BMW e36 Turbo "Streetdrifter"

HELSMIDD 2.9L M50/M52 VANOS Bromsad till 903Whp/1000nm

Speed88

  • 278 Följare
  • 209 074 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 18:55
507 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #681

Bilen uppkopplad i navdynon på Sävar Motor! Mattias börjar med att uppdatera styrenheten till senaste programvaran och se över alla grundinställningar, efter det börjar han mappa låglast. Efter det är det dags för laddtryck! big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-3fb0bd57e9a243c61d2740dbffb55047.jpg

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet måndag 16:21 · Inlägg av trådskaparen #682

Här är resultatet från mappningen! 903whp och 1000nm big_smile! Kul med direkt jämförelse mellan s366 och  EFR9180! Nu ska tilläggas att det sitter en större växellåda, kardan, diff, drivaxlar än när jag bromsade med s366 men jag tror det är väldigt marginell skillnad i drivlineförlust. Förutom det är motorn exakt den samma.

Dynojämförelse med förra turbon:
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-ac90ff96d6c998dac219149c60c0bb87.jpg

Ska tillägga att med s366 så laddar vi 1.8 bar rampat upp till 2.2 bar vid 6000rpm och där var turbon i botten och ville inte leverera luft alltså mer effekt.
Med EFR918 är det rampat från 2 bar upp till 2.7bar vid 6000rpm

Anledningen till rampat laddtryck är för att spara på vridmomentet litegrann, motorn är så pass effektiv så vi har strax under 950nm redan vid 4500rpm med 2 bar laddtryck. lol

Wastegatefjädrarna var i klenaste laget och klarar inte riktigt hantera tryckstöten som blir av laddtrycket så därför är det en lite lustig effekt"knöl" vid 4500rpm.

Den ljusare grafen är då såklart s366 och den mörkare EFR9180

Senast redigerat av Speed88 (måndag 16:23)

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
3 552 Inlägg
Skrivet måndag 16:52 #683

Speed88 skrev:
Här är resultatet från mappningen! 903whp och 1000nm big_smile! Kul med direkt jämförelse mellan s366 och  EFR9180! Nu ska tilläggas att det sitter en större växellåda, kardan, diff, drivaxlar än när jag bromsade med s366 men jag tror det är väldigt marginell skillnad i drivlineförlust. Förutom det är motorn exakt den samma.

Dynojämförelse med förra turbon:
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-ac90ff96d6c998dac219149c60c0bb87.jpg

Ska tillägga att med s366 så laddar vi 1.8 bar rampat upp till 2.2 bar vid 6000rpm och där var turbon i botten och ville inte leverera luft alltså mer effekt.
Med EFR918 är det rampat från 2 bar upp till 2.7bar vid 6000rpm

Anledningen till rampat laddtryck är för att spara på vridmomentet litegrann, motorn är så pass effektiv så vi har strax under 950nm redan vid 4500rpm med 2 bar laddtryck. lol

Wastegatefjädrarna var i klenaste laget och klarar inte riktigt hantera tryckstöten som blir av laddtrycket så därför är det en lite lustig effekt"knöl" vid 4500rpm.

Den ljusare grafen är då såklart s366 och den mörkare EFR9180

Sjukt kul smile grattis till nya siffrorna!

Bara börja handla däck nu då inför vår och sommar tongue

Senaste videon ifrån min youtubekanal
https://youtu.be/p4u4acwKE-Q
507 Inlägg
Skrivet tisdag 00:23 · Inlägg av trådskaparen #684

Filmklipp från sista svepet i bromsbänken. Ljudupptagningen på telefonen orkade inte riktigt med så sprakar lite lol

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet tisdag 05:49 · Inlägg av trådskaparen #685

Efter mappning var det dags att se över hjulinställning då bakvagnen byggds om från grunden och så har jag bytt till däck med lite mer profil än tidigare så bilen är även höjd någon cm på coilsen för att rymma däcken.

Tidigare var den på gränsen till okörbart låg (liggandeölburkframifrontenlåg). Nu är den normalt låg smile
Tur man har snälla kompisar med resurser! Micke hjälpte mig fixa hjulinställningen i utbyte mot svetsjobb!
Riktigt fin hjulinställningsapparat, laser av senaste tekniken!

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-fcd0284bba600be992ea10cbc8935512.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-674207f727e5b2f841ce9352333493f0.jpg

Nu går bilen som ett tåg på vägen motför tidigare! Helt sjukt vilken skillnad det blev! Camber och toe inställningarna bak var helt åt skogen före lol
Hjulinställningen justerades mer åt drifting än vanlig gatbil inställning. Måste även köra ganska mycket camber fram för att hjulen inte ska ta i skärmarna med dom bredare länkarmarna.

Senast redigerat av Speed88 (tisdag 05:55)

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet tisdag 23:32 · Inlägg av trådskaparen #686

Kört bilen ett tag och JÄVL_R vad den går bra med 900häst och 1000nm på driven, testade lite med 205or bak och det spinner hejdlöst till 200km/h. Slirar 5an på gas lol Nästan så man blir lite åkrädd själv lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-a992b2fa1c57ce919f15ff96eee25674.jpg

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
16 Inlägg
Skrivet onsdag 11:03 #687

jääklar vilket register! mycket kul å se! big_smile

507 Inlägg
Skrivet onsdag 16:29 · Inlägg av trådskaparen #688

Bilen gick felfritt i nästan en månad, Sen hände det mindre roliga!
Hade innan detta funderat hur mycket kinastakarna från bsr verkligen klarar av.
Körde med 764whp och 830nm på naven året innan och det gick otroligt nog bra,
så vid den tiden jag bytte turbo hade jag inte en tanke på att jag har vevstakar som var satt för mitt första effektmål på 650hk för några år sen.Hade helt enkelt "glömt bort"
det och så har det trimmats mer och mer eftersom tiden har gått.

Vi var på inhängnat område och körde, tanken var att vi skulle filma lite drifting men körningen fick ett snabbt slut när en av vevstakarna inte kände för att vara med längre!
Hål i blocket och olja kastades ut på grenröret som fattade eld! Var snabb med brandsläckaren och fick stopp på elden innan det utvecklades till nånting allvarligt.
BIlderna ser betydligt värre ut än vad det är, det enda som tog lite skada är det klistrade värmeskyddet/isoleringen i huven, i övrigt gick det bra! Somsagt sjukt tråkigt men det är lite vad man får räkna med på en m50 med 1000 hk i motorn big_smile Sjukt kul var det så länge det varade! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-c54c858d900dce61bd65f3b108b3ef8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-c7b01ad072a79c27f165da2e7740cdba.jpg
Resterna av en kolv som jag hittade 40 meter bort lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-93eaa9731ce5669c6e06682a8ac60d90.jpg

Senast redigerat av Speed88 (onsdag 16:31)

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet onsdag 16:39 · Inlägg av trådskaparen #689

Sanerat från brandsläckaren och börjat lyfta ur motorn!https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-3f97b276263366cf5e8591fdd7ac9667.jpg

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet onsdag 16:40 · Inlägg av trådskaparen #690

Nytt inspektionshål i blocket och staken sitter fel väg yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-7fcecb7d410b7380847cb110dd1d24df.jpg

Senast redigerat av Speed88 (onsdag 21:54)

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet onsdag 16:41 · Inlägg av trådskaparen #691

Aj aj yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-b7e9d27ad3c283a264c9068c5d4635d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-cbab080c2f01d3388f05438cb0ad69ac.jpg

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet onsdag 16:44 · Inlägg av trådskaparen #692

Cylindern intakt förutom märken bankade från vevtaken, kolven satt kvar i loppet rätt väg och gick inte tungt eller så, Även ringlanden har klarat sig

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-8b4e9e23884f0ed0ca79b0feef9ea126.jpg

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet onsdag 16:45 · Inlägg av trådskaparen #693

Allt tyder på vevstakshaveri vad jag kan se iaf!
De 5 andra stakarna och kolvarna har klarat sig smile
Däremot kommer jag inte köra vevstakar av billig kinamodell på sånna här galna effekter något mer lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-154ceb4886aa0819fb419e732d3ebe7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-03bf6928fe0b74569d98e97d5dffde30.jpg

Senast redigerat av Speed88 (Igår 01:14)

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet Igår 01:25 · Inlägg av trådskaparen #694

Här är var jag är i dagsläget(nutid) Har samlat på mig lite delar och endel saker återstår men har börjat lite smått. Det blir bygga upp motorn i samma koncept med nytt block , nya stakar, ny topp, kolv, samt allt det vanliga runtomkring som packningar, ventiltätningar osv..

Först ut är tvätt av toppen som ska användas:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-9657fff0a195104a3f9948291f7bafe7.jpg
Snacka om lyxmaskin! Fick låna en motordelstvätt på en kompis arbetsplats. 30 minuter i "diskmaskinen" så ser det ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-599dbe9353b940bd56fea060b74c5787.jpg

Receptet på den nya toppen just nu ser ut såhär:
m52b28 topp med std ventiler, lite portad,ickevanos ventilfjädrar och s50 retainers. Ickevanos insugskam på avgassidan och m54b30 insugskam med vanos kvar. Väldigt likt den gamla setupen, det som skiljer är insugskam och lite annan portning. Tänkte även flödestesta den efter portning och se om det gör nån skillnad eller om orörd är bättre. Isåfall har jag en reservtopp som backup big_smile

Senast redigerat av Speed88 (Igår 01:27)

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102
507 Inlägg
Skrivet för 13 timmar sedan · Inlägg av trådskaparen #695

Byggde mig en ventilfjäderbåge av en skruvtving

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-9aad8a518e6b774df3df49ee54edd176.jpg

Funkar sjukt bra, bättre än köpes big_smile Utvecklade den med en liten vev gjord av en lång bult och en bit gummislang utanpå. Går betydligt snabbare skruva nu! Man drar enkelt ihop fjädrarna med fingerkraft på ”veven” . https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-ecf8f38bbd70d0f33f3a6cab6dc24854.jpg

Senast redigerat av Speed88 (för 13 timmar sedan)

Bygger e36 Street / Driftingbil
För mer info:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang



Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck