Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.

FAH

  • 40 Följare
  • 29 531 Visningar
  • Uppdaterades senast 2017-12-08

FAH

149 13

2017-09-27 07:45

Izual skrev:
Vackert!
Gillar verkligen bygget, nostalgivibbar deluxe

Tack så mycket! smile

Jo, det är roligt med färgschemat på den! Hade inte varit samma sak utan smile


"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)

FAH

149 13

2017-12-05 08:10

Hej!

Nu har det varit tyst här alldeles för länge smile

Rallybilen är äntligen inne i garaget igen efter kopplingsbyte på min andra Legacy.
Igår monterade vi även in en luftvärmepump i garaget så nu ska vi väl slippa frysa också big_smile

Det som står på agendan som är akut är att plocka ut mittdiffen och skicka spolen på omlindning samt att byta den främre huvudbromscylindern till en mindre i hopp om att skjuta bromsbalansen mer framåt smile

Hann hissa upp bilen och börja skruva bort lite delar undertill för att komma åt lådan. Ska köpa ett uppsamlingskärl att använda till växellådsolja så den kan återanvändas, den nuvarande oljan har gått ca 6 ss-mil och totalt 15 mil så tänker inte kasta bort den än smile

Demonterade även en del under huven för att komma åt att kolla storleken på bromscylindrarna smile Sitter girling 0.7 både fram och bak, kommer beställa en 0.625 för att montera fram för att få mer bromskraft fram smile

Hann inte mer då det dök upp många bekanta på besök under kvällen så blev mycket pratat och mindre skruvat big_smile

Kommer förhoppningsvis bli mer uppdaterat här framöver, nästa tävling är den 13 januari, tiden går alltid fortare än man tror big_smile

Senast redigerat av FAH (2017-12-05 08:12)


"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)

Mack Forum- och sitemoderator

23536 6

2017-12-05 16:22

Kul att det händer lite här också, hehe.
Och värme är guld värt!


Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V70 2.5T AWD "Buckshot" (1998)

FAH

149 13

2017-12-06 14:22

Mack skrev:
Kul att det händer lite här också, hehe.
Och värme är guld värt!

Sakta men säkert smile Hoppas på att få lite tempo på skruvningen nu!


"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)

FAH

149 13

2017-12-07 08:48

Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga smile

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas smile

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! big_smile
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning smile
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-262dbe30198b71bc1df3335a2dd6e7ba.jpg

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4845a202ed367938d87034a1b891177d.jpg

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-58661e68c93b881cb1d0f79c878175d1.jpg

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall smile

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!


"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!

391 6

2017-12-07 17:21

FAH skrev:
Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga smile

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas smile

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! big_smile
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning smile
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-262dbe30198b71bc1df3335a2dd6e7ba.jpg

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4845a202ed367938d87034a1b891177d.jpg

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-58661e68c93b881cb1d0f79c878175d1.jpg

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall smile

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

Kan du förklara vad den spolens uppgift är? Har ingen koll alls på drivlinor....
Vad motiverandet de kan vara när det flyter på i skruvningen.


You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Outback "Den svarte" (2009)

FAH

149 13

2017-12-07 23:25

Tallifjant skrev:

FAH skrev:
Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga smile

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas smile

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! big_smile
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning smile
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-262dbe30198b71bc1df3335a2dd6e7ba.jpg

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4845a202ed367938d87034a1b891177d.jpg

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-58661e68c93b881cb1d0f79c878175d1.jpg

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall smile

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

Kan du förklara vad den spolens uppgift är? Har ingen koll alls på drivlinor....
Vad motiverandet de kan vara när det flyter på i skruvningen.

Absolut!

I detta fall är det en del av mittdiffen, kallas DCCD (Driver Controlled Center Differential) på en Subaru smile
Den kan, med hjälp av en elektromagnet (där spolen är det som ger ett magnetfält), styra momentet mellan fram och bakvagnen smile
I detta fall kan diffen skicka antingen 40% fram och 60% bak (utan påverkan från elektromagneten) eller 50% fram och 50% bak (full låsning)!

I och med detta kan man bestämma hur bilen beter sig, diffen kan till och med justeras "aktivt" under färd med hjälp av en styrbox med inbyggda gyron och andra indata från bilen smile


"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)
280 4

2017-12-08 09:35

Ball!

Saknar min egen Subba och det värmer hjärtat att se dessa gamla bilar leva vidare. Din verkar dock vara otroligt mycket bättre skick än min någonsin var. smile

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!

391 6

2017-12-08 11:08

FAH skrev:

Tallifjant skrev:

FAH skrev:
Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga smile

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas smile

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! big_smile
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning smile
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-262dbe30198b71bc1df3335a2dd6e7ba.jpg

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4845a202ed367938d87034a1b891177d.jpg

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-58661e68c93b881cb1d0f79c878175d1.jpg

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall smile

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

Kan du förklara vad den spolens uppgift är? Har ingen koll alls på drivlinor....
Vad motiverandet de kan vara när det flyter på i skruvningen.

Absolut!

I detta fall är det en del av mittdiffen, kallas DCCD (Driver Controlled Center Differential) på en Subaru smile
Den kan, med hjälp av en elektromagnet (där spolen är det som ger ett magnetfält), styra momentet mellan fram och bakvagnen smile
I detta fall kan diffen skicka antingen 40% fram och 60% bak (utan påverkan från elektromagneten) eller 50% fram och 50% bak (full låsning)!

I och med detta kan man bestämma hur bilen beter sig, diffen kan till och med justeras "aktivt" under färd med hjälp av en styrbox med inbyggda gyron och andra indata från bilen smile

Aha, då är jag med! Hur stor är skillnaden mellan 60/40 vs 40/60 driftmässigt?  Det låter som att det inte är stor skillnad, men kan tänka mig att de är en del.


You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Outback "Den svarte" (2009)

FAH

149 13

2017-12-08 11:11

Tallifjant skrev:
Aha, då är jag med! Hur stor är skillnaden mellan 60/40 vs 40/60 driftmässigt?  Det låter som att det inte är stor skillnad, men kan tänka mig att de är en del.

Skillnaden mellan 40/60 och 50/50 är stor, som den är nu (40/60) känner man att den driver mer på bakhjulen!
Kastar ut mer när man gasar ut ur kurvor och liknande smile

Så ska bli kul att prova när det fungerar som det ska och känna skillnaden smile


"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)

FAH

149 13

2017-12-08 11:13

T0bbster skrev:
Ball!

Saknar min egen Subba och det värmer hjärtat att se dessa gamla bilar leva vidare. Din verkar dock vara otroligt mycket bättre skick än min någonsin var. smile

Tackar smile

Ja den har klarat sig rätt bra faktiskt!
Har bara gått ca 1800 mil sen ny (dock som rallybil hela tiden så det är ändå en del) smile


"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)

LWG

13

2017-12-08 22:32

Ska du köra North Rally Boden 6/1 2018? Kanonfina militärvägar, snabba och följsamma sträckor. Jättemycket snö och bra is i botten.

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon