Kan inte få bilen att gå rent och dör när den blir varm (Toyota Carina ta42)

Lundbergarn
17 januari 2018 · 89 Inlägg

Hej jag är behov av desperat hjälp!

Köpte en bil som stått i 9 år då den va sinnessjukt fin i kaross och allt annat.

Historian går så här, Direkt när jag köpte den så köpte jag nytt och satte i innan start.
Oljefilter
Olja
Luftfilter
tändstift
bensinfilter
samt tog bort och gjorde rent förgasaren från gammal bensin och klägg
tankade ny fräsh bensin
bytte även alla vakuumslangar jag kunde hitta mot nya.
även bränsleslangar.

Märkte efter start att den gick bra vid start men så fort den blev varm dog den samt att den rök ganska friskt.
Jag antog topplockspackning (kanske lite väl snabbt.) Hittade inget vatten i olja eller tryck i kylarsystem.
Rev motor gjorde rent hela toppen från smuts, såg då att den va ganska koksad.
tog bort allt detta.
Topplockspackningen såg riktigt fin ut och hittade inte någon skevhet i toppen utanför toleranserna som är givna.
Så satte ihop allt igen.

Bilen rök fortfarande och hade samma symptom.
bytte då
Olja och filter igen.
tändkablar
kollade gapet på tändstiften
kollade gnista (fanns, svårt att bedöma styrka.)
Kompprovade med resultat 1: 11bar 2: 11,9bar 3: 11bar 4, 10,2bar
Körde wd-40 metoden då jag tänkte att den va ganska koksad och stått länge
nya kompen blev 1: 14,5bar 2: 14,5 bar 3: 14,5bar 4: 13,4.
(med dessa kompsiffror känns det som att topplocket borde hålla tätt. hittar fortfarande inte vatten i olja eller tryck i kylarsystemet)

Letade med startgas efter tjuvluft utan att hitta något.

Börjar bli riktigt desperat nu och vet inte riktigt vart jag ska leta/göra mer.
Bilen blöddrar även till ibland i typ takt om detta hjälper något och snön bakom blir grå.

Motor är en 3-TC förgasaremotor med EGR.

Ursäkt mina stavfel och grammatiska fel.
Men tacksam för idéer på vad jag kan leta/göra.

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Evildan
17 januari 2018 ·

Rent spontant tänker jag att förgasaren flödar över. Att flottören inte gör sitt jobb eller trots noggrann rengöring är något litet smuts kvar någonstans.
Den här trevliga hemi-motorn kan ha en förgasare med automatchoke, den kan leva sitt egna lilla liv.

Lundbergarn
17 januari 2018 · 89 Inlägg

Får ta och kika flottören imorgon igen och se om det är något knas, lite osäker på förgasaren överlag!
Är av modell asian och har löjligt mycket olja vakuumsaker som ska funka.
Tror ni att en igensatt EGR kan ställa till något i vakuum/förgasarväg?

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Evildan
17 januari 2018 ·

Mycket slangar på Aisin-förgsaren tack vare det sinnrikt konstruerade avgasreningssystemet. När dom fungerar är dom kanoners men ibland kan dom trots att det är en Toyota strula lite.
Igensatt EGR kan appselut ställa till det.

Kondensatorn? Dom kan vara känsliga för värme om dom är defekta. Även en ny kan vara kaputt.

Lundbergarn
17 januari 2018 · 89 Inlägg

jaa ska se om jag kan kanske bara cirkulera slangen som går ner till erg-n kanske?

lyckades få nys om en cut of solonid som tydligen skulle kunna krångla, något ni vet om?

Kondensatorn? vart sitter den eller gör den?

Tack big_smile

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Evildan
17 januari 2018 ·

Lundbergarn skrev:
jaa ska se om jag kan kanske bara cirkulera slangen som går ner till erg-n kanske?

lyckades få nys om en cut of solonid som tydligen skulle kunna krångla, något ni vet om?

Kondensatorn? vart sitter den eller gör den?

Tack big_smile

Solenoiden kan kärva eller få felsignal, jag har tyvärr inte i huvudet var den sitter på förgasaren men har för mig att det är en eller två solenoider på din. Det går kabel till dom så ganska lätthittade. Skruv bort och känn om den kärvar.

Kondensatorn är lokaliserad på utsidan av fördelaren, en liten cylindrisk aluminium detalj med en kabel.
Den lagrar elektrisk laddning som används av tändsystemet för att ge kraftig gnista. Ingen bra gnista, ingen bra förbränning.

Lundbergarn
18 januari 2018 · 89 Inlägg

såg att blandskruven var lite konisk kan detta vara problemet kanske?

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
jaka54
18 januari 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Att den ryker kan bero på slitna ventilstyrningar!

caromania Forummoderator
18 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Lundbergarn skrev:
såg att blandskruven var lite konisk kan detta vara problemet kanske?

En del blandningsskruvar är koniska faktiskt men jag vet inte hur det är på din? Ser den sliten ut? Oavsett vad så lär en sliten skruv orsaka för mager gång.

Vilken färg har röken? Svartryker den eller är det blårök?

Jag tror du har förgasarfel i form av de där solenoiderna eller automatchoken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lundbergarn
18 januari 2018 · 89 Inlägg

bilen har bara gått 8000 mil men stått i 9 år så tror inte ventilerna borde vara slitna eller?

såg lite nött ut!

Den svartrycker och tändstiften är sotade, men har en ta62 med samma motor så håller nu på att byta förgasare mellan dom för att kunna utesluta att det antingen är förgasaren eller något annat som krånglar!

återkommer med hur det går.
Tack för tipsen! big_smile

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Lundbergarn
18 januari 2018 · 89 Inlägg

Så har nu bytt förgasare, Detta löste problemet med att bilen dog iallafall och den går jämnare men fortfarande lite bludder kvar ibland.
Problemet som uppstod nu dock är att den är långsam ner från varv igen (vad beror det på?)
Samt att problemet med röken fortfarande kvarstår, lite mindre men är fortfarande mycket.

Nya förgasaren (som är en lika som jag har) har dock ingen skruv för blandningen vad jag såg utan sitter något permanent där? Den varvar lite högt med och kunde inte få ner den med de två tomgångskruvarna.

Kan det ha och göra med tändsystemet kanske?

Så något tips på vad jag kan göra här näst?
Tack på förhand

Senast redigerat av Lundbergarn (18 januari 2018)

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
caromania Forummoderator
18 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Jag tar för givet att det är manuell tändinställning på den. Om den står sent så kan tomgången höjas lite samtidigt som den blir orkeslös. En stroblampa är väldigt bra på gamla förgasarbilar där man vrider fördelaren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lundbergarn
18 januari 2018 · 89 Inlägg

Kollat tändningen redan glömde säga det, står 10 grader fram vilket den ska enligt instruktionsbok.
Den känns dock inte riktigt orklös vid gas :o

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
caromania Forummoderator
18 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Lundbergarn skrev:
Kollat tändningen redan glömde säga det, står 10 grader fram vilket den ska enligt instruktionsbok.
Den känns dock inte riktigt orklös vid gas :o

Bara en tanke eftersom du hade hög tomgång.

Du sa att låneförgasaren inte är likadan. Den kan ju vara helt fel på många sätt då. Jag skulle återgå till originalet och felsöka där.

Många fuggar ska nollställas i spjället, dvs spjället stänger inte helt mot halsen, glappet mäts med en borr t ex. Har du hittat någon litteratur på nätet om din förgasare? Så allt blir korrekt.

Har du blåst småkanaler med lufttryck?

Om bränsletrycket är för högt (vanligt med mekanisk pump) så trycks soppan igenom. Har du rört pumpen?

Edit: riv bort chokespjället. Sedan kanske du får varmköra med foten på pedalen men det går ju bra. Om chokespjället saknas och bilen går dåligt så beror det inte på det såvida inte choken påverkar även vanliga spjället. (Liten arm, haka av)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lundbergarn
18 januari 2018 · 89 Inlägg

Förgasaren kommer från en 3tc motor men den satt på en generation nyare carina.
Börjar tro att det är min EGR som är igensatt och på något sätt gör att vakuum läcker.?

Nollställas varje gång de tas av eller hur menar du?
Samt vilka småkanaler?

Har inte rört pumpen men kollade vätskenivån i förgasaren (har ett litet konstigt fönster) och den låg i mitten  där den ska, så den bör inte flöda över.

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
caromania Forummoderator
18 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Lundbergarn skrev:
Förgasaren kommer från en 3tc motor men den satt på en generation nyare carina.
Börjar tro att det är min EGR som är igensatt och på något sätt gör att vakuum läcker.?

Nollställas varje gång de tas av eller hur menar du?
Samt vilka småkanaler?

Har inte rört pumpen men kollade vätskenivån i förgasaren (har ett litet konstigt fönster) och den låg i mitten  där den ska, så den bör inte flöda över.

Jag kan inget om just din förgasare utan pratar mer i generella ordalag, bör påpekas.

Nollställas var en dålig synonym till grundinställas. Det kan behövs om den skruvats ner i beståndsdelar. Om spjället står fel blir allt apa på tomgång. Med gasen i botten är det sällan problem som märks.

Små kanaler, det kan finnas små kanaler för luft (ex tomgång) som drar förbi spjället igenom godset som alltid är öppna. Dessa kan behöva blåsas ur med tryckluft. Om de satts igen kanske någon kompenserat med tomgångsskruv eller spjälljustering för att kompensera.

Även de vanliga munstyckena kan behöva blåsas ur. Bör blåsas ur till och med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lundbergarn
19 januari 2018 · 89 Inlägg

Nej det förstår jag, väldigt svårt att hitta info om den med hmm

ah  du menade så, jo men den kom från en bil som jag körde idag som gick prima så känns som det inte borde vara något större fel på själv förgasaren (om jag nu inte hade otur och fick något skit i den just idag).

Tänkte ta och flytta över tändsystemet från den andra bilen med för att utesluta det?

För om den ryker svart borde det väl bara vara att den går för fett? eller kan det finnas fler anledningar? smile

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
caromania Forummoderator
19 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Lundbergarn skrev:
Nej det förstår jag, väldigt svårt att hitta info om den med hmm

ah  du menade så, jo men den kom från en bil som jag körde idag som gick prima så känns som det inte borde vara något större fel på själv förgasaren (om jag nu inte hade otur och fick något skit i den just idag).

Tänkte ta och flytta över tändsystemet från den andra bilen med för att utesluta det?

För om den ryker svart borde det väl bara vara att den går för fett? eller kan det finnas fler anledningar? smile

Jag trodde den andra förgasaren satt på en annan motor, om än lika så olika? Är det samma motor så borde den absolut gå bra nu, vilket betyder något annat fel!

Att ha möjlighet att flytta komponenter mellan två likadana är otroligt bra.

Tändning, ventiler, bränsletryck. Mycket mer än så kan omöjligt påverka svartrök. I 99 fall av hundra är det förgasarfel! Såvida det inte är olja=blårök som Jaka var inne på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lundbergarn
19 januari 2018 · 89 Inlägg

Jaa eller det är båda 3tc motorer men de sitter i modellen nyare carina så det skiljer 3 hk mellan, men visuellt ser jag ingen skillnad på motorerna direkt?
En sak som kan påverka är att den motorn jag tog den från är uppe på 35 000 mil jämt emot 8000 mil så kanske lite skillnad i "slitenhet"?

Så ska kika lite mer på förgasaren idag samt flytta över tändning, kan man kolla/se bränsletryck på något sätt utan att köpa en mätare? 

Kan jag kolla ventiler på något sätt med?  tänkte då kompet var så bra kändes det som ventiler va täta? :o

Tack för hjälpen!

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Lundbergarn
19 januari 2018 · 89 Inlägg

Såå va ute idag och kikade igen, såg att jag hade missat en vakuum slang till förgasaren så kopplade i den.
Vilket resulterade i en bättre gång så nu går bilen ganska stabilt på tomgång samt snabbare retur från gas till tomgång. (yey)

Problemet med röken kvarstår dock fortfarande? :S

Tänkte om jag skulle skruva ner blandningen lite men möttes av den här saken istället för en skjusteringsskruv, någon som sett detta tidigare? hur justerar jag den?

http://forumbilder.se/H5LO9/26943654-10156198398193578-833405535-n.jpg?width=150

http://forumbilder.se/H5LO9/27140795-10156198398298578-1287737458-o.jpg?width=150

Någon mer idé på själva röken, tog en film ska bara se hur jag kan få upp den.

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang