Erfarenhet byta lås till avtagbar dragkrok Skoda Scout -12

martin207
19 maj 2017 · 40 Inlägg

Hej där
Kan någon som provat att byta låscylinder för det avtagbara draget på en skoda Octavia årsmodell 2012 förklara hur man utför detta?
Vilka verktyg behövs.... Vad ska man tänka på... Med mera

Ha d gott



7M

DAPMOT
4 november 2017 · 20 Inlägg

Halloj! Hur gick det med detta?
Har samma problem och har fått 2a på besiktningen.

Tacksam för svar.
/emil

Maffia_Alfista Alfaholic
16 januari 2018 · 17 Inlägg

Jag med. Någon som gjort detta?

"The styling and the howl from its V6 engine! In a tunnel at 4000 rpm, it was more sonorous than any music, it was like having your soul licked by angels ! "
/ Jeremy Clarkson about his Alfa Romeo GTV6.
BMW 523i 3.0 "Laban" (2010)
Alfa Romeo GTV6 3.0 "Anima Balsamo" (1983)
Alfa Romeo 164 Q4 "Don Corleone" (1995)
DAPMOT
16 januari 2018 · 20 Inlägg

Maffia_Alfista skrev:
Jag med. Någon som gjort detta?

Jag, lyckades ta bort låskolven men verkar inte som det går att få tag på ett nytt (har pratat med vag och diverse låssmeder). Men låskolven behövs inte för att det ska gå igenom besiktningen

/emil

Maffia_Alfista Alfaholic
16 januari 2018 · 17 Inlägg

emilf skrev:

Maffia_Alfista skrev:
Jag med. Någon som gjort detta?

Jag, lyckades ta bort låskolven men verkar inte som det går att få tag på ett nytt (har pratat med vag och diverse låssmeder). Men låskolven behövs inte för att det ska gå igenom besiktningen

/emil

Okej så draget funkar fint utan låset alltså? Isf blir det ingen ny låskolv för mig heller.

OEM.nr för låskolv med nyckel är EEA 600 011 hittar bara denna sida som säljer dock
https://eshop.skoda-auto.sk/eshop/en/b2 … eea600011x

"The styling and the howl from its V6 engine! In a tunnel at 4000 rpm, it was more sonorous than any music, it was like having your soul licked by angels ! "
/ Jeremy Clarkson about his Alfa Romeo GTV6.
Alfa Romeo GTV6 3.0 "Anima Balsamo" (1983)
BMW 523i 3.0 "Laban" (2010)
Alfa Romeo 164 Q4 "Don Corleone" (1995)
DAPMOT
16 januari 2018 · 20 Inlägg

Maffia_Alfista skrev:

emilf skrev:

Maffia_Alfista skrev:
Jag med. Någon som gjort detta?

Jag, lyckades ta bort låskolven men verkar inte som det går att få tag på ett nytt (har pratat med vag och diverse låssmeder). Men låskolven behövs inte för att det ska gå igenom besiktningen

/emil

Okej så draget funkar fint utan låset alltså? Isf blir det ingen ny låskolv för mig heller.

OEM.nr för låskolv med nyckel är EEA 600 011 hittar bara denna sida som säljer dock
https://eshop.skoda-auto.sk/eshop/en/b2 … eea600011x

Okay! Är inte samma krok som jag hade då kanske. För den låskolven ser ut såhär: http://eshop.skoda-auto.com/cz/en/b2c/s … -a-tow-bar

Men så länge du har två "låsningsmekanismer" på kroken (förutom nyckeln), alltså en typ av knapp och ett vred, så måste besiktningen godkänna. Det var lite tjöt när jag var inne men det ska vara rätt.

Thinkologist
28 maj 2021 · 1 Inlägg

Jag fick tag i komplett plastvred med lås till min Roomster hos VAG-verkstad. Pris: 589:-. Sedan fick jag såga/borra i plasten för att komma åt sprinten så den gick att knacka ur. Resten var en barnlek.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang