Mercedes benz a190 2002 start problem!?!?

Becckaaaa
22 november 2017 · 4 Inlägg

Hej håller på att bli galen på min bil har en Mercedes benz A190 från 2002 som ibland startar felfritt och ibland inte alls startar!

När den inte startar går fläkt och stereo samt lysen igång utan anmärkning men det är stendött från motorn den tuggar inte eller något!!
Efter cirka 20 efter misslyckat startförsök med av och på vridning av tändning hoppar den igång som inget hänt!

Den går att springa igång när den är död.
Original Stereon sitter i och den kan under vilken tid som helt stänga av sig och blinka som att nyckeln inte sitter i (larm lampan) och sedan hoppa igång efter en stund!

Nytt batteri är provat, tändnings swichen bytt och trots att olika verkstäder varit övertygade om att detta varit problemet!

Ska jaga startmotor imorgon då det finns två modeller kan detta verkligen vara problemet ?
Blir tokig på bilen så alla tips om vad som kan kollas/göras mottages gärna!!

Jesper328
22 november 2017 · 2 326 Inlägg

Om jag förstår rätt så ja, startsolenioden verkar det vara någon skumt med.
Provat att mäta så att den får kräm när ni försöker starta motorn?

Vill man så kan man ju prova att lägga en skruvmejsel mellan solenoid och batteri + på startmotorn. smile

Becckaaaa
22 november 2017 · 4 Inlägg

Borde jag då inte behöva knacka på den eller något dyrligt för att den ska sluta krångla ? Den startar igen utan att jag gjort något annat än vrida på nyckeln! Har förstått att det är ganska svårt att komma åt allt som har med startmotorn att göra i denna bil, men når jag startsolenoiden utan att montera ner bilen ?

Becckaaaa
22 november 2017 · 4 Inlägg

Hittills har den funkat varje gång vi försökt felsöka den och därför inte kunnat testa oss fram hmm den startar som sagt när den känner för det. Inget mönster eller antal starter eller tid emellan starterna eller dyrligt!

Janneutanb
23 november 2017 · 7 266 Inlägg

Låter precis som startmotorn.

Ingesjo
23 november 2017 · 16 Inlägg

Är det Manuell eller Automat låda på den?

På vissa Automat lådor så finns det en sensor del som kollar att den är I Park eller Neutral för att du ska kunna starta den.

Om sensor delen är typ micro brytare så kan dessa ställe till ett litet helsike när dom blir slitna.

Har haft bilar med Automatlåda med samma fel som du verkar ha ,, funka I bland och oftast inte när man behövde bilen som bäst,  typ på parkeringen utanför Ikea :-)

MVH
Ingesjo

Becckaaaa
23 november 2017 · 4 Inlägg

Det är en manuell bensinare! Har beställt startmotor nu ingen billig historia ska monteras i början av nästa vecka! Återkommer om svar på om detta är lösningen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang