Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
  • 165 Följare
  • 216 325 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 januari
hugger69
10 december 2017 · 1 030 Inlägg

Då är kammen äntligen inkörd och till slut gick det bra men allt som har kunnat strula har i princip gjort det!  sad
https://media.fotki.com/2v2uVbChqxAdyFV.jpg

Först visade sig startmotorn krångla och vi fick shimsa om flera gånger innan vi var nöjda.
Sedan var det som att den inte fick tillräckligt med kräm så förmodligen vart det lite "system overload" i Jens bänk då den är mer van att hantera mindre motorer typ B18...men Jens fixade det med!

Vi fick sedan motorn att starta men bara för att konstatera att ZL-1:an bara gick på 7 cylindrar, vilket var resultatet av att undertecknad som novis inte riktigt fått till justeringen av de hydrauliska lyftarna så det var bara att göra om, göra rätt!  :oops:

Tändningen var sedan skitsvår att ställa då stroboskop-lampan inte villa vara med riktigt så vi provade med andra lampor men med liknande utgång. Till slut började vi misstänka risiga tändkablar men det var tändspolen från Accel som visade sig vara boven i dramat och den gav till slut upp helt! Vi hade dessförinnan även hittat dåliga tändkablar..både tändspole, fördelare och kablar var ju ett arv från den gamla 355:an så det var ju samtidigt bra att upptäcka detta elände nu innan man stoppat motorn i bilen!  :roll:
Jens plockade en gammal HEI-fördelare och tändkablar från en annan Cheva BB-motor som han hade liggandes och till slut så funkade tändningen hyfsat i alla fall... neutral

När vi till slut fick motorn att spinna på alla burkar så gick den fantastiskt fint och nästan otroligt mjukt och jämnt...som den berömda RR-motorn där man kan ställa en krona på högkant på motorn och den står kvar! Stort tack till Ulf på Umeå Motorslip som gjort ett fantastiskt jobb med balanseringen av den här motorn med! big_smile

Efter framgångsrik inkörning av kammen så plockade vi ned tråget för inspektion av oljesump och oönskade partiklar men det såg oförskämt bra ut! smile Jäkligt skönt i detta läget med one piece-tätningen för tråget! smile
https://media.fotki.com/2v2uVbCGNxAdyFV.jpg

Då kammen kördes in med klenare ventiltryck och endast de yttre fjädrarna så var det dags för demontera dem och in med även de inre fjädrarna. Då vi innan fjädermontage kontrollerade inbyggnadshöjder och fjädertryck så konstaterades fel på båda så nya retainers fick beställas från USA. Med korrekta retainers och alla fjädrar monterade så tillkom jobbet med att justera om alla hydrauliska lyftare korrekt igen, puh..jobbigt det här med att bygga sin egna motor! Fick dock låna ett superbra verktyg för ventiljobbet, rekommenderas verkligen när man skall pilla med ventiler.
https://media.fotki.com/2v2uVbCqjxAdyFV.jpg


https://media.fotki.com/2v2uVbCnrxAdyFV.jpg

Med en beggad och okänd HEI-fördelare tillsammans med lite ihopknåpade tändkablar och en förgasare som egentligen inte är optimal för denna motor så är förutsättningarna inte de bästa för att göra ett riktigt skarpt dynotest av motorn men vi får se...timmarna börjar att dra iväg med.. sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
69Camino
10 december 2017 · 259 Inlägg

Goa bilder.. å berättelse :-). Lite halvstrul hör till även om d känns öken just då. Men en lärdom rikare.. keep up..

Djo
10 december 2017 · 10 157 Inlägg

Mycket strul men blir nog bra tillslut smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hugger69
10 december 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Goa bilder.. å berättelse :-). Lite halvstrul hör till även om d känns öken just då. Men en lärdom rikare.. keep up..

Tack, det kanske är så men jag är sån att jag vill försöka ha koll på grejerna och vara förberedd på det värsta men det är svårt då man gör nåt för första gången...tur man har bekanta med bra koll och mycket erfarenhet! smile

Djo skrev:
Mycket strul men blir nog bra tillslut smile

Visst är det så och det kommer garanterat att strula mer innan bilen går att köra....men det känns riktigt skönt att kanel är inkörd och att den går så jämnt och mjukt! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
11 december 2017 · 6 473 Inlägg

Härligt att det går åt rätt håll :-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
hugger69
11 december 2017 · 1 030 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Härligt att det går åt rätt håll :-)

Visst är det! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
FredGaute
11 december 2017 · 860 Inlägg

På en så spesiell og kostbar motor som denne bør man vel ikke bruke gamle slitte tenningsdeler..... I en oppstart og innkjøringsfase kan jo dette i verste fall medføre skikkelige problemer...

hugger69
12 december 2017 · 1 030 Inlägg

FredGaute skrev:
På en så spesiell og kostbar motor som denne bør man vel ikke bruke gamle slitte tenningsdeler..... I en oppstart og innkjøringsfase kan jo dette i verste fall medføre skikkelige problemer...

Det var inga problem med min tändning innan men visst så här i efterhand var det kanske dumt ...men nu gick det bra ändå! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
14 januari 2018 · 1 030 Inlägg

Trots allt strul, och när motorn ändå satt i bänken, så gjorde vi några försök för att testa vad effekt och vrid kunde hamna på. Jag har bara två korta videosnutar från när vi körde in kammen så de får väl duga så länge, för det var fullt upp med att hålla koll på motor och instrument under körningen.

Video från inkörningen av kammen. Det som ryker är skyddsoljan som bränns bort från grenrören:
https://www.youtube.com/watch?v=FCTeNUntxtg

Videosnutt från manöverpanelen, motorn låter rapp och har bra respons trots knackigt elsystem:
https://www.youtube.com/watch?v=Ycc9ReWjmpQ

Original från Chevrolet hade dessa motorer runt 375 hk vid 6750 rpm, bänkad av Bill Porterfield, med liknande delar som vi monterade som gjutjärnslimpor, luftrenare och generator. Vårt mål med denna ZL-1 var att bygga så nära originalet som möjligt men utan att kostnaden skenade för mycket. Vi har alltså något lägre komp, mindre förgasare samt vid bänkkörningen ett halvrisigt tändsystem att jämföra med originalmotorn. Dock är vårt insug biffigare men det kan ju också vara en nackdel på en sådan här motor.

Vi satte ett säkerhets-stopp på 5700 rpm och då nådde vi runt 420 hk med kurvan fortfarande pekandes uppåt, vi nådde målet med råge! smile
Vridmomentet hamnade på runt 544 Nm redan vid vid 4100 rpm.

På det hela taget väldigt bra siffror men med ett nytt fräscht tändsystem, headers och en snäppet större förgasare samt motorn varvad till maxvarvtal runt 7000 rpm skulle vår ZL-1 garanterat leverera en bra bit över 500 hk i effekt...bra att veta inför framtiden!  8-)
Men syftet har även varit att få til en hyfsat snäll gatmotor och då jag tycker att det är rätt kaxigt att åka med gjutna grenrör på en ZL-1 så de får stanna på ett tag till i alla fall....

Motorn är numera hemma och väntar på att få ramla ner mellan tassarna i Huggern!
https://media.fotki.com/2v2udv4DqxAdyFV.jpg

Senast redigerat av hugger69 (14 januari 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
FredGaute
14 januari 2018 · 860 Inlägg

Rå motor, og behold grenrørene, de er enestående!
Det er effekt nok!

Senast redigerat av FredGaute (14 januari 2018)

hugger69
14 januari 2018 · 1 030 Inlägg

FredGaute skrev:
Rå motor, og behold grenrørene, de er enestående!
Det er effekt nok!

Hehe, tack Fred...jag tror du har rätt gällande effekten! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Vett74
14 januari 2018 · 437 Inlägg

Härligt å få det på papper vad man har i motorn smile

BMW 525 (1993)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
hugger69
14 januari 2018 · 1 030 Inlägg

Vett74 skrev:
Härligt å få det på papper vad man har i motorn smile

Ja, typ....men det viktiga var att den blev inkörd under kontrollerade former och med tanke på hur mycket som strulade så var det skönt att kunna fixa det med motorn utanför bilen! wink

Senast redigerat av hugger69 (15 januari 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
18 januari 2018 · 1 030 Inlägg

Det är ju liksom inte bara att byta motor när man byter från small block till big block i en 69 Camaro... nä, varför ska man göra det lätt för sig?  wink

En av punkterna som skall bockas av om man gör en seriös konvertering är att byta värmepaketet til kupén.
Värmepaketet i en SB har sina utgångar för vatten närmare mitten på torpedvägen. Det funkar sämre då BB är mycket mer bredaxlad och ventilkåporna kommer nästan att ta i de utgående rören från paketet...

Jag hade ju turen och vinna pris för månadens Camaro på en stor Camaro-sajt i USA förra året som vinstpris plockade jag ut ett värmepaket på NPD.
Tror ni det passade...? :roll:  Ni ser det nya till vänster och det gamla till SB:n till höger...lita inte på Mexico-tillverkat!  sad
https://media.fotki.com/2v2usbAn4xAdyFV.jpg

Vår eminente och lokale kylarservice-expert, Brälla, fick i drag att ta fram ett nytt skräddarsytt paket efter originalmått men med rören från det nya BB-paketet, blev så här bra:
https://media.fotki.com/2v2urKPDMxAdyFV.jpg

Glad i hågen så tänkte jag montera det innan motorn får ramla ner i motorrummet och då såg det ut så här efter en djävulskt massa svordomar när man ligger som en tvinnad lakritsrem inte i kupén under i-brädan...smidig som ett kassaskåp är den processen inte lätt eller rolig men det måste göras:
https://media.fotki.com/2v2urKPVvxAdyFV.jpg

Men ser inte rören ut att sticka ut liiite för lite...?
Dit med täckbrickan, som i många fall glöms bort men den har sin funktion, och -ridå- rören ÄR för korta...rejält dessutom!
https://media.fotki.com/2v2urKPS3xAdyFV.jpg

Tillbaks till Brälla och efter en liten gör-om-gör-rätt-övning så blev det så här till slut:
https://media.fotki.com/2v2urKPCjxAdyFV.jpg

Med täckbrickan på plats..och ja, rören är numer målade ända in!
https://media.fotki.com/2v2urKPi8xAdyFV.jpg

Förutom fix med värmepaketet har jag pillat med lite andra små men viktiga saker som att dra original pluskabel med rätt utseende och läge till startmotorn:
https://media.fotki.com/2v2urKPkjxAdyFV.jpg

Vi fortsätter med kabeldragning och här är korrekt ställe att fästa original minuskabeln på en BB:
https://media.fotki.com/2v2urKPL8xAdyFV.jpg

Efter tips från motorproffset Jens så fick jag hitta en egen lösning på problemet att ha både oljetrycks-lampa och oljetryckmätare inkopplade:
https://media.fotki.com/2v2urKPhrxAdyFV.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
69Camino
19 januari 2018 · 259 Inlägg

Mkt najs med bänkningen. Glad för din skull, vet ju hur det är:-). Värmepaketet var ju en suring, men det ser ut att vara helt i sin ordning nu, men när man ligger som en dåre under brädan känns d ju mindre roligt..
Själv hade jag ett 4-vägs kors till oljan: mätare, lampa, koppling till extern industrimätare (messeri) eller vad d nu hette, om mätare i bilen strular= "fel på motor eller autometer i mitt fall". Kämpa på våren är på gång....i framtiden känns d som nu iaf :-)

hugger69
19 januari 2018 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Mkt najs med bänkningen. Glad för din skull, vet ju hur det är:-). Värmepaketet var ju en suring, men det ser ut att vara helt i sin ordning nu, men när man ligger som en dåre under brädan känns d ju mindre roligt..
Själv hade jag ett 4-vägs kors till oljan: mätare, lampa, koppling till extern industrimätare (messeri) eller vad d nu hette, om mätare i bilen strular= "fel på motor eller autometer i mitt fall". Kämpa på våren är på gång....i framtiden känns d som nu iaf :-)

Tack, mannen!
Kul att gillar det! smile

Våren är så långt bort den kan vara här just nu...det har kräksnöat i två dygn nu! sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
22 januari 2018 · 1 030 Inlägg

Efter allt tjat om att uppdatera denna tråd så gör jag väl det då... tongue

Vi har nu kommit till den kritiska punkten där ZL-1:an skall sko-hornas ner i Huggerns inre igen...här står bilen lyckligt ovetandes om operationen:
https://media.fotki.com/2v2urKP1oxAdyFV.jpg

Med motor kvar på bromsbänkens V8-stativ så blev det enkelt att med hjälp av Camaro-kompisar och en bra motorkran att lyfta motorn:
https://media.fotki.com/2v2urKPwNxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2urKPp2xAdyFV.jpg

Huggern sidoförlyttad till operationsplatsen och försedd med sterila(?) dukar:
https://media.fotki.com/2v2urKPc5xAdyFV.jpg

Ujujuj... roll
https://media.fotki.com/2v2urKPAjxAdyFV.jpg

Göran och jag kollar frigång på varsin sida och Micke sköter lyften, bra att vara tre faktiskt!  Kraftigt tack till dessa båda entusiaster för hjälpen!  big_smile
https://media.fotki.com/2v2urKPB8xAdyFV.jpg

Tada, den rymdes men det var gott om ont om plats!  tongue
https://media.fotki.com/2v2urKP6MxAdyFV.jpg

Efter att till slut dockat den befintliga TH350-lådan med ZL-1:an så masades Huggern tillbaka på sin normala P-plats för fortsatta småoperationer:
https://media.fotki.com/2v2urKPtzxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2uMcj5qxAdyFV.jpg

Här har den temperaturstyrka kopplingen, som var standard på COPO 427, och den för 1969 nya 7-bladiga propellern hittat sina platser:
https://media.fotki.com/2v2uMc8vFxAdyFV.jpg

Kunde inte hålla mig utan var tvungen att testa att ställa dit gasare och lägga dit luftfilter med cowl induction-lådan, känns ovant men ändå såå rätt!  cool
https://media.fotki.com/2v2uMc8oGxAdyFV.jpg

Massor av smågrejer återstår som anpassning av downpipsen till befintligt avgassystem, bygga nytt justerbart fäste för kick-downkabeln, bygga om kylaren till den för COPO korrekta curved neck-varianten anpassa gasreglage, slangar, kablar, montera nytt tändsystem och massor annat men för varje steg så är det ett steg närmare målet att få köra till sommaren!  8-)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
23 januari 2018 · 6 473 Inlägg

Blir det många timmar till innan den är körklar?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
hugger69
23 januari 2018 · 1 030 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Blir det många timmar till innan den är körklar?

Det får vi hoppas! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
69Camino
3 februari 2018 · 259 Inlägg

Jädrans va najs. Gött att d gick bra å hinka i löken. Ser mkt trevligt ut med "allt" på plats. Som gjord för att vara där...:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang