Quinna's -31 Tudor (filmupdate på s.22)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

quinna

  • 260 Följare
  • 191 575 Visningar
  • Uppdaterades senast 2017-12-13

789 9

2017-11-10 18:19

Vissa typer av sikaflex  används ofta i båtvärden ,biter bra o tål vatten,har monterat många genomföringar med det under vatten,men behöver vara rätt rent,men finns ju en uppsjö med limsortet o välja mellan


Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)

farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an

5919 8

2017-11-11 07:23

tänk på att limmet bör vara övermålningsbart & silikonfritt smile


Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Amazon "Amazing Grace" (1964)

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry

765 7

2017-11-11 15:08

farbrorbozze skrev:
tänk på att limmet bör vara övermålningsbart & silikonfritt smile

Jodå, den tanken har slagit mig tongue


Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
602 7

2017-11-11 18:15

den blir klart frän och snyggt gjort


quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry

765 7

2017-11-12 21:20

Streetfreak skrev:
den blir klart frän och snyggt gjort

Tackar!

Idag lyckades jag, mellan byte till vinterdäck och bus med barnen, få till några timmar i garaget. Det är stålkonstruktionen i karossen som står på agendan nästkommande veckor, och idag fick jag faktiskt till ett par bitar som jag har funderat på i väldigt många månader nu.

https://i.imgur.com/6RDL3Qi.jpg

https://i.imgur.com/xNsNFa9.jpg

https://i.imgur.com/mC7UnVV.jpg

Det krävde att ett hörn i vindruteramen i glasfiber fick ge vika, men nu är stålbågen i A-stolpen i princip klar. Det ska till en rörbit ovanför vindrutan också, men den är enkel. Nu ska jag bara lista ut i vilken ordning jag ska montera allt för att komma åt att svetsa så mycket som möjligt utan att måsta borra massa hål i karossen.

Angående min tidigare lim-fråga så hittade jag ett MS Polymerlim som skulle kunna vara lämpligt. Tydligen övermålningsbart med dom flesta sorters färgtyper. Jag köpte en typ idag och limmade ihop två stålrör. Jag tänkte försöka bryta isär dom imorgon och se om det var något att ha.

Sen fick jag en dum idé, som jag funderar på hur dum den egentligen är. På vissa ställen, som bakom stålröret i A-stolpen, blir det små håligheter där man inte kommer kunna komma åt att varken måla eller limma. Vad skulle hända om man fyllde såna hålrum med fogskum? Jag tänker för att fixera, fördela kraft, minska skrammel och allmänt få buren att bli lite mer integrerad i karossen. Vad skulle nackdelen vara?


Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
1518 4

2017-11-12 21:29

Bågen blir ju super, snyggt böjd med.

Tänkte på fogskum, bäst att du fixerar allt först så inte skummet flyttar prylarna när det expanderar. Annars blir det säkert bra.


quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry

765 7

2017-11-12 21:33

MR_T skrev:
Bågen blir ju super, snyggt böjd med.

Tänkte på fogskum, bäst att du fixerar allt först så inte skummet flyttar prylarna när det expanderar. Annars blir det säkert bra.

Snyggt vettefan tongue Ser bra ut på håll! Men det funkar förvånansvärt bra att bocka 4-kantiga rör med rund matris, så länge det är såhär lång radie.

Nej, det förstås. Jag får se till att allt är limmat/svetsat innan så att det bara fyller och inte pressar undan.

Jag funderar på om jag ska zink-grunda alla rör så får man någon form av rostskydd där man inte kommer åt att lacka sen.


Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
1518 4

2017-11-12 21:42

quinna skrev:

MR_T skrev:
Bågen blir ju super, snyggt böjd med.

Tänkte på fogskum, bäst att du fixerar allt först så inte skummet flyttar prylarna när det expanderar. Annars blir det säkert bra.

Snyggt vettefan tongue Ser bra ut på håll! Men det funkar förvånansvärt bra att bocka 4-kantiga rör med rund matris, så länge det är såhär lång radie.

Nej, det förstås. Jag får se till att allt är limmat/svetsat innan så att det bara fyller och inte pressar undan.

Jag funderar på om jag ska zink-grunda alla rör så får man någon form av rostskydd där man inte kommer åt att lacka sen.

Ja grunda dom lär ju vara bra så slipper man rosten senare. Lär ju inte bli nå rosthål men är ju bra för hjärnan smile


840 2

2017-11-16 19:08

Fogskum suger åt sig vatten så det är ingen bra ide


Saab 9-5 (2001)

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry

765 7

2017-11-16 21:12

primeramannen skrev:
Fogskum suger åt sig vatten så det är ingen bra ide

Gör det verkligen det? Jag tänker att det används som isolering i väggar osv. och då är det ju typiskt obra om det suger åt sig vatten =/

Jag tänker att jag slänger med ett par bilder bara för att visa att jag inte ligger på latsidan, även om det inte blivit så värst många timmar i garaget den här veckan.

https://i.imgur.com/lSxwN6k.jpg

https://i.imgur.com/qjqFwl8.jpg

Konstruktionen i A-stolpen är punktad,  och jag har en skaplig idé på hur jag ska kunna svetsa den.

Förhoppningsvis får jag till några timmar till helgen. Dock ska frugan till Ullared och Gekås, och jag är hemma med barnen själv, så vi får se hur det går.  Förhoppningsvis kan man sätta dom framför någon rejält lång Disneyfilm tongue

Jag vill bli klar med detta moment. Det är bara högljutt och smutsigt och jag vill hålla på med andra verktyg än vinkelslip ett tag. Jag har arbetat klart med stål nu känns det som.


Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
494

2017-11-17 05:52

Det är nog som du säjer den eventuella fukten som det skulle suga åt sig är inget problem, för övrigt snyggt bygge smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry

765 7

2017-12-04 21:42

Hej igen!

Det har varit glest med uppdateringar sista veckorna tyvärr. Mycket med jobb och hemma nu ett tag och det första som alltid får stryka på foten är garagetimmarna.

Men det står inte helt still... bara nästan. Jag håller fortfarande på med stålkonstruktionen i framänden av karossen. Alla rör som ska helsvetsas dit är lackade, och sen helt renslipade igen (skitfärg) för att nu vara redo för att lackas igen. Allt är uppmallat och klart så nästa gång jag får en lite längre lucka så blir det klart.

Det var någon i SSRA's grupp på facebook tror jag, som kläckte ur sig att man kunde använda röret i underkant på rutan som defroster-kanal. Kanonidé tyckte jag, så det fick bli så smile

http://i.imgur.com/G4yvW6B.jpg

Det är fyra slottar i ovankant och ett inloppsrör i underkant med samma diameter som utloppen på värmepaketet som Jocar säljer. Kan nog bli bra.

Sen har jag rivit isär rattstången som jag har från en gammal 940 som jag skrotade för ett par år sen. Den är lite klumpig med tändningslås och blinker/torkar-pinne, men annars bra. Rattnav finns att köpa överallt, ändan är en DD-axel och den har ett kollapsbart parti. Jag tänkte att den går säkert att göra lite smidigare. Så det fick bli en dust med med bandsåg och svarv.

Såhär såg styrhuvudet ut innan jag gick loss.

http://i.imgur.com/p1fcyLZ.jpg

Och såhär såg det ut efter 20 minuters fipplande.

http://i.imgur.com/llbefG1.jpg

http://i.imgur.com/gk2tjK1.jpg

Och såhär såg den ut igen monterad.

http://i.imgur.com/e42Vafi.jpg

Tanken är att använda blinkers/helljus-pinnen men skippa torkar-pinnen. Dessutom hoppas jag på att kunna flytta in fästet för pinnarna/brytarna längre mot centrum så att det går att bygga någon snygg kåpa som ska täcka alltihopa. Sen blir det förstås något annat än Volvos sköna 4-kantiga grepp i plast tongue Blir nog att svarva till något blankt.

Ingen som sitter på en gammal 740/940-ratt som ni kan tänka er att skänka? Jag tänkte ha att måtta med. Det blir att bygga någon egen frän ratt i rostfritt och trä längre fram.


Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an

5919 8

2017-12-04 22:50

Smart med defrosterhålen smile
Köp ett sportrattnav & ha som grund till en egenbyggd ratt, då har du ju iaf nåt som passar på splinesen, eller tänkte du kapa isär orginalratten & ta centrumet från den?


Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Amazon "Amazing Grace" (1964)
8356 15

2017-12-04 23:00

Smart att nyttja krockbalkar på flera sätt!
Jag skulle råda till att köpa ett eftermarknadsnav och bygga ratten först, för att sen anpassa rattstången till det.
Köpte själv en ratt till min bil med lite djup och satte på orginalnavet, det blev inte alls bra. sad Bygger du dessutom en ratt, så är det ju inte kul att bygga om den till något du nästan vill ha.


Audi S2 avant "S-RS" (1993)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
494

2017-12-05 06:07

Förbaskat smart med defroster hålen,  snyggt jobb med styrhuvudet smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry

765 7

2017-12-05 11:08

farbrorbozze skrev:
Smart med defrosterhålen smile
Köp ett sportrattnav & ha som grund till en egenbyggd ratt, då har du ju iaf nåt som passar på splinesen, eller tänkte du kapa isär orginalratten & ta centrumet från den?

Det blir nog att kapa en orginalratt. Dels billigare och dels så gillar jag inte dom plastklädda rätt klena naven som finns att köpa. Och då kan man också utgå från orginalrattens diameter och djup när man ska malla in fästen för rattstången.


Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry

765 7

2017-12-06 21:41

Det har blivit ett litet ryck denna veckan (tack och lov) så det har faktiskt hänt något i garaget!

Rörbitarna till bågen i a-stolpen har lackerats, slipats rena igen (jag glömde att dom var anoljade) och sen lackade igen överallt där man inte kommer åt sen när dom är monterade i karossen. Och nu är dom till och med limmade och isvetsade!

http://i.imgur.com/nXsOtPf.jpg

Och ja just det... För att komma åt att svetsa mer än en sida så fick jag skalpera karossen lite!

http://i.imgur.com/bNivVCL.jpg

http://i.imgur.com/sFwfSV2.jpg

Här ser man hur tätt rören ligger i karossen.

http://i.imgur.com/zlr3H6r.jpg

Sjukt pysslig del av bygget detta, men nu är det värsta gjort. Svetsskarvarna ska lackas på och sen ska överkanten av karossen limmas och plastas tillbaka. Alla snitt är gjorda i naturliga skarvar som kommer döljas i princip helt när taket och gangsterkepsen limmas dit.

Några rör återstår fram mot torpedväggen, och jag försöker tänka några steg före nu och skapa infästningspunkter för huvgångjärn och allt på en gång så man slipper uppfinna massa konstigheter sen.


Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an

5919 8

2017-12-06 21:44

Ser ju skitbra ut det där smile


Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Amazon "Amazing Grace" (1964)

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry

765 7

2017-12-07 08:14

farbrorbozze skrev:
Ser ju skitbra ut det där smile

Tackar! Känns mindre skitbra att ha kapat bort bitar ur karossen tongue


Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
1518 4

2017-12-07 12:14

Kul att få läsa uppdates på vardagar, 5+


Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon