Nissan Almera 03 gasen försvinner

Skojhyddan
17 januari 2018 · 6 Inlägg

Köpte för en vecka sedan  en lagom skruttbil i sthlm för ett säsongsjobb i Norge.

När jag skulle lämna sthlm märkte jag att oljestickan var väldigt torr. Så jag antog att det inte var någon olja i. Köpte och fyllde i. När jag kör i nästan 5 h och skulle upp för en bro så fick bilen ingen gas riktigt. Växlade ner till 2, samma sak där sen 1. Sen fick jag rulla ner för bron och stannade bilen.  Sen fick jag en idé att kolla stickan igen och fylla på med mer olja, trodde förstås den läckte olja. Och bilen startade igen och jag kunde köra hem till morsan. Ca 2 mil.
Dagen efter kollade jag oljestickan igen och såg då att den var överfylld. Tömde den nästan på 1,5 l olja och kollade stickan nästa dag och då var den på max. Så antagligen visar inte stickan korrekt olja och jag hade i för mycket olja i bilen. Vilket i sin tur kan ha gjort att den har stannat och krånglat när jag körde upp för bron.

Hursomhaver Nissan fungerade väldigt bra hela vägen till Noresund där jag jobbar. Har kört den 2 - 3 dar upp till jobbet utan problem men idag hände samma sak igen. Växel 3 fick ingen gas. Sen 2. Fungerade inte. Sen fick jag stanna. Väntade lite och försökte igen. Sen fick jag gasa på rejält på 1 och sen 2 och sedan 3. Gasen var väldigt ojämn och försvann emellanåt.
Jag kom upp för backen men det var inte kul.
Så vad kan det vara? Nått smuts som har satt sig i en oljeslang? Oljefilter paj?
Kolla motorn lampan lyser, tänkte kanske dra till en mekaniker imorgon, men är det oljefilter så kan jag nog byta själv.

Tacksam för svar
Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Helt otroligt, men dendär bron skulle jag nog undvika..smile
Undrar om det är svinesundsbron du menar..

Senast redigerat av insatsen (17 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2018 · 17 477 Inlägg

Det är väl elektronisk gaspedal i dessa? Den tappar väl kontakten och gasspjället ställer sig i läge tomgång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Skojhyddan
17 januari 2018 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är väl elektronisk gaspedal i dessa? Den tappar väl kontakten och gasspjället ställer sig i läge tomgång?

Ingen aning, men tror det något med oljan i bilen som gör det. Känns som det blev knas när jag fyllde på för mycket och när jag kör upp för en backe så krånglar den :-/

Skojhyddan
17 januari 2018 · 6 Inlägg

insatsen skrev:
Helt otroligt, men dendär bron skulle jag nog undvika..smile
Undrar om det är svinesundsbron du menar..

nää det var trollhättebron smile
brant en smile

Utmarks-Loke
17 januari 2018 · 5 836 Inlägg

Tror inte det har med oljan att göra. Börja med att kolla upp tändningsgrejerna, det låter som en eller flera cylindrar försvinner

Skojhyddan
17 januari 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Tror inte det har med oljan att göra. Börja med att kolla upp tändningsgrejerna, det låter som en eller flera cylindrar försvinner

Okej, lätt att fixa för mekanikern ? Lätt för mekanikern att hitta felet ? Är just nu i norge och är inte så sugen på betala storkovan till en norsk bilmekaniker .

Mvh

Utmarks-Loke
17 januari 2018 · 5 836 Inlägg

Jag är också i Norge och en av mina arbetskamrater fick betala 12.000kr för att byta generator på sin bil strax före jul big_smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Japp, är man okunnig så kostar det och man är helt i händerna på den man  lämnar  bilen till.
Men kan man inte byta relativt enkla saker som startmotor och generator,  då får man faktiskt betala. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Skojhyddan
17 januari 2018 · 6 Inlägg

Okej, tack för svaren. Ska göra felsökning och se vad som kommer att hända.

Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2018 · 17 477 Inlägg

En OBD2-läsare brukar kunna läsa av gaspedalens position. Då ser man lätt om denna inte följer förarens instruktioner. En sådan läsare kostar 250-400:- och synkas till mobilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Skojhyddan
26 januari 2018 · 6 Inlägg

Tjena bilmekare och amatörer.
Fick tillbaka bilen idag och utan felkod.
Felkoden var tydligen om bränslerör förstod jag som, som dom inte hade på lager utan måste beställas in från Nissan i Europa. Men han var vänligen nog att skriva ner serienumret och jag kunde nu ska jag försöka förstå hans stil :

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226892/226892-9c1bc5d17f2edb6a53e45333eced972a.jpg

Är det 17221-4u100 ?

Felkoden är ju borta, så behöver jag denna nissan Bränslerör längre ? 

Jag vet inte om dom fixade det där felet med bilen, med att gasen försvann och bilen dog, men jag kom ju hem ( 10 min körning ) Jag tror att snackade om dom rensade katalysatorn från snö och smuts om det kunde ha varit det som var felet att bilen dog ?

Jag litar inte helt 100 på att dom har fixat felet, men ska köra runt den lite mer och se om felet kvarstår med att gasen försvinner och bilen dör.

Som alltid, tacksom för svar och all hjälp

Mvh emil

Utmarks-Loke
26 januari 2018 · 5 836 Inlägg

Det verkar vara röret från tanklocket ner till tanken om jag tyder denna bild rätt:
https://autopartmaster.com/en/?action=c … _pic=10415

Förstår inte riktigt hur fel på det skulle kunna ge dina symptom...

Utmarks-Loke
26 januari 2018 · 5 836 Inlägg

Fast de kanske bara noterade att röret är rostigt och dåligt och skulle behöva bytas. Det verkliga felet kanske var en tät katalysator? Det skulle ge dina symptom, fast det är ju inte snö som fastnar så det har du nog missförstått. Men om dom rensade katalysatorn åt dig kommer du få dåliga avgasvärden när du besiktar nästa gång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang