Läsa av ODB2-porten, FAQ, lämplig utrustning mm

d-b
16 januari 2018 · 504 Inlägg

Sökte men hittade ingen aktuell tråd (bara bla denna 3-5 år gamla diskussion).

(BT är en förkortning av Bluetooth)

Har några specifika och andra mer generella frågor om ODB2. Jag tror mig ha en övergripande förståelse för hur det fungerar (det är en standardiserad port med tillhörande kommunikationsprotokoll) men svara gärna utförlig.

1. Situationen just nu är att min serviceindikator på färddatorn vill att jag ska lämna in bilen men den säger ju inte vad som är problemet eller vad som snart kommer bli ett problem, vilket gör det svårt att få prisuppgifter från en verkstad. Kan en avläsning av ODB2-datat svara på detta?

2. Vidare, vad ska man satsa på för utrustning om den ska vara så generell som möjligt? Separat pryl eller en BT-enhet som ansluts till telefonen? Privat bruk är alltså det som gäller.

3. När jag läst på verkar det som att olika enheter eller programvara om man går telefonvägen kan läsa av olika saker i bilen. Detta förstår jag inte riktigt: är inte ODB2 en standard där alla skickar samma data? Eller har olika tillverkare infört olika tillägg till ett grundprotokoll? Skickar bilen alltid all information men sedan vet inte mottagaren hur den ska tolka allt som skickas?

4. Kjell & CO har dessa produkter - varför är det olika enheter för iPhone resp Android? Bluetooth är ju en standard och jag kan ju använda (tex) mina BT-hörlurar med både iPhone och Android.

5. ELM 327 är väl mikrokontroller som jag förmodar sitter i bilen. Varför spelar det roll om det är en ELM327 eller någon annan mikrokontroller när man ska välja läsare (för det verkar det göra)? Det spelar ju ingen roll vad du har för nätverkskort eller BT-kontroller i din dator eller telefon när du väljer router eller ska para någon BT-pryl eftersom alla följer samma protokoll.

6. Om man går telefonvägen, vilka program rekommenderas? HIttade den här listan, är den rimlig?

Fyll gärna på med frågor så kan den här tråden bli en FAQ.

Meaganeowner
17 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Meddelande om service brukar vara styrt av kilometerräknaren.

Inlagt från början s a s. 

Brukar gå att nollställa då service är utförd. I vart fall på mina bilar..
Nu byter jag olja och filter alltid vid 800 mil, så intervallerna stämmer inte. Släcker då meddelande som dyker upp opassande, efter helt andra intervaller.

Brukar handla om att hålla in knapp för trippmätare och / eller klocka efter en viss ordning.. Ibland manöverera tändningsnyckeln.
Lan stp beskrivet i bilens handbok eller t ex Haynes.

Googla nollställning servicelampa på just din bil..

Här oftast inget med OBD att göra.

ELM327 sitter i den OBD-läsare du kopplar in.
Enklare läser generella protokoll för t ex motor.
Andra klara ABS, krockkuddar o s v.
Då oftast familjevis t ex VAG

Senast redigerat av Meaganeowner (17 januari 2018)

rcy
17 januari 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:
Sökte men hittade ingen aktuell tråd (bara bla denna 3-5 år gamla diskussion).

(BT är en förkortning av Bluetooth)

Har några specifika och andra mer generella frågor om ODB2. Jag tror mig ha en övergripande förståelse för hur det fungerar (det är en standardiserad port med tillhörande kommunikationsprotokoll) men svara gärna utförlig.

1. Situationen just nu är att min serviceindikator på färddatorn vill att jag ska lämna in bilen men den säger ju inte vad som är problemet eller vad som snart kommer bli ett problem, vilket gör det svårt att få prisuppgifter från en verkstad. Kan en avläsning av ODB2-datat svara på detta?

Om det är en serviceindikator så är det troligtvis dags för service. Det är alltså inget fel eller problem utan vanligt underhåll.

d-b skrev:
2. Vidare, vad ska man satsa på för utrustning om den ska vara så generell som möjligt? Separat pryl eller en BT-enhet som ansluts till telefonen? Privat bruk är alltså det som gäller.

Det som passar dig bäst. Dom flesta BT-enheter kan användas även av datorer, så du är inte låst till att använda just telefonen.

d-b skrev:
3. När jag läst på verkar det som att olika enheter eller programvara om man går telefonvägen kan läsa av olika saker i bilen. Detta förstår jag inte riktigt: är inte ODB2 en standard där alla skickar samma data? Eller har olika tillverkare infört olika tillägg till ett grundprotokoll? Skickar bilen alltid all information men sedan vet inte mottagaren hur den ska tolka allt som skickas?

OBD är ett väldigt generellt protokoll där det skickas felkoder i väldigt förenklad form. Ofta får man ut en fyrsiffrig felkod, sen får man försöka lista ut vad just den felkoden betyder på just den bilmodellen. Själva OBD standarden som alla måste följa är alltså ganska enkel och begränsad.
Varje tillverkare kan sedan utöka protokollet med valfria värden, men använder då proprietära värden som inte följer någon egentlig standard förutom deras egen, därför kan vissa produkter och enheter "gå längre" än andra om dessa utökningar är implementerade. Vissa tillverkare tillåter även skrivning via OBD porten, vilket alltså gör att du inte bara kan läsa utan även förändra värden, men dessa utökningar är i princip alltid proprietära och unika för varje tillverkare.

d-b skrev:
4. Kjell & CO har dessa produkter - varför är det olika enheter för iPhone resp Android? Bluetooth är ju en standard och jag kan ju använda (tex) mina BT-hörlurar med både iPhone och Android.

Apples produkter har väldigt mycket begränsningar för vad du tillåts göra via BT, medans Android låter dig välja själv. Dom flesta BT-enheter fungerar alltså inte med Apples produkter utan man behöver enheter som även stöder Wifi-anslutningar.

d-b skrev:
5. ELM 327 är väl mikrokontroller som jag förmodar sitter i bilen. Varför spelar det roll om det är en ELM327 eller någon annan mikrokontroller när man ska välja läsare (för det verkar det göra)? Det spelar ju ingen roll vad du har för nätverkskort eller BT-kontroller i din dator eller telefon när du väljer router eller ska para någon BT-pryl eftersom alla följer samma protokoll.

Nej, ELM327 är ett chip som sitter i själva interfacet. Det är ett väldigt vanligt budgetchip och sitter i dom flesta lågprisinterfacen.

d-b skrev:
6. Om man går telefonvägen, vilka program rekommenderas? HIttade den här listan, är den rimlig?

Det är en fråga om personligt tycke och smak. Jag har ett flertal program både på dator och telefon och använder dom alla i olika situationer.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
d-b
17 januari 2018 · 504 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Meddelande om service brukar vara styrt av kilometerräknaren.

Inlagt från början s a s.

Ja (fast i mitt fall är det snarare tiden sedan senaste servicen som utlöst serviceindikatorn) men ingen kan säga vilken service jag behöver. Har ringt J-Bil två gånger, den ena teknikern föreslog paketet 5+ som kostar 8000:-, den andra teknikern föreslog paketet 10+ som kostar 1600:-. Hade hoppats att en ODB-avläsning kunde ge ett bättre svar. Är det en fåfäng förhoppning?

rcy
17 januari 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:

Meaganeowner skrev:
Meddelande om service brukar vara styrt av kilometerräknaren.

Inlagt från början s a s.

Ja (fast i mitt fall är det snarare tiden sedan senaste servicen som utlöst serviceindikatorn) men ingen kan säga vilken service jag behöver. Har ringt J-Bil två gånger, den ena teknikern föreslog paketet 5+ som kostar 8000:-, den andra teknikern föreslog paketet 10+ som kostar 1600:-. Hade hoppats att en ODB-avläsning kunde ge ett bättre svar. Är det en fåfäng förhoppning?

Vad som ingår i en service framgår inte i OBD, men du borde kunna hitta serviceschema för just din bil på nätet relativt lätt.
Vad är det för bilmodell vi pratar om och hur långt har den gått?

d-b
17 januari 2018 · 504 Inlägg

Tack för ditt svar. Några uppföljande frågor nedan.

rcy skrev:
Det som passar dig bäst. Dom flesta BT-enheter kan användas även av datorer, så du är inte låst till att använda just telefonen.

Så oavsett vilken BT- eller WiFi-pryl man köper får man ut samma data/kan skriva samma saker? Det som sätter gränsen för vad som kan visas/åskådliggöras resp skrivas är programvaran i telefonen/datorn?

Förmodar att det för hemmabruk inte finns någon anledning att välja någon annan lösning än just en liten trådlös pryl för kontakten och sedan lämplig mjukvara i telefon/dator.

rcy skrev:
Nej, ELM327 är ett chip som sitter i själva interfacet. Det är ett väldigt vanligt budgetchip och sitter i dom flesta lågprisinterfacen.

Ja? Menar du bilens interface eller avläsarens interface? Men det spelar väl ändå ingen roll vad man har för kontroller, oavsett om man pratar kontakten bil <-> avläsare eller avläsare <-> trådlöst <-> telefon - det är väl samma ODB2 hela vägen?


Tack så mycket för hjälpen. Hoppas andra har nytta av den här tråden framöver.

d-b
17 januari 2018 · 504 Inlägg

rcy skrev:

d-b skrev:

Meaganeowner skrev:
Meddelande om service brukar vara styrt av kilometerräknaren.

Inlagt från början s a s.

Ja (fast i mitt fall är det snarare tiden sedan senaste servicen som utlöst serviceindikatorn) men ingen kan säga vilken service jag behöver. Har ringt J-Bil två gånger, den ena teknikern föreslog paketet 5+ som kostar 8000:-, den andra teknikern föreslog paketet 10+ som kostar 1600:-. Hade hoppats att en ODB-avläsning kunde ge ett bättre svar. Är det en fåfäng förhoppning?

Vad som ingår i en service framgår inte i OBD, men du borde kunna hitta serviceschema för just din bil på nätet relativt lätt.
Vad är det för bilmodell vi pratar om och hur långt har den gått?

Det är en Peugeot 407 som gått 9800 mil, varav 600 mil sedan senaste servicen (serviceintervallet är 2 år eller 2500 mil, det som inträffar först). Jag har alltså ringt den auktoriserade verkstad (J-Bil) som servat bilen vid de två senaste tillfällena och då fått kostnadsförslag som skiljer sig med mer än en faktor 5. Då blir man ju lite fundersam. Dessutom tycker de tex att jag ska byta kupéfilter vilket ju verkligen borde vara en sak som borde vara rakt proportionell mot körsträckan (eller egentligen "körtiden") och nästan oberoende av tiden sedan senaste servicen. Det fastnar rimligen minimalt med pollen eller annat damm när bilen står stilla.

rcy
17 januari 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:
Tack för ditt svar. Några uppföljande frågor nedan.

rcy skrev:
Det som passar dig bäst. Dom flesta BT-enheter kan användas även av datorer, så du är inte låst till att använda just telefonen.

Så oavsett vilken BT- eller WiFi-pryl man köper får man ut samma data/kan skriva samma saker? Det som sätter gränsen för vad som kan visas/åskådliggöras resp skrivas är programvaran i telefonen/datorn?

Nej. Vissa interface klarar mer än andra.

d-b skrev:
Förmodar att det för hemmabruk inte finns någon anledning att välja någon annan lösning än just en liten trådlös pryl för kontakten och sedan lämplig mjukvara i telefon/dator.

För hemmabruk brukar det räcka med ett billigt ELM327 interface och nån gratisapp i mobilen, ja.

rcy skrev:
Nej, ELM327 är ett chip som sitter i själva interfacet. Det är ett väldigt vanligt budgetchip och sitter i dom flesta lågprisinterfacen.

d-b skrev:
Ja? Menar du bilens interface eller avläsarens interface? Men det spelar väl ändå ingen roll vad man har för kontroller, oavsett om man pratar kontakten bil <-> avläsare eller avläsare <-> trådlöst <-> telefon - det är väl samma ODB2 hela vägen?

Med interface menar jag den enhet du sätter i bilen, kan vara i form av en sladd eller en liten bluetooth mojäng.
Din dator eller telefon pratar med detta interface, och interfacet pratar sedan med bilen. Vissa interface kanske bara stöder bitar av OBD standarden, andra hela standarden, och vissa kanske till och med *mer* än standarden.
Givetvis blir interfacet då en begränsning för vad du kan göra.
Och som vanligt när det gäller standarder så är olika tillverkare olika bra på att följa den, och det gäller både biltillverkare och dom som tillverkar interfacen. Vissa interface funkar jättebra i vissa bilar men inte alls i andra, och andra interface funkar i dom bilar det första interfacet inte funkade på men funkar i sin tur inte i vissa andra bilar osv. Vissa mjukvaror och appar funkar jättebra med vissa interface men inte alls med andra osv osv.

Meaganeowner
17 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Är väl egentligen inte vad du frågar om, men försök få specat vad som ingår i varje service.

Gissningsvis har det bytts eller ska bytas:

Bromsvätska vart 3:e år

Kylvätska vart 3:e år

Byten av motorolja och oljefilter vid 800 - 1000mil

Kamrem enligt fabrikantens anvisningar. Brukar vara max 5 år eller viss körsträcka, t ex 10 000 mil. Byter vattenpump och lite annat samtidigt, om den drivs av kamremmen.

Jag brukar även byta växellåds- och styrservoolja vid var 10 000 mil.

Tändstift enligt angiven intervall.

Mäter glödstift (diesel) inför varje vinter.

Kupe- och luftfilter byter jag senast när de blir smutsiga på insidan. Alltså kontrollerar kanske var 2000 mil.

I samband med byten av hjul kollar jag alltid hjullager, dammskydd till drivknutar och styrväxel, styrleder, kulbultar, bromsskivor och bromsklossar, fjädrar och fjäderbenslagringar.

Kontroll och ev byte av batteri. Fel visar sig oftast när det blir kallt.

Därtill kommer uppsmörjning av alla gångjärn, dörrlister och lås.

- Så det finns stora pengar genom att fixa själv.

Gillar man inte att mecka, så blir det att öppna pluskan.

Men som sagt. Kolla vad du får gjort vid var service.
Det mesta av ovan bör ha gjorts minst en gång med tanke på körsträckan.
Vissa delar, t ex olje- och filterbyte, kanske 10 ggr! om bilen är regelbundet servad.

Det som är viktigt att kolla, som resulterar i dyrbar reparation om det inte är gjort är
exklusivt kamremsbyte och allt därikring, om din bil har sådan. Därefter kommer kontroll och byten av oljor.

Går t ex ett dammskydd sönder (byt vid minsta läckage av fett) och drivknuten rasar blir det i förhållande till ovan billigt. Räkna med 3 - 4 tusen inkl arbete.

En brusten fjäder, med punktering som ev följd, kan bli mycket dyrt. I bästa fall klara man livhanken.
Båda fjädrarna fram gick nyss av med några dagars mellanrum på sambons bil.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 januari 2018)

rcy
17 januari 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:
Dessutom tycker de tex att jag ska byta kupéfilter vilket ju verkligen borde vara en sak som borde vara rakt proportionell mot körsträckan (eller egentligen "körtiden") och nästan oberoende av tiden sedan senaste servicen. Det fastnar rimligen minimalt med pollen eller annat damm när bilen står stilla.

Här kan jag nog faktiskt hålla med verkstaden.
Filter blir dåliga även om bilen står still. Dom drar åt sig fukt från luften alternativt torkar ut, blir gamla, föroreningar fastnar i dom osv. Dessutom är kupefilter en snudd på försumbar kostnad i sammanhanget, vet inte exakt pris på just Peugeot men antar att det handlar om några hundralappar på sin höjd.

Evildan
17 januari 2018 ·

Vilket datum servades bilen senast?

Meaganeowner
17 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Finns det möjligen filter för fuktigt, normalt och torrt klimat? Bilen kan ju bli stående i inlandet eller nära kusten. I England är det
t ex fuktigare än i Sverige..

Och nu har det varit en fuktig vinter i vart fall i de sydligare delarna av landet.
Byt filter! så är du säker, men...

Kolla "Bäst Före" på filtrena i affären innan du köper.
Kan ha legat några år och blivit förmodat oanvändbara!
Prutläge med hänvisning till denna tråd.


Aasch, jag skojar.
Klimatpåverkan är nog starkt överdriven vad gäller filter.
Tar det som ett försäljningsargument, tills någon kan visa något annat.

Senast redigerat av Meaganeowner (18 januari 2018)

d-b
17 januari 2018 · 504 Inlägg

rcy skrev:
Nej. Vissa interface klarar mer än andra.

Vad tröttsamt. Man kan ju slå vad om att det man köper inte kommer kunna visa just det man behöver.

Tänk om det fanns en Wikipedia-sida som jämförde de olika produkterna. Eller en kategori på Prisjakt.

Om man ska köpa en läsare som fungerar med många olika vanliga bilar, vilka standarder bör man se till att den stöder?

rcy skrev:
Med interface menar jag den enhet du sätter i bilen, kan vara i form av en sladd eller en liten bluetooth mojäng.
Din dator eller telefon pratar med detta interface, och interfacet pratar sedan med bilen. Vissa interface kanske bara stöder bitar av OBD standarden, andra hela standarden, och vissa kanske till och med *mer* än standarden.
Givetvis blir interfacet då en begränsning för vad du kan göra.
Och som vanligt när det gäller standarder så är olika tillverkare olika bra på att följa den, och det gäller både biltillverkare och dom som tillverkar interfacen. Vissa interface funkar jättebra i vissa bilar men inte alls i andra, och andra interface funkar i dom bilar det första interfacet inte funkade på men funkar i sin tur inte i vissa andra bilar osv. Vissa mjukvaror och appar funkar jättebra med vissa interface men inte alls med andra osv osv.

Finns det någon anledning till att dessa gränssnitt (interface) inte kan vidarebefordra datat i råformat? Det låter väldigt märkligt att de bara skulle skicka data de inte förstå till/dev/null (dvs "papperskorgen"). Jämför en webbläsare som får HTML som den inte kan rendera, den ignorerar ju detta och men allting finns ju kvar om man kollar sidkällan.

d-b
17 januari 2018 · 504 Inlägg

rcy skrev:

d-b skrev:
Dessutom tycker de tex att jag ska byta kupéfilter vilket ju verkligen borde vara en sak som borde vara rakt proportionell mot körsträckan (eller egentligen "körtiden") och nästan oberoende av tiden sedan senaste servicen. Det fastnar rimligen minimalt med pollen eller annat damm när bilen står stilla.

Här kan jag nog faktiskt hålla med verkstaden.
Filter blir dåliga även om bilen står still. Dom drar åt sig fukt från luften alternativt torkar ut, blir gamla, föroreningar fastnar i dom osv. Dessutom är kupefilter en snudd på försumbar kostnad i sammanhanget, vet inte exakt pris på just Peugeot men antar att det handlar om några hundralappar på sin höjd.

Är det så illa? Bilen står i en lada sommartid med kapell över sig. Förvisso en lite dammig miljö men ändå rätt vindskyddad och kapellet borde ju skydda mot det värsta. Sedan körs den från senhösten till slutet av april.

Hur är det med bromsvätska mm, suger den åt sig vatten trots att bilen står stilla och är skyddad?

Evildan
17 januari 2018 ·

d-b skrev:

rcy skrev:

d-b skrev:
Dessutom tycker de tex att jag ska byta kupéfilter vilket ju verkligen borde vara en sak som borde vara rakt proportionell mot körsträckan (eller egentligen "körtiden") och nästan oberoende av tiden sedan senaste servicen. Det fastnar rimligen minimalt med pollen eller annat damm när bilen står stilla.

Här kan jag nog faktiskt hålla med verkstaden.
Filter blir dåliga även om bilen står still. Dom drar åt sig fukt från luften alternativt torkar ut, blir gamla, föroreningar fastnar i dom osv. Dessutom är kupefilter en snudd på försumbar kostnad i sammanhanget, vet inte exakt pris på just Peugeot men antar att det handlar om några hundralappar på sin höjd.

Är det så illa? Bilen står i en lada sommartid med kapell över sig. Förvisso en lite dammig miljö men ändå rätt vindskyddad och kapellet borde ju skydda mot det värsta. Sedan körs den från senhösten till slutet av april.

Hur är det med bromsvätska mm, suger den åt sig vatten trots att bilen står stilla och är skyddad?

Ja. I samma ögonblick som förslutningen bryts på förpackningen börjar bromsvätskan att försämras, även den obrukade i förpackningen.
Byts vartannat år.

Återigen: När servades bilen senast?

d-b
17 januari 2018 · 504 Inlägg

Evildan skrev:
Vilket datum servades bilen senast?

2015-06, den har gått 600 mil sedan dess. Och som sagt, bara vintertid. Resten av året står den under tak med kapell.

Evildan
17 januari 2018 ·

d-b skrev:

Evildan skrev:
Vilket datum servades bilen senast?

2015-06, den har gått 600 mil sedan dess. Och som sagt, bara vintertid. Resten av året står den under tak med kapell.

Serviceintervallen är som du själv skrev 2år eller 2500mil beroende vad som inträffar först.
Varför tror du att servicelampan lyser?

Meaganeowner
17 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Ang bromsvätskans förmåga att ta upp fukt.

Förvaras en väl fylld förpackning flaska/burk utan tättslutande lock, kommer innehållet, vatten och vätska snart att svämma över... och gå till spillo.

Så se upp.

smile  smile  smile

d-b
17 januari 2018 · 504 Inlägg

Evildan skrev:

d-b skrev:

Evildan skrev:
Vilket datum servades bilen senast?

2015-06, den har gått 600 mil sedan dess. Och som sagt, bara vintertid. Resten av året står den under tak med kapell.

Serviceintervallen är som du själv skrev 2år eller 2500mil beroende vad som inträffar först.
Varför tror du att servicelampan lyser?

Det är lite endimensionellt med 2 år/2500 mil. Det borde vara skillnad på om man kört 2 år och 2200 mil resp 2 år och 600 mil, eller 2500 mil på 1,5 år resp 2500 mil på 6 månader.

Kolla på hur däck fungerar (som man ju oftast byter när de är "slut" snarare än beroende på tid eller körsträcka). Tiden och körsträckan påverkar däcken men är i sig inte svartvita faktorer utan man utgår ju från skicket på dem.

d-b
17 januari 2018 · 504 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ang bromsvätskans förmåga att ta upp fukt.

Förvaras en väl fylld förpackning flaska/burk utan tättslutande lock, kommer innehållet, vatten och vätska snart att svämma över... och gå till spillo.

Så se upp.

smile  smile  smile

Är inte bromssystemet hermetiskt tillslutet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang