S-max startar ej

27

2017-11-20 21:59

Ford S-max 2.0 Diesel
2011
13000 mil
Keyless (har bytt batteri i nyckeln)

Felsymptom:
I morse när jag skulle starta bilen så när jag tryckte på startknappen så istället för att dra runt motorn så börjar alla lampor blinka i bilen, och även displayen uppför sig märkligt.

Låter ju givetvis som att batteriet dragit ur, men har nu både laddat batteriet, samt prövat med ett annat batteri, och det blir exakt samma felsymptom.

En återkommande skum sak är att på displayen (allting funkar som det ska fram tills att startmotorn ska gå igång) är att det står "motorn är igång, tryck stopp" fastän den inte är det.

Bilen kördes i söndes utan problem, på måndag morron uppstod problemet.

Det underlättar inte direkt att bilen står utomhus, och jag kan bara skruva kvällstid när det är beckmörkt.

Några idéer om vart jag ska börja felsöka?  Misstänker ju startrelä, startmotor som flera.
   Funderar på att ta en semesterdag på onsdag och skruva faktiskt.

91 5

2017-11-20 22:06

Varit med om samma sak med min Focus diesel och min bror oxå på sin Kuga diesel båda årsmodell 2010 och gått ca 9-10 000 mil. Det är med 99% säkerhet generatorn som är slut.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Mini Cooper S "Cooper S" (2008)
Volkswagen 113 Lim "Bubbla" (1962)
27

2017-11-20 23:20

Niknar skrev:
Varit med om samma sak med min Focus diesel och min bror oxå på sin Kuga diesel båda årsmodell 2010 och gått ca 9-10 000 mil. Det är med 99% säkerhet generatorn som är slut.

Tack, ska kika på den! Ska dock kolla allt kablage först, men jag misstänker att det blivet någon form av kortis i generatorn isåfall om det är sådant felsymptom.

5301 6

2017-11-21 06:09

Och vilka felkoder har du?
Inte bara motorn felkoder, de från karosstyrdonet, ABS och TCM (om du har automat) är intressanta med.

edit:

Pajje13 skrev:
Låter ju givetvis som att batteriet dragit ur, men har nu både laddat batteriet, samt prövat med ett annat batteri, och det blir exakt samma felsymptom.

Om du är riktigt säker på att batteriet mår bra ska den kunna starta fast generatorn felar.. Om det inte börjar ryka ifrån den då.

Pajje13 skrev:
En återkommande skum sak är att på displayen (allting funkar som det ska fram tills att startmotorn ska gå igång) är att det står "motorn är igång, tryck stopp" fastän den inte är det.

Vissa är så, inget fel.
Bara slå på tändningen och öppna dörren så varnar den.

Senast redigerat av xXSammy (2017-11-21 06:13)

Hon/Henne
27

2017-11-21 08:46

xXSammy skrev:
Och vilka felkoder har du?
Inte bara motorn felkoder, de från karosstyrdonet, ABS och TCM (om du har automat) är intressanta med.

edit:

Pajje13 skrev:

Om du är riktigt säker på att batteriet mår bra ska den kunna starta fast generatorn felar.. Om det inte börjar ryka ifrån den då.

Pajje13 skrev:

Vissa är så, inget fel.
Bara slå på tändningen och öppna dörren så varnar den.

Jo, jag tycker också det borde gå. Men ska som sagt kontrollera allt kablage först.
    Har provat med två olika batterier, varav ett är helt nytt, och testat i annan bil.
  Det bästa hade ju varit att koppla upp min andre bil, men den står så till att jag inte kommer åt.

Jo, dörren var nog öppen när jag provade igår, kanske bara är det.

Felkoder har jag inte kunnat kolla ännu, måste få tag på en läsare först.

27

2017-11-21 18:22

Låg inga felkoder i datorn, och jag lyckades få dit den andra bilen för att verkligen kunna utesluta att det var batteriet som var problemet.
   Har kommit fram till att det måste vara startmotorn, så den är urplockad nu, ska testa den senare ikväll.

27

2017-11-25 16:21

Det var startmotorn som gett upp, nu funkar den igen.

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon