Modern hot rod

Bygger min egen bil och det skall bli en hot rod som tillverkas i plåt. Tanken är att bilen skall ha ett modernt stuk på ett gammalt sätt.

MR_T

  • 642 Följare
  • 808 221 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 20:08
1 748 Inlägg
Skrivet 11 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #2461

Kör man då typ två olika givare och två relä så halvfart går vid typ när termostaten öppnar 90 grader och full när man går 5 grader över?

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 852 Inlägg
Skrivet 11 december 2017 #2462

Du som bygger modernt, du ska inte bygga någon frän PWM-lösning? tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
1 748 Inlägg
Skrivet 11 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #2463

quinna skrev:
Du som bygger modernt, du ska inte bygga någon frän PWM-lösning? tongue

Vad är pwm?

Skall ju på med ett insprut sedan när bilen är färdig och då lär man kunna styra kylfläkt via det systemet. Tänkte man skulle få någon vettig lösning tills man är där så man slipper ha en fläkt som brummar på 100 hela tiden smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 852 Inlägg
Skrivet 11 december 2017 #2464

MR_T skrev:

quinna skrev:
Du som bygger modernt, du ska inte bygga någon frän PWM-lösning? tongue

Vad är pwm?

Skall ju på med ett insprut sedan när bilen är färdig och då lär man kunna styra kylfläkt via det systemet. Tänkte man skulle få någon vettig lösning tills man är där så man slipper ha en fläkt som brummar på 100 hela tiden smile

PWM står för Pulse Width Modulation. Det är vad man använder till allt möjligt som ska regleras. Laddtrycksstyrningen på dom flesta turbomotorer använder PWM-styrda solenoidventiler, likaså tomgångsmotorer.

Kortfattat så använder man en signal med viss frekvens (av/på/av/på/av/på osv osv.), ofta typ 50Hz eller i den storleksordningen och sen styr man hur lång tid som ska vara på resp. av. Med 100% dutycykel så är det bara på och inget av.... typ.

I datorvärlden så körs fläktar ofta med PWM-styrning för att kunna köra på så lågt varvtal som möjligt, för att minska oväsen.

https://www.ekwb.com/blog/what-is-pwm-a … s-it-work/

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
76 Inlägg
Skrivet 11 december 2017 #2465

Den här skulle kunna fungera. Sedan får du komplettera med ett NTC?-nät som mäter kylarvattentemperaturen. Det är bara att räkna lite. Problemet är att dokumentationen som finns på ebay är för lite att räkna på.

=) · 154 Inlägg
Skrivet 11 december 2017 #2466

Finns färdiga lösningar med, här var första jag hittade (som även förklarar hur det fungerar)
http://www.streetmusclemag.com/tech-sto … he-system/

2 Inlägg
Skrivet 16 december 2017 #2467

Funkar inte ett vanligt fläktrelä ifrån tex volvo 940 där finns borde låg och hög fart en för ac och en för motorkylningen.
www.bildelsbasen.se/70-W23641.html

1 748 Inlägg
Skrivet 17 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #2468

puchpower skrev:
Funkar inte ett vanligt fläktrelä ifrån tex volvo 940 där finns borde låg och hög fart en för ac och en för motorkylningen.
www.bildelsbasen.se/70-W23641.html

Tror 940 har två stegs motor, min har bara två kablar + och -.
Blir nog bygga något eget med resistor, har hittat flera modeller som går använda.

524 Inlägg
Skrivet 17 december 2017 #2469

MR_T skrev:

puchpower skrev:
Funkar inte ett vanligt fläktrelä ifrån tex volvo 940 där finns borde låg och hög fart en för ac och en för motorkylningen.
www.bildelsbasen.se/70-W23641.html

Tror 940 har två stegs motor, min har bara två kablar + och -.
Blir nog bygga något eget med resistor, har hittat flera modeller som går använda.

Har kört med 940 el fläkt funkar kanon med orginal relä 2 stegs och så kör jag med Audi quatro 87-90 års mod 2 lägesgivare.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
337 Inlägg
Skrivet 17 december 2017 #2470

Ett steg kan funka bättre än flera steg också, man har så den startar på en högre temp och den går inte lika länge och kanske aldrig ens startar...men det är ju en smaksak

2 Inlägg
Skrivet 18 december 2017 #2471

MR_T skrev:

puchpower skrev:
Funkar inte ett vanligt fläktrelä ifrån tex volvo 940 där finns borde låg och hög fart en för ac och en för motorkylningen.
www.bildelsbasen.se/70-W23641.html

Tror 940 har två stegs motor, min har bara två kablar + och -.
Blir nog bygga något eget med resistor, har hittat flera modeller som går använda.

Ja då blir det svårt med två plusmatningar med bara en plus. Du löser nog det lika snyggt som allt annat.

1 748 Inlägg
Skrivet 19 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #2472

Det tar sig smile nu sitter kylarmasken i sina egna fästen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-3b11e067313a5126ad85fd4894523fbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-12fcd4723f85a95d1987f55978a701d0.jpg
Slipat och pensla lite svetsprimer, tydligen går det inte köpa Volvos svetsprimer någonstans.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-b5ac7301c25f6665004747df0e34dd65.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-fa3ada323901f75f3c69f9aa16400720.jpg
Sedan på med lite stöd på sidorna så det blir i linje.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-512e7491acda1431059c900972db1f3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-711ec07416ab98836695737f93f5494e.jpg
Svetsat å slipat.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-ca518fe179885d86306d264c19a7ecab.jpg
Tänkte först lämna hålet mellan framvagnsbalken och kylarmasken men ångrade mig roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-ff889771818cfbba8577b8c7f94b383a.jpg
Slängde ihop lite plåt för att stänga hålet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-740b8235e164e786ec7c118c732da94d.jpg
Punktade dit plåtarna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-dbc80abb1757dd8d7ada08b322ae5f39.jpg
Svetsade.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-7a2c6abd457dd550a3ddfe9e1a85eedd.jpg
Körde lite lufthammare för att släta ut svetsarna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-2427d8ad324ad98cb0546a04c56583bd.jpg
Och sedan slipa bort lite rost innan det blir hål igen lol


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-751537dd92f45dfcf6857abe6bb7e493.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-a0a22be502bf2c1ff030cb01a1ebf625.jpg
Nu var det bättre så man lär kunna sova i natt roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-35dc9eb4237b06d1924366b2dd0b0a6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-b70d59e7a60ed712759fe8fd0dfca550.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-9d3a5a47ce16eee34aae9bb708a4d16c.jpg
Och allt passar fortfarande.

48 Inlägg
Skrivet 19 december 2017 #2473

Vakkert!!!

Biltokig elektriker · 2 966 Inlägg
Skrivet 19 december 2017 #2474

Riktigt snyggt! smile

656 Inlägg
Skrivet 19 december 2017 #2475

Vet inte hur många gånger jag sagt det, men det tål att upprepas, helt underbart underverket fortsätter ta form smile

9 519 Inlägg
Skrivet 19 december 2017 #2476

Vackert smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
176 Inlägg
Skrivet 19 december 2017 #2477

Snyggt jobbat som alltid

-sommar ska de va.... · 3 890 Inlägg
Skrivet 20 december 2017 #2478

Jäklar vad fint det blev med den undre plåten. Bidrar till ett rent o snyggt utseende på fronten.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
94 Inlägg
Skrivet 20 december 2017 #2479

http://www.volvozone.eu/en/169386-weldi … 85366.html
Där verkar de gå att beställa iaf.
Sjukt imponerad över ditt bygge!!!!

118 Inlägg

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Boka bilservice till fast pris

Powered by

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang