SRS lampa lyser Volvo 945 1996 (Problem Löst)

MattiasBackman
23 november 2017 · 4 Inlägg

Hej

Jag har en 945 vinterhäck som skall igenom besiktning. Jag tänkte mig inte riktigt för när jag testade min fräcka sportratt och slog på tändningen för att släppa rattlåset och vipps så tändes srs lampan och nu vill den inte släckas.

Original ratt är tillbaka skruvad men lampan släcks ej  (hör kört såhär till/från jobb i 3veckor)

Jag har provat följande:

Lossa batteripolen i 24timmar - inga resultat.

Har försökt blinka ut koderna i "obd2" uttaget stift 7 men ingen reaktion. Tändning, ABS och bränsle kan jag läsa ut men ej SRS.

Har mätt upp 12v + på stift 15 (gul/svart)  från tändning och från generator stift 19 (röd) vid tomgång. Jord från styrenhet till kaross finns.  Detta gäller då ABS sensor enheten under förarstolen.

Har även försökt blinka direkt till stift 29 på styrenheten men inga svar där heller.

Varför får jag ej ut några blinkningar ?

Senast redigerat av MattiasBackman (12 december 2017)

Xebers76
23 november 2017 · 2 265 Inlägg

Har inte 96or OBDII uttag?

Mew
23 november 2017 · 2 157 Inlägg

Du behöver släcka det med en dator, tyvärr funkar inte vanliga OBDII-läsare utan det är Volvos specifika som gäller.

MattiasBackman
12 december 2017 · 4 Inlägg

Nu har jag löst problemet med hjälp av en vän som hade verktyget Auto-Com ett svensk utvecklat diagnosprogram som kostar ca 400kr på ebay och den kunde läsa ALLA system och radera utan problem, och fort gick det.

Kan starkt rekomenderas att man köper en om man har en 940 1996-1998 där detta obd trams finns installerat.
http://www.kadfors.se/felkodsdiagnostik/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang