V70N 2.5T uppgradering/ förfining

Nu blev det en V70 för 3e gången gilt, Forden var inget för mig. Detta är då en 2.5T som ska smekas upp i effekt och diverse!

BeCe

  • 17 Följare
  • 2 251 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 januari
346 Inlägg
Skrivet 14 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Tjena, införskaffat mig en V70 nu för 3e gången gilt sägs det.
Var tvungen att sälja min förra T5a pga bostadsköp så nu blev det en mycket välvårdad 2.5T istället.
Det kommer ske olika typer av uppgradering, bl.a följande.
Inte allt för dyra delar så man kan hålla kostnaderna nere något.

MOTOR:
19T preppad
3" från snurra
630cc ATM spridare
DO88 45mm intercooler
DO88 tryckrör
DO88 3" insugsrör
AEM filter
AEM 320l soppapump
Vassare stift
Blästra och lackera insug svart

CHASSI:
PF övre motorfäste
PF växellådsfäste
Stela fjäderbenskonsoller
PF länkarmsbussningar (Nya varianten)
XC90 förstärkta länkarmsbussningar
Inre och yttre styrstag
K-stag fram och bak
Spindelleder
Styrstopp


Sen blir det kanske lite andra planer framöver då jag är lite velig så vi får se!

Ja här är skåpet
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-88c47d7b38744173e3ad6c9103e0db1a.jpg

Började med steloperera fjäderkonsollerna, inte det snyggaste kanske men fullt kördugligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-351cb74549da98638592381f42f13fa6.jpg

Ett stycke IC med tryckrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-f6ba3988695349e7fdb09364e20bbeda.jpg

Mycket vackert!
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-5010cec8911fb71c6ee1860c98ac66d6.jpg

PF till undre vxl fästet, lägger upp bilder och info när detta ska monteras!
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-d238de3822dd51a7fd3264053b385dcd.jpg

Tackohej

Senast redigerat av BeCe (14 december 2017)

346 Inlägg
Skrivet 16 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #2

Byte av Intercooler och tryckrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-242853b601013d553cb99d08b66ce28c.jpg

Lite kondens, eller ganska mycket var det i insugsröret till spjället. En del olja också, snurran är inte helt frisk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-031291d9c11c8ce7d30fc7677120fac6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-5e29152b8ca153e3e0983ce0d836f640.jpg

Lite skillnad är det allt
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-68f720034eaacdf59334b954c4ca04fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-9bf6aef5efd4f3a6a0d6ca905644d9bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-f643a02b4ae363de7b485061048ab2f6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-1b49331e7495bac3c831641bdbfc6f46.jpg

Och så åkte tryckrören på smile
DO88 BigPack
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-d04cfea4207061110c3272a62bdf187b.jpg

Senast redigerat av BeCe (17 december 2017)

40 Inlägg
Skrivet 16 december 2017 #3

Åhh, precis ett sånt projekt som jag skulle vilja ge mig på! Önskar att min V70 varit en Turbo bara tongue

Ser ut att bli riktigt nice med nya grejorna & planerna wink
Lägger självklart en prenm big_smile

Volvo 745 Tic -90
346 Inlägg
Skrivet 17 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #4

Helheten änsålänge, ska in med DO88 3" insugsröret med AEM filter också.
Putsa upp en del, lackera insuget svart och få tag i R kåpan över insuget sen är motorrummet fulländat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-f65e8a7615b6839e294a02eadd1541a2.jpg

Glömde ta bild på när dem nya bussningarna åkte på Vxl fästet så lånade en av mina gamla bilder!
Ja den gamla va tokslut, lilla bussningen var helt av.
Kul när man känner sån stor skillnad.
I framvagnen är det tänkt att antingen i med ipd's insats i polyuretan eller MPRE solida aluminium "bussningar"
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-6a3cd5ec377083bc09d23ee625f8a855.jpg

Senast redigerat av BeCe (24 december 2017)

346 Inlägg
Skrivet 24 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #5

Haloj, fick tag i ett stycke enkelmasse svänghjul och 707 tryckplatta lätt begagnad. Och inte ett glapp i någon av klämsprintarna så den är i gott som nyskick med ett omstiftat och balanserat 850R svänghjul med 707an och inga slitagekanter smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-14e06af8f5e95f5307305ff452be73b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-4321a21f57d70f0880adf7a5316838b3.jpg

Efter årsskiftet när Volvo öppnar igen så ska följande köpas.

Urtrampningslager
Svänghjulsbultar
Tryckplattsbultar
Packbox vid vevaxel
Packboxar till drivaxlar
Vxl olja
S60R topplockslackning (3 lagers stålpackning)
Shims mellan fodrerna (Ej volvo)

Sen är bilen något svajig vid körning över 100kmh och det är ju bl.a för att den har rullat 20k+ i dagsläget men det ska åtgärdas med en del Powerflex och förstärkta grejor så den kan bli stabilare.

Köpte mig ett stycke IPD krängarkitt till förra V70in jag hade så det kan nog sitta fint på denna eller byta till 05-> krängare då dem är något grövre än 2.5an wink

Häng med och se så blir det som det blir, oftast mot det bättre.
God Jul allesammans

Senast redigerat av BeCe (24 december 2017)

346 Inlägg
Skrivet 25 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #6

Har en felkod som gör att tomgången hoppar upp och ner till och från, blev byte av insugspackning och spjällhuspackning. Ska ju även i med 3" insugsrör från turbon då felet ligger där.
Men bytte detta i förebyggande syfte smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-301f63e8278b8ab7df5a1bfa36e34fbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-f3a46a98599aa4054a5c800681788ccd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-a596113c5e045b841494a35d0efd3d18.jpg

Ganska gött sketet runtom, det ska bli i ordning då 3 lagers R toppackning ska på och då tvättas allt nogrannare.
Toppen tänkte jag slipa in ventilerna och stoppa i något vassare kammar med alla tillbehör såsom.

Shimsa mellan fodrerna
Ventiltätningar
R packning
Kammar
Lyftare
ATM ventilfjädrar
Nya knaster m.m
Kan hända att det blir någon lätt portning
Ford RS oljekyl

Får se vad som sker smile

Först blir det förstärkning av chassi,
Stötdämpare och ingen böttsänkt bonne V70.
Stabil ska den vara och inte studsa fram!
Alla 3 nedre motorkuddar skall bytas ut med.
Så listan är lång smile

Senast redigerat av BeCe (25 december 2017)

346 Inlägg
Skrivet 25 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #7

danneeemannen skrev:
Åhh, precis ett sånt projekt som jag skulle vilja ge mig på! Önskar att min V70 varit en Turbo bara tongue

Ser ut att bli riktigt nice med nya grejorna & planerna wink
Lägger självklart en prenm big_smile

Du får byta ut mot en turbo dåsmile
Kul att det gillas!

346 Inlägg
Skrivet 6 januari · Inlägg av trådskaparen #8

Kopplingen är nu komplett wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-f8a27a383ee0927edd0d65c230bf49cc.jpg

Under nästa vecka beställs följande för att kunna montera kopplingen.

Urtrampningslager
Svänghjulsbultar
Tryckplattebultar
Packbox bakom svänghjul har jag redan
Kopplingsslang
Kopplingscylinder
M.m

346 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #9

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48974/48974-4dbb3f9649174b5322e698ae7a971ba2.jpg
Sista delarna för kopplingsbytet inhandlat (nästan) saknas packboxar till drivaxlarna.
Kopplingsslang
Urtrampningslager
Svänghjuls bultar
Tryckplatts bultar
Vxl olja

Det blir en hel del nya delar till framvagnen framöver, liten lista.

Styrleder inre/yttre/damasker
Xc90 länkarmsbussning
PF länkarmsbussning
Spindelleder
Styrstopp
Nya dämpare runtom, ev bilstein/H&R
Nya topplagringar/undre/övre gummi
Diverse bultar
IPD k-hämmare
IPD K-hämmarstag

Får se vad som inhandlas först smile

1 189 Inlägg
Skrivet 11 januari #10

Följer big_smile

346 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #11

Mack855 skrev:
Följer big_smile

Va kul 😁
Kom gärna med ideér om du har några 😀

1 189 Inlägg
Skrivet 11 januari #12

Betyder förfining att du kanske vill snygga till bilens exteriör/ interiör också eller bara motormässigt?

346 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #13

Mack855 skrev:
Betyder förfining att du kanske vill snygga till bilens exteriör/ interiör också eller bara motormässigt?

Det är allt.
Interiör så blir det inte så mycket, 3 ekrad ratt, egenbyggd mätarhållare i dörren för ladd och lambda ska vara bredvid nya dubbeldin stereon samt isolera hela bilen som min förra och nya högtalare.
Exteriör blir det nog
Samma grill som mina tidigare V70
Summum lister
Svarta backspeglar
Och tona framrutor

Den ska va stilren och vara en sleeper smile

Dock osäker på motorn, letar efter 2.3l.
Hittar jag en i fint skick så blir den helsmidd och större snurra typ gt3076r eller liknande som pallar att trycka tillräckligt med luft smile

Senast redigerat av BeCe (11 januari )

1 189 Inlägg
Skrivet 11 januari #14

Då har jag inga tips. Det är väl ungefär samma planer som jag har på min egen tongue Jag har en vanlig tre-ekrad ratt som ligger och skräpar hemma. Du kan pma om du är intresserad och vill se bild på'n.

Senast redigerat av Mack855 (11 januari )

379 Inlägg
Skrivet 11 januari #15

Följer, ska bli spännande och se vart detta landar.

Har haft en v70n 2,5t Business++ -05, trevlig interiör med träpaneler och beige helskinn. Men satan vad obehaglig väghållning, provade med olika hjul, olika däck, hjulinställningar m.m. Men det blev aldrig bra, riktigt läskigt över 160km/h.

Bilen var chassimässigt original, och visst är det en stor familjebil med relativt mjuk fjädring. Men den fick gå vidare.. Väldigt nyfiken på hur stor skillnad dina chassiuppgraderingar gör, räknar med frekventa uppdateringar wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
346 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #16

Mack855 skrev:
Då har jag inga tips. Det är väl ungefär samma planer som jag har på min egen tongue Jag har en vanlig tre-ekrad ratt som ligger och skräpar hemma. Du kan pma om du är intresserad och vill se bild på'n.

Ja skicka gärna bild på den! smile

346 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #17

wBes skrev:
Följer, ska bli spännande och se vart detta landar.

Har haft en v70n 2,5t Business++ -05, trevlig interiör med träpaneler och beige helskinn. Men satan vad obehaglig väghållning, provade med olika hjul, olika däck, hjulinställningar m.m. Men det blev aldrig bra, riktigt läskigt över 160km/h.

Bilen var chassimässigt original, och visst är det en stor familjebil med relativt mjuk fjädring. Men den fick gå vidare.. Väldigt nyfiken på hur stor skillnad dina chassiuppgraderingar gör, räknar med frekventa uppdateringar wink

Ja 2.5T är mycket sämre än bl.a T5 som jag hade innan och R.
Klena krängare, sämre dämpare om man inte har 4C då.
Min gamla T5 var väldigt stabil om jag gämför den med denna 2.5a.
De löser sig med nya dämpare krängare och lite powerflex smile


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang