Varningslampa för bromsar tänds vid högersväng

bowseer
7 december 2017 · 34 Inlägg

Hej! Har en Passat variant från 2002 med ett skumt fel! Varje gång man gör en högersväng så piper det till och den röda varningslampan för bromsar blinkar ett par gånger. Men så fort man är ur svängen så försvinner det och ingen felkod finns lagrad! Någon som vet vad som skulle kunna tänkas vara fel?

Mvh Rickard

Inlägg från December 2017 /Mod.

Hur fan kan det bli fel på bilen när den har flak!
Pininfarina406
7 december 2017 · 535 Inlägg

bowseer skrev:
Hej! Har en Passat variant från 2002 med ett skumt fel! Varje gång man gör en högersväng så piper det till och den röda varningslampan för bromsar blinkar ett par gånger. Men så fort man är ur svängen så försvinner det och ingen felkod finns lagrad! Någon som vet vad som skulle kunna tänkas vara fel?

Mvh Rickard

Har du kollat bromsvätskenivån?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
bowseer
7 december 2017 · 34 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

bowseer skrev:
Hej! Har en Passat variant från 2002 med ett skumt fel! Varje gång man gör en högersväng så piper det till och den röda varningslampan för bromsar blinkar ett par gånger. Men så fort man är ur svängen så försvinner det och ingen felkod finns lagrad! Någon som vet vad som skulle kunna tänkas vara fel?

Mvh Rickard

Har du kollat bromsvätskenivån?

Det har jag faktiskt inte gjort, men känns inte det konstigt då felet aldrig kommit vid en vänstersväng?

Hur fan kan det bli fel på bilen när den har flak!
Janneutanb
7 december 2017 · 7 267 Inlägg

bowseer skrev:

Pininfarina406 skrev:

bowseer skrev:
Hej! Har en Passat variant från 2002 med ett skumt fel! Varje gång man gör en högersväng så piper det till och den röda varningslampan för bromsar blinkar ett par gånger. Men så fort man är ur svängen så försvinner det och ingen felkod finns lagrad! Någon som vet vad som skulle kunna tänkas vara fel?

Mvh Rickard

Har du kollat bromsvätskenivån?

Det har jag faktiskt inte gjort, men känns inte det konstigt då felet aldrig kommit vid en vänstersväng?

Givaren kanske sitter just på den sidan.

bowseer
7 december 2017 · 34 Inlägg

Janneutanb skrev:

bowseer skrev:

Pininfarina406 skrev:

Har du kollat bromsvätskenivån?

Det har jag faktiskt inte gjort, men känns inte det konstigt då felet aldrig kommit vid en vänstersväng?

Givaren kanske sitter just på den sidan.

Jag kollar detta och återkommer! Tack för svaren! smile

Hur fan kan det bli fel på bilen när den har flak!
Evildan
7 december 2017 ·

Gällande givare monterad i ena änden av ett kärl kom jag att tänka på SAAB 95 vars tankmätare på raksträckan visar korrekt och i detta fall halv tank, i vänsterkurvan full tank och i högerkurvan tom tank.

Hur givaren är monterad i folkvagnen eller om den är försedd med någon tröghet vet jag ej men det är säkert låg nivå.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2017 · 13 669 Inlägg

om nu nivån är låg fyll då inte på utan kolla vilka belägg som är slitna och byt ut dom... så återgår nivån till den rätta smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
bowseer
22 januari 2018 · 34 Inlägg

Om beläggen är dåliga borde dom väl ha sagt det på besiktningen smile

Hur fan kan det bli fel på bilen när den har flak!
CC72
22 januari 2018 · 1 661 Inlägg

På bilprovningarna runt om i landet arbetar det människor och människor missar ibland saker, t ex tjocklek på bromsbelägg.

jimmy99
14 januari 2019 · 1 Inlägg

bowseer skrev:
Hej! Har en Passat variant från 2002 med ett skumt fel! Varje gång man gör en högersväng så piper det till och den röda varningslampan för bromsar blinkar ett par gånger. Men så fort man är ur svängen så försvinner det och ingen felkod finns lagrad! Någon som vet vad som skulle kunna tänkas vara fel?

Mvh Rickard

Hittade du felet? Jag har exakt samma på min :-)

it_mutt Avstängd
14 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Skulle också gissa på bromsvätskenivån. Har själv varit med om det.

Röd bromsvarningslampa tänds inte för slitna belägg btw. Inte för att någon påstått det, men bara "apropå trådens ämne" typ.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cuefa Ain't no place like home...
14 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Bromsvätskenivån mäts med en flottör som sitter inbyggd i locket till behållaren. Således "borde" den inte vara känslig för sväng, acceleration eller inbromsning. Därmed inte sagt att något kan ha knasat ur men det låter mer som ett elektriskt fel, t.ex kontakten som sitter i locket på nämnda behållare.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2019 · 13 669 Inlägg

Cuefa skrev:
Bromsvätskenivån mäts med en flottör som sitter inbyggd i locket till behållaren. Således "borde" den inte vara känslig för sväng, acceleration eller inbromsning. Därmed inte sagt att något kan ha knasat ur men det låter mer som ett elektriskt fel, t.ex kontakten som sitter i locket på nämnda behållare.

det brukar dom vara även fast den sitter i locket..när all olja är på en sida sjunker nivån så pass att den triggar nivågivaren

har varit med om det på några bilar av olika märken   där det uteslutande varit dåliga belägg som gjort att nivån tillslut har nått den nivån att den tänds vid en sväng

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
14 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Growe skrev:

Cuefa skrev:
Bromsvätskenivån mäts med en flottör som sitter inbyggd i locket till behållaren. Således "borde" den inte vara känslig för sväng, acceleration eller inbromsning. Därmed inte sagt att något kan ha knasat ur men det låter mer som ett elektriskt fel, t.ex kontakten som sitter i locket på nämnda behållare.

det brukar dom vara även fast den sitter i locket..när all olja är på en sida sjunker nivån så pass att den triggar nivågivaren

har varit med om det på några bilar av olika märken   där det uteslutande varit dåliga belägg som gjort att nivån tillslut har nått den nivån att den tänds vid en sväng

På dom flesta av våra bilar sitter sensorn i mitten av behållaren, den borde reagera lika vid sväng åt höger som åt vänster då tycker jag.
Hur som, utan att ha sett bilen så vet vi inte och Du kan mycket väl ha rätt smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Slim
20 januari 2019 · 340 Inlägg

Jag har också haft bromslampa vid sväng åt ena hållet pga låg nivå i behållaren. Kommer dock inte ihåg vilket bil eller vilket håll, då det var ett tag sen:)

Meaganeowner
20 januari 2019 · 2 250 Inlägg

OT...

En polare fyllde ingen motorolja föränn oljetryckslampan lyste i en skarp högersväng på väg till jobbet....
Volvo 164.

BT

Slim
20 januari 2019 · 340 Inlägg

Tyvärr gjort den också... Volvo turbo som plötsligt började dra mycket olja(trött turbo).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang