Byta kylarvätska

cyberk2
9 december 2017 · 214 Inlägg

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Man ska inte blanda olika sorter...

Hamilton
9 december 2017 · 8 864 Inlägg

Mycket om kylarvätskor och vad man inte ska använda men hur många häller sedan i vanligt kranvatten?
Själv använder jag bara kranvatten i spolarbehållaren

Fotograf på tierpidag.se
rcy
11 december 2017 · 1 705 Inlägg

Christian S skrev:

rcy skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför 0W-30 olja? Då är det ju bättre med en olja som klarar 0W-40...eftersom en sån olja klarar högre temperaturer.

Va? Det finns ingenting som säger att en 0w-40 klarar högre temperaturer än en 0w-30.
Återigen, och jag vet inte för vilken gång i ordningen i den här tråden, siffrorna anger oljans viskositet! Inget annat!

ja och första siffran anger kallegenskaperna och andra siffran anger varmegenskaperna vilket gör att en 0wX är mer lättflytande vid kalla temperaturer än 10wX och Xw30 har inte samma smörjande effekt osv vid höga temperaturer som Xw60 wink

"Smörjande effekt" är inte detsamma som viskositet.
Snälla, håll isär begreppen lite, det här börjar ju likna värsta trollfesten.

Siffrorna anger viskositet. Inget annat. Dom säger ingenting om oljefilm, TBN, shear eller något annat. Enbart viskositet.

jaka54
11 december 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är möjligt att smörjade effekt och viskositet inte hänger linjär ihop men " alla" vet ju om att vid höga temperarturer så är det inte bra med en olja som är för tunn, för den orkar inte upprätthålla oljefilmen mellan de glidande metallytorna.
Finns ju en anledning till att racingolja har 60.

rcy
11 december 2017 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är möjligt att smörjade effekt och viskositet inte hänger linjär ihop men " alla" vet ju om att vid höga temperarturer så är det inte bra med en olja som är för tunn, för den orkar inte upprätthålla oljefilmen mellan de glidande metallytorna.
Finns ju en anledning till att racingolja har 60.

Nej, "alla" vet inte det.
Och en bra olja anpassad för ändamålet ska upprätthålla oljefilmen oavsett temperatur, annars har du valt fel olja. Det finns lättflytande oljor som håller oljefilmen i extrema temperaturer, det gäller bara att du väljer rätt olja!

Vad är "racingolja"? Jag har hållit på med motoroljor hela mitt liv men det är en standard jag inte stött på ännu.
Om du menar oljor lämpliga för race så lovar jag dig att dom finns i dom flesta viskositeter dom också, helt beroende på vilken typ av race man pratar om och vilka egenskaper det kräver av oljan.
Sen att biltema-pöjkarna häller 0w-60 i sjuförtin och tror att det ger dom 20 häst till och är rejsigt som fan, det betyder inte att det är sant.
Mekonomen verkar också tro att det finns någon speciell "Racingolja", dom har till och med en egen kategori för det. Dock verkar dom inte hålla med om din definition att den måste vara 0w-60, för dom har allt från 0w-10 till transmissionsolja och till och med stötdämparolja i den kategorin.
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … pa188059sv

jaka54
11 december 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jag är tacksam för att lära nytt ,så ok!
En fråga? Till äldre bilar (min Audi 100 2,0E från -89 t,ex) innan VW kategorierna 500.00 , 502.00 osv inte fanns.
Vad ska /bör man köra med där? För många år sedan  körde jag några år med Castrol 5W-30 helsyntet och nu de senaste 20 åren har jag använt både Biltemas 5Wx40 och Q8 Formula Excell 5Wx40 bägge helsyntet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0e1b472194834821f5ed7b2069f3af7b.jpg

Senast redigerat av jaka54 (11 december 2017)

spillolja
17 december 2017 · 4 025 Inlägg

5W-40  är en alledes utmärkt olja, själv förerdrar jag just motorgold 5W-40  en realitvt tjock olja som smörjer även vid lite hårdare drift  samt ett hyggligt inköpspris, en 5-litare för 179:-  hos Gekås/Ullared

PÅ märkesforumet Nordic-Audi har någon skrivit en utömmande artikel om motorolja:
https://nordicaudi.com/forum/thread/121124

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
18 december 2017 · 1 705 Inlägg

spillolja skrev:
5W-40  är en alledes utmärkt olja, själv förerdrar jag just motorgold 5W-40  en realitvt tjock olja som smörjer även vid lite hårdare drift  samt ett hyggligt inköpspris, en 5-litare för 179:-  hos Gekås/Ullared

PÅ märkesforumet Nordic-Audi har någon skrivit en utömmande artikel om motorolja:
https://nordicaudi.com/forum/thread/121124

Den där artikeln var inte uttömmande på något vis, snarare bara svammel.

Christian S
19 december 2017 · 4 816 Inlägg

det var ett jäkla tjöt om motorolja för att vara en tråd om att byta kylarvätska.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
rcy
19 december 2017 · 1 705 Inlägg

Christian S skrev:
det var ett jäkla tjöt om motorolja för att vara en tråd om att byta kylarvätska.

Det blir ofta så, finns alldeles för många förstå-sig-påare med dålig koll när det gäller motorolja. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang