Extraljus - vad klarar igentligen bilen av?

3 953 Inlägg
Skrivet 12 januari #21

cyberk2 skrev:
En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Hade bilen dragit 20-30A under körning så hade det setat en betydligt mindre genererator monterad.
Nu vet jag inte exakt vad tex nyaste mercedes e-klassen drar vid körning men avstängd med bara tändning på drar den närmare 70A.
Finns bilar med upp mot 200A generator, ofta vattenkylda osv.

Ska nog mäta upp min merca vad den laddar på tomgång :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
3 953 Inlägg
Skrivet 12 januari #22

mb_pucken skrev:

cyberk2 skrev:
En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Hade bilen dragit 20-30A under körning så hade det setat en betydligt mindre genererator monterad.
Nu vet jag inte exakt vad tex nyaste mercedes e-klassen drar vid körning men avstängd med bara tändning på drar den närmare 70A.
Finns bilar med upp mot 200A generator, ofta vattenkylda osv.

Ska nog mäta upp min merca vad den laddar på tomgång :-)

Kollade runt lite på jobbet, Nissan qashqai vid normal tomgångskörnin laddar 66,2A.
Fläkt, lyse och radio på. Körd ca 4mil och någon timme på tomgång.

Min C320 cdi laddar efter ca 10min på tomgång 59,4A. Kupefläkt, lyse och radio på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
206 Inlägg
Skrivet 12 januari #23

I dieslar sitter det ofta ett ptc element på 600-1400 watt för att snabbt få upp tempen i kupen. Kan även sitta elektrisk värmare i kylvattnet för att få upp tempen. På tomgång kan inte generatorn leverera fulll effekt, kanske bara 30% av märkningen. Bilen måste ha nått full temp på kylvattnet. Varmt i kupen. Håll motorn på minst 2500 rpm och mät med tångamperemätare runt pluskabeln från generatorn. Sen får man även mäta på batteriets pluskabel och räkna bort dom amperen batteriet suger i sig

3 953 Inlägg
Skrivet 12 januari #24

cyberk2 skrev:
I dieslar sitter det ofta ett ptc element på 600-1400 watt för att snabbt få upp tempen i kupen. Kan även sitta elektrisk värmare i kylvattnet för att få upp tempen. På tomgång kan inte generatorn leverera fulll effekt, kanske bara 30% av märkningen. Bilen måste ha nått full temp på kylvattnet. Varmt i kupen. Håll motorn på minst 2500 rpm och mät med tångamperemätare runt pluskabeln från generatorn. Sen får man även mäta på batteriets pluskabel och räkna bort dom amperen batteriet suger i sig

Varför ska man räkna bort det batteriet suger i sig? Batteriet kommer alltid (mer eller mindre) behöva laddas. Sen vad som förbrukar strömmen är ointressant, annars kan man tex bara kunna använda extraljusen under optimala förhållanden, tex varmkörd bil, fulladdat batteri, ingen stosvärme osv.

Dessutom har nissan bilen jag mätte batteriövervakning och reglerar laddströmmen efter behovet. Det har ej mercan.

Båda mätningarna utförda på generatorns pluskabel.

Senast redigerat av mb_pucken (12 januari )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
15 Inlägg
Skrivet 13 januari #25

cyberk2 skrev:
En modern bil borde ha en generator som ger mellan 120-150A men det är ju uppe i varv. Tror bilen vill ha 20-30A själv till sina funktioner så drygt 100A max kan du som max dra. Du kan ju ta mer men då drar du ur batteriet, men du har ju inte lyset på jämt! När volten sjunker har du nått max uttag.
100A är 1400 watt ungefär. Köper du kinaled så koppla in en svag säkring, när du skjuter säkringen ser du hur mycket lampan drar.

Monterar du över 1000 watt led så undrar jag: är du mörkrädd eller??

Min moderna bil av årsmodell 2010 tror jag att generatorn max har 80A så alla moderna bilar har inte så mycket som du skriver

1 606 Inlägg
Skrivet 13 januari #26

Jag var nu ute i kväll och kollade vad jag har för generator i Renaulten, den är på 50 Ampere

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
206 Inlägg
Skrivet 15 januari #27

Renault 5 klassar inte jag som en modern bil. Frågan var hur mycket ström bilen drar. Hur mycket ström batteriet suger i sig är väldigt olika, räknar man bort det går det att jämföra bättre. Dock ska man ju alltid ha kapacitet kvar till laddning. Samt så kör man inte med helljus på 100% av motortimmarna.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Boka bilservice till fast pris

Powered by

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang