Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.
  • 54 Följare
  • 96 449 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 november 2019
FAH
27 september 2017 · 198 Inlägg

Izual skrev:
Vackert!
Gillar verkligen bygget, nostalgivibbar deluxe

Tack så mycket! smile

Jo, det är roligt med färgschemat på den! Hade inte varit samma sak utan smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
FAH
5 december 2017 · 198 Inlägg

Hej!

Nu har det varit tyst här alldeles för länge smile

Rallybilen är äntligen inne i garaget igen efter kopplingsbyte på min andra Legacy.
Igår monterade vi även in en luftvärmepump i garaget så nu ska vi väl slippa frysa också big_smile

Det som står på agendan som är akut är att plocka ut mittdiffen och skicka spolen på omlindning samt att byta den främre huvudbromscylindern till en mindre i hopp om att skjuta bromsbalansen mer framåt smile

Hann hissa upp bilen och börja skruva bort lite delar undertill för att komma åt lådan. Ska köpa ett uppsamlingskärl att använda till växellådsolja så den kan återanvändas, den nuvarande oljan har gått ca 6 ss-mil och totalt 15 mil så tänker inte kasta bort den än smile

Demonterade även en del under huven för att komma åt att kolla storleken på bromscylindrarna smile Sitter girling 0.7 både fram och bak, kommer beställa en 0.625 för att montera fram för att få mer bromskraft fram smile

Hann inte mer då det dök upp många bekanta på besök under kvällen så blev mycket pratat och mindre skruvat big_smile

Kommer förhoppningsvis bli mer uppdaterat här framöver, nästa tävling är den 13 januari, tiden går alltid fortare än man tror big_smile

Senast redigerat av FAH (5 december 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
5 december 2017 · 26 111 Inlägg

Kul att det händer lite här också, hehe.
Och värme är guld värt!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
FAH
7 december 2017 · 198 Inlägg

Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga smile

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas smile

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! big_smile
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning smile
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-262dbe30198b71bc1df3335a2dd6e7ba.jpg

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4845a202ed367938d87034a1b891177d.jpg

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-58661e68c93b881cb1d0f79c878175d1.jpg

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall smile

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
7 december 2017 · 467 Inlägg

FAH skrev:
Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga smile

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas smile

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! big_smile
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning smile
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-262dbe30198b71bc1df3335a2dd6e7ba.jpg

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4845a202ed367938d87034a1b891177d.jpg

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-58661e68c93b881cb1d0f79c878175d1.jpg

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall smile

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

Kan du förklara vad den spolens uppgift är? Har ingen koll alls på drivlinor....
Vad motiverandet de kan vara när det flyter på i skruvningen.

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
FAH
7 december 2017 · 198 Inlägg

Tallifjant skrev:

FAH skrev:
Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga smile

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas smile

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! big_smile
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning smile
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-262dbe30198b71bc1df3335a2dd6e7ba.jpg

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4845a202ed367938d87034a1b891177d.jpg

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-58661e68c93b881cb1d0f79c878175d1.jpg

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall smile

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

Kan du förklara vad den spolens uppgift är? Har ingen koll alls på drivlinor....
Vad motiverandet de kan vara när det flyter på i skruvningen.

Absolut!

I detta fall är det en del av mittdiffen, kallas DCCD (Driver Controlled Center Differential) på en Subaru smile
Den kan, med hjälp av en elektromagnet (där spolen är det som ger ett magnetfält), styra momentet mellan fram och bakvagnen smile
I detta fall kan diffen skicka antingen 40% fram och 60% bak (utan påverkan från elektromagneten) eller 50% fram och 50% bak (full låsning)!

I och med detta kan man bestämma hur bilen beter sig, diffen kan till och med justeras "aktivt" under färd med hjälp av en styrbox med inbyggda gyron och andra indata från bilen smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
T0bbster
8 december 2017 · 280 Inlägg

Ball!

Saknar min egen Subba och det värmer hjärtat att se dessa gamla bilar leva vidare. Din verkar dock vara otroligt mycket bättre skick än min någonsin var. smile

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
8 december 2017 · 467 Inlägg

FAH skrev:

Tallifjant skrev:

FAH skrev:
Hejsan!

Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga smile

Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas smile

Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! big_smile
Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning smile
Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-262dbe30198b71bc1df3335a2dd6e7ba.jpg

Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4845a202ed367938d87034a1b891177d.jpg

Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-58661e68c93b881cb1d0f79c878175d1.jpg

Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
Är övertygad att jag hittat felet i alla fall smile

Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

Kan du förklara vad den spolens uppgift är? Har ingen koll alls på drivlinor....
Vad motiverandet de kan vara när det flyter på i skruvningen.

Absolut!

I detta fall är det en del av mittdiffen, kallas DCCD (Driver Controlled Center Differential) på en Subaru smile
Den kan, med hjälp av en elektromagnet (där spolen är det som ger ett magnetfält), styra momentet mellan fram och bakvagnen smile
I detta fall kan diffen skicka antingen 40% fram och 60% bak (utan påverkan från elektromagneten) eller 50% fram och 50% bak (full låsning)!

I och med detta kan man bestämma hur bilen beter sig, diffen kan till och med justeras "aktivt" under färd med hjälp av en styrbox med inbyggda gyron och andra indata från bilen smile

Aha, då är jag med! Hur stor är skillnaden mellan 60/40 vs 40/60 driftmässigt?  Det låter som att det inte är stor skillnad, men kan tänka mig att de är en del.

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
FAH
8 december 2017 · 198 Inlägg

Tallifjant skrev:
Aha, då är jag med! Hur stor är skillnaden mellan 60/40 vs 40/60 driftmässigt?  Det låter som att det inte är stor skillnad, men kan tänka mig att de är en del.

Skillnaden mellan 40/60 och 50/50 är stor, som den är nu (40/60) känner man att den driver mer på bakhjulen!
Kastar ut mer när man gasar ut ur kurvor och liknande smile

Så ska bli kul att prova när det fungerar som det ska och känna skillnaden smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
FAH
8 december 2017 · 198 Inlägg

T0bbster skrev:
Ball!

Saknar min egen Subba och det värmer hjärtat att se dessa gamla bilar leva vidare. Din verkar dock vara otroligt mycket bättre skick än min någonsin var. smile

Tackar smile

Ja den har klarat sig rätt bra faktiskt!
Har bara gått ca 1800 mil sen ny (dock som rallybil hela tiden så det är ändå en del) smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
LWG
8 december 2017 · 13 Inlägg

Ska du köra North Rally Boden 6/1 2018? Kanonfina militärvägar, snabba och följsamma sträckor. Jättemycket snö och bra is i botten.

FAH
20 december 2017 · 198 Inlägg

LWG skrev:
Ska du köra North Rally Boden 6/1 2018? Kanonfina militärvägar, snabba och följsamma sträckor. Jättemycket snö och bra is i botten.

Hade gärna gjort det men tror inte tiden eller pengarna finns tyvärr! Funderar i alla fall på att köra Kanonrundan i sommar som det ser ut smile

Igår fick jag äntligen hämta ut mitt efterlängtade paket med en huvudbromscylinder! big_smile
I paketet låg även ett fäste för GoPro så förhoppningsvis kommer några incar-filmer här framöver smile

Demonterade den gamla cylindern (var lite klurigt innan jag kom på hur jag skulle gå till väga...) och monterade den nya utan större problem, tog bara en jäkla tid då det var trångt att komma åt smile

Ska idag köpa lite nya nipplar till cylindern och nya slangar mellan cylindrarna och bromsvätskebehållaren!

Andra, väldigt goda, nyheter är att spolen till diffen är omlindad och ligger på postterminalen i Umeå sedan i morse! Med lite tur så hinner Postnord leverera den under dagen big_smile

Kvällens mål är att ha kopplat in diffen och provkört styrningen så den inte klagar på kortslutning smile
När jag vet att den fungerar så ska jag försöka göra klart bromssystemet och lufta det.
Sen är det inte så mycket kvar (skruva ihop lådan och allmän service), har bokat hjulinställning första veckan i januari!

Är positivt inställd till att hinna köra ett test innan tävlingen också smile
Det var allt för nu, på återseende!

Senast redigerat av FAH (20 december 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
FAH
21 december 2017 · 198 Inlägg

Hej!

Lite seg gårdag då jag efter kvällens arbete var sämre till än innan big_smile

Var seg i huvudet efter en lång dag så det gick rätt sakta men började med att koppla in diffen till styrningen för att kontrollera den smile
Efter att jagat kablar som inte var inkopplade onödigt länge samt en evig jakt på en mini-USB kabel (ration micro-USB VS mini-USB som fanns i garaget var frustrerade) så kunde jag konstatera att allt verkar fungera som det ska! big_smile
Får som mest ca 8.5 A till diffen vid full låsning, rekommenderad kontinuerlig ström vid max låsningen är 10 A så det känns bra smile
Hade även datorstrul där min dator inte ville hitta igen styrningen men det är en annan historia!

Det som gjorde att jag tog ett steg framåt och två bakåt var att spolen inte längre gick att pressa på plats på diffen!
Visade sig att gjutningen är gjord lite tjockare än den gamla vilket gör att den tar i diffen innan spolen är på sin plats roll

Ska ringa till de som gjutit den och fråga om det går att svarva bort delar av gjutningen (så jag inte råkar komma ner till spolen) så den går att pressa på plats smile

Övriga nyheter var att nipplarna till bromscylindern som min far handlat passade bra tills vi kapade av dem för kort!
En underbart produktiv dag big_smile

Tar nya tag och återkommer med glada nyheter nästa gång, på återseende wink

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Jallen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"
FAH
3 januari 2018 · 198 Inlägg

Hejsan!

Nu sitter bilen ihop, skurvade ihop det sista igår smile

Problemet med spolen löste jag med att plocka spolen från en annan DCCD-låda som jag köpt big_smile Blev enklast då jag slapp riskera att förstöra den nylindade i ivern att få ihop bilen. Ska försöka få den att passa så fort som möjligt så jag har en extra smile

Bromsarna är luftade och klara så de behöver bara testas för att veta om balansen blev bra smile

Monterade ett fäste för GoPro i buren också så jag kan filma inifrån bilen, ska bli spännande att se hur man kör!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-564cfa5607b28bf51bc53af9e9a417c4.jpg

Ikväll ska jag koppla upp datorn och kolla tändning samt lite annat i styrsystemet, sen ska bilen lastas för hjulinställning på torsdag eftermiddag smile

På lördag har jag fått möjlighet att testa på en väg utanför Umeå så det ska bli riktigt spännande att se hur bilen beter sig nu smile

Därefter blir det A-besiktning någon gång under nästa vecka. Har några dagar på mig sen innan tävling att gå igenom bilen och tvätta av den smile

Känns bra! Kommer med uppdateringar under veckan, på återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Jallen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"
Mack Forum- och sitemoderator
3 januari 2018 · 26 111 Inlägg

Härligt att du fått ihop bilen!
Hoppas inte kameran studsar allt för mycket bara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
FAH
11 januari 2018 · 198 Inlägg

Mack skrev:
Härligt att du fått ihop bilen!
Hoppas inte kameran studsar allt för mycket bara.

Ja det känns skönt!
Återstår att se, får förhoppningsvis svar på det ikväll.

Har varit lite radiotystnad då jag legat sjuk sedan onsdag kväll förra veckan!
Har alltså tyvärr inte hunnit provköra bilen nått...

Hjulinställningen är dock fixad, visade sig behövas! smile
Stod väldigt fel så inte konstigt att bilen betedde sig lite lustigt i högre farter.
Nu är den justerad så jag 0 toe runtom och ca 1-1.5 grad camber runtom, ska bli intressant att känna skillnaden!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-9e8ddd98f9625d55c5b45f818f6ada7a.jpg

Bild på bilen under hjulinställningen, alltid kul med nån bild så man har det dokumenterat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-a4ac3d0afa1bdbe1bcccd5172a14d6f9.jpg

Bild på vinklarna före och efter justering... Här ser man att det inte var helt optimalt bak, negativ camber på en sida och positiv på den andra big_smile

I tisdags blev bilen A-besiktad utan anmärkning så nu är vi redo inför säsongen!

Mår bättre idag så blir en kort provkörning ikväll för att känna så allt lirar, får se om man kan se nått på incar-filmen! På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Jallen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Outback 3.0R
Izual
11 januari 2018 · 4 571 Inlägg

Följer framstegen smile
Kämpa på!

FAH
15 januari 2018 · 198 Inlägg

Hej igen!

En tävlingshelg har passerat så här kommer en liten tävlingsrapport smile

Men innan det ska vi backa bandet till torsdagens korta test då jag lika förbannat hade problem med mittdiffen!
Började provköra lite och då verkade allt funkar bra, bromsarna tog mycket bättre och bilen låg bra på vägen, skönt smile
Sen kom jag på att jag skulle prova låsa mittdiffen, när diffen blir låst börjar hela drivlinan låsa upp sig och bakvagnen börjar hoppa!
Precis som om det är fel utväxling i bakdiffen...
Kör inte nått mer utan lastar bilen och åker hem med pannan i djupa veck!

Ringer säljaren av lådan och det visar sig att han upptäckt samma sak när han monterat och testat sin nya låda dagarna innan!
Efter lite fundering och en koll i hans bakdiff så står det klart att min låda har 4.44 i slutväxel, en utväxling som inte finns i någon Subaru-modell med 6-växlad låda som såldes till gemene man smile
Han köpte bilen med lådan i utan information om att det skulle vara bytt utväxling, enligt växellådskoden är det 3.9 och det är även det som står på bakdiffen.

Kontentan är att jag har 4.44 i framdiffen och 3.9 i bakdiffen big_smile
Ingen fara om jag kör med diffen öppen men det förklarar ett och annat, varför bilen känts så himla överstyrd! Vill bakhjulen gå snabbare än framhjulen är det inte så konstigt wink
Skönt att veta vad orsaken är, har fått tag i diff med rätt utväxling av köparen så det kommer lösa sig enkelt och jag hoppas att jag äntligen ska få en riktigt fyrhjulsdriven bil big_smile

Nåja, åter till tävlingen!

Stärkesmarksrundan kallas tävlingen, går i byn där min farfar är uppvuxen smile
Ca 5 mil totalt med ca 2 mil sträckor på nyhyvlade vägar, underbart underlag!
2 sträckor som kördes 2 ggr med lite varierad sträckning, ca 32 startande i olika klasser.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1f85e7836852f3defd9d0765b953c423.jpg

Bild från kvällen innan tävlingen.

Gick in med inställningen att få köra och målet var att ta mig i mål utan att sladda av vägen! big_smile

Morgonen började med att bjuda på -22 grader och klar himmel, en temperatur och ett väder som skulle hålla i sig hela dagen smile

Körningen var lite ringrostig första varvet, tog det väldigt lugnt och försökte hålla bilen på vägen.
Nu när jag visste att den drev betydligt mer bak så blev den ännu svårare att köra än sist wink

Andra varvet hade jag lite högre tempo, på SS3 hade jag 3:dje snabbaste tid totalt!

Gjorde inga större misstag (mest eftersom jag tog det lugnt) och höll mig på vägen så jag var väldigt nöjd smile

Nedan kommer några bilder från Fredrik Rönnbäck, tack så mycket!
4 första bilderna är från SS2, de två sista är från SS3.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-c6b5214d2a100c52ef85e14549a36de3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-89669d2761b97a51672bd05156a52e90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-bbc6f89117314c2328dd5390196541be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-77610c76f7d7a21488aaa53cab3e4dc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0232e14093abf889cdfbc560a42e7862.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-c7b130ed1017aa8e40075025c06cfc81.jpg

Bra ladd på SS3, rolig målgång med ett krön smile

Nedan även länkar till incar-filmer från alla 4 sträckorna. Tyvärr klarar inte kameran av ljuset utomhus när den sitter så långt bak i bilen så vägen är ibland svår att se...
Men kul med lite film ändå big_smile

SS1:
https://youtu.be/kZ_uPohuQIo

SS2:
https://youtu.be/Li_lg9DDT7M

SS3:
https://youtu.be/sQJLbewh2_0

SS4:
https://youtu.be/iT3L4cl2J28

Roligt att få se sin egen körning, är nyttigt smile
Det viktigaste jag måste ta med mig är att våga åka på en högre växel, bilen orkar så föraren måste bara våga big_smile

Är ändå väldigt nöjd med dagen, var 3 sekunder från 3:dje-platsen i 4wd så det kändes kul smile Får jag till diffarna nu så är vi på banan!
Det jag vill ändra på bilen är mjukare fjädring bak då den vill studsa och hålla på samt att jag skulle vilja ha ännu mer broms fram så ska titta på om det går att lösa på nått bra sätt...
Annars funkade bilen felfritt, var varmt och trevligt i kupen trots temperaturen ute.
Motorn höll tempen och fungerande klockrent hela helgen!
Det som gick sönder var innerskärmarna fram, kunde varit värre helt enkelt smile

Vad händer nu?
Ska riva ner diffen i kväll för byte av utväxling smile
Sen ska jag titta över bromsarna!

Återkommer med uppdatering när jag vet mer om bakdiffen, på återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru Legacy Turbo "Silverpilen" (1993)
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Jallen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Outback 3.0RSubaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo
Mack Forum- och sitemoderator
15 januari 2018 · 26 111 Inlägg

Härligt kört!
Kul att se klenoden får röra på sig, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang