som första bil med körkort en FIAT 128 Special -76 2dr sedan.
Samtliga vagnar var väldigt vanliga familjebilar/bruksbilar.

En S60 är en familjebil för den äldre herren med utflugna barn som inte behöver någon V70 eller klumpig S80 utan en närapå tvåsitsig gubbracer.
Jag hade valt något annat än en sådan "mellanmjölksbil" om det är en rolig bil för strax under 40lök som efterfrågas.
Finns ju massor med poppiga halvkombis som passar en ung tjej i slutet av tonåren. Eller måste det vara en sedan och automat?

amazinjoey
20 november 2017 · 1 138 Inlägg

hyacinth skrev:
Undrar om det är någon som har köpt en familjebil som första bil här? Förstår varför ni har köpt en Prius, men jag vill ha en snygg bil. Och teoretiskt är en Prius mer värt att äga, men kanske inte passar mig. Och det med farsan var med en glimt i ögat, han bryr sig egentligen inte!

Min första bil är en SAAB 9-5, de går inte få mer familjbil än detta och ägande kostanden för bilen är 3-5000kr varje månad minimum...Tjejens S60 ligger på samma kostnad och då kör hon bara på helgerna...

Ska du ha en första bil så behöver den inte vara snygg utan den ska vara praktisk och bilig att äga, då du är 18 och går fortfarande i skolan(?)  Bara för bilen inte är den snyggaste så betyder de inte att den inte kan vara skoj

panda666
20 november 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

hyacinth skrev:
Undrar om det är någon som har köpt en familjebil som första bil här? Förstår varför ni har köpt en Prius, men jag vill ha en snygg bil. Och teoretiskt är en Prius mer värt att äga, men kanske inte passar mig. Och det med farsan var med en glimt i ögat, han bryr sig egentligen inte!

Jodå min första bil var familjebilarnas familjebil, en VW 112 LIM, även kallad Bubbla.
Den hade jag inte kvar när körkortet skulle tas utan innan dess hade det i följande ordning passerat:
Volvo Amazon 2dr -69.
VW Passat 2dr -73.
Volvo 142 -74.
Nissan Cherry 3dr CC -86, då började jag övningsköra.
Sedan blev det som första bil med körkort en FIAT 128 Special -76 2dr sedan.
Samtliga vagnar var väldigt vanliga familjebilar/bruksbilar.

En S60 är en familjebil för den äldre herren med utflugna barn som inte behöver någon V70 eller klumpig S80 utan en närapå tvåsitsig gubbracer.
Jag hade valt något annat än en sådan "mellanmjölksbil" om det är en rolig bil för strax under 40lök som efterfrågas.
Finns ju massor med poppiga halvkombis som passar en ung tjej i slutet av tonåren. Eller måste det vara en sedan och automat?

Är ts  en ung kvinna? Tänkte namnet kommer väl från en blomma? En nissan micra kanske? Känner en ung kvinna som är dökär i sin iaf.

Evildan
20 november 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

hyacinth skrev:
Undrar om det är någon som har köpt en familjebil som första bil här? Förstår varför ni har köpt en Prius, men jag vill ha en snygg bil. Och teoretiskt är en Prius mer värt att äga, men kanske inte passar mig. Och det med farsan var med en glimt i ögat, han bryr sig egentligen inte!

Jodå min första bil var familjebilarnas familjebil, en VW 112 LIM, även kallad Bubbla.
Den hade jag inte kvar när körkortet skulle tas utan innan dess hade det i följande ordning passerat:
Volvo Amazon 2dr -69.
VW Passat 2dr -73.
Volvo 142 -74.
Nissan Cherry 3dr CC -86, då började jag övningsköra.
Sedan blev det som första bil med körkort en FIAT 128 Special -76 2dr sedan.
Samtliga vagnar var väldigt vanliga familjebilar/bruksbilar.

En S60 är en familjebil för den äldre herren med utflugna barn som inte behöver någon V70 eller klumpig S80 utan en närapå tvåsitsig gubbracer.
Jag hade valt något annat än en sådan "mellanmjölksbil" om det är en rolig bil för strax under 40lök som efterfrågas.
Finns ju massor med poppiga halvkombis som passar en ung tjej i slutet av tonåren. Eller måste det vara en sedan och automat?

Är ts  en ung kvinna? Tänkte namnet kommer väl från en blomma? En nissan micra kanske? Känner en ung kvinna som är dökär i sin iaf.

Hyacinth är ju ett kvinnonamn så jag utgår från det.
Hyacinth Bucket:
http://vignette1.wikia.nocookie.net/keepingupappearances/images/7/75/Hyacinth.jpg/revision/latest?cb=20110519214122

Växten stavas Hyacint. smile I Sverige.

Fan vad det skulle sitta fint med en Kebabrulle...ditt fel Pandan, sluta skriv om mat på kvällskvisten.
Men dina råd gällande roligare bil än en gubbavolvo är rätt kloka om det är ett skoj fordon som eftersöks.

Senast redigerat av Evildan (20 november 2017)

Evildan
20 november 2017 ·

10 Priusar kvar under 40000kr. Tydligen är dom populära. wink
https://mobil.blocket.se/li?ca=12&w … 0&pe=5

amazinjoey
20 november 2017 · 1 138 Inlägg

Evildan skrev:
10 Priusar kvar under 40000kr. Tydligen är dom populära. wink
https://mobil.blocket.se/li?ca=12&w … 0&pe=5

Säljer som smör och behåller sitt värde! Speciellt i högre prisklassen , polaren köpte sin 2013 160k förra året i januari,  sålde den 2 veckor sen för samma pris och 4000mil körda. Tog 20min efter annonsen innan den blev såld

Evildan
20 november 2017 ·

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:
10 Priusar kvar under 40000kr. Tydligen är dom populära. wink
https://mobil.blocket.se/li?ca=12&w … 0&pe=5

Säljer som smör och behåller sitt värde! Speciellt i högre prisklassen , polaren köpte sin 2013 160k förra året i januari,  sålde den 2 veckor sen för samma pris och 4000mil körda. Tog 20min efter annonsen innan den blev såld

Min -13 Plugin köptes i Mars detta år och den billigaste just nu på blocket med jämförbart milantal begärs det 27800kr mer för. smile
Det är som att åka i en sparbössa närapå.
Att jag i princip endast håller på med HSD är väl för dig som insatt väldigt självklart. Lättsålt och bra pengar.

panda666
20 november 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Jodå min första bil var familjebilarnas familjebil, en VW 112 LIM, även kallad Bubbla.
Den hade jag inte kvar när körkortet skulle tas utan innan dess hade det i följande ordning passerat:
Volvo Amazon 2dr -69.
VW Passat 2dr -73.
Volvo 142 -74.
Nissan Cherry 3dr CC -86, då började jag övningsköra.
Sedan blev det som första bil med körkort en FIAT 128 Special -76 2dr sedan.
Samtliga vagnar var väldigt vanliga familjebilar/bruksbilar.

En S60 är en familjebil för den äldre herren med utflugna barn som inte behöver någon V70 eller klumpig S80 utan en närapå tvåsitsig gubbracer.
Jag hade valt något annat än en sådan "mellanmjölksbil" om det är en rolig bil för strax under 40lök som efterfrågas.
Finns ju massor med poppiga halvkombis som passar en ung tjej i slutet av tonåren. Eller måste det vara en sedan och automat?

Är ts  en ung kvinna? Tänkte namnet kommer väl från en blomma? En nissan micra kanske? Känner en ung kvinna som är dökär i sin iaf.

Hyacinth är ju ett kvinnonamn så jag utgår från det.
Hyacinth Bucket:
http://vignette1.wikia.nocookie.net/kee … 0519214122

Växten stavas Hyacint. smile I Sverige.

Fan vad det skulle sitta fint med en Kebabrulle...ditt fel Pandan, sluta skriv om mat på kvällskvisten.
Men dina råd gällande roligare bil än en gubbavolvo är rätt kloka om det är ett skoj fordon som eftersöks.

Tänker du på kebab varje gång du läser mina kommentarer^? Finns de nån öppen pizzeria där du bor just nu? Har inte sett så många unga kvinnor som skulle vara sugna på köpa en s60. Dom flesta ja sett kör för de mesta Peugot,Kia,Micra,toyota. Men fan ts för köpa vad hen vill. Har personligen blivit sugen på en ct200h nu när ja sett några på vägarna, synd för framhjulsdrift bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang