Diffust elproblem peugeot 307 ???

Pelleprognos
28 december 2017 · 93 Inlägg

Har vid ett par tillfällen råkat ut för ett besvärligt problem då jag ska starta bilen. Dom flesta komponenter på bilen är strömlösa utom ett fåtal som tex kupebelysning, startmotorn, övrigt verkar strömlöst ??? Startmotorn går runt och jobbar pigg som den ska, men inget mer händer då jag misstänker att tändspole, tändmodul är strömlöst.
Normalt så blinkar blinkers till då man låser upp bildörren, likaså tänds instrumentbelysning samt infodisplay då bildörren öppnas. Redan här märker man detta diffusa elfel, då inget händer/tänds eller blinkar, men startmotorn funkar bra då man försöker starta. Detta bör betyda att det inte har med tändningslåset att göra.
Nu försökte jag i ca 5 timmar att vid åtskilliga tillfällen starta men gav upp, efter att bilen stått orörd i ca 2 dygn funkar plötsligt allt igen. Det var samma visa för ca 4 veckor sedan och allt har funkat bra fram till nu när det strular igen.
Är det någon som har råkat ut för samma eller har någon tanke om vad detta kan bero på ???

jaka54
28 december 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kan vara många saker som t,ex jordfel, komponentfel , glappkontakt. kontakter som oxiderat osv.
Det första jag skulle göra är att kolla säkringarna samt öppna huven och låssa alla kontakter och spraya elspray på dem samt kolla att alla sladdar och kontakter är hela.
Funkar det trots det inte skulle jag kolla om det finns felkoder.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 december 2017 · 4 917 Inlägg

Elfel går bara att lösa med mätinstrument, så ett sådant bör införskaffas och det går nog att erhållas i mellandagsrean för hundralappen.
Var man sen ska mäta beror på säkringar och ledningsanslutningar.
Är det låset som startar övrig elektronik så får man börja där, som exempel, även om annat fungerar.
Ett elschema löser problematiken var spänningen ska mätas vid bortfall annars..
PS:Det var fasen vad du var snabb med svar, jaka..

Senast redigerat av autodidakten (28 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pelleprognos
28 december 2017 · 93 Inlägg

Ahh, tack för svar och tips. Var på verkstad med bilen nu i eftermiddags och efter lite klurande så kom vi fram till att det är fel i säkringsboxen som sitter inne i bilen. Felet uppträder som ett glappfel och om man knackar/bankar lite på boxen så blir det ström på alla komponenter och allt funkar som det ska.
Verkstaden påstod att boxen är knuten till bilen och går inte att ersätta med annan. Lösningen är att skicka boxen till Tyskland för reparation, kostnad ca 5000 kr gissade man men ska återkomma med pris.
Någon som har billigare lösning/alternativ ?

jaka54
28 december 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varför inte spraya på lite elspray och se om det löser felet . Ett "glappfel" kan man lösa på det viset,  men provade inte killarna på verkstan att "dra i några kontakter" för att se vilken som glappade? Om det bara är ett glapp i en kontakt kan man ju ta loss  den kontakten och sen sätta tillbaka den och se om felet har upphört..
Men nu var väl felet inne i  boxen ...Ta isär boxen själv vetja innan du betalar 5000kr för något så enkelt som en glappkontakt.

Senast redigerat av jaka54 (28 december 2017)

Pelleprognos
28 december 2017 · 93 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte spraya på lite elspray och se om det löser felet . Ett "glappfel" kan man lösa på det viset,  men provade inte killarna på verkstan att "dra i några kontakter" för att se vilken som glappade? Om det bara är ett glapp i en kontakt kan man ju ta loss  den kontakten och sen sätta tillbaka den och se om felet har upphört..
Men nu var väl felet inne i  boxen ...Ta isär boxen själv vetja innan du betalar 5000kr för något så enkelt som en glappkontakt.

Jo, har sprayat mycket men det hjälper tyvärr inte. Lossade även kontakter men problemet är tyvärr inte där.
Är själv inte särskilt hemma på el men har bekanta som är duktiga. Problemet är att det är väldigt många komponenter mm inne i boxen vilket tydligen kräver lite specialistkunskaper för att felsöka/byta så som jag förstått det och det är därför som man skickar till Tyskland.

Utmarks-Loke
28 december 2017 · 5 833 Inlägg

Steg ett är att öppna upp boxen och kolla efter uppenbara glappkontakter. Typiskt kan vara spruckna lödningar på reläer och kontakterna till själva boxen.

Förmodligen kan du ta en likadan box från tex. en krockad bil, om peugeots verkstad programmerar om den för att passa din bil, eller snarare koden som är i din bilnyckel

Pelleprognos
28 december 2017 · 93 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Steg ett är att öppna upp boxen och kolla efter uppenbara glappkontakter. Typiskt kan vara spruckna lödningar på reläer och kontakterna till själva boxen.

Förmodligen kan du ta en likadan box från tex. en krockad bil, om peugeots verkstad programmerar om den för att passa din bil, eller snarare koden som är i din bilnyckel

Kollade precis på boxar ifrån krockade bilar på näten, ligger på ca 1000 kr. Om inte kostnaden för att koda om är orimligt hög så är nog detta absolut ett alternativ.
Avvaktar kostnadsförslag för reparation i Tyskland ifrån verkstad och tar beslut därefter. Får sparka liv i boxen med foten så länge wink
Tack för engagemang alla som svarat.

Rille0
28 december 2017 · 2 021 Inlägg

Bsi boxen går ej att ta en begagnad, har den en gång kodats till en bil är det kört, en helt ny eller renovering av din befintliga är det som gäller.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Utmarks-Loke
28 december 2017 · 5 833 Inlägg

Jag vet inte hur boxen ser ut men kanske kan man öppna den och koppla in med locket uppe? Då borde man komma åt att knacka försiktigt på de olika komponenterna till man hittar den med glapp i.

Rille0
28 december 2017 · 2 021 Inlägg

http://www.actronics.eu/sv/shop/peugeot … l-unit-sv/
så ser den ut, kan vara lite trixig att få ur den ur bilen men går tillslut, har aldrig öppnat en sådan men det ska nog gå, har nog aldrig varit med om en bsi som varit fysiskt glapp som din verkar vara, bara bytt boxar med interna fel som ej går att laga med lödkolv.
få inte för dig att beställa en ny från peugeot och byta själv bara, den måste självklart kodas in med originalinstrument innan bilen fungerar.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Pelleprognos
28 december 2017 · 93 Inlägg

Det är troligen inte glapp, men som jag tidigare skrev så uppträder felet som ett glappfel.  Gissar att det är typ ett relä som strular. När allt funkar som det ska och jag slår av tändningen så tar det ca 30 sek innan man hör ett relä knäppa till och efter det är den strömlös igen då man vrider om tändningen. Bankar man på säkringsboxen så funkar allt igen och det märkliga är att allt funkar bra så länge tändningen är påslagen.
Det låter ju skit om man inte kan koda om en utbytesbox, att skicka på lagning är enda alternativet då, förutom att köpa ny, vilket knappast är ett ekonomiskt rimligt alternativ .

Rille0
28 december 2017 · 2 021 Inlägg

kom dock på att jag faktiskt varit med om en bsi box där pinnarna i kontaktstycket varit oxiderade, alltså en av kontakterna på boxen, pinnarna är dock otroligt små på några av kontaktstyckena så var försiktig.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Meaganeowner
28 december 2017 · 2 250 Inlägg

Och du är säker på att det bara är boxen du mortionerar när du sparkar?

Jag gjorde likadant på en säkrings- och reläbox i en Mazda som sambon hade.
Inuti den var det fjäderklämmor som hade gått av. Vilket medförde glapp. Den boxen hade inget som behövde kodas. Bara fixa glappet.
Vi hittade närmare vart det var i boxen, genom att vicka och trycka på en pryl åt gången och provstarta.

Satsa du på att hitta glappet, eller glrdök att ringa in vart det är.. sen tar du hjälp av någpn som kan löda ordentlig, utan att förstöra något.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 december 2017)

Killkenny71
9 februari 2021 · 1 Inlägg

Hur gick det?
Jag har samma problem med min gamla Peugeot.
Tacksam för svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang