Volvo Amazon, Som året om bil?

Evildan
24 november 2017 ·

Knugcab skrev:
King Cab 4wd med liten grantratt och 10,5" breda däck är då klumpigare än dem allihop i mitt tycke, trots att det bara är en minitruck...

Testify!! Äldre japspickisar är inte ett under av smidighet men jämfört med den Cheva C/K 454 manuell med lång hjulbas tillika enkelhytt är som lite mindre klumpiga. Den Mazda B1800 -80 jag hade simultant kändes nästan som en Miata i jämförelsen.
Ack ack, minnenas alle eller påverkan av svettandes Volvoplast genom åren.

Jag läste först gran tratt och tänkte på julgransfötter. big_smile

Knugcab
24 november 2017 · 5 111 Inlägg

Jo, så är det ju. Som sagt, en fullsize är ju ett ännu värre åbäke, men nu driftar vi väl bort igen så....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
ConnysSvetsOTaxi
26 november 2017 · 196 Inlägg

Bör väl tillägga att jag inte skulle vara främmande för vissa modifikationer för att göra bilen till en bättre året om bil. Som att exempelvis ha ett par stolar att byta med. Eller att ordna upp väghållningen och få bilen lite "smidigare" på vägen. Är inte heller främmande för att köra med "muskelservo"

Tack på förhand för fortsatt visat intresse och tips!

volvoamazon245
27 november 2017 · 74 Inlägg

Byt stolar till tyg, jag tog 244 stolar.
Sen hyllar jag dom som åker äldre bilar utan en massa hjälpmedel!
Man lär sig köra bil med en gammal, kunde våra päron köra allt möjligt på vintern under -50 -60 och 70 tal så varför inte vi???
Bubblan var inte kul på vintern med usel värme och imma överallt, men jag har kört opel, volvo, peugott med mera under vintern.
Dålig väghållning - bara att lätta lite på gasen och i med en säck sand!

caromania Forummoderator
27 november 2017 · 9 296 Inlägg

volvoamazon245 skrev:
Byt stolar till tyg, jag tog 244 stolar.
Sen hyllar jag dom som åker äldre bilar utan en massa hjälpmedel!
Man lär sig köra bil med en gammal, kunde våra päron köra allt möjligt på vintern under -50 -60 och 70 tal så varför inte vi???
Bubblan var inte kul på vintern med usel värme och imma överallt, men jag har kört opel, volvo, peugott med mera under vintern.
Dålig väghållning - bara att lätta lite på gasen och i med en säck sand!

Några av oss är så pass gamla att de faktiskt kört bil året runt i gamla likkistor som då var nya likkistor. Saken är inte att det inte går. Det går utmärkt, men oavsett glorifiering via fornstort mod eller att expertisen var större då så är det faktiskt betydligt sämre bilar, både säkerhetsmässigt och komfortmässigt. Just komforten tycker jag det går att göra avkall på, så jäkla bekvämt behöver det inte vara. Men frågan om säkerhet är odiskutabel. Snurrar man av i en Amazon så är risken säkert tusen gånger högre att man dör i krocken än i motsvarande hyfsat modern vintersläde. Och snurra av kan man göra utan att leka eller vara en dålig bilförare. Det är precis därför folk dog som flugor på de svenska vägarna för 40-50 år sedan fastän det var betydligt glesare trafik med färre bilar.

Sedan var mitt andra argument att bilen inte kommer överleva många vintrar. Jag tycker det vore synd om ytterligare en Amazon förpassades till skogen eller skroten pga negligerande av fakta. Det var det som tunnade ut Amazon-parken på 80talet. Då skulle det kapas, trimmas och burnas, och vips så var 90% av beståndet borta. Det vore synd tycker jag. Men men gör vad man vill med sina grejer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvoamazon245
27 november 2017 · 74 Inlägg

Om man nu inte har råd att köpa ny bil - vad göra?
Åker nu min nya bil en Volvo 87 året rent - alla kanske inte har pengar?
Men synd om flera skulle gå till skroten - visst

Evildan
27 november 2017 ·

volvoamazon245 skrev:
Om man nu inte har råd att köpa ny bil - vad göra?
Åker nu min nya bil en Volvo 87 året rent - alla kanske inte har pengar?
Men synd om flera skulle gå till skroten - visst

En körbar besiktigad Amazon kostar minst 20000kr och då är den "inget för den kräsne" utan mest ett rullande renoveringsobjekt som är knapphändigt godkänt att framföras på allmän väg.
Det finns en uppsjö 30 år nyare bilar för den slanten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2017 · 17 380 Inlägg

Evildan skrev:

volvoamazon245 skrev:
Om man nu inte har råd att köpa ny bil - vad göra?
Åker nu min nya bil en Volvo 87 året rent - alla kanske inte har pengar?
Men synd om flera skulle gå till skroten - visst

En körbar besiktigad Amazon kostar minst 20000kr och då är den "inget för den kräsne" utan mest ett rullande renoveringsobjekt som är knapphändigt godkänt att framföras på allmän väg.
Det finns en uppsjö 30 år nyare bilar för den slanten.

Nej. Ekonomin är nog ingen trång sektor. Mitt vinterskott för max samma pengar har ESP, commonraildiesel och dieselvärmare. Men ingen stolsvärme - En miss förvisso. Jag vil ha max bekvämlighet. TS vill väl helt enkelt ha en amazon?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
27 november 2017 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

volvoamazon245 skrev:
Om man nu inte har råd att köpa ny bil - vad göra?
Åker nu min nya bil en Volvo 87 året rent - alla kanske inte har pengar?
Men synd om flera skulle gå till skroten - visst

En körbar besiktigad Amazon kostar minst 20000kr och då är den "inget för den kräsne" utan mest ett rullande renoveringsobjekt som är knapphändigt godkänt att framföras på allmän väg.
Det finns en uppsjö 30 år nyare bilar för den slanten.

Nej. Ekonomin är nog ingen trång sektor. Mitt vinterskott för max samma pengar har ESP, commonraildiesel och dieselvärmare. Men ingen stolsvärme - En miss förvisso. Jag vil ha max bekvämlighet. TS vill väl helt enkelt ha en amazon?

Det var just ekonomibiten jag ville pungtera.
Klart Conny ska åka Amazon mellan svets och taxiuppdragen om han känner för det.
Ett fårskinn och handskar till den apkalla tunna bakelitratten samt en sandsäck och goda tidsmarginaler och han är "hemma".
Men nog är det synd att låta ännu en gå en rostdöd till mötes, jag är skyldig till tre skrotade Amazoner på -90 talet.


Främre tvärbalken exempelvis är en känslig pungt på dom, den sitter precis där torpedväggen möter golvet och fångar all smuts.

caromania Forummoderator
27 november 2017 · 9 296 Inlägg

Jag köpte en välutrustad mycket trevlig bil med en massa sjöna komfortattiraljer på för femtusen häromveckan. 1995års modell. Kostade 380kakor ny.

Och en 245 är fortfarande ljusår mer bil än en amazon. Dessutom, som Evil-san var inne på, en amazon är dyr i inköp och även reservdelar börjar hamna i Audi-regionen vad gäller prissättning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
27 november 2017 · 5 111 Inlägg

Alla punkter som ni räknat upp, utom framkomligheten, är då på högre nivå/känns modernare i en Amazon jämfört med i den bil jag åker i nu, så...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
27 november 2017 · 9 296 Inlägg

Knugcab skrev:
Alla punkter som ni räknat upp, utom framkomligheten, är då på högre nivå/känns modernare i en Amazon jämfört med i den bil jag åker i nu, så...

Ingen har påstått att Amazonen är världens sämsta bil. Det är den verkligen inte. Jag skulle hellre åka Amazon än min öppna Austin Seven från 1936 utan dörrar, framruta och tak till exempel, om nu bara de två fanns att tillgå. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
27 november 2017 · 5 111 Inlägg

Ja, jo, hade nog inga planer att använda min Willys MB som vardagsbil vintertid när den blir klar heller... lol

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
ConnysSvetsOTaxi
29 november 2017 · 196 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

volvoamazon245 skrev:
Om man nu inte har råd att köpa ny bil - vad göra?
Åker nu min nya bil en Volvo 87 året rent - alla kanske inte har pengar?
Men synd om flera skulle gå till skroten - visst

En körbar besiktigad Amazon kostar minst 20000kr och då är den "inget för den kräsne" utan mest ett rullande renoveringsobjekt som är knapphändigt godkänt att framföras på allmän väg.
Det finns en uppsjö 30 år nyare bilar för den slanten.

Nej. Ekonomin är nog ingen trång sektor. Mitt vinterskott för max samma pengar har ESP, commonraildiesel och dieselvärmare. Men ingen stolsvärme - En miss förvisso. Jag vil ha max bekvämlighet. TS vill väl helt enkelt ha en amazon?

Huvudet på spiken! Exakt detta tråden i grunden var tänkt till. Jag vill ha en Amazon kort och gott.
Det handlar inte om att jag av någon anledning skulle tippa i en skottkärra med doftgranar, köpa korv på Biltema och försöka imponera på tjejer med moped. Och bilar går av vägen året om vare sig det beror på bus, djur eller rent av en olycka. För min del är det inom en väldigt snar framtid dags att byta bil, men det finns bara utrymme för en bil i mitt läge. Både platsmässigt och ekonomiskt. Har alltid velat haft just en Amazon och skulle det i framtiden bli min bil skulle jag vårda den väl och inte som någon slit och släng. Ska jag lägga pengar och tid på en bil kan det lika gärna vara en bil jag verkligen tycker om och vill vårda istället för att införskaffa något som tar en från A till B. Även om en ny bil har sina bekvämligheter, garantier och diverse andra fördelar mot dessa äldre bilar så finns det inget i min prisklass som direkt tar mig med storm. Och mer tid till att spara vet jag inte om det finns då min nuvarande bil börjar sjunga på sista versen.

caromania Forummoderator
29 november 2017 · 9 296 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

En körbar besiktigad Amazon kostar minst 20000kr och då är den "inget för den kräsne" utan mest ett rullande renoveringsobjekt som är knapphändigt godkänt att framföras på allmän väg.
Det finns en uppsjö 30 år nyare bilar för den slanten.

Nej. Ekonomin är nog ingen trång sektor. Mitt vinterskott för max samma pengar har ESP, commonraildiesel och dieselvärmare. Men ingen stolsvärme - En miss förvisso. Jag vil ha max bekvämlighet. TS vill väl helt enkelt ha en amazon?

Huvudet på spiken! Exakt detta tråden i grunden var tänkt till. Jag vill ha en Amazon kort och gott.
Det handlar inte om att jag av någon anledning skulle tippa i en skottkärra med doftgranar, köpa korv på Biltema och försöka imponera på tjejer med moped. Och bilar går av vägen året om vare sig det beror på bus, djur eller rent av en olycka. För min del är det inom en väldigt snar framtid dags att byta bil, men det finns bara utrymme för en bil i mitt läge. Både platsmässigt och ekonomiskt. Har alltid velat haft just en Amazon och skulle det i framtiden bli min bil skulle jag vårda den väl och inte som någon slit och släng. Ska jag lägga pengar och tid på en bil kan det lika gärna vara en bil jag verkligen tycker om och vill vårda istället för att införskaffa något som tar en från A till B. Även om en ny bil har sina bekvämligheter, garantier och diverse andra fördelar mot dessa äldre bilar så finns det inget i min prisklass som direkt tar mig med storm. Och mer tid till att spara vet jag inte om det finns då min nuvarande bil börjar sjunga på sista versen.

När du skriver "byta bil" så tolkar jag det som att du ska äga en bil endast? Har du inte möjlighet att ha en Amazon som sommarbil istället? Eller inte ens sommarbil, utan en bil som körs när det är torra fina vägar, dvs även viss vintertid, vår och höst. Då är förvaring av bil (2 bilar) det största problemet, ekonomin kvittar ju egentligen eftersom en Amazon är synnerligen gratis att äga om den inte körs. Då skulle du istället satsa på någon 5000kr-hink som vinterbil där det inte gör något när den rostar av på mitten.

Jag blir nästan gråtfärdig när jag tänker på att du ska lägga 25-30k på en kanske inte ens körklar bil och sedan lägga ytterligare 10k på det nödvändigaste lagningarna innan den ens kommer ut på vägen. Detta på en bil som kanske inte ens kommer leva mer än 2-3 år i bästa fall om den negligeras i året-runttrafik. Eller har du någon kontakt som har en hyfsad Amazon ståendes som är i så pass skick att den inte behöver någon renovering innan den ska ut på vägen? Som du får "gratis"? Då är det ju bara att rostskydda minutiöst och spola av undertill en gång per vecka och ta det lugnt i halkan.

Komforten är inga problem skulle jag påstå.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ConnysSvetsOTaxi
1 december 2017 · 196 Inlägg

Finns endast plats för en bil som jag tidigare nämnt och skulle aldrig köpa något som inte var kördugligt eller klart för att användas på vägen.

jaka54
1 december 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det blir nog svårt att hitta en "körduglig" (där allting funkar) Amazon i dagsläget och om du hittar en sån så är den antagligen så fin att det är synd och skam att köra den på vinten.
Som entusiastbil,på sommaren, helt ok! Men som vinterbil! Nej aldrig!
-Har du någonsin kört en Amazon?

Knugcab
1 december 2017 · 5 111 Inlägg

Äh, vadå synd och skam, är ju bara en gammal Volvo.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Amazon_123GT Driifter;)
1 december 2017 · 1 630 Inlägg

De e la bara köra om du vill men den kommer få stryk av saltet så enkelt är det. Så hittar du en bra ge den en riktigt jävla underredsbehandling och skaffa innerskärmarna fram. Tvätta så ofta som möjligt så saltet slipper ligga o gro mer än nödvändigt sen är bara räkna med att hur noga man håller efter så kommer de börja rosta och kofångaren och annat krom tar stryk

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
jaka54
1 december 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du får ju en sån här modern bekväm bil för bara 20-25000kr! -Skippa Amazon!
https://www.blocket.se/lulea/Audi_A6_AV … 11&w=3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang