Volvo keyless fungerar inte på förardörren.

beppizh
28 december 2017 · 328 Inlägg

Tjena, köpte mig en Volvo V60 2013 i helgen som är utrustad med så kallat keyless. Har aldrig ägt en bil med keyless förr så är inte alls insatt i det. Men keyless fungerar att både låsa och öppna på alla dörrar förutom förardörren där det inte funkar alls. Vad kan felet vara? Lite irriterande då förardörren är den ända dörren man i regel använder keyless på.

Tack på förhand! smile

panda666
28 december 2017 · 4 228 Inlägg

beppizh skrev:
Tjena, köpte mig en Volvo V60 2013 i helgen som är utrustad med så kallat keyless. Har aldrig ägt en bil med keyless förr så är inte alls insatt i det. Men keyless fungerar att både låsa och öppna på alla dörrar förutom förardörren där det inte funkar alls. Vad kan felet vara? Lite irriterande då förardörren är den ända dörren man i regel använder keyless på.

Tack på förhand! smile

haru keyless entry eller keyless go?

för att entry är den du sa att man kan öppna dörren utan att behöva låsa upp bilen. Go är att starta motorn utan att behöva stoppa in nån nyckel. vilken har du?

simlar
29 december 2017 · 5 516 Inlägg

Eftersom TS skriver att det funkar på alla andra dörrar så antar jag det är keyless entry på bilen.

När det bara är en dörr som inte fungerar är det förmodligen kabelbrott eller trasigt handtag (keyless-systemets beröringssensorer sitter ingjutna i handtagen).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Christian S
29 december 2017 · 4 815 Inlägg

panda666 skrev:

beppizh skrev:
Tjena, köpte mig en Volvo V60 2013 i helgen som är utrustad med så kallat keyless. Har aldrig ägt en bil med keyless förr så är inte alls insatt i det. Men keyless fungerar att både låsa och öppna på alla dörrar förutom förardörren där det inte funkar alls. Vad kan felet vara? Lite irriterande då förardörren är den ända dörren man i regel använder keyless på.

Tack på förhand! smile

haru keyless entry eller keyless go?

för att entry är den du sa att man kan öppna dörren utan att behöva låsa upp bilen. Go är att starta motorn utan att behöva stoppa in nån nyckel. vilken har du?

har man keyless på en Volvo så kan man både öppna dörren och starta bilen utan nyckel wink

beppizh skrev:
Tjena, köpte mig en Volvo V60 2013 i helgen som är utrustad med så kallat keyless. Har aldrig ägt en bil med keyless förr så är inte alls insatt i det. Men keyless fungerar att både låsa och öppna på alla dörrar förutom förardörren där det inte funkar alls. Vad kan felet vara? Lite irriterande då förardörren är den ända dörren man i regel använder keyless på.

Tack på förhand! smile

garanterat handtaget det är fel på, hade det felet på min också när jag skaffade min och det är en ´16 och var då inte ens 1 år gammal.
om du vill få det till att funka tills du skaffat nytt handtag så kan du byta plats på handtaget då det sitter samma på alla dörrar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
beppizh
29 december 2017 · 328 Inlägg

Tack för alla svar! Är det svårt att flytta över handtaget? Tidskrävande?

Christian S
29 december 2017 · 4 815 Inlägg

nej det är inte speciellt svårt och går rätt fort.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
T5_Black_Sapphire
11 april 2018 · 44 Inlägg

förardörrens handtag skiljer från de övriga dörrarnas handtag.

Volvo S60 T5 R-Design "Black Sapphire Polestar" (2014)
Mazda MX-5 NBFL 2002 "Stormy Blue Mica" (2002)
beppizh
11 april 2018 · 328 Inlägg

theodorkalin skrev:
förardörrens handtag skiljer från de övriga dörrarnas handtag.

Säker på det? För det ser rätt så likt ut. smile

T5_Black_Sapphire
11 april 2018 · 44 Inlägg

beppizh skrev:

theodorkalin skrev:
förardörrens handtag skiljer från de övriga dörrarnas handtag.

Säker på det? För det ser rätt så likt ut. smile

japp, jobbar på bilia och reservdelar, alla handtag är samma förutom förardörren smile 39832341 är HF, HB och VB. 39832340 är VF smile

Volvo S60 T5 R-Design "Black Sapphire Polestar" (2014)
Mazda MX-5 NBFL 2002 "Stormy Blue Mica" (2002)
Djo
11 april 2018 · 10 157 Inlägg

Köp nytt handtag bara dom andra kommer dö omvartannat ändå så.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
beppizh
14 april 2018 · 328 Inlägg

theodorkalin skrev:

beppizh skrev:

theodorkalin skrev:
förardörrens handtag skiljer från de övriga dörrarnas handtag.

Säker på det? För det ser rätt så likt ut. smile

japp, jobbar på bilia och reservdelar, alla handtag är samma förutom förardörren smile 39832341 är HF, HB och VB. 39832340 är VF smile

Okej tack! Vad kostar VF hos er då? smile

Nafets86
16 juni 2018 · 821 Inlägg

Ingen ide att köpa ett dörrhandtag.. det löser problemet kortvarig, ofta så är det kabelmattorna som är problemet på V60.. De böt dörrhandtag på min, hjälpte en stund, varför? Jo. för man var på kablarna och rörde.. Ibland kan det hjälpa att tvinna kablarna ett varv eller två. då brukar det fungera igen.. Det gjorde jag på min i vilket fall. Att byta alla 4 dörrar (kabelmattor) kostar ca 14000kr på Volvo

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
xXSammy
16 juni 2018 · 6 566 Inlägg

Nafets86 skrev:
Ingen ide att köpa ett dörrhandtag.. det löser problemet kortvarig, ofta så är det kabelmattorna som är problemet på V60.. De böt dörrhandtag på min, hjälpte en stund, varför? Jo. för man var på kablarna och rörde.. Ibland kan det hjälpa att tvinna kablarna ett varv eller två. då brukar det fungera igen.. Det gjorde jag på min i vilket fall. Att byta alla 4 dörrar (kabelmattor) kostar ca 14000kr på Volvo

Har man lite produktkännedom så vet man att kablarna är för spända i V60/V70II/Ovs. Men är det vanligt med komponentfel så tar vissa gärna den lättare vägen direkt.
Låter som en illa Volvo verkstad eller bad du aldrig om att de skulle laga kablaget?

Senast redigerat av xXSammy (16 juni 2018)

De/Dem
Nafets86
16 juni 2018 · 821 Inlägg

xXSammy skrev:

Nafets86 skrev:
Ingen ide att köpa ett dörrhandtag.. det löser problemet kortvarig, ofta så är det kabelmattorna som är problemet på V60.. De böt dörrhandtag på min, hjälpte en stund, varför? Jo. för man var på kablarna och rörde.. Ibland kan det hjälpa att tvinna kablarna ett varv eller två. då brukar det fungera igen.. Det gjorde jag på min i vilket fall. Att byta alla 4 dörrar (kabelmattor) kostar ca 14000kr på Volvo

Har man lite produktkännedom så vet man att kablarna är för spända i V60/V70II/Ovs. Men är det vanligt med komponentfel så tar vissa gärna den lättare vägen direkt.
Låter som en illa Volvo verkstad eller bad du aldrig om att de skulle laga kablaget?

Känt problem för vissa det där med kablarna.
Absolut, det var i samband med köpet som jag noterade dålig funktion på keyless systemet. Så dom felsökte och böt endast handtaget. Inte något annat, dock hade han beställt kabelmatta... Men böt det inte.

Nu när jag var in på Bra bil i Enköping fick jag hjälp direkt av en kunnig mekaniker.. Han noterade kablarna direkt genom lite mer felsökning än vad tidigare kille gjorde, testade byta handtag mot en bil där det fungerar. Då fungerade inte det "nya" handtaget heller. Men så fort han bände och böjde dom lite fungerade alla handtag på bilen.. smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang