Gammalt och även helt nytt batteri töms nu av sig självt! - Vad har hänt?

torsen
15 december 2017 · 7 202 Inlägg

Jag har en gammal käpphäst som jag vill marknadsföra.
Har bilen eluttag för draganordning?
Sära på eluttaget och se om det på baksidan är fyllt med "goja".
"Gojan" kan leda strömmen från "ständig ström" till gods/jord.
Har jag råkat ut för på ett par bilar.

Dessutom vill jag tipsa om att jag har "moddat" en av mina multimetrar genom att montera en stickpropp för cigarettändaruttaget.
Eftersom jag har flera bilar så är det bekvämt att kolla batterispänningen "i vila" och när/om/hur generatorn laddar.
Flera bilar t ex Niva, 2CV och vissa Jeepar har voltmeter som standard.
Men kan vara kul att kolla deras funktion.

Meaganeowner
15 december 2017 · 2 250 Inlägg

Smyg in på Biblioteket och kopiera lämpliga delar av elschemat för din bil.

Då är det förmodligen bara att följa från shunten och se vilka delar spänningen leds till.

Visst brukar det inte vara komplett ett scheman, men det kan ge en fingervisning.

Då kan du lossa del för del.

Ligger felet fortfarande kvar, så kan det vara kortis mot chassit.

white-k
15 december 2017 · 91 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ligger felet fortfarande kvar, så kan det vara kortis mot chassit.

En sak som talar för att det blivit kortsluting, kanske är det faktum att fenomenet uppstod i och med att jag tog ut det gamla batteriet (för att ladda) och satte i det igen... eller?
Kan någon av kablarna börjat glappa när jag böjde bort dem från batteriet, eller verkar det osannolikt?

Edit: Fast då kanske shunt-säkringen inte hade minskat strömen om det var så?

Innan jag tog bort batteriet första gången funkade ju bilen bra (förutom lite trögstartad kalla dagar).

Senast redigerat av white-k (15 december 2017)

Meaganeowner
15 december 2017 · 2 250 Inlägg

Möjligt att du kommit åt något nära batteriet...
Nu menar jag inte direkt kortslutning, men kanske en skavd kabel som ligger emot.

Om du mäter som du gjorde sist och samtidigt låter någon rucka på batteri och delar däromkring. Ändras värdet, så kanske du kan ringa in felet.
Lite långsökt men värt att prova.

Bästa är att leta rätt på ett elschema.
Så länkar du. Här finns många som kan leta fel.

jaka54
15 december 2017 · 5 682 Inlägg

Hej!
Är du säker på att det inte finns andra säkringar någonstans?
Att du skulle "kommit åt" något när du tog bort batteriet verkar inte troligt då du bara lossade + och - polernas anslutningar.

Brådhis * Voff voff *
15 december 2017 · 10 245 Inlägg

white-k skrev:

Meaganeowner skrev:
Ligger felet fortfarande kvar, så kan det vara kortis mot chassit.

En sak som talar för att det blivit kortsluting, kanske är det faktum att fenomenet uppstod i och med att jag tog ut det gamla batteriet (för att ladda) och satte i det igen... eller?
Kan någon av kablarna börjat glappa när jag böjde bort dem från batteriet, eller verkar det osannolikt?

Edit: Fast då kanske shunt-säkringen inte hade minskat strömen om det var så?

Innan jag tog bort batteriet första gången funkade ju bilen bra (förutom lite trögstartad kalla dagar).

Då är det ju mer sannolikt att det som fick det gamla batteriet att börja ge upp var början till det fel du nu letar efter...

Men som jag skrev tidigare, 70-75 W (6 A x 12 V) är ingen dålig krypström. Värmeutvecklingen, om det handlade om t.ex. en klämd kabel, borde vara tydlig. Saker som drar 80 W brukar som sagt snurra, låta, värma...

Som jämförelse drar din helljuslampa 55-60 W och värmen från den är påtaglig...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
16 december 2017 · 5 814 Inlägg

Oavsett vad felet är så kan man nog inte kalla det "krypström" för det är något som uppstår när exempelvis vatten eller smuts på en yta leder strömmen till en plats där den inte borde vara. Och det är troligtvis inte felet denna gång, det handlar nog snarare om någon apparat eller funktion är igång när den inte borde vara det.

Meaganeowner
16 december 2017 · 2 250 Inlägg

Borde gå att leta rätt på sådana fel med en sån där IR-termometer!

Smyga runt överallt och bara mäta.

Eller om du känner någon på t ex kommunen som kan kolla med en värmekamera. Då syns det direkt, vart det är temperaturskillnad.

Då måste bilen först stå ute över natten, med batteriet imkopplat.

Evildan
16 december 2017 ·

Meaganeowner skrev:
Borde gå att leta rätt på sådana fel med en sån där IR-termometer!

Smyga runt överallt och bara mäta.

Eller om du känner någon på t ex kommunen som kan kolla med en värmekamera. Då syns det direkt, vart det är temperaturskillnad.

Då måste bilen först stå ute över natten, med batteriet imkopplat.

Haha, du ser nog för mycket CSI på Tv:n. wink

white-k
16 december 2017 · 91 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är du säker på att det inte finns andra säkringar någonstans?
Att du skulle "kommit åt" något när du tog bort batteriet verkar inte troligt då du bara lossade + och - polernas anslutningar.

Jo, jag avbröt ju som sagt felsökandet när jag trodde jag hittat "rätt" säkring men den nämnda SH(Shunt)-säkringen, som tydligen bara var nån sorts specialsäkring för att bryta ström.
Det är ju drygt ett tiotal säkringar kvar som jag ska testa idag.
Ska även kolla dragkrokens kontaktuttag.

Men det är inget som "surrar" eller låter i bilen. Jag har stängt av fläkt, stolsvärme och taklampa.

Senast redigerat av white-k (16 december 2017)

white-k
16 december 2017 · 91 Inlägg

Brådhis skrev:
Då är det ju mer sannolikt att det som fick det gamla batteriet att börja ge upp var början till det fel du nu letar efter...

Det gamla batteriet gav nog inte upp mer än på grund av att det var lika gammalt som bilen (2003) och därav inte kickade igång på momangen under kalla dagar (plus att jag körde många korta sträckor).

Senast redigerat av white-k (16 december 2017)

Brådhis * Voff voff *
16 december 2017 · 10 245 Inlägg

white-k skrev:

Brådhis skrev:
Då är det ju mer sannolikt att det som fick det gamla batteriet att börja ge upp var början till det fel du nu letar efter...

Det gamla batteriet gav nog inte upp mer än på grund av att det var lika gammalt som bilen (2003) och därav inte kickade igång på momangen under kalla dagar (plus att jag körde många korta sträckor).

Du får självklart tro vad du vill. Men sannolikheten är ändå stor att det är som jag skrev... Faktiskt större än att du "kommit åt någonting". Mycket få, om ens några, saker i bilar börjar dra ~6A / 70-75 W för att man "kommer åt dom". wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2017 · 13 674 Inlägg

om du mäter ström över batteriet alltså hur mycket det går ut i + kabeln så råder jag dig till att börja med att släppa + kabeln på generatorn..  och se om det försvinner innan du gör något mer.

för det är mest troligen ett  diodproblem du har i generatorn  det är istort sätt bara där det kan gå åt så mycket ström utan att bilen tar eld. när si snackar om fel som kortslutningar m.m alltså inte elfläktar osv men sånna saker ser eller hör man rätt fort om dom är igång

Senast redigerat av Growe (16 december 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
white-k
16 december 2017 · 91 Inlägg

Ganska goda nyheter! Felet är lokaliserat! :-D

Detta har hänt:

- Det nya batteriet var fulladdat enligt laddaren, men när jag mätte med multimetern inställd på 20V så visades 13.08 på displayen. Är inte det lite lågt för et heltt nytt Tudor för 1400:-?

- Nåväl, jag fortsatte att dra ut säkringar och behövde bara dra ut ett par till innan multimeterns display gick ner till ett värde nära noll.

- Jag slog upp säkringen i manualen och det står: "Stolsvärme fram".

- Jag tog en till titt på reglaget för stolsvärme och blev riktigt häpen över att det inte var helt avstängt. Det stod på 1 av 3.

- Jag vred ner till stolsvärmens reglage till 0 och gick ut och mätte igen och då var tjuvströmmen borta!

- Jag upprepade proceduren flera gånger för att att försäkra mig om att det verkligen stämmer. Och ja, det är tydligt att det är stolsvärmen som drar trots att bilen är avstängd och låst!

Stort tack till alla som bidragit! Bra jobbat!! :-D

Den här tråden börjar bli lång plus att det nu är ett nytt skede att fixa själva stolsvärmen, så jag skapar en ny tråd för detta.

granadadr
16 december 2017 · 7 270 Inlägg

white-k skrev:
Ganska goda nyheter! Felet är lokaliserat! :-D

Detta har hänt:

- Det nya batteriet var fulladdat enligt laddaren, men när jag mätte med multimetern inställd på 20V så visades 13.08 på displayen. Är inte det lite lågt för et heltt nytt Tudor för 1400:-?

- Nåväl, jag fortsatte att dra ut säkringar och behövde bara dra ut ett par till innan multimeterns display gick ner till ett värde nära noll.

- Jag slog upp säkringen i manualen och det står: "Stolsvärme fram".

- Jag tog en till titt på reglaget för stolsvärme och blev riktigt häpen över att det inte var helt avstängt. Det stod på 1 av 3.

- Jag vred ner till stolsvärmens reglage till 0 och gick ut och mätte igen och då var tjuvströmmen borta!

- Jag upprepade proceduren flera gånger för att att försäkra mig om att det verkligen stämmer. Och ja, det är tydligt att det är stolsvärmen som drar trots att bilen är avstängd och låst!

Stort tack till alla som bidragit! Bra jobbat!! :-D

Den här tråden börjar bli lång plus att det nu är ett nytt skede att fixa själva stolsvärmen, så jag skapar en ny tråd för detta.

GRATTIS, roligt att höra att du fann felet smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
16 december 2017 · 10 245 Inlägg

white-k skrev:
Ganska goda nyheter! Felet är lokaliserat! :-D

Detta har hänt:

- Det nya batteriet var fulladdat enligt laddaren, men när jag mätte med multimetern inställd på 20V så visades 13.08 på displayen. Är inte det lite lågt för et heltt nytt Tudor för 1400:-?

- Nåväl, jag fortsatte att dra ut säkringar och behövde bara dra ut ett par till innan multimeterns display gick ner till ett värde nära noll.

- Jag slog upp säkringen i manualen och det står: "Stolsvärme fram".

- Jag tog en till titt på reglaget för stolsvärme och blev riktigt häpen över att det inte var helt avstängt. Det stod på 1 av 3.

- Jag vred ner till stolsvärmens reglage till 0 och gick ut och mätte igen och då var tjuvströmmen borta!

- Jag upprepade proceduren flera gånger för att att försäkra mig om att det verkligen stämmer. Och ja, det är tydligt att det är stolsvärmen som drar trots att bilen är avstängd och låst!

Stort tack till alla som bidragit! Bra jobbat!! :-D

Den här tråden börjar bli lång plus att det nu är ett nytt skede att fixa själva stolsvärmen, så jag skapar en ny tråd för detta.

Härligt! Grattis! Och du, och multimetern(!), överlevde trots all oro här. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
16 december 2017 · 5 814 Inlägg

Härligt med enkla fel men det är ju vansinnigt att stolsvärmen kan köras med tändningen avstängd. Är det inte till och med så att många modernare bilar stänger av stolsvärmen automatiskt om batterinivån sjunker för lågt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2017 · 17 388 Inlägg

Gott med svar men Problemet återstår: En Xsara stänger av stolsvärmen när bilen stängs av. Följer fortsättning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
16 december 2017 ·

Hybrid_ skrev:
Gott med svar men Problemet återstår: En Xsara stänger av stolsvärmen när bilen stängs av. Följer fortsättning.

Xsara ball boiler.

Något galet är det allt, något styrdon eller tändningslåset som ballat ur?

granadadr
16 december 2017 · 7 270 Inlägg

Evildan skrev:

Hybrid_ skrev:
Gott med svar men Problemet återstår: En Xsara stänger av stolsvärmen när bilen stängs av. Följer fortsättning.

Xsara ball boiler.

Något galet är det allt, något styrdon eller tändningslåset som ballat ur?

reläet?? kände på mitt relä till bajsvärmaren på en granada  det var ljummet,, på sommaren,, slet ur skiten,, ska endå aldrig anv den smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang