VW Passat 1,8T-02 med en envis motorlampa P0171

Olafra
13 januari 2018 · 9 Inlägg

Hej,
Jag skriver mitt första inlägg och hoppas någon kan hjälpa mig. Äger ovan bil sen ny, har alltid skött service på auktoriserad VAG-verkstad (nu 28.000 mil) men känner nu att den är för gammal för att lämna in på dyr verkstad.
Har en icke auktoriserad verkstad som sedan oktober  försökt hjälpa mig bli av med min envist lysande motorlampa. Felkoden säger hela tiden för mager blandning, det mesta såsom lamdasond, slangar, vevhusventilation, PCV-ventil, termostat, tempgivare är bytt. Nu sedan även plockat ner hela oljetråget och rengjort, fyllt på ny olja, nytt filter osv. Har på många ställen läst att luftmassemätaren(LMM) brukar krångla på dessa bilar, men dess värden är för bra för att bytas säger min mekaniker, kan den ändå behöva bytas? Den är aldrig bytt!
Meken sa att man även kan prova att byta något som heter evap solenoid (N80). Jag har lagt ganska mycket pengar på detta problem redan nu, och känner att jag måste få lite ny input från annat håll.
Bilen går bra på tomgång, men jag upplever den som att turboladdtrycket inte är vad den borde va som i forna dagar. Förr kunde man höra ett sjungande ljud när turbon kickade in, men inte numera. När den är nystartad upplever jag att den är ganska slö och reagerar dåligt på gaspådrag på låga varvtal, nästan som den vill dö. Efter någon minut släpper detta.
Någon som har någon idé?
Vill inte chansa mer och lägga 3000kr på att byta LMM, om den nu fungerar som den ska!
Tacksam för svar.

xXSammy
13 januari 2018 · 6 570 Inlägg

Blir rätt dyrt om man ska hålla på gissa sig fram på delar?

Köpte BOSCH original LMM till en Alfa jag hade förut härifrån: https://www.worldcarparts.co.uk/
Den hade dock symptomen att tappa all effekt efter 4000 RPM, blev som man kasta ett bojsänke efter bilen.

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Går det inte att rengjöra dendär luftmassemätarn med rengöringsvätska på burk?
För isåfall kommer man kanske undan med en hundring..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Olafra
13 januari 2018 · 9 Inlägg

insatsen skrev:
Går det inte att rengjöra dendär luftmassemätarn med rengöringsvätska på burk?
För isåfall kommer man kanske undan med en hundring..

Jag är ingen mekaniker, men tror att den största pengen är själva arbetskostnaden, så i mitt fall blir det isåfall att byta ut enheten.
Men frågan kvarstår om det KAN vara LMM trots att den visar bra värden?
Vill helst inte chansa mera, har lagt 15’+ på bilfan på sista månaderna och ändå lyser lampan!
Någon?

EmsAnders
13 januari 2018 · 151 Inlägg

Leta efter luftläckage, ofta en slang som är sprucken så motorn får för mycket luft.
Tät egr-ventil eller rör från den ,kan också ge denna felkod, om det finns en. Ingen erfarenhet av vw, men är enkla saker att kolla iaf

zleepy Trucker
13 januari 2018 · 1 391 Inlägg

Hade en Passat 1,8T 2002 med samma felkod, rengjorde hela vevhusvent, bytte smådetaljer osv, men det var i slutändan LMM som var kass ändå...

köpte en från AIP i usa, funkade prima, och enkel att byta smile

https://www.aipelectronics.com/index.ph … -golf.html

Senast redigerat av zleepy (13 januari 2018)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Olafra
13 januari 2018 · 9 Inlägg

zleepy skrev:
Hade en Passat 1,8T 2002 med samma felkod, rengjorde hela vevhusvent, bytte smådetaljer osv, men det var i slutändan LMM som var kass ändå...

köpte en från AIP i usa, funkade prima, och enkel att byta smile

https://www.aipelectronics.com/index.ph … -golf.html

Så du tror att även en med tummen mitt i handen skulle klara av det? Hur är det med specialverktyg och elektronik?

Olafra
13 januari 2018 · 9 Inlägg

EmsAnders skrev:
Leta efter luftläckage, ofta en slang som är sprucken så motorn får för mycket luft.
Tät egr-ventil eller rör från den ,kan också ge denna felkod, om det finns en. Ingen erfarenhet av vw, men är enkla saker att kolla iaf

Tack

closer
14 januari 2018 · 79 Inlägg

Hej!

Jag hade en Corsa med en envist lysande motorlampa och p0170/p0171. Bytte lmm (eftermarknad) rengjorde spjällhus kollade vakuumläckage. Värdena på lmm var inte konstiga. Inget hjälpte. Bytte sedan till en lmm original. Problem solved.

Olafra
14 januari 2018 · 9 Inlägg

Tack alla. Ska botanisera under huven

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2018 · 13 742 Inlägg

Sitter en hel del slangar på insidan av insuget säkert en av dom som gått av   väldigt vanligt fel

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Growe skrev:
Sitter en hel del slangar på insidan av insuget säkert en av dom som gått av   väldigt vanligt fel

Man tycker ju att den senaste verkstaden borde ha kollat efter slangar och sprickor på en 15 år gammal bil..
Men jag fattar dock inte varför ägaren inte rengör LMM med rengöringsvätska på burk först som jag skrev tidigare..
Men slänga ut pengar på allt annat som inte hjälpte, det går tydligen bra..
Ja, jag vet att det låter sarkastiskt, men det är meningen, för när man inte tar till sig alla bra och billiga förslag, så är det ju meningslöst att lämna dom..

Senast redigerat av insatsen (14 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zleepy Trucker
14 januari 2018 · 1 391 Inlägg

Olafra skrev:

zleepy skrev:
Hade en Passat 1,8T 2002 med samma felkod, rengjorde hela vevhusvent, bytte smådetaljer osv, men det var i slutändan LMM som var kass ändå...

köpte en från AIP i usa, funkade prima, och enkel att byta smile

https://www.aipelectronics.com/index.ph … -golf.html

Så du tror att även en med tummen mitt i handen skulle klara av det? Hur är det med specialverktyg och elektronik?

Ja, du drar ur kontakten, skruvar loss, skruvar dit, och ansluter kontakten smile

jag använde elektronikspray innan, men det funkade inte...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2018 · 13 742 Inlägg

insatsen skrev:

Growe skrev:
Sitter en hel del slangar på insidan av insuget säkert en av dom som gått av   väldigt vanligt fel

Man tycker ju att den senaste verkstaden borde ha kollat efter slangar och sprickor på en 15 år gammal bil..
Men jag fattar dock inte varför ägaren inte rengör LMM med rengöringsvätska på burk först som jag skrev tidigare..
Men slänga ut pengar på allt annat som inte hjälpte, det går tydligen bra..
Ja, jag vet att det låter sarkastiskt, men det är meningen, för när man inte tar till sig alla bra och billiga förslag, så är det ju meningslöst att lämna dom..

Du kan inte se dom slangarna utan  att plocka ner hela insuget så inget man ser utan en hel del jobb först

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Om man kommer in på en sk verstad med en gammal bil så borde man åtminstonde kolla igenom sånt man kan kolla okulärt med bilen uppe för den tusenlappen man tar betalt som felsökningsavgift.
Men det är väl LÄTTARE  att koppla upp sig mot datorn och TRO att denna direkt ska peka ut vilken slang som är den felande..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
closer
14 januari 2018 · 79 Inlägg

insatsen skrev:
Om man kommer in på en sk verstad med en gammal bil så borde man åtminstonde kolla igenom sånt man kan kolla okulärt med bilen uppe för den tusenlappen man tar betalt som felsökningsavgift.
Men det är väl LÄTTARE  att koppla upp sig mot datorn och TRO att denna direkt ska peka ut vilken slang som är den felande..

Håller med dig. Senast lämnade jag in en Astra på Opel med kallatartsproblem. Resultat: byta ECU för 16000:-
Har svårt att tro på det. Jag är inte bitter. 😊

Olafra
17 januari 2018 · 9 Inlägg

Har köpt en LMM från Bosch nu. Någon som vet var den sitter? Behöver man skruva bort något annat som sitter i vägen? Går man från huven, eller underifrån?
Tack på förhand.

zleepy Trucker
17 januari 2018 · 1 391 Inlägg

Den sitter på luftburken, vänster sida under motorhuven, och ja du måste ta loss luftburkens lock, och har för mig att skruva loss den...

https://www.youtube.com/watch?v=G6wcBZvRbrc

https://youtu.be/KjpcE_tnnJQ?t=53s

Senast redigerat av zleepy (17 januari 2018)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Meaganeowner
17 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Sitter väl ett stort plasstycke över motorn, förmodligen med ett hål för oljepåfyllningen.

Dra det rakt upp så lossnar det... Sittrr i gummiploppar. Sen är det bara att du kollar efter en som ser likadan ut. På en grov luftslang, ca 80 mm.
Var någa så du inte får in skit i slang mm.

Stäng av tändningen. Lossa kontakten på LMM. Lossa slangklämmorna med en stor tång eller polygrip. Byt.

Skit i plaststycket, det har ingen funktion.

Skruvarna mot luftburken, kan vara såna man ser i t ex en hiss. Ska inte gå att lossa med hempulares verktyg.
Jag tog ett järnfilsblad och sågade upp ett spår tvärs skruvskallen så jag fick i en vanlig skruvmejsel. Skruvarna var av mjukt material.

En bra film dessutom!

Senast redigerat av Meaganeowner (17 januari 2018)

Romawi97
17 januari 2018 · 39 Inlägg

Jag hade samma problem för någon månad sen, Jag gick in på biltema köpte en felkodsläsare och raderade felkoden och därmed släckte lampan. Anledningen till varför jag gjorde detta var för att se om det inte bara hade varit en engångsgrej vilket det tydligen var(samt så ville jag se vad det var för felkod, visste inte det än), lampan har inte tänds igen sedan dess. Jag kan ha haft väldigt mycket tur kanske men jag tänkte bara nämna det. Har även hört att man ska kunna spraya startgas för att ta reda på om det läcker luft ifrån någon slang.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang