Bilförsäljare gav mig dåliga vinterdäck

aricharliegold Avstängd
21 november 2017 · 84 Inlägg

Tjena!

Köpte för ett halvår sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När jag köpte bilen så blev jag lovad ett par schyssta vinterdäck. Bilen gick på närmare 70000 kronor, så därför känner jag att jag bör ha fått ett par rejäla vinterdäck.

Idag när jag skulle sätta på vinterdäcken så märkte jag dock att däcken är skit. 8 år gamla med knappt något mönsterdjup kvar. De går absolut inte att köra med. Känner mig lurad då jag blev lovad ett par ordentliga vinterdäck. Samt har denna försäljare lurat mig på deras försäkring samt börjat ignorera samtal så fort bilen var köpt.

Har jag någon rätt i detta? Har ju inget nedskrivet angående vinterdäcken utan det blir ord mot ord.

Ska ringa och skälla ut försäljaren men är det någon som har liknande erfarenheter?

Senast redigerat av aricharliegold (21 november 2017)

jaka54
21 november 2017 · 5 656 Inlägg

Hej!
Men...kollade du inte däcken när du fick dem?

Janneutanb
21 november 2017 · 7 266 Inlägg

Du kan omöjligt komma 6 månader senare och klaga på dåliga däck .

Muttley
21 november 2017 ·

Jag brukar själv titta på vad jag köper.

6 månader efter kan jag sätta en hundring på att om de inte vill ge dig nya så får du inga heller.

aricharliegold Avstängd
21 november 2017 · 84 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men...kollade du inte däcken när du fick dem?

Janneutanb skrev:
Du kan omöjligt komma 6 månader senare och klaga på dåliga däck .

Muttley skrev:
Jag brukar själv titta på vad jag köper.

6 månader efter kan jag sätta en hundring på att om de inte vill ge dig nya så får du inga heller.

Nej, jag tog ingen närmare koll utan jag slängde bara in dem i bilen och körde hem. Självklart bör jag ha kollat, men det gjorde jag aldrig.

Men om bilförsäljaren lovar att skicka med ett par schyssta och ordentliga vinterdäck så är det ju det jag förväntar mig.

Janneutanb
21 november 2017 · 7 266 Inlägg

Ja visst förväntar man sig det men det finns mycket oärligt folk här i världen .
Du kommer inte komma någon vart om inte bilhandlaren har fått ett hjärta helt plötsligt och ger dig nya däck.

Djo
21 november 2017 · 10 157 Inlägg

Kan vara så att säljaren inte hade koll på däckens skick utan tog förgivet att dom var bra då han inte mindes något annat ring eller åk ditt och prata, förmodligen blir det nada nej hejdå men vem vet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
volvoamazon245
21 november 2017 · 74 Inlägg

Lita aldrig på en bilförsäljare - du skulle nog ha kikat.
Men du kan ju försöka men inga förhoppningar

Muttley
21 november 2017 ·

aricharliegold skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Men...kollade du inte däcken när du fick dem?

Janneutanb skrev:
Du kan omöjligt komma 6 månader senare och klaga på dåliga däck .

Muttley skrev:
Jag brukar själv titta på vad jag köper.

6 månader efter kan jag sätta en hundring på att om de inte vill ge dig nya så får du inga heller.

Nej, jag tog ingen närmare koll utan jag slängde bara in dem i bilen och körde hem. Självklart bör jag ha kollat, men det gjorde jag aldrig.

Men om bilförsäljaren lovar att skicka med ett par schyssta och ordentliga vinterdäck så är det ju det jag förväntar mig.

Nu har du lärt dig smile   Vad de än säger kollar du läget.  Lita inte på någon alls.

Juggen1988
21 november 2017 · 161 Inlägg

Prova och ring och fråga först. Jag råkade ut för något liknande när jag köpte Priusen, problemet med vinterdäcken var att dom pyste något så fruktansvärt, säljaren försökte fixa problemet men tillslut fick jag nya vinterdäck istället smile

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Meaganeowner
21 november 2017 · 2 250 Inlägg

Hur kollade du bilen, innan du betalade?

Rättare frågat. Funkar bilen i övrigt ok?

Är väl en berättigad fråga, då det handlar om betydligt större pengar än vad begagnade bra vinterdäck kan tänkas kosta.
Ser många annonser på 1000-1500 kr för fyra.
Om man kollar mönster, dubbar o annat innan köp så kan det bli riktigt bra. Dock inte alltid.

( Har bilen 4WD, så är det viktigt att däcken är någotsånär lika slitna, av samma fabrikat o s v.)

Men visst. Ring!
Försäljare är intresserade av bra renome.
Vill inte ha dålig reklam.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 november 2017)

viccoA
21 november 2017 · 3 109 Inlägg

Hur mycket mönsterdjup har däcken? Att du inte ser när däckens skick när du köper bilen kan du inte lasta försäljaren för.

aricharliegold Avstängd
21 november 2017 · 84 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Hur kollade du bilen, innan du betalade?

Rättare frågat. Funkar bilen i övrigt ok?

Är väl en berättigad fråga, då det handlar om betydligt större pengar än vad begagnade bra vinterdäck kan tänkas kosta.
Ser många annonser på 1000-1500 kr för fyra.
Om man kollar mönster, dubbar o annat innan köp så kan det bli riktigt bra. Dock inte alltid.

( Har bilen 4WD, så är det viktigt att däcken är någotsånär lika slitna, av samma fabrikat o s v.)

Men visst. Ring!
Försäljare är intresserade av bra renome.
Vill inte ha dålig reklam.

Bilen fungerar bra, vissa skavanker finns som försäljaren döljde.

Det är Quattro så det är fyrhjulsdrift men får helt enkelt leta upp ett par schyssta däck.
Tror inte försäljaren kommer bry sig då de verkar väldigt oseriösa där borta, men men. Värt att ringa och skälla ut honom ändå.

aricharliegold Avstängd
21 november 2017 · 84 Inlägg

viccoA skrev:
Hur mycket mönsterdjup har däcken? Att du inte ser när däckens skick när du köper bilen kan du inte lasta försäljaren för.

Fast om försäljaren påstår att det finns ordentliga och bra vinterdäck så bör de vara i dugligt skick.

Seth
22 november 2017 · 3 354 Inlägg

borde det inte synts rätt så ordentligt att mönsterdjupet var närmast obefintligt när du "slängde in däcken i bilen" vid köpet?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 november 2017 · 13 983 Inlägg

Seth skrev:
borde det inte synts rätt så ordentligt att mönsterdjupet var närmast obefintligt när du "slängde in däcken i bilen" vid köpet?

I och för sig kanske hjulen låg i påsar men dom går ju att öppna så man ser. Tror inte att TS kommer så långt med detta då det gått så lång tid.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
22 november 2017 ·

Om säljaren på riktigt döljer saker på en bil, varför väljer man då att köpa bilen om man inte själv använder sin undersökningsplikt?

För mig känns de ju helt galet att komma 6 månader senare och gnälla om något du fysiskt har tagit i men totalt skitit i att kontrollera.

viccoA
22 november 2017 · 3 109 Inlägg

aricharliegold skrev:

viccoA skrev:
Hur mycket mönsterdjup har däcken? Att du inte ser när däckens skick när du köper bilen kan du inte lasta försäljaren för.

Fast om försäljaren påstår att det finns ordentliga och bra vinterdäck så bör de vara i dugligt skick.

Svara på frågan istället, ta gärna en bild med mobilen också. Hur mycket mönsterdjup i huvudmönstret?

Meaganeowner
22 november 2017 · 2 250 Inlägg

Betänk det jag skrev om att det ska vara fyra lika slitna däck av samma märke och utförande vid 4WD.

Annars lär du få mer att fundera över.

Confidence
1 december 2017 · 62 Inlägg

Mycket struntprat i tråden. Man har 3 års reklamationsrätt när man som privatperson handlar från ett företag. Alla fel som var ursprungliga ska säljaren ersätta kostnadsfritt. Dessutom är ett företag skyldig att upplysa om alla saker som är relevanta för köparen.

Det som är avgörande är att man reklamerar i tid och vad som avtalades vid köpet, dock kan inte konsumentköplagen avtalas bort. Så har säljaren lovat bra vinterdäck så har du rätt till det även om det gått 6 månader. Problemet är väl att bevisa att säljaren lovade det vid köpet. Därför är det viktigt att ha allt på papper eller inspelat. Tycker att alla som handlar från en bilfirma ska spela in vad som sägs vid köpet.

Sen finns det också en bevisbörda. För fel som upptäcks inom 6 månader så antas de vara ursprungliga om inte säljaren kan bevisa att köparen orsakat felet. Sen ska ett fel reklameras inom två månader från att det upptäckts. Så egentligen kan man reklamera ett fel inom 8 månader så bevisbördan hamnar på säljaren om man hävdar att man upptäckte felet två månader innan man gjorde reklamationen. Den resterande tiden av de 3 åren så har man som köpare som sagt bevisbördan.

Sen när det gäller bilar så handlar det också om vilket skick man kan förvänta sig av en bil av en viss ålder. Men har säljaren specificerat att det ska vara nya däck så spelar det ingen roll hur gammal bilen är.

Senast redigerat av Confidence (1 december 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang