Läsa av ODB2-porten, FAQ, lämplig utrustning mm

Evildan
17 januari 2018 ·

d-b skrev:

Evildan skrev:

d-b skrev:

2015-06, den har gått 600 mil sedan dess. Och som sagt, bara vintertid. Resten av året står den under tak med kapell.

Serviceintervallen är som du själv skrev 2år eller 2500mil beroende vad som inträffar först.
Varför tror du att servicelampan lyser?

Det är lite endimensionellt med 2 år/2500 mil. Det borde vara skillnad på om man kört 2 år och 2200 mil resp 2 år och 600 mil, eller 2500 mil på 1,5 år resp 2500 mil på 6 månader.

Kolla på hur däck fungerar (som man ju oftast byter när de är "slut" snarare än beroende på tid eller körsträcka). Tiden och körsträckan påverkar däcken men är i sig inte svartvita faktorer utan man utgår ju från skicket på dem.

Det kan du självfallet tycka men så fungerar det inte. Låter du spritt nya däck stå monterade på en bil blir även dom obrukbara efter en tid, svårare än så är det inte. Gällande serviceintervallerna blir exempelvis oljans egenskaper sämre med tiden även om du endast kör 40 mil om året så är den obrukbar efter två/tre år eller pappersfilter sätter igen pga tid, fukt och föroreningar.

rcy
18 januari 2018 · 1 705 Inlägg

Anledningen till att man har både tid och mil i serviceintervallen är just för att saker blir dåliga även om dom bara står. Har en bil stått helt still i 2 år så bör den servas innan den används igen. Samma sak om en bil har rullat 2000 mil på 3 veckor så bör den servas, även om det bara var 3 veckor sen senaste service.

Vad gäller däck så är det faktiskt datummärkning på däck, även om få vet om eller bryr sig. Skrämmande många blir förvånade när jag visar dom att alla däck faktiskt har datummärkning. Av någon outgrundlig anledning så finns det ingen lag på hur gamla däck får vara, men fråga vilken däckverkstad som helst så lovar jag dig att dom rekommenderar att byta efter ett antal år oavsett skicket.

Meaganeowner
18 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Nej. Luftning i locket.

Varje gång du trycker ned broms- och/eller
kopplingspedal, så blir nivån i behållaren för bromsvätska något lägre och luft sugs in.
När du släpper pedalen/pedalerna så stiger vätskenivån och luft pyser ut.

d-b
18 januari 2018 · 541 Inlägg

Evildan skrev:
Det kan du självfallet tycka men så fungerar det inte. Låter du spritt nya däck stå monterade på en bil blir även dom obrukbara efter en tid, svårare än så är det inte. Gällande serviceintervallerna blir exempelvis oljans egenskaper sämre med tiden även om du endast kör 40 mil om året så är den obrukbar efter två/tre år eller pappersfilter sätter igen pga tid, fukt och föroreningar.

Ja självklart men formeln för detta borde inte vara antingen eller, utan snarare 1000 mil motsvarar 2 års åldrande. Säg att ett par däck håller 5000 mil. Låter man dem ligga helt omonterade så "uppnår man" 5000 mil genom åldrande efter 10 år. Kör man dem 1000 mil och sedan låter dem stå oanvända är de slut efter 8 år. Kör man 4500 mil och sedan låter dem stå är de slut efter 1 års förvaring (fast troligare så tog det två år att köra 4500 mil så borde man bytt efter 1,5 år då de körts 3375 mil och åldrats motsvarande 750 mil).

Evildan
18 januari 2018 ·

d-b skrev:

Evildan skrev:
Det kan du självfallet tycka men så fungerar det inte. Låter du spritt nya däck stå monterade på en bil blir även dom obrukbara efter en tid, svårare än så är det inte. Gällande serviceintervallerna blir exempelvis oljans egenskaper sämre med tiden även om du endast kör 40 mil om året så är den obrukbar efter två/tre år eller pappersfilter sätter igen pga tid, fukt och föroreningar.

Ja självklart men formeln för detta borde inte vara antingen eller, utan snarare 1000 mil motsvarar 2 års åldrande. Säg att ett par däck håller 5000 mil. Låter man dem ligga helt omonterade så "uppnår man" 5000 mil genom åldrande efter 10 år. Kör man dem 1000 mil och sedan låter dem stå oanvända är de slut efter 8 år. Kör man 4500 mil och sedan låter dem stå är de slut efter 1 års förvaring (fast troligare så tog det två år att köra 4500 mil så borde man bytt efter 1,5 år då de körts 3375 mil och åldrats motsvarande 750 mil).

Det är du också fri att tycka. Jag instämmer inte då verkligheten ser annorlunda ut gällande materialutmattning samt oljetillsatsernas nedbrytningshastighet. Lycka till med ditt i mitt tycke ohemult tillkrånglade bilägande.

d-b
18 januari 2018 · 541 Inlägg

Evildan skrev:

d-b skrev:

Evildan skrev:
Det kan du självfallet tycka men så fungerar det inte. Låter du spritt nya däck stå monterade på en bil blir även dom obrukbara efter en tid, svårare än så är det inte. Gällande serviceintervallerna blir exempelvis oljans egenskaper sämre med tiden även om du endast kör 40 mil om året så är den obrukbar efter två/tre år eller pappersfilter sätter igen pga tid, fukt och föroreningar.

Ja självklart men formeln för detta borde inte vara antingen eller, utan snarare 1000 mil motsvarar 2 års åldrande. Säg att ett par däck håller 5000 mil. Låter man dem ligga helt omonterade så "uppnår man" 5000 mil genom åldrande efter 10 år. Kör man dem 1000 mil och sedan låter dem stå oanvända är de slut efter 8 år. Kör man 4500 mil och sedan låter dem stå är de slut efter 1 års förvaring (fast troligare så tog det två år att köra 4500 mil så borde man bytt efter 1,5 år då de körts 3375 mil och åldrats motsvarande 750 mil).

Det är du också fri att tycka. Jag instämmer inte då verkligheten ser annorlunda ut gällande materialutmattning samt oljetillsatsernas nedbrytningshastighet. Lycka till med ditt i mitt tycke ohemult tillkrånglade bilägande.

Det är ju detta en vettig färddator skulle hålla ordning på. Den borde ju även ha sensorer för omgivande miljö, typ varmt/kallt, torrt/fuktigt mm som påverkar olika komponenters livslängd. Tesla har säkert redan löst detta.

rcy
19 januari 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:
Det är ju detta en vettig färddator skulle hålla ordning på. Den borde ju även ha sensorer för omgivande miljö, typ varmt/kallt, torrt/fuktigt mm som påverkar olika komponenters livslängd. Tesla har säkert redan löst detta.

Men varför göra något så enkelt så otroligt krångligt?
Dom sensorerna skulle antagligen kosta mer än vad det kostar att helt enkelt bara serva bilen vartannat år.
Sensorerna skulle dessutom tillföra ytterligare en mängd felkällor. Hur hanterar man trasiga sensorer, tilltäppta sensorer, felaktiga mätvärden, extern påverkan pga korsdrag eller kontaminering?
Dessutom skulle ett sådant system kräva konstant spänning, vad händer om du plockar ur batteriet ur bilen när du ställer undan den för vintern?

Du letar extremt krångliga lösningar på problem som egentligen inte existerar. Varför inte bara serva bilen vartannat år om nu varenda biltillverkare, som faktiskt borde ha viss koll på hur bilar fungerar, rekommenderar det?

DragonII
19 januari 2018 · 115 Inlägg

Vill bara påpeka att ELM327 endast läser av motorn, ej övriga utrustning såsom ABS, ESP osv.
Har själv 3 olika OBD hemma, ELM327 BT, Autocom (den kan läsa nästan allt) och Lexia/Diagbox (läser precis allt för Citroen samt Peugeot).

d-b
19 januari 2018 · 541 Inlägg

DragonII skrev:
Vill bara påpeka att ELM327 endast läser av motorn, ej övriga utrustning såsom ABS, ESP osv.
Har själv 3 olika OBD hemma, ELM327 BT, Autocom (den kan läsa nästan allt) och Lexia/Diagbox (läser precis allt för Citroen samt Peugeot).

Tack, väldigt värdefull information!

d-b
19 januari 2018 · 541 Inlägg

rcy skrev:

d-b skrev:
Det är ju detta en vettig färddator skulle hålla ordning på. Den borde ju även ha sensorer för omgivande miljö, typ varmt/kallt, torrt/fuktigt mm som påverkar olika komponenters livslängd. Tesla har säkert redan löst detta.

Men varför göra något så enkelt så otroligt krångligt?
Dom sensorerna skulle antagligen kosta mer än vad det kostar att helt enkelt bara serva bilen vartannat år.
Sensorerna skulle dessutom tillföra ytterligare en mängd felkällor. Hur hanterar man trasiga sensorer, tilltäppta sensorer, felaktiga mätvärden, extern påverkan pga korsdrag eller kontaminering?
Dessutom skulle ett sådant system kräva konstant spänning, vad händer om du plockar ur batteriet ur bilen när du ställer undan den för vintern?

Du letar extremt krångliga lösningar på problem som egentligen inte existerar. Varför inte bara serva bilen vartannat år om nu varenda biltillverkare, som faktiskt borde ha viss koll på hur bilar fungerar, rekommenderar det?

Sensorer är billiga, arbetstid är dyr. Det är ju därför alla service idag består av byta ut mot nytt snarare än laga befintligt. Med ditt resonemang skulle man ju inte ha några sensorer alls men vi vet ju båda att vi går mot fler och fler sensorer - MÅNGA fler sensorer.

d-b
19 januari 2018 · 541 Inlägg

Lite omstart av den här tråden. Försökte starta ny tråd men den låstes (helt omotiverat) så jag postar inledningsinlägget här igen

---------
Som framgår i annan tråd så håller jag på och försöker förstå ODB2. Det skulle ju underlätta att ha en läsare men det är ju en djungel av produkter att välja mellan och prisskillnaden är ofta en faktor 10, och då är båda produkterna ofta helt okända kinesiska märken (om de ens är märkta med ett tillverkarnamn). Dessutom verkar de kopiera varandras design.

1. Hände det något 2010 med standarden? Många produkter anger stöd för bilar fram till 2010, tex https://www.24.se/hem-fritid/biltillbeh … fi-android

2. Vilka protokoll vill man ha stöd för (i mitt fall är bilarna en Mini och en Peugeot)? Jag förmodar att bristande protokollstöd är anledningen till att tex denna https://www.teknikmagasinet.se/produkte … icar2-wifi har bristen Släcker ej ABS, servicelampor, Airbag etc vilket ju är tråkigt att upptäcka när man väl fått hem prylen.

3. Kolla dessa två

https://www.lightinthebox.com/cz/no-win … 37392.html

https://www.lightinthebox.com/cz/kkmoon … 15740.html

I princip identisk design. Hittade dem eftersom Kjell & Co säljer den första här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … one-p48400 och trodde vid första anblicken att det var samma produkt, bara en varning.

rcy
19 januari 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:
Lite omstart av den här tråden. Försökte starta ny tråd men den låstes (helt omotiverat) så jag postar inledningsinlägget här igen

---------
Som framgår i annan tråd så håller jag på och försöker förstå ODB2. Det skulle ju underlätta att ha en läsare men det är ju en djungel av produkter att välja mellan och prisskillnaden är ofta en faktor 10, och då är båda produkterna ofta helt okända kinesiska märken (om de ens är märkta med ett tillverkarnamn). Dessutom verkar de kopiera varandras design.

1. Hände det något 2010 med standarden? Många produkter anger stöd för bilar fram till 2010, tex https://www.24.se/hem-fritid/biltillbeh … fi-android

2. Vilka protokoll vill man ha stöd för (i mitt fall är bilarna en Mini och en Peugeot)? Jag förmodar att bristande protokollstöd är anledningen till att tex denna https://www.teknikmagasinet.se/produkte … icar2-wifi har bristen Släcker ej ABS, servicelampor, Airbag etc vilket ju är tråkigt att upptäcka när man väl fått hem prylen.

3. Kolla dessa två

https://www.lightinthebox.com/cz/no-win … 37392.html

https://www.lightinthebox.com/cz/kkmoon … 15740.html

I princip identisk design. Hittade dem eftersom Kjell & Co säljer den första här https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … one-p48400 och trodde vid första anblicken att det var samma produkt, bara en varning.

Vill du kunna jobba mot ABS, airbag och liknande så är det ej OBD du ska titta på överhuvudtaget.
OBD är generellt ett väldigt enkelt protokoll för att kunna läsa ut felkoder, ingenting annat. Dom saker du kan *påverka* via OBD är extremt begränsade.
ABS, airbag, motorstyrning och liknande kräver nästan alltid tillverkarspecifik utrustning, även om det finns produkter som klarar en hel del i dom flesta märken, exempelvis Autocom. Men då snackar vi inte längre rena OBD adaptrar och det är en helt annan prisklass än enkla OBD interface.

Angående vad som anges på diverse hemsidor bör du nog ta det med en nypa salt. Eller snarare en lastbil med salt. Det här är billiga adaptrar för några få hundralappar, räkna med att hälften av specifikationerna inte ens stämmer och den andra hälften är maskinöversatt från kinesiska. Support och garantier bör du inte förvänta dig överhuvudtaget.

Du säger själv att tid är dyrbart men nu har du i flera dagar ställt massor av frågor om adaptrar för några få hundralappar. Varför inte bara köpa en och prova?

rcy
19 januari 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:
Sensorer är billiga, arbetstid är dyr. Det är ju därför alla service idag består av byta ut mot nytt snarare än laga befintligt. Med ditt resonemang skulle man ju inte ha några sensorer alls men vi vet ju båda att vi går mot fler och fler sensorer - MÅNGA fler sensorer.

Väldigt konstig slutsats.
Sensorer används där dom fyller en funktion, sparar tid och löser ett problem. I detta fallet gör dom ingetdera, och därför används dom inte heller.
OM detta icke-problem skulle lösas av fler sensorer, tror du då inte att någon redan skulle ha kommit på det? Om inte så har ju du en jättechans att pitcha din ide till alla världens biltillverkare och tjäna storkovan på att sälja din lösning.

d-b
31 januari 2018 · 541 Inlägg

rcy skrev:
Du säger själv att tid är dyrbart men nu har du i flera dagar ställt massor av frågor om adaptrar för några få hundralappar. Varför inte bara köpa en och prova?

För att jag är allergisk mot att samla på mig prylar jag inte använder! Eller att kasta saker som är fullt fungerande (fast då med en funktion jag inte behöver). Jag vill köpa en sak en gång som ska hålla "resten av livet", typ som en gjutjärnsstekpanna (ja, givetvis håller inte elektronik så länge, eller är användbar, men en ODB-pryl borde i alla fall kunna fungera tio år, om man tänker efter före).

d-b
31 januari 2018 · 541 Inlägg

rcy skrev:

d-b skrev:
Sensorer är billiga, arbetstid är dyr. Det är ju därför alla service idag består av byta ut mot nytt snarare än laga befintligt. Med ditt resonemang skulle man ju inte ha några sensorer alls men vi vet ju båda att vi går mot fler och fler sensorer - MÅNGA fler sensorer.

Väldigt konstig slutsats.
Sensorer används där dom fyller en funktion, sparar tid och löser ett problem. I detta fallet gör dom ingetdera, och därför används dom inte heller.
OM detta icke-problem skulle lösas av fler sensorer, tror du då inte att någon redan skulle ha kommit på det? Om inte så har ju du en jättechans att pitcha din ide till alla världens biltillverkare och tjäna storkovan på att sälja din lösning.

Hade vi färre sensorer i våra bilar förra året än i år? Kommer vi ha fler sensorer i dem nästa år än just nu?

Självklart skulle en sensor på något så väsentligt som kamremmen lösa ett problem. Och självklart tittar tillverkarna på det redan. Det måste väl bara bli lite bättre/tåligare och billigare innan de slår till.

Evildan
31 januari 2018 ·

Vi ponerar att en biltillverkare beslutar sig för att uppfylla dina önskemål gällande sensorer för just kamremsintervall.
Nu gick remmen av trots att sensorerna inte påvisat behov av byte.
På vem hamnar kostnaden för den havererade motorn?
På tillverkaren?
På bilägaren?

Senast redigerat av Evildan (31 januari 2018)

rcy
31 januari 2018 · 1 705 Inlägg

d-b skrev:

rcy skrev:

d-b skrev:
Sensorer är billiga, arbetstid är dyr. Det är ju därför alla service idag består av byta ut mot nytt snarare än laga befintligt. Med ditt resonemang skulle man ju inte ha några sensorer alls men vi vet ju båda att vi går mot fler och fler sensorer - MÅNGA fler sensorer.

Väldigt konstig slutsats.
Sensorer används där dom fyller en funktion, sparar tid och löser ett problem. I detta fallet gör dom ingetdera, och därför används dom inte heller.
OM detta icke-problem skulle lösas av fler sensorer, tror du då inte att någon redan skulle ha kommit på det? Om inte så har ju du en jättechans att pitcha din ide till alla världens biltillverkare och tjäna storkovan på att sälja din lösning.

Hade vi färre sensorer i våra bilar förra året än i år? Kommer vi ha fler sensorer i dem nästa år än just nu?

Självklart skulle en sensor på något så väsentligt som kamremmen lösa ett problem. Och självklart tittar tillverkarna på det redan. Det måste väl bara bli lite bättre/tåligare och billigare innan de slår till.

Ganska precis det jag sa. Sensorer används där dom fyller en funktion, sparar tid och löser ett problem.
Hade detta kunnat lösas med sensorer, så kan du vara helt övertygad om att dom hade gjort det redan.

Hade man kunnat ha en sensor på kamremmen, så var säker på att den redan hade suttit där. Anledningen att den inte gör det är antingen ekonomiskt eller praktiskt, men löser du det problemet så lovar jag dig att du blir rik.

d-b
5 februari 2018 · 541 Inlägg

Evildan skrev:
Vi ponerar att en biltillverkare beslutar sig för att uppfylla dina önskemål gällande sensorer för just kamremsintervall.
Nu gick remmen av trots att sensorerna inte påvisat behov av byte.
På vem hamnar kostnaden för den havererade motorn?
På tillverkaren?
På bilägaren?

Hur fungerar samma sak idag? Oljelampa eller tryck i bromssystem är ju ännu mer kritiska än kamremmar. Skapa inte problem som inte finns.

Men sätt dit två sensorer, om de visar olika, larma. Om den ena visar stort slitage, larma. Klart.

d-b
5 februari 2018 · 541 Inlägg

rcy skrev:

d-b skrev:

rcy skrev:

Väldigt konstig slutsats.
Sensorer används där dom fyller en funktion, sparar tid och löser ett problem. I detta fallet gör dom ingetdera, och därför används dom inte heller.
OM detta icke-problem skulle lösas av fler sensorer, tror du då inte att någon redan skulle ha kommit på det? Om inte så har ju du en jättechans att pitcha din ide till alla världens biltillverkare och tjäna storkovan på att sälja din lösning.

Hade vi färre sensorer i våra bilar förra året än i år? Kommer vi ha fler sensorer i dem nästa år än just nu?

Självklart skulle en sensor på något så väsentligt som kamremmen lösa ett problem. Och självklart tittar tillverkarna på det redan. Det måste väl bara bli lite bättre/tåligare och billigare innan de slår till.

Ganska precis det jag sa. Sensorer används där dom fyller en funktion, sparar tid och löser ett problem.
Hade detta kunnat lösas med sensorer, så kan du vara helt övertygad om att dom hade gjort det redan.

Hade man kunnat ha en sensor på kamremmen, så var säker på att den redan hade suttit där. Anledningen att den inte gör det är antingen ekonomiskt eller praktiskt, men löser du det problemet så lovar jag dig att du blir rik.

Det där är ett cirkelresonemang. Länge hade man inga sensorer som höll koll på att dörrarna var stängda. Varför hade man inte det redan på 60-talet, numera har man ju det eftersom man tycker det är användbart.

Jag skulle inte bli förvånad om det inte redan finns kamremssensorer i lastbilar eller andra fordon där ekonomi och förutsägbarhet är extremt viktigt och att det bara är en tidsfråga innan tekniken "sipprar" ner i personbilar.

Evildan
5 februari 2018 ·

d-b skrev:

Evildan skrev:
Vi ponerar att en biltillverkare beslutar sig för att uppfylla dina önskemål gällande sensorer för just kamremsintervall.
Nu gick remmen av trots att sensorerna inte påvisat behov av byte.
På vem hamnar kostnaden för den havererade motorn?
På tillverkaren?
På bilägaren?

Hur fungerar samma sak idag? Oljelampa eller tryck i bromssystem är ju ännu mer kritiska än kamremmar. Skapa inte problem som inte finns.

Men sätt dit två sensorer, om de visar olika, larma. Om den ena visar stort slitage, larma. Klart.

Jag ångrade mig svarsmässigt då jag tydligen skapar problem som inte finns.
Lycka till med ditt bilägande.

Senast redigerat av Evildan (5 februari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang