Beslut om dieseln? Bara trams?

simlar
24 november 2017 · 5 525 Inlägg

Muttley skrev:
Så bensin funkar uruselt i de snöigare landskapen ?   
Eller uppfattar jag dig väldigt fel ?  Förvisso trött denne fredag men kan du förtydliga dig lite smile

Diesel är inte ett måste uppe i ingenstans.

Diesel går oftast snålare än bensinare = billigare milkostnad och då de flesta här uppe i norr har långa transportsträckor är det oftast diesel som gäller för att inte bli ruinerad av att frakta arslet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Knugcab
24 november 2017 · 5 111 Inlägg

Tänkte på motorvärmare....finns knappt en bil här utan, och de används flitigt kan jag lova....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
simlar
24 november 2017 · 5 525 Inlägg

Knugcab skrev:
Tänkte på motorvärmare....finns knappt en bil här utan, och de används flitigt kan jag lova....

Det också, för mig helt otänkbart att leva utan motorvärmare och kupévärmare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Muttley
25 november 2017 ·

simlar skrev:

Muttley skrev:
Så bensin funkar uruselt i de snöigare landskapen ?   
Eller uppfattar jag dig väldigt fel ?  Förvisso trött denne fredag men kan du förtydliga dig lite smile

Diesel är inte ett måste uppe i ingenstans.

Diesel går oftast snålare än bensinare = billigare milkostnad och då de flesta här uppe i norr har långa transportsträckor är det oftast diesel som gäller för att inte bli ruinerad av att frakta arslet.

Såklart,  men för att motivera en diesel med den dyra skatten behöver du mer än 2000 mil för att det ska ge en stor vinst.  Men nu var de ju ingen hög skatt på passaten nu när jag titta efter.   Men de är ju inget man ska förlita sig på smile
Betänk dock att de flesta bensinare är mycket snåla idag. Sen betvivlar jag på att de nära 1,2 miljoner norrlänningar fraktar sig enorma avstånd så ofta. 

Knugcab skrev:
Tänkte på motorvärmare....finns knappt en bil här utan, och de används flitigt kan jag lova....

Jo de är klart,  vid så kall väderlek är de väl givet.  Vi som inte har så kallt här nere, utan har hösten ända från juni-Januari använder ju även sådana (ja inte jag då jag inte får tummarna ur att montera en smile)

Evildan
25 november 2017 ·

Muttley skrev:

simlar skrev:

Muttley skrev:
Så bensin funkar uruselt i de snöigare landskapen ?   
Eller uppfattar jag dig väldigt fel ?  Förvisso trött denne fredag men kan du förtydliga dig lite smile

Diesel är inte ett måste uppe i ingenstans.

Diesel går oftast snålare än bensinare = billigare milkostnad och då de flesta här uppe i norr har långa transportsträckor är det oftast diesel som gäller för att inte bli ruinerad av att frakta arslet.

Såklart,  men för att motivera en diesel med den dyra skatten behöver du mer än 2000 mil för att det ska ge en stor vinst.  Men nu var de ju ingen hög skatt på passaten nu när jag titta efter.   Men de är ju inget man ska förlita sig på smile
Betänk dock att de flesta bensinare är mycket snåla idag. Sen betvivlar jag på att de nära 1,2 miljoner norrlänningar fraktar sig enorma avstånd så ofta. 

Knugcab skrev:
Tänkte på motorvärmare....finns knappt en bil här utan, och de används flitigt kan jag lova....

Jo de är klart,  vid så kall väderlek är de väl givet.  Vi som inte har så kallt här nere, utan har hösten ända från juni-Januari använder ju även sådana (ja inte jag då jag inte får tummarna ur att montera en smile)

Jag tror som jag nämnt förut att det till stor del beror på att "det ska vara en motorstark och törstig högskattad 4WD diesel på uppfarten" för det har grannen...eller liknande.
Det finns en köprådstråd där detta i min mening bekräftades när jag föreslog som så ofta en snålare hybridbil istället för en klumpig och stor diesel SUV. Hybrider fungerar inte på norrländska vägar eller klimat, dessa märkliga fördomar och återkommande ursäkter för att inte verka lite fjollig och klen inför den varselvästbärande dieselpickupåkande snusspottande grannen. wink

Motorvärmare? Självklart även här nere, vi har kallgrader och en hög luftfuktighet pga väderväxlingarna till skillnad från där det redan nu är minusgrader dygnet om. Här har vi ishalka och pansaris på rutorna och någonstans mellan +10 grader till -30 grader växlande under en vecka emellanåt, så nog har vi ett "mildare klimat" än Norrlänningarna.

Muttley
25 november 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

simlar skrev:

Diesel går oftast snålare än bensinare = billigare milkostnad och då de flesta här uppe i norr har långa transportsträckor är det oftast diesel som gäller för att inte bli ruinerad av att frakta arslet.

Såklart,  men för att motivera en diesel med den dyra skatten behöver du mer än 2000 mil för att det ska ge en stor vinst.  Men nu var de ju ingen hög skatt på passaten nu när jag titta efter.   Men de är ju inget man ska förlita sig på smile
Betänk dock att de flesta bensinare är mycket snåla idag. Sen betvivlar jag på att de nära 1,2 miljoner norrlänningar fraktar sig enorma avstånd så ofta. 

Knugcab skrev:
Tänkte på motorvärmare....finns knappt en bil här utan, och de används flitigt kan jag lova....

Jo de är klart,  vid så kall väderlek är de väl givet.  Vi som inte har så kallt här nere, utan har hösten ända från juni-Januari använder ju även sådana (ja inte jag då jag inte får tummarna ur att montera en smile)

Jag tror som jag nämnt förut att det till stor del beror på att "det ska vara en motorstark och törstig högskattad 4WD diesel på uppfarten" för det har grannen...eller liknande.
Det finns en köprådstråd där detta i min mening bekräftades när jag föreslog som så ofta en snålare hybridbil istället för en klumpig och stor diesel SUV. Hybrider fungerar inte på norrländska vägar eller klimat, dessa märkliga fördomar och återkommande ursäkter för att inte verka lite fjollig och klen inför den varselvästbärande dieselpickupåkande snusspottande grannen. wink

Motorvärmare? Självklart även här nere, vi har kallgrader och en hög luftfuktighet pga väderväxlingarna till skillnad från där det redan nu är minusgrader dygnet om. Här har vi ishalka och pansaris på rutorna och någonstans mellan +10 grader till -30 grader växlande under en vecka emellanåt, så nog har vi ett "mildare klimat" än Norrlänningarna.

Glöm för guds skull inte bort svartisen, den är sjuhundra resor värre än massor med snö och konstant -25 grader.
Om man påstår att man måste ha diesel och 4 hjulsdrift så ska man ta pulkan.  Framhjulsdriven nissan micra funkar minst lika bra på majoriteten av alla vägar vi har i Sverige.  Kommer man inte fram med en sådan bör man ändå sitta framför brasan och dricka oboy.

Evildan
25 november 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

simlar skrev:
Diesel går oftast snålare än bensinare = billigare milkostnad och då de flesta här uppe i norr har långa transportsträckor är det oftast diesel som gäller för att inte bli ruinerad av att frakta arslet.

Såklart,  men för att motivera en diesel med den dyra skatten behöver du mer än 2000 mil för att det ska ge en stor vinst.  Men nu var de ju ingen hög skatt på passaten nu när jag titta efter.   Men de är ju inget man ska förlita sig på smile
Betänk dock att de flesta bensinare är mycket snåla idag. Sen betvivlar jag på att de nära 1,2 miljoner norrlänningar fraktar sig enorma avstånd så ofta. 


Jo de är klart,  vid så kall väderlek är de väl givet.  Vi som inte har så kallt här nere, utan har hösten ända från juni-Januari använder ju även sådana (ja inte jag då jag inte får tummarna ur att montera en smile)

Jag tror som jag nämnt förut att det till stor del beror på att "det ska vara en motorstark och törstig högskattad 4WD diesel på uppfarten" för det har grannen...eller liknande.
Det finns en köprådstråd där detta i min mening bekräftades när jag föreslog som så ofta en snålare hybridbil istället för en klumpig och stor diesel SUV. Hybrider fungerar inte på norrländska vägar eller klimat, dessa märkliga fördomar och återkommande ursäkter för att inte verka lite fjollig och klen inför den varselvästbärande dieselpickupåkande snusspottande grannen. wink

Motorvärmare? Självklart även här nere, vi har kallgrader och en hög luftfuktighet pga väderväxlingarna till skillnad från där det redan nu är minusgrader dygnet om. Här har vi ishalka och pansaris på rutorna och någonstans mellan +10 grader till -30 grader växlande under en vecka emellanåt, så nog har vi ett "mildare klimat" än Norrlänningarna.

Glöm för guds skull inte bort svartisen, den är sjuhundra resor värre än massor med snö och konstant -25 grader.
Om man påstår att man måste ha diesel och 4 hjulsdrift så ska man ta pulkan.  Framhjulsdriven nissan micra funkar minst lika bra på majoriteten av alla vägar vi har i Sverige.  Kommer man inte fram med en sådan bör man ändå sitta framför brasan och dricka oboy.

Den är lite småhal svartisen...men vad vet du och jag? Vi har ju knappt kört bil i våra dagar under tråkiga stressiga förhållanden. wink Det där med 4WD är klart upphausat helt i onödan.

O'boy och Wagners Valkyrieritten är en hit tillsammans framför brasan eller på en stubbe i skogen med en kokande ~bil~ vid vägkanten.

Muttley
25 november 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Jag tror som jag nämnt förut att det till stor del beror på att "det ska vara en motorstark och törstig högskattad 4WD diesel på uppfarten" för det har grannen...eller liknande.
Det finns en köprådstråd där detta i min mening bekräftades när jag föreslog som så ofta en snålare hybridbil istället för en klumpig och stor diesel SUV. Hybrider fungerar inte på norrländska vägar eller klimat, dessa märkliga fördomar och återkommande ursäkter för att inte verka lite fjollig och klen inför den varselvästbärande dieselpickupåkande snusspottande grannen. wink

Motorvärmare? Självklart även här nere, vi har kallgrader och en hög luftfuktighet pga väderväxlingarna till skillnad från där det redan nu är minusgrader dygnet om. Här har vi ishalka och pansaris på rutorna och någonstans mellan +10 grader till -30 grader växlande under en vecka emellanåt, så nog har vi ett "mildare klimat" än Norrlänningarna.

Glöm för guds skull inte bort svartisen, den är sjuhundra resor värre än massor med snö och konstant -25 grader.
Om man påstår att man måste ha diesel och 4 hjulsdrift så ska man ta pulkan.  Framhjulsdriven nissan micra funkar minst lika bra på majoriteten av alla vägar vi har i Sverige.  Kommer man inte fram med en sådan bör man ändå sitta framför brasan och dricka oboy.

Den är lite småhal svartisen...men vad vet du och jag? Vi har ju knappt kört bil i våra dagar under tråkiga stressiga förhållanden. wink Det där med 4WD är klart upphausat helt i onödan.

O'boy och Wagners Valkyrieritten är en hit tillsammans framför brasan eller på en stubbe i skogen med en kokande ~bil~ vid vägkanten.

Tack vare den där svartisen så höll jag på att orsaka min första olycka för en del år sen. Pga att någon tyckte de var utmärkt att öppna upp dörren mitt framför mig, trots jag kröp i 10 km/h så kunde jag inte få stopp på bilen eller svänga åt något håll smile  Dörren stängdes i sista sekund.

Nä jag har inte kört så många mil i svåra förhållanden, 6 år inom taxi utan nämnvärd semester eller ledighet ger inte så många mil. 
Vi körde även med regummerade skitdäck.  Så många olyckor vi var med om  (jag fastnade 1 gång)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2017 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

simlar skrev:

Diesel går oftast snålare än bensinare = billigare milkostnad och då de flesta här uppe i norr har långa transportsträckor är det oftast diesel som gäller för att inte bli ruinerad av att frakta arslet.

Såklart,  men för att motivera en diesel med den dyra skatten behöver du mer än 2000 mil för att det ska ge en stor vinst.  Men nu var de ju ingen hög skatt på passaten nu när jag titta efter.   Men de är ju inget man ska förlita sig på smile
Betänk dock att de flesta bensinare är mycket snåla idag. Sen betvivlar jag på att de nära 1,2 miljoner norrlänningar fraktar sig enorma avstånd så ofta. 

Knugcab skrev:
Tänkte på motorvärmare....finns knappt en bil här utan, och de används flitigt kan jag lova....

Jo de är klart,  vid så kall väderlek är de väl givet.  Vi som inte har så kallt här nere, utan har hösten ända från juni-Januari använder ju även sådana (ja inte jag då jag inte får tummarna ur att montera en smile)

Jag tror som jag nämnt förut att det till stor del beror på att "det ska vara en motorstark och törstig högskattad 4WD diesel på uppfarten" för det har grannen...eller liknande.
Det finns en köprådstråd där detta i min mening bekräftades när jag föreslog som så ofta en snålare hybridbil istället för en klumpig och stor diesel SUV. Hybrider fungerar inte på norrländska vägar eller klimat, dessa märkliga fördomar och återkommande ursäkter för att inte verka lite fjollig och klen inför den varselvästbärande dieselpickupåkande snusspottande grannen. wink

Motorvärmare? Självklart även här nere, vi har kallgrader och en hög luftfuktighet pga väderväxlingarna till skillnad från där det redan nu är minusgrader dygnet om. Här har vi ishalka och pansaris på rutorna och någonstans mellan +10 grader till -30 grader växlande under en vecka emellanåt, så nog har vi ett "mildare klimat" än Norrlänningarna.

frigången är inte att förakta dock..  men det är ju inte i norland dessa bilar finns i mängder..  dom som jag vet som bor lite högre upp i landet kör vanliga kombisar med 4wd och det fungerar fint trots rätt mycket snö. Dom mesta som som åker dessa stora suvar har inte det minsta användingen av dom.  dom kör på saltade plogade vägar och dom drar aldrig något tungt..  men det ser inte lika bra ut på uppfarten med en gammal Golf eller en Prius.  för idag är det vad grannen och arbetskamraterna tycker och tänker som är det viktiga inte att man väljer fordon efter sin plånbok och behov.     Själv har jag ställt av våran 407 diesel och åker just nu våra Seat Arosor..  visst man åker inte bekvämt men man kommer fram super bra lätt att parkera osv  sen har man råd att köpa märkesvinterdäck istället för som dom mesta suv ägare inte har så dom beställer det sämsta  europiska dubbfria däcken som dom hittar på däckonline.      Det är lite så det fungerar   utsidan är det viktigaste idag.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
-Akerfeldt-
25 november 2017 · 2 638 Inlägg

Muttley skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Muttley skrev:
2030 är preliminära målet att vara helt utan fossilbilar,  alltså tillverkning.  Sen kommer ju bensin och diesel fasas ut naturligt om inga bra nyheter sker som får de att gå snabbare.

Läste att Sverige skulle vara i framkant och nå fossilfritt före alla andra länder i världen och därmed satt upp 2030 som ett mål, har för mig att det var 2050 det har diskuteras om förut i världen. Men oavsett vilket så om man köper en diesel i dagens läge kommer man kunna köra den många år framöver. Antagligen kommer det vara billigare att betala den eventuella dyrare skatt som kommer på dieseln än att byta bil till något miljövänligare när TS haft sin passat i 5år 2022.

De kommer gå fortare än så, Tyskland och Frankrike är med inne på 2030. Så 2050 känns som för lång tid.

Sen beror de ju på hur hög skatt,  en passat är väl inte så snål?   Man får köra bra många mil per år för att det ens ska löna sig i mitt tycke.   Om man köper en riktig snåldiesel som jag gjorde så spar man pengar wink

Även om målet är 2030 att alla nytillverkade bilar ska vara fossilfria så kommer alla som köper en bensin/diesel idag kunna åka många år nu och även efter det. För köper TS en passat diesel idag kommer det fortfarande vara billigare år 2030 att åka runt i sin då betalda passat med den höjda skatt som då antagligen blivit än att köpa en ny fossilfri bil. Om man räknar den totala milkostnaden och inte enbart skatten. För att inte sen prata om alla unga som ej kommer ha råd att köpa nya fossilfria bilar utan enbart har råd med äldre begagnade bilar. Jag tror fossilbilarna kommer leva kvar länge, men vi får väl se hur det utvecklar sig  wink

Muttley
25 november 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Muttley skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Läste att Sverige skulle vara i framkant och nå fossilfritt före alla andra länder i världen och därmed satt upp 2030 som ett mål, har för mig att det var 2050 det har diskuteras om förut i världen. Men oavsett vilket så om man köper en diesel i dagens läge kommer man kunna köra den många år framöver. Antagligen kommer det vara billigare att betala den eventuella dyrare skatt som kommer på dieseln än att byta bil till något miljövänligare när TS haft sin passat i 5år 2022.

De kommer gå fortare än så, Tyskland och Frankrike är med inne på 2030. Så 2050 känns som för lång tid.

Sen beror de ju på hur hög skatt,  en passat är väl inte så snål?   Man får köra bra många mil per år för att det ens ska löna sig i mitt tycke.   Om man köper en riktig snåldiesel som jag gjorde så spar man pengar wink

Även om målet är 2030 att alla nytillverkade bilar ska vara fossilfria så kommer alla som köper en bensin/diesel idag kunna åka många år nu och även efter det. För köper TS en passat diesel idag kommer det fortfarande vara billigare år 2030 att åka runt i sin då betalda passat med den höjda skatt som då antagligen blivit än att köpa en ny fossilfri bil. Om man räknar den totala milkostnaden och inte enbart skatten. För att inte sen prata om alla unga som ej kommer ha råd att köpa nya fossilfria bilar utan enbart har råd med äldre begagnade bilar. Jag tror fossilbilarna kommer leva kvar länge, men vi får väl se hur det utvecklar sig  wink

Men där säger du emot dig lite själv.  Inga ungdomar idag har råd med en ny fossilbil utan stora lån, om man inte kommer från en välbärgad familj.
För de är då inte ofta jag ser 18 åringar köra omkring i en splittny passat eller v90 för den delen.

Frågan är väl mer om passaten klarar 13 år till wink

-Akerfeldt-
25 november 2017 · 2 638 Inlägg

Muttley skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Muttley skrev:
De kommer gå fortare än så, Tyskland och Frankrike är med inne på 2030. Så 2050 känns som för lång tid.

Sen beror de ju på hur hög skatt,  en passat är väl inte så snål?   Man får köra bra många mil per år för att det ens ska löna sig i mitt tycke.   Om man köper en riktig snåldiesel som jag gjorde så spar man pengar wink

Även om målet är 2030 att alla nytillverkade bilar ska vara fossilfria så kommer alla som köper en bensin/diesel idag kunna åka många år nu och även efter det. För köper TS en passat diesel idag kommer det fortfarande vara billigare år 2030 att åka runt i sin då betalda passat med den höjda skatt som då antagligen blivit än att köpa en ny fossilfri bil. Om man räknar den totala milkostnaden och inte enbart skatten. För att inte sen prata om alla unga som ej kommer ha råd att köpa nya fossilfria bilar år 2030 utan enbart har råd med äldre begagnade bilar. Jag tror fossilbilarna kommer leva kvar länge, men vi får väl se hur det utvecklar sig  wink

Men där säger du emot dig lite själv.  Inga ungdomar idag har råd med en ny fossilbil utan stora lån, om man inte kommer från en välbärgad familj.
För de är då inte ofta jag ser 18 åringar köra omkring i en splittny passat eller v90 för den delen.

Frågan är väl mer om passaten klarar 13 år till wink

Uppdaterade texten lite då du missuppfattade vad jag menade wink Många människor men främst unga kommer ej kunna köpa nya fossilfria bilar år 2030 (precis som det är idag 2017) och därmed tror jag fossilbilarna kommer hänga med ett bra tag efter 2030 iallafall.

granadadr
25 november 2017 · 7 289 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Jag tror som jag nämnt förut att det till stor del beror på att "det ska vara en motorstark och törstig högskattad 4WD diesel på uppfarten" för det har grannen...eller liknande.
Det finns en köprådstråd där detta i min mening bekräftades när jag föreslog som så ofta en snålare hybridbil istället för en klumpig och stor diesel SUV. Hybrider fungerar inte på norrländska vägar eller klimat, dessa märkliga fördomar och återkommande ursäkter för att inte verka lite fjollig och klen inför den varselvästbärande dieselpickupåkande snusspottande grannen. wink

Motorvärmare? Självklart även här nere, vi har kallgrader och en hög luftfuktighet pga väderväxlingarna till skillnad från där det redan nu är minusgrader dygnet om. Här har vi ishalka och pansaris på rutorna och någonstans mellan +10 grader till -30 grader växlande under en vecka emellanåt, så nog har vi ett "mildare klimat" än Norrlänningarna.

Glöm för guds skull inte bort svartisen, den är sjuhundra resor värre än massor med snö och konstant -25 grader.
Om man påstår att man måste ha diesel och 4 hjulsdrift så ska man ta pulkan.  Framhjulsdriven nissan micra funkar minst lika bra på majoriteten av alla vägar vi har i Sverige.  Kommer man inte fram med en sådan bör man ändå sitta framför brasan och dricka oboy.

Den är lite småhal svartisen...men vad vet du och jag? Vi har ju knappt kört bil i våra dagar under tråkiga stressiga förhållanden. wink Det där med 4WD är klart upphausat helt i onödan.

O'boy och Wagners Valkyrieritten är en hit tillsammans framför brasan eller på en stubbe i skogen med en kokande ~bil~ vid vägkanten.

4x4 är faktiskt bra, här,, under snökaoset i torsdags så kom dem inte och plogade alls på hela dagen,, vilket resulterade i at MÅNGA körde fast,, inkl taxis osv,, så visst när vår kära kommun skiter totalt i oss,, så är det bra,   sen måste jag själv säga att det skulle vara underbart med 4x4 då man behöver backa TUNGsläpet i snö å is ibland,, men då får polaren rycka ut med sin BMW  smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
M123
25 november 2017 · 962 Inlägg

Tramset ligger mest i att man inte lagstiftar om att ev skattehöjningar baserade på utsläpp inte åligger privatägandet.
Här finns all chans att hålla tillverkarna på tå och kämpa mer för bättre verkningsgrad osv eller att komma bort från fusk med att lägga dem skyldiga att fylla upp skatten för respektive ägare av deras produkt som får en last med ny skatt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Muttley
25 november 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Muttley skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Även om målet är 2030 att alla nytillverkade bilar ska vara fossilfria så kommer alla som köper en bensin/diesel idag kunna åka många år nu och även efter det. För köper TS en passat diesel idag kommer det fortfarande vara billigare år 2030 att åka runt i sin då betalda passat med den höjda skatt som då antagligen blivit än att köpa en ny fossilfri bil. Om man räknar den totala milkostnaden och inte enbart skatten. För att inte sen prata om alla unga som ej kommer ha råd att köpa nya fossilfria bilar år 2030 utan enbart har råd med äldre begagnade bilar. Jag tror fossilbilarna kommer leva kvar länge, men vi får väl se hur det utvecklar sig  wink

Men där säger du emot dig lite själv.  Inga ungdomar idag har råd med en ny fossilbil utan stora lån, om man inte kommer från en välbärgad familj.
För de är då inte ofta jag ser 18 åringar köra omkring i en splittny passat eller v90 för den delen.

Frågan är väl mer om passaten klarar 13 år till wink

Uppdaterade texten lite då du missuppfattade vad jag menade wink Många människor men främst unga kommer ej kunna köpa nya fossilfria bilar år 2030 (precis som det är idag 2017) och därmed tror jag fossilbilarna kommer hänga med ett bra tag efter 2030 iallafall.

Självklart lär de hänga med tills folk tröttnar på de ökade kostnaderna som tillkommer,  skatt + bränsle lär ju inte vara lika billiga som idag.  Fast folk hotar mest och gör liten verkstad,  många av de som sa att de skulle sluta köra när priset på bensinen gick över 10 kr kör idag fortfarande.   De var väl 13-14 år sedan.

Evildan
25 november 2017 ·

Muttley skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Muttley skrev:
Men där säger du emot dig lite själv.  Inga ungdomar idag har råd med en ny fossilbil utan stora lån, om man inte kommer från en välbärgad familj.
För de är då inte ofta jag ser 18 åringar köra omkring i en splittny passat eller v90 för den delen.

Frågan är väl mer om passaten klarar 13 år till wink

Uppdaterade texten lite då du missuppfattade vad jag menade wink Många människor men främst unga kommer ej kunna köpa nya fossilfria bilar år 2030 (precis som det är idag 2017) och därmed tror jag fossilbilarna kommer hänga med ett bra tag efter 2030 iallafall.

Självklart lär de hänga med tills folk tröttnar på de ökade kostnaderna som tillkommer,  skatt + bränsle lär ju inte vara lika billiga som idag.  Fast folk hotar mest och gör liten verkstad,  många av de som sa att de skulle sluta köra när priset på bensinen gick över 10 kr kör idag fortfarande.   De var väl 13-14 år sedan.

Jag drabbas inte, jag tankar alltid för en hundring. wink

Nåväl, 2004 hade jag ofta konventionella omoderna fossilbilar och körde runt med.
En fyllnadsmängd på 65 liter kostade då 650kr och räckte ca 65mil.
Nu fyller jag full tank om 45liter för 640kr, då bensinen kostar ca 14.20. På den mängden kör jag utan extern laddning ca 125mil.

Senast redigerat av Evildan (25 november 2017)

-Akerfeldt-
26 november 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Uppdaterade texten lite då du missuppfattade vad jag menade wink Många människor men främst unga kommer ej kunna köpa nya fossilfria bilar år 2030 (precis som det är idag 2017) och därmed tror jag fossilbilarna kommer hänga med ett bra tag efter 2030 iallafall.

Självklart lär de hänga med tills folk tröttnar på de ökade kostnaderna som tillkommer,  skatt + bränsle lär ju inte vara lika billiga som idag.  Fast folk hotar mest och gör liten verkstad,  många av de som sa att de skulle sluta köra när priset på bensinen gick över 10 kr kör idag fortfarande.   De var väl 13-14 år sedan.

Jag drabbas inte, jag tankar alltid för en hundring. wink

Nåväl, 2004 hade jag ofta konventionella omoderna fossilbilar och körde runt med.
En fyllnadsmängd på 65 liter kostade då 650kr och räckte ca 65mil.
Nu fyller jag full tank om 45liter för 640kr, då bensinen kostar ca 14.20. På den mängden kör jag utan extern laddning ca 125mil.

Det blir alltså 0,36l/mil om du tankar 45l och kör 125 mil, det är inte dåligt alls. Antar det är normalkörning som dessa siffror grundar sig på? Dvs inte ligga och puttra efter lastbil i 85 på motorvägen med klimat avstängd osv? wink

Berglund_89
26 november 2017 · 1 476 Inlägg

Det var just för dendär hysterin jag gjorde mig av med den förra skattebefriade D24an.. hade ALDRIG gjort det annars! Billigare har jag aldrig åkt lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Evildan
27 november 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Självklart lär de hänga med tills folk tröttnar på de ökade kostnaderna som tillkommer,  skatt + bränsle lär ju inte vara lika billiga som idag.  Fast folk hotar mest och gör liten verkstad,  många av de som sa att de skulle sluta köra när priset på bensinen gick över 10 kr kör idag fortfarande.   De var väl 13-14 år sedan.

Jag drabbas inte, jag tankar alltid för en hundring. wink

Nåväl, 2004 hade jag ofta konventionella omoderna fossilbilar och körde runt med.
En fyllnadsmängd på 65 liter kostade då 650kr och räckte ca 65mil.
Nu fyller jag full tank om 45liter för 640kr, då bensinen kostar ca 14.20. På den mängden kör jag utan extern laddning ca 125mil.

Det blir alltså 0,36l/mil om du tankar 45l och kör 125 mil, det är inte dåligt alls. Antar det är normalkörning som dessa siffror grundar sig på? Dvs inte ligga och puttra efter lastbil i 85 på motorvägen med klimat avstängd osv? wink

Det är blandad körning.
Den 2010 hybriden jag hade förbrukade under ca 1300mil 0.37 i snitt, helt enligt angiven förbrukning i körcykeln. Folk gnäller på att körcykeln är felaktig, jag är övertygad om att felet sitter bakom ratten i många fall.
Exempel : vi har strax för bostaden enfiligt som delar sig 150 meter före en korsning till tvåfiligt. När man då 200 meter före korsningen ser att det precis slår om till rött tycker åtminstone jag att det är läge att släppa på gasen strax, när det blir tvåfiligt är det nästan alltid ngn som i den andra filen känner sig nödgad att fräsa förbi i en bra bit över skyltad hastighet för att sedan tvärnita...det var visst rött. Ser väldigt mycket av dylikt kasst körbeteende och då är det inte konstigt att bilarna förbrukar 20% över angiven förbrukning.
Jag har till och med lyckats köra Skoda Diesel(gate) på angiven förbrukning och ägaren likaså men det gäller ju att köra bilen och inte sitta som ett lallande iPhone fån och göra andra saker.

Men jo Priusarna är snälla på dropparna för den som aktivt kör den på rätt vis. För bildrullarna ovan beskrivna vill dom ofta ha halvlitern.  wink

zemet
27 november 2017 · 4 038 Inlägg

granadadr skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Glöm för guds skull inte bort svartisen, den är sjuhundra resor värre än massor med snö och konstant -25 grader.
Om man påstår att man måste ha diesel och 4 hjulsdrift så ska man ta pulkan.  Framhjulsdriven nissan micra funkar minst lika bra på majoriteten av alla vägar vi har i Sverige.  Kommer man inte fram med en sådan bör man ändå sitta framför brasan och dricka oboy.

Den är lite småhal svartisen...men vad vet du och jag? Vi har ju knappt kört bil i våra dagar under tråkiga stressiga förhållanden. wink Det där med 4WD är klart upphausat helt i onödan.

O'boy och Wagners Valkyrieritten är en hit tillsammans framför brasan eller på en stubbe i skogen med en kokande ~bil~ vid vägkanten.

4x4 är faktiskt bra, här,, under snökaoset i torsdags så kom dem inte och plogade alls på hela dagen,, vilket resulterade i at MÅNGA körde fast,, inkl taxis osv,, så visst när vår kära kommun skiter totalt i oss,, så är det bra,   sen måste jag själv säga att det skulle vara underbart med 4x4 då man behöver backa TUNGsläpet i snö å is ibland,, men då får polaren rycka ut med sin BMW  smile

Håller med, kör man släp behöver man 4 hjuls drift ganska ofta. Visst går det klara sig utan men det är förbannat mycket enklare att ha. Speciellt när man skall backa och påskjutsbromsen börjar trycka på eller det är ett boggiesläp.

Permanent 4 hjulsdrift har jag dock aldrig känt något behov av.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang