Opel Manta B CC 1980 Turbokonvertering

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Ska försöka få ett GSi stuk. 1 av 68 Manta B CC kvar i registret i Sverige. Är tänkt att ha som "åka och köpa glass"- Bil på somrarna och åka på lite träffar. Tanken från början var att bara köra den som småttrimmad sugis men sen så vart suget efter mer effekt för stort. Vi får se hur länge gamla CIH motorn hänger med.

CCRobin

  • 89 Följare
  • 108 241 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 juni
Svetsare · 1 045 Inlägg
Skrivet 9 januari #321

CCRobin skrev:

Hunted skrev:
Fan du får oförtjänt lite uppmärksamhet, men kanske många som följer i det dolda.

Haha tack! big_smile Är väl inte så många som har intresse för en gammal Opel wink

Intresse finns för gamla oplar men då du har den mindre hmm lyckade karossen så tror ja du missar ett par. Men är nog en hel del som följer i de tysta om ja får gissa.

Ja följer hela tin men är dålig på att kommentera =/

(Bara fantasin sätter gränserna)
458 Inlägg
Skrivet 9 januari · Inlägg av trådskaparen #322

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Hunted skrev:
Fan du får oförtjänt lite uppmärksamhet, men kanske många som följer i det dolda.

Haha tack! big_smile Är väl inte så många som har intresse för en gammal Opel wink

Intresse finns för gamla oplar men då du har den mindre hmm lyckade karossen så tror ja du missar ett par. Men är nog en hel del som följer i de tysta om ja får gissa.

Ja följer hela tin men är dålig på att kommentera =/

Jo jag vet att det här är den absolut minst omtyckta mantan här i Sverige men det är ju lite det som ger den lite extra charm enligt mig smile sen så händer det ju inga underverk eller stora grejer utan jag håller ju bara på lite i min egen takt. Och att vi dessutom bor i ett Volvo land gör ju så att sådan hära projekt gärna blir undanknuffade av 568 andra Volvo 740 renoveringar, men det gör inte mig så mycket. Alla läser det dom vill läsa och majoriteten av alla Volvo-raggare kör jag ju ifrån wink

"Livet är för kort för att köra tråkiga bilar"
Svetsare · 1 045 Inlägg
Skrivet 9 januari #323

CCRobin skrev:

Tyfors skrev:

CCRobin skrev:

Haha tack! big_smile Är väl inte så många som har intresse för en gammal Opel wink

Intresse finns för gamla oplar men då du har den mindre hmm lyckade karossen så tror ja du missar ett par. Men är nog en hel del som följer i de tysta om ja får gissa.

Ja följer hela tin men är dålig på att kommentera =/

Jo jag vet att det här är den absolut minst omtyckta mantan här i Sverige men det är ju lite det som ger den lite extra charm enligt mig smile sen så händer det ju inga underverk eller stora grejer utan jag håller ju bara på lite i min egen takt. Och att vi dessutom bor i ett Volvo land gör ju så att sådan hära projekt gärna blir undanknuffade av 568 andra Volvo 740 renoveringar, men det gör inte mig så mycket. Alla läser det dom vill läsa och majoriteten av alla Volvo-raggare kör jag ju ifrån wink

När ja va yngre så va inte denna modell snygg eller nåt liknande men på äldre dar ( är 35 nu) så är den ful frän hehe. Men om ja skulle köpa en vette 17 men inte lätt å ens se en idag hehe.

Jo du gott om volvo e de ju =/
Helt rätt man ska sticka upp wink

(Bara fantasin sätter gränserna)
458 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #324

Har bytt justermuttrarna till ventilspelet till låsbara, ska tydligen funka bra. Fick dock kapa lite i kåpan för att det skulle få plats och i samband med det blev det ett skvätt färg på den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a6f5b495f950701400b93eb981ee9198.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d8e52cfecb459d48efeca0562d37bc6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-60e772538194041da8d033f0bbe0b7fa.jpg

Har stört mig rätt länge på att dörrarna har varit orangea och silver vid dörrgången så fick bli en skvätt där också. Eftersom jag har plockat bort högtalarna så ska jag försöka täcka dom hålen så gott det går. Att hitta hålfria dörrsidor till en sådanhär är ju nästintill omöjligt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4061ccc0ad05aa646f159bceb1090e5d.jpg

Lite grejer till avgassidan anlände i veckan så nu fick jag ihop det, Ny lindat downpipe och turbomössa på turbon. Borde göra en del för värmen tycker jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b123d09f64868d3405e033fa7a71ca42.jpg

Har även bytt oljepump till en högflödes, hittade den på tradera för något halvår sedan och köpte direkt, den var ny men hade legat ett tag. Här syns skillnaden på dreven i storlek smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b79ae36942d060938a524aa6182e71b9.jpg

Sitter också en mellanbit mellan lock och bröstkåpa för att kompensera för längden på kuggen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0d6b1e2716fd6e2ad2197011c731549f.jpg

Har också tagit tag i fronten och gallret som trilla bort, nu blev det lite bonnigt med buntband men det är väl som resten av bygget ungefär wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a49164a348b895afaaefce2ba45dc291.jpg

Startade upp bilen också, längtar ganska bra efter sommaren när man står och torrgasar lite smile
Men när man sitter och drömmer sig bort så kommer man ju även ihåg vissa problem, så nu står en catchtank till bränslet rätt så högt upp på prioriteringslistan.

"Livet är för kort för att köra tråkiga bilar"
458 Inlägg
Skrivet 7 mars · Inlägg av trådskaparen #325

Har ju inte skrivit här så mycket, har lite fullt upp med annat men det händer lite då och då.
När jag körde ut den ur garaget sist så märkte jag att vattenpumpen läckte och att tändningen inte var het rätt.

Beställde däck också som jag har haft liggandes ett tag nu, det blir 205 bredd istället för 165 som det satt på dom guldiga fälgarna när jag köpte dom smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6d8be63b45c737d78f4a165c678362ed.jpg

Fick även hem min oljeretur för ett tag sedan och fick svetsa ihop en övergång för att få slangarna att passa ihop. Det var lite grövre anslutning i tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-748ec40aa7cf4cb7dfa8e99168948b59.jpg

Förra veckan grävde jag fram den ur snön och körde in den och började lite smått.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7f0834b5493d6cc6f4f231f3a83efce1.jpg

Började med att riva kylare osv för att komma åt pumpen. Min bröstkåpa är lite skadad på ett ställe där någon försökt bryta bort pumpen högst troligt så det fick bli lite silikon tillsammans med en ny packning och nu verkar det vara tätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-965ebf8d2df79540f75fad4b526cf2a9.jpg

När jag ändå hade bort allt så passade jag på att byta oljereturen, vinkeln hamnade lite nära flänsen så det fick bli att vrida hela turbon. Hoppas det går utan att bränna sönder slangarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5aea3f489f45238fbe5a3763f10bf1f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-512bafcb3c9f80d8f760858ca9aa8061.jpg


Dit med nya slangar med, tror inte den förra jag hade var helt oljebeständig då det började fukta om den lite överallt... På bilden syns även en adapter jag har satt dit för att kunna läsa oljetrycket analogt med en manometer. Den sitter precis ovanför den elektriska givaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e72c864e4bd6449fbbe4391440c919eb.jpg

Det här med slangskydd är ju rätt bra, ser ju lite halvt om halvt ut men det fyller ju sin funktion. Det gamla var rätt dåligt så dit med nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0d646752b0dc4ac7bb0ac8ec665a2c4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-42ab3ffde4788835e6c0f801185644c0.jpg

Har även börjat med catchtank. kommer nog hamna ungefär där. Blir att försöka få igenom slangarna på något snyggt sätt sen bygga någon låda att täcka det med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1217c90a1fab5e5ccf20ff9ee4968bf5.jpg

Har lämnat iväg fälgarna igår för montering av nya däcken, tillsvidare får den stå såhär. 14" gick ju inte över Omega bromsarna fram.. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-892650923e914be8045b3eab9bbbfaf9.jpg

"Livet är för kort för att köra tråkiga bilar"
458 Inlägg
Skrivet 23 april · Inlägg av trådskaparen #326

Krängde på däcken och insåg att det vart riktiga ballongdäck. Så jag tog däcken från Borbet fälgarna och det får duga så länge, ser betydligt bättre ut iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d883029d1384addb1ded60a934c27863.jpg
Blev Såhär istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-83d3d85390b31055bbccf05c782cf441.jpg

Nere på Elmia så köpte jag på mig en större dump, kände att det var dags att börja skona turbon med en dump som är tillräckligt stor för att göra sig av med allt. Som det varit nu så har jag haft lite löjligt dumpljud samtidigt som jag har haft turboflutter smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e34e7d80ff79c7ab47d735e2b672a3c4.jpg

V-bandsfäste tigat på röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b7913a40770fc510f0fcca40989d5132.jpg

Fjädern var ju alldeles för klen, fick byta till värre direkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-79c49c6e36a4e9c6275850fce39708f8.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-06a51105aa26acebccef1d53e773eee5.jpg

På plats! Får se hur bra den fungerar. Tvivlar ju på att det är någon vidare kvalité på kinagrejer wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2eb4da7da4152245c150fbc0f4a52c6c.jpg

Köpte på mig två sportstolar, ersatte förarstolen. Tyvärr började Recaro-stolen bli rätt sliten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-80e81dbb7ca46d4ea547e5fc0fab11cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-06c5c6bda34679c4e1eb5b44c68aacf9.jpg

En arbetskollega donerade två gamla 240-stolar som jag kunde ta skenorna ifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-172c3b991c76a0e3cf2bd19dbe8cc452.jpg

Efter lite modifiering så gick det ju rätt bra faktiskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e905f140b2c49ed8143b9554bfa5e84f.jpg

Såhär blev det, sitter rätt stadigt faktiskt så det är ju skönt. Har lite funderingar dock på hur man ska ha bältet. Det hamnar ju inte direkt över midjan utan mer över magen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c2cda5f2b168158b5b05efd48926f46e.jpg
Blir ju lite bättre om man har det såhär men går inte riktigt att klicka fast det smidigt. eller mer komma ur det smidigt som är problemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-36ee2119ee1ca2df3d51265589bb1a70.jpg

I helgen så skulle jag uträttat underverk tänkte jag men då beslöt den sig för att bara tappa gnistan. Så det blev att felsöka i alldeles för många timmar och en del grejer bytta utan resultat så verkar det som att det är glappt i säkringshållaren till sprutet. Tanken var att bli klar med catchtanken men nu tänker jag nog inte bry om det innan Böda iallafall.

Har varit ute på en mindre provkörning också, visade att jag tappade oljetryck nästan helt under 1500 varv  när oljan var varm så ett diesellock har beställts ifrån Enem. Hoppas det kommer snart.

"Livet är för kort för att köra tråkiga bilar"
458 Inlägg
Skrivet 19 maj · Inlägg av trådskaparen #327

Ja då har ju European Car Meet på Böda Sand varit och det brukar ju alltid dra med sig lite jobb.

Det började med att vi sköt en kylarslang vid Gamleby så då fick vi vända med andra bilen och åka tillbaka till Norrköping och som tur var så hade polaren en slang liggandes (Sprillans ny GM original). Så det vart ju 20 mil omväg, sen så kom vi ner till Mönsterås och där sköt jag isär en tryckslang ifrån en rör så resten av resan gick utan laddtryck.

Dagen därpå så åkte vi och tanka och då började den spika rätt hårt vid laddtryck och då visade det sig att fördelaren hade vibrerat loss och ställt om sig lite. Fick låna en stroboskoplampa och kunde ställa tändningen rätt igen. Efter det så börja det lukta mer och mer avgaser och det började låta mer turbovissel och då visade det sig att flänsen till downpipen hade också börjat vibrera bort skruvar så jag hade tappat en skruv och var på väg att tappa dom andra, samt att packningen där var blåst.

Drog åt det och allt var frid  och fröjd tills dagen därpå när jag inser att det blir ett rätt bra rökmoln bakom bilen vid start och litegrann vid växlingar. Jaha, Turbon börjar bli dålig också roll Sista kvällen tänkte jag busa till det lite och göra lite ringar vilket resulterade i en skjuten tryckslang. big_smile

Fick även dit en liten dekal för att slippa göra så att något ser seriöst ut roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5c847ac48a90f8972e62a889d0357f33.jpg

Kylarslang
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7bce75988d7818cf4071619804c5bc54.jpg

Tryckslang
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-11ebd8886959249ee6b691df82b8b434.jpg

Helt plötsligt så har det blivit ruskigt varmt runt grenröret så när jag kom hem så fick det bli att linda det, inte skitsnyggt tyvärr för på vissa ställen så var det så trångt mellan rören så man fick linda in två stycken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0bdda8aff6e0156518368475007c6bca.jpg

Har haft lite problem med att den pendlar lite på laddtryck vid fullgas (typ mellan 1,45-1,6) så tänkte ta tag i det när jag ändå hade allt isär. Började med att ta tag i tryckstången till wastegaten som sitter lite snett och tänkte att det kanske kan kärva lite där så tog och värmde lite och krökte till det så det är rakt första biten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-89aadee9ba014b882a7fe2a28990032c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0e3c0df30c2a1130ce9d862ff0afac66.jpg

Sen så tog jag och slipa lite bakom armen till klockan också så att den kan öppna lite mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-25ffd373924e7b2b0ad912a3b3d8ef4b.jpg

Knackade till en ny packning och monterade allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-74fb6395f87b01e46fcce9d0e105b8d8.jpg

När jag ändå var igång och beställde grejer så köpte jag en till blå tryckslang så det matchade i fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a07310ced579317f710860406b2b64ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d92fe17b75b16d835f637ed29853969c.jpg

Fått ihop allt igen. Dock är det ganska trångt mellan grenrör och insug med bandaget på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-719e4bc2cadd104834bc8431921a6300.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e39bf5e823fa466d7b6653dfb5645455.jpg

Har kört lite idag och gjorde en fullgasrepa där laddtrycket låg mycket stabilare så jag är nöjd.
Den är lite småträlig under 2000varv så det är lite svårt att komma iväg och så ibland men jag har försökt få till det i sprutet men det går sådär, har bara hållt på genom telefon för att datorn är urladdad hela tiden och har batteritid 0. Tycker det är mycket smidigare på datorn så får ta tag i det.

Har även beställt ett snap-off nav för att göra in/urstigning lättare, nu är det tyvärr rätt träligt.

Annars är tanken att bara åka med den som det är nu och försöka åka på lite träffar samt ha kul! I vinter blir det förhoppningsvis att fixa till en framvagn vid sidan av och sen byta över så man har allt det fräscht smile

Senast redigerat av CCRobin (19 maj )

"Livet är för kort för att köra tråkiga bilar"
458 Inlägg
Skrivet lördag 21:26 · Inlägg av trådskaparen #328

Tyvärr så är det lite väl mycket motgångar nu. Körde några mil efter att jag hade lindat alla grejer och då funkade det bra tills soppapumpen bara dog så då fick den stå ett tag. (Kom lite annat ivägen så som en flytt mm.) När jag väl började kolla på det så visade det sig att säkringen hade gått sen tror jag det var lite halvtaskig jord till pumpen så jag drog om den och då startade den.

Försökte få till accel/decel inställningarna i megasquirt men tyckte att det inte gjorde så stor skillnad hur jag än  ställde det. Den var fortfarande sur under 2000 varv. Men jag åkte ett varv med den den kvällen ändå och lekte litegrann bara. Börna lite och sen var det som att det blev en fördröjning på gasen, att man kunde trycka på och såhände det inget på en halvsekund sen hoppade den igång igen. "Jaja" tänkte jag och skulle göra lite ringar, då dog den bara efter ett varv så jag försökte igen men samma sak upprepade sig 2 gånger och då gav jag upp.

Sen körde jag lugnt i ca. 2 mil och tyckte det lukta bränt så jag tog mig en titt under huven  och möttes av det här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-73f1d7bf0169587d71d64857afa6c3ae.jpg

Väldigt lustigt tyckte jag, det har aldrig blivit såhär varmt förut. och då hade jag ändå kört lugnt i ca 2 mil utan några som helst gaspådrag. Dagen efter så ville den inte starta så jag koppla upp mig mot sprutet och insåg att jag hade en vattentemp på ca. 270 grader.

Visade sig att jag tydligen hade eldat upp kablarna till givaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-75b7a385e2ea47ee4c2db5d145de78e1.jpg

Dessutom så lukta det väldigt mycket avgaser och det visade sig vara flänsen turbo/dp som hade åkt isär igen. Så det måste jag väl försöka få dit något flexrör eller liknande så det kan röra på sig lite.


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-242354bdeb42f38d6d9d7e8964c1face.jpg

Nu börjar dock problemen, den gick ändå inte bra.Ficklåna stroboskop och det visade sig att tändningen hade ställt om sig lite så vi ställde den rätt men det hjälpte heller inte. Ibland kunde den gå hur fint som helst på ca. 2000varv (torrgas) och för att helt plötsligt börja spotta och fräsa så jag trodde membranet i btr'en kanske hade blivit dåligt efter det var så varmt så jag hängde dit min ställbara btr och det gjorde saken nästan bara sämre.

Ställde in 3 bar och då ville han inte alls. Den gick bara om jag höll fullgas men vägra varva mer än 1000rpm. AFR mellan 22-22,4 så gick ju väldigt snålt. testade vräka på soppa vid dom varven (typ 250% i tunerstudio) och då kunde han varva upp till typ 12-1300 istället och fick afr runt ~13. 3 av 4 stift var lite blöta efter det men sen dog den och starta inte mer.

Bränslepump? ska försöka och bogsera den till lyften och montera en annan lite provosoriskt för att testa. Vad kan det annars vara? ska testa mäta upp så det verkligen är 12v fram till pumpen med.

Alla tips är välkommna! Börjar bli lite trött på att det aldrig ska funka helt 100.


Utöver det så har jag monterat snap-off nav och annan ratt. Det blev iallafall bra tycker jag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-20cdc433566563487b4dc3cd7145131c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6b42d5e3ed4bf1e8159ad680a2609eaf.jpg

"Livet är för kort för att köra tråkiga bilar"

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang