Guide: Våtslipning av plastdetaljer t.ex. lampglas

ChrisO
16 juli 2015 · 447 Inlägg

Tjenare.

har inte hunnit läsa igenom allting tyvärr. men måste verkligen polera upp mina lycktglas på min mazda 3. då dom är väldigt repiga och gulnat lite. vilket polermedel skulle ni säga funkar bäst? är detta hållbart i längden, eller måste man upprepa de om nått år eller så igen? bör man klarlacka?

steg 1: göra rent dom

steg 2: våtslipa

steg 3: polera

har jag fattat det rätt? ska man göra nått efter man har polerat för att behålla finishen?

Mervolic Yawn...
16 juli 2015 · 3 151 Inlägg

ChrisO skrev:
Tjenare.

har inte hunnit läsa igenom allting tyvärr. men måste verkligen polera upp mina lycktglas på min mazda 3. då dom är väldigt repiga och gulnat lite. vilket polermedel skulle ni säga funkar bäst? är detta hållbart i längden, eller måste man upprepa de om nått år eller så igen? bör man klarlacka?

steg 1: göra rent dom

steg 2: våtslipa

steg 3: polera

har jag fattat det rätt? ska man göra nått efter man har polerat för att behålla finishen?

Jag gjorde så, och det har funkat bra. Använde Autosol, har hållt sig fina i 8 månader nu. Men man måste nog upprepa det framöver också om man vill hålla dom fräscha, men det sker inte snabbare än det gjorde förra gången...

ChrisO
16 juli 2015 · 447 Inlägg

Mervolic skrev:

ChrisO skrev:
Tjenare.

har inte hunnit läsa igenom allting tyvärr. men måste verkligen polera upp mina lycktglas på min mazda 3. då dom är väldigt repiga och gulnat lite. vilket polermedel skulle ni säga funkar bäst? är detta hållbart i längden, eller måste man upprepa de om nått år eller så igen? bör man klarlacka?

steg 1: göra rent dom

steg 2: våtslipa

steg 3: polera

har jag fattat det rätt? ska man göra nått efter man har polerat för att behålla finishen?

Jag gjorde så, och det har funkat bra. Använde Autosol, har hållt sig fina i 8 månader nu. Men man måste nog upprepa det framöver också om man vill hålla dom fräscha, men det sker inte snabbare än det gjorde förra gången...

okey. bör man göra nått mer steg efter man polerat dom för att dom ska hålla sig lika fräscha längre?

Mervolic Yawn...
16 juli 2015 · 3 151 Inlägg

ChrisO skrev:

Mervolic skrev:

ChrisO skrev:
Tjenare.

har inte hunnit läsa igenom allting tyvärr. men måste verkligen polera upp mina lycktglas på min mazda 3. då dom är väldigt repiga och gulnat lite. vilket polermedel skulle ni säga funkar bäst? är detta hållbart i längden, eller måste man upprepa de om nått år eller så igen? bör man klarlacka?

steg 1: göra rent dom

steg 2: våtslipa

steg 3: polera

har jag fattat det rätt? ska man göra nått efter man har polerat för att behålla finishen?

Jag gjorde så, och det har funkat bra. Använde Autosol, har hållt sig fina i 8 månader nu. Men man måste nog upprepa det framöver också om man vill hålla dom fräscha, men det sker inte snabbare än det gjorde förra gången...

okey. bör man göra nått mer steg efter man polerat dom för att dom ska hålla sig lika fräscha längre?

Njeae, det tror jag inte. Jag har inte behövt det än i alla fall, men märker man att lyktorna börjar bli lite dassiga så tar det ju typ en eller två minuter per lykta att upprepa proceduren, så det är nog inget man behöver bekymra sig över. smile

JBeam
16 juli 2015 · 201 Inlägg

ChrisO skrev:

Mervolic skrev:

ChrisO skrev:
Tjenare.

har inte hunnit läsa igenom allting tyvärr. men måste verkligen polera upp mina lycktglas på min mazda 3. då dom är väldigt repiga och gulnat lite. vilket polermedel skulle ni säga funkar bäst? är detta hållbart i längden, eller måste man upprepa de om nått år eller så igen? bör man klarlacka?

steg 1: göra rent dom

steg 2: våtslipa

steg 3: polera

har jag fattat det rätt? ska man göra nått efter man har polerat för att behålla finishen?

Jag gjorde så, och det har funkat bra. Använde Autosol, har hållt sig fina i 8 månader nu. Men man måste nog upprepa det framöver också om man vill hålla dom fräscha, men det sker inte snabbare än det gjorde förra gången...

okey. bör man göra nått mer steg efter man polerat dom för att dom ska hålla sig lika fräscha längre?

Det viktiga är som i det mesta grundarbetet. Det vill säga första/grövsta slipningen. När du tror att du är färdig kör du lika mycket till. Sen gör du så i varje steg. Hoppa inte för stort i grov/fin-het när du slipar/polerar upp en yta.

karlsson013
28 augusti 2016 · 15 Inlägg

Tänkte ge mig på detta nästa helg, men ni som redan gjort det, vad har ni använt för polish?  Och har ni använt nåt vax efter? Mvh

it_mutt Avstängd
28 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

karlsson013 skrev:
Tänkte ge mig på detta nästa helg, men ni som redan gjort det, vad har ni använt för polish?  Och har ni använt nåt vax efter? Mvh

Jag har kört; våtslip (i olika steg givetvis), rubbing/scratch remover (inte någon supergrov dock) och avslutat med "strålkastarvax".

Exempelvis har Meguiars just ett medel för strålkastare (gör faktiskt galet stor skillnad på "utan" kontra "med"...och sen luktar det förbannat gott wink )

- - Edit - -

En polish skulle givetvis gå att lägga som steg efter rubbingen

- - Edit 2 - -

Meguiars medel är då även tänkt som UV-skydd. Värt att komma ihåg är att det är något man får "fortsätta" lägga på, det håller alltså inte i all evighet (eller så hoppar man det steget, men då gulnar det igen med tiden)

Senast redigerat av it_mutt (28 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
BlackLight
6 januari 2017 · 52 Inlägg

Hej alla.

Kan flika in lite vad gäller Biltema's strålkastarpolish-kit (intelligent namn...)

(Bilen i fråga är en Subaru Legacy GX från 2000, om någon undrar).

Backstoryn är att jag hade ett mycket kort, närgånget och destruktivt förhållande med ett ställ med brevlådor strax efter jul. Resultatet blev att jag fick beställa en "ny" (begagnad) strålkastare från bildelsbasen.

Tänkte, "vafan, medan jag ändå håller på..." så skaffade jag mig ett av Biltema's vafan-tänkte-vi-då-vi-namngav-den-här-artikeln, och plockade loss den trasiga strålkastaren och den högra oskadda. Den jag köpte från bildelsbasen var ju redan lös.

Började med att ta in och diska de strålkastarna jag skulle använda med vatten och tvål, samt lät dem torka.

Före-bilder:
http://puu.sh/td8Vg/afd32716e0.JPG

http://puu.sh/td8WJ/66cc1cb604.JPG

http://puu.sh/td8Yl/f857ac5394.JPG

Så var det bara att börja!
Som med så många andra saker som involverar polering så tenderar folk ta åt helvete för mycket polermedel i tron om att resultatet kommer att bli bättre. Så är icke fallet här, eftersom eventuella produktrester kan upplevas som matta, och man tror att det är en del av resultatet. Icke.

Mycket mer medel än såhär behövs inte för hela strålkastaren.

http://puu.sh/td96W/f9ebd8de30.JPG

Bara att börja gnida!
Jag kör först horisontellt, sedan vertikalt, och sist (med en liten klick polermedel till) i cirklar, speciellt på repor och problemområden.
http://puu.sh/td9b1/8433e37035.JPG

Efter första omgången på original höger strålkastaren:

http://puu.sh/td9df/48f3555e06.JPG

Positions- och blinkers på samma armatur. Notera att det nedre "rummet" fortfarande inte är polerat än.

http://puu.sh/td9g3/45a116c6aa.JPG

Som jämförelsebild, så har ni här en färdig strålkastare.

http://puu.sh/td9jA/0ede2ce05d.JPG

Total jämförelse då. Det är ju då två vänster-armaturer på varandra, den övre är den trasiga, som jag inte har behandlat, i illustrativt syfte (och... varför i helvete polera något som ändå ska på tippen sen...?)

http://puu.sh/td9o8/221a7eb6f6.JPG

Close up på högra strålkastaren.

http://puu.sh/td9q4/cfcee34a43.JPG

Close up på vänstra strålkastaren.

http://puu.sh/td9ud/673d90bf9d.JPG

Jämförelsebild mellan obehandlad (och erkännandevis lite smutsig) trasig strålkastare överst, och "ny" polerad underst.

http://puu.sh/td9x4/789db75ba8.JPG

Sammanfattningsvis så känns kittet lättanvänt och billig lösning för den som inte vill lägga fyrsiffrigt med kosing på nya strålkastare då de gamla blivit deppiga. Eventuellt återkommer jag med hur dem ser ut om ett halvår, så får vi se hur "sealern" står pall mot vägsalt, snö, is, skrapor och sandstänk.

Tack för mig !

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
Norris_
8 maj 2017 · 30 Inlägg

Mycket intressant läsning!

Ford Galaxie 500XL "Faraway" (1964)
BMW E34 525 (1989)
totte1015
15 januari 2018 · 461 Inlägg

Fungerar polerskiva (till borrmaskin) lika bra som en polermaskin?

Har ingen polermaskin och känns "lite dyrt" att köpa en bara för detta

Senast redigerat av totte1015 (15 januari 2018)

cevapcici
15 januari 2018 · 690 Inlägg

totte1015 skrev:
Fungerar borrmaskinsaggregat (så det blir polering) lika bra som en polermaskin?

Har ingen polermaskin och känns "lite dyrt" att köpa en bara för detta

En polermaskin snurrar runt 1000-3000 varv i minuten. De flesta kör runt 1000 för att inte bränna lacken. En borrmaskin är nog uppe i tio gånger så många varv per minut så jag tror inte det blir så jättebra. Möjligtvis om du aldrig låter medlet torka. Men tror knappast det blir bra!

totte1015
15 januari 2018 · 461 Inlägg

cevapcici skrev:

totte1015 skrev:
Fungerar borrmaskinsaggregat (så det blir polering) lika bra som en polermaskin?

Har ingen polermaskin och känns "lite dyrt" att köpa en bara för detta

En polermaskin snurrar runt 1000-3000 varv i minuten. De flesta kör runt 1000 för att inte bränna lacken. En borrmaskin är nog uppe i tio gånger så många varv per minut så jag tror inte det blir så jättebra. Möjligtvis om du aldrig låter medlet torka. Men tror knappast det blir bra!

Ajdå, synd....
Men att hålla knappen inne lite bara och köra långsamt är ingen bra idé då?


(detta med att köra långsamt och hur svårt det är tillslut finns det ju dessutom en helt annan parallell för...)

cevapcici
15 januari 2018 · 690 Inlägg

totte1015 skrev:

cevapcici skrev:

totte1015 skrev:
Fungerar borrmaskinsaggregat (så det blir polering) lika bra som en polermaskin?

Har ingen polermaskin och känns "lite dyrt" att köpa en bara för detta

En polermaskin snurrar runt 1000-3000 varv i minuten. De flesta kör runt 1000 för att inte bränna lacken. En borrmaskin är nog uppe i tio gånger så många varv per minut så jag tror inte det blir så jättebra. Möjligtvis om du aldrig låter medlet torka. Men tror knappast det blir bra!

Ajdå, synd....
Men att hålla knappen inne lite bara och köra långsamt är ingen bra idé då?


(detta med att köra långsamt och hur svårt det är tillslut finns det ju dessutom en helt annan parallell för...)

Gäller ju att ha en känsla för det men när du håller in sådär så lär du väl få ojämnt varvtal konstant. Om du inte har en borrmaskin där du kan reglera. Fast ingen  bra idé som sagt

totte1015
15 januari 2018 · 461 Inlägg

cevapcici skrev:

totte1015 skrev:

cevapcici skrev:

En polermaskin snurrar runt 1000-3000 varv i minuten. De flesta kör runt 1000 för att inte bränna lacken. En borrmaskin är nog uppe i tio gånger så många varv per minut så jag tror inte det blir så jättebra. Möjligtvis om du aldrig låter medlet torka. Men tror knappast det blir bra!

Ajdå, synd....
Men att hålla knappen inne lite bara och köra långsamt är ingen bra idé då?


(detta med att köra långsamt och hur svårt det är tillslut finns det ju dessutom en helt annan parallell för...)

Gäller ju att ha en känsla för det men när du håller in sådär så lär du väl få ojämnt varvtal konstant. Om du inte har en borrmaskin där du kan reglera. Fast ingen  bra idé som sagt

Då vet jag

Den billigaste polermaskinen på biltema, är den något att ha?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- … 000023995/

Mycket liten effekt, 110W bara men det kanske räcker?

jaka54
15 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du behöver ingen polermaskin för att polera något så litet som ett par strålkastare!

cevapcici
15 januari 2018 · 690 Inlägg

totte1015 skrev:

cevapcici skrev:

totte1015 skrev:

Ajdå, synd....
Men att hålla knappen inne lite bara och köra långsamt är ingen bra idé då?


(detta med att köra långsamt och hur svårt det är tillslut finns det ju dessutom en helt annan parallell för...)

Gäller ju att ha en känsla för det men när du håller in sådär så lär du väl få ojämnt varvtal konstant. Om du inte har en borrmaskin där du kan reglera. Fast ingen  bra idé som sagt

Då vet jag

Den billigaste polermaskinen på biltema, är den något att ha?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- … 000023995/

Mycket liten effekt, 110W bara men det kanske räcker?

Såg nu att du skulle polera Strålkastare. Tack vare kommentaren efter mig smile

Dra iväg ett pm så kan jag förklara hur du ska göra för hand. Tänkte att du skulle polera lack på bilen. Läste snabbt innan.

Jag har gjort samma process på min profilbild som du kan se under projekt!

zemet
16 januari 2018 · 4 030 Inlägg

BlackLight skrev:
Hej alla.

Kan flika in lite vad gäller Biltema's strålkastarpolish-kit (intelligent namn...)

(Bilen i fråga är en Subaru Legacy GX från 2000, om någon undrar).

Backstoryn är att jag hade ett mycket kort, närgånget och destruktivt förhållande med ett ställ med brevlådor strax efter jul. Resultatet blev att jag fick beställa en "ny" (begagnad) strålkastare från bildelsbasen.

Tänkte, "vafan, medan jag ändå håller på..." så skaffade jag mig ett av Biltema's vafan-tänkte-vi-då-vi-namngav-den-här-artikeln, och plockade loss den trasiga strålkastaren och den högra oskadda. Den jag köpte från bildelsbasen var ju redan lös.

Började med att ta in och diska de strålkastarna jag skulle använda med vatten och tvål, samt lät dem torka.

Före-bilder:
http://puu.sh/td8Vg/afd32716e0.JPG

http://puu.sh/td8WJ/66cc1cb604.JPG

http://puu.sh/td8Yl/f857ac5394.JPG

Så var det bara att börja!
Som med så många andra saker som involverar polering så tenderar folk ta åt helvete för mycket polermedel i tron om att resultatet kommer att bli bättre. Så är icke fallet här, eftersom eventuella produktrester kan upplevas som matta, och man tror att det är en del av resultatet. Icke.

Mycket mer medel än såhär behövs inte för hela strålkastaren.

http://puu.sh/td96W/f9ebd8de30.JPG

Bara att börja gnida!
Jag kör först horisontellt, sedan vertikalt, och sist (med en liten klick polermedel till) i cirklar, speciellt på repor och problemområden.
http://puu.sh/td9b1/8433e37035.JPG

Efter första omgången på original höger strålkastaren:

http://puu.sh/td9df/48f3555e06.JPG

Positions- och blinkers på samma armatur. Notera att det nedre "rummet" fortfarande inte är polerat än.

http://puu.sh/td9g3/45a116c6aa.JPG

Som jämförelsebild, så har ni här en färdig strålkastare.

http://puu.sh/td9jA/0ede2ce05d.JPG

Total jämförelse då. Det är ju då två vänster-armaturer på varandra, den övre är den trasiga, som jag inte har behandlat, i illustrativt syfte (och... varför i helvete polera något som ändå ska på tippen sen...?)

http://puu.sh/td9o8/221a7eb6f6.JPG

Close up på högra strålkastaren.

http://puu.sh/td9q4/cfcee34a43.JPG

Close up på vänstra strålkastaren.

http://puu.sh/td9ud/673d90bf9d.JPG

Jämförelsebild mellan obehandlad (och erkännandevis lite smutsig) trasig strålkastare överst, och "ny" polerad underst.

http://puu.sh/td9x4/789db75ba8.JPG

Sammanfattningsvis så känns kittet lättanvänt och billig lösning för den som inte vill lägga fyrsiffrigt med kosing på nya strålkastare då de gamla blivit deppiga. Eventuellt återkommer jag med hur dem ser ut om ett halvår, så får vi se hur "sealern" står pall mot vägsalt, snö, is, skrapor och sandstänk.

Tack för mig !

Hur ser detta ut nu? Ett år senare:)

BlackLight
9 april 2018 · 52 Inlägg

zemet skrev:
Hur ser detta ut nu? Ett år senare:)

Sorry för sent svar!

Motorn på aktuell bil slog runt ett vevstakslager, så bilen är såld och jag kan dessvärre inte verifiera resultatet... hmm

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)
Subaru Columbuss "Brödrosten" (1985)
Atchoprosit
1 april 2019 · 193 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73590/73590-5cc8d80547020c39d012d12bf7e1b243.jpg
Följde denna guide för ett par månader sedan. Glaset var verkligen helt gult och matt tidigare, nu efter våtslipningen är det kristallklart.

FrejaT
10 juni 2019 · 33 Inlägg

Chrisfix har en utmärkt YouTube - video om att renovera strålkastarna:


https://www.youtube.com/watch?v=UEJbKLZ7RmM

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang