Köpråd: Dammsugare

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 december 2017 · 17 460 Inlägg

Vi behöver en ny. Givetvis vill vi få mest sug för pengarna... Köpa en på ICA för 999:- känns huvudlöst utan att veta watt vs vakuum.

Förslag? Budget max 1500:-

Orka läsa: http://www.bast-i-test.se/tester_pa_bas … ugare.html

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
THEBADGUY Gorgilus addictus
14 december 2017 · 4 736 Inlägg

https://www.komplett.se/product/844836/ … re#reviews

Denna har jag och den är jag väldigt nöjd med smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Evildan
14 december 2017 ·

www.elgiganten.se/product/vitvaror/damm … -eus8green
Mycket nöjd då den är tyst så det som hörs mest är när golvmunstycket krockas emot diverse fasta och rörliga ting i hemmet.

Köp inte 999kr på ICA det är en skitgammal Electrolux Silencer som inte tillverkas längre.
www.icahemma.se/dammsugare-classic-sile … -1850.aspx

Senast redigerat av Evildan (14 december 2017)

jaka54
14 december 2017 · 5 718 Inlägg

Hej!
Miele är bäst!

Evildan
14 december 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Miele är bäst!

Vad grundar du det påståendet på?

Mangisen
14 december 2017 · 1 034 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Miele är bäst!

Nä! Rustas är bäst :p

Muttley
14 december 2017 ·

Samsung av någon sort har jag.  Med fjärrkontroll vid handtaget är ett måste, att behöva trampa på dammsugaren är så 80 tal.

Hade jag köpt något nytt hade jag kikat på liknande Evildans.

Köp för helvete inte på ÖoB rusta eller liknande kedja.  Jag köpte min första på Öob   den sög på att suga.  Allt tyngre än dammråttorna låg kvar.

För bil och byggnationer i huset gäller en Kärcher Mv2, sjukt högljudd men suger bra

moparfarmer österbybruk
23 december 2017 · 267 Inlägg

Hej! Jag letar också dammsugare då min gamla siemens skriker av dödsångest efter viss misshandel... köp aldrig billiga universal dammsugarpåsar! Dom spricker och fyller motorn med skit... allra värst blir det kombinerat med kärschers asksug som har en filterpåse som gärna lossnar... har fyllt dammsugaren med aska 2 gånger så den dött... men blåst liv i den med tryckluft... tur att jag har en stor kompressor i garaget... har nu skaffat ny asksug med egen motor och bättre filter.
Dammsugaren jag söker måste ha lång räckvidd och bra sugförmåga då jag har stor enplanshus och hund och katt som drar in allt möjligt skräp.
Och varför är orginal dammsugarmunstycken så klumpiga? Går tungt och puttar grus framför sig så golven repas.  Blir till att köpa ett billigt twins eller vad dom heter... till en testvinnande dammsugare för 2-3 tusen kr...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Evildan
23 december 2017 ·

moparfarmer skrev:
Hej! Jag letar också dammsugare då min gamla siemens skriker av dödsångest efter viss misshandel... köp aldrig billiga universal dammsugarpåsar! Dom spricker och fyller motorn med skit... allra värst blir det kombinerat med kärschers asksug som har en filterpåse som gärna lossnar... har fyllt dammsugaren med aska 2 gånger så den dött... men blåst liv i den med tryckluft... tur att jag har en stor kompressor i garaget... har nu skaffat ny asksug med egen motor och bättre filter.
Dammsugaren jag söker måste ha lång räckvidd och bra sugförmåga då jag har stor enplanshus och hund och katt som drar in allt möjligt skräp.
Och varför är orginal dammsugarmunstycken så klumpiga? Går tungt och puttar grus framför sig så golven repas.  Blir till att köpa ett billigt twins eller vad dom heter... till en testvinnande dammsugare för 2-3 tusen kr...

Jag har provat olika varianter av dessa låga eftermarknadsmynstycken som du nämner och i mitt tycke är det rent skräp.
Glidytorna nöts av så fort du ens tänker på att dammsuga en matta och sedan repar den taskigt avskäggade plasten dina golv.
Den dammsugaren jag tipsade om här ovan levereras med ett nätt parkettmunstycke om du har repkänsliga golv. Standardmunstycket är även det försett med många nylonspröt med lagom mellanrum för småsten och grus. Framför man hela uppsättningen i moderata hastigheter fungerar den ypperligt men attackdammsuger man på det viset vissa gör med att hstigt rycka utrustningen fram och tillbaka mot golvlister och möbler hinner den inte suga upp skräpet.

caromania Forummoderator
23 december 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Miele är bäst!

Vad grundar du det påståendet på?

När det kommer till tvätt och tork så är Miele oslagbara faktiskt enligt ”de som vet”, men dammsugare skulle jag säga Nilfisk Elite.

Om ni ska dammsuga hemma så skulle jag råda till att kliva upp en loppa. Billiga dammsugare duger i garaget och i andra biutrymmen. Jag skulle aldrig köpa en maskin utan hepafilter eller liknande. Nu har vi iofs en dammallergisk son så det påverkar ju.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
23 december 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Miele är bäst!

Vad grundar du det påståendet på?

När det kommer till tvätt och tork så är Miele oslagbara faktiskt enligt ”de som vet”, men dammsugare skulle jag säga Nilfisk Elite.

Om ni ska dammsuga hemma så skulle jag råda till att kliva upp en loppa. Billiga dammsugare duger i garaget och i andra biutrymmen. Jag skulle aldrig köpa en maskin utan hepafilter eller liknande. Nu har vi iofs en dammallergisk son så det påverkar ju.

Det beror ju på vilken modell av märket som införskaffas oavsett hushållsprodukt.
Nilfisk gör generellt fina dammsugare det instämmer jag med dig om, den senaste, och iofs enda, Nilfisken jag haft fungerade lika utmärkt förra året som då min farfar köpte den när deras tredje barn föddes -53. wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 december 2017 · 14 039 Inlägg

Evildan skrev:
www.elgiganten.se/product/vitvaror/dammsugare-och-rengoring/EUS8GREEN/electrolux-ultrasilencer-zen-dammsugare-eus8green
Mycket nöjd då den är tyst så det som hörs mest är när golvmunstycket krockas emot diverse fasta och rörliga ting i hemmet.

Köp inte 999kr på ICA det är en skitgammal Electrolux Silencer som inte tillverkas längre.
www.icahemma.se/dammsugare-classic-sile … -1850.aspx

Vi tog hem denna och tycker nog att den är värd sitt pris.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
23 december 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
www.elgiganten.se/product/vitvaror/dammsugare-och-rengoring/EUS8GREEN/electrolux-ultrasilencer-zen-dammsugare-eus8green
Mycket nöjd då den är tyst så det som hörs mest är när golvmunstycket krockas emot diverse fasta och rörliga ting i hemmet.

Köp inte 999kr på ICA det är en skitgammal Electrolux Silencer som inte tillverkas längre.
www.icahemma.se/dammsugare-classic-sile … -1850.aspx

Vi tog hem denna och tycker nog att den är värd sitt pris.

/Benny

Jag tycker att den suger. Har haft tre stycken, köpte två när vi köpte tvåvåningskåken våren 2016 för att ha en per våning. Den tredje tillkom via garantin efter några månader då sladdvindan gett upp och hjulen på munstycket inte längre fungerade som hjul på det nylagda ekgolvet. Kastade samtliga när kåken såldes och köpte den av mig ovan länkade som sedan ett knappt år fortfarande fungerar ypperligt på nya bostadens ekgolv. Hoppas eran fungerar bättre.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 december 2017 · 14 039 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
www.elgiganten.se/product/vitvaror/dammsugare-och-rengoring/EUS8GREEN/electrolux-ultrasilencer-zen-dammsugare-eus8green
Mycket nöjd då den är tyst så det som hörs mest är när golvmunstycket krockas emot diverse fasta och rörliga ting i hemmet.

Köp inte 999kr på ICA det är en skitgammal Electrolux Silencer som inte tillverkas längre.
www.icahemma.se/dammsugare-classic-sile … -1850.aspx

Vi tog hem denna och tycker nog att den är värd sitt pris.

/Benny

Jag tycker att den suger. Har haft tre stycken, köpte två när vi köpte tvåvåningskåken våren 2016 för att ha en per våning. Den tredje tillkom via garantin efter några månader då sladdvindan gett upp och hjulen på munstycket inte längre fungerade som hjul på det nylagda ekgolvet. Kastade samtliga när kåken såldes och köpte den av mig ovan länkade som sedan ett knappt år fortfarande fungerar ypperligt på nya bostadens ekgolv. Hoppas eran fungerar bättre.

Vi hade en likadan innan som höll ung. 5-6 år och denna är precis nyinköpt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
23 december 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Vi tog hem denna och tycker nog att den är värd sitt pris.

/Benny

Jag tycker att den suger. Har haft tre stycken, köpte två när vi köpte tvåvåningskåken våren 2016 för att ha en per våning. Den tredje tillkom via garantin efter några månader då sladdvindan gett upp och hjulen på munstycket inte längre fungerade som hjul på det nylagda ekgolvet. Kastade samtliga när kåken såldes och köpte den av mig ovan länkade som sedan ett knappt år fortfarande fungerar ypperligt på nya bostadens ekgolv. Hoppas eran fungerar bättre.

Vi hade en likadan innan som höll ung. 5-6 år och denna är precis nyinköpt.

/Benny

Då hoppas jag givetvis att även denna håller samma kvalitet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 december 2017 · 14 039 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Jag tycker att den suger. Har haft tre stycken, köpte två när vi köpte tvåvåningskåken våren 2016 för att ha en per våning. Den tredje tillkom via garantin efter några månader då sladdvindan gett upp och hjulen på munstycket inte längre fungerade som hjul på det nylagda ekgolvet. Kastade samtliga när kåken såldes och köpte den av mig ovan länkade som sedan ett knappt år fortfarande fungerar ypperligt på nya bostadens ekgolv. Hoppas eran fungerar bättre.

Vi hade en likadan innan som höll ung. 5-6 år och denna är precis nyinköpt.

/Benny

Då hoppas jag givetvis att även denna håller samma kvalitet.

Tack så mycket och God (H)jul på dig Evil!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
23 december 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Vi hade en likadan innan som höll ung. 5-6 år och denna är precis nyinköpt.

/Benny

Då hoppas jag givetvis att även denna håller samma kvalitet.

Tack så mycket och God (H)jul på dig Evil!! smile

/Benny

Detsamma Benny!

caromania Forummoderator
23 december 2017 · 9 296 Inlägg

Glömmer aldrig när en dammsugarförsäljare ringde på dörren och klatschigt kastade ur sig ”Vad har du för dammsugare?” när undertecknad öppnade.
”En AEG Vampyr 751i.” svarade jag innan försäljaren hunnit andas in. Det blev ingen såld dammsugare...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
23 december 2017 ·

caromania skrev:
Glömmer aldrig när en dammsugarförsäljare ringde på dörren och klatschigt kastade ur sig ”Vad har du för dammsugare?” när undertecknad öppnade.
”En AEG Vampyr 751i.” svarade jag innan försäljaren hunnit andas in. Det blev ingen såld dammsugare...

De var ändå rätt intressanta de där dammsugarförsäljarna.  De gick hus till hus och dammsugade en massa rum.  Ytterst få träskallar gick på att köpa en dammsugare för 25-40 tusen smile   
Provisionen måste ha varit enorm per enhet.

Mina föräldrar fick en sån visning för 3-4 år sedan,  deras vardagsrummsmatta blev mycket ren. Men de blev den ju om man la lite tid med en vanlig med.

Knugcab
23 december 2017 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:
www.elgiganten.se/product/vitvaror/dammsugare-och-rengoring/EUS8GREEN/electrolux-ultrasilencer-zen-dammsugare-eus8green
Mycket nöjd då den är tyst så det som hörs mest är när golvmunstycket krockas emot diverse fasta och rörliga ting i hemmet.

Köp inte 999kr på ICA det är en skitgammal Electrolux Silencer som inte tillverkas längre.
www.icahemma.se/dammsugare-classic-sile … -1850.aspx

Vi tog hem denna och tycker nog att den är värd sitt pris.

/Benny

Jag tycker att den suger. Har haft tre stycken, köpte två när vi köpte tvåvåningskåken våren 2016 för att ha en per våning. Den tredje tillkom via garantin efter några månader då sladdvindan gett upp och hjulen på munstycket inte längre fungerade som hjul på det nylagda ekgolvet. Kastade samtliga när kåken såldes och köpte den av mig ovan länkade som sedan ett knappt år fortfarande fungerar ypperligt på nya bostadens ekgolv. Hoppas eran fungerar bättre.

OT, men det var inte lång tid du hann bo i den kåken.... wink

Jag är inne på min andra och anser också att den suger (och inte på det sätt en dammsugare skall göra nu tongue), tyckte jag redan när det gällde den första, men när den började låta som ett propellerplan och lukta avfallsförbränning sisådär en timme innan det vankades dambesök och en likadan var allt jag kunde uppbringa i rätt prisklass kontra kraven så........ lol

Går ungefär och väntar på att den skall gå sönder på riktigt den också. Har redan förbrukat en del silvertejp på den... tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang