Renoveringar och asbest!

Cargo1980
18 januari 2018 · 245 Inlägg

Är på gång med att renovera min amerikanska gamla veteranbil från 67. ”Snubblade” då in på det här med farligt material med en polare och att det är riktigt farligt att exempelvis rengöra bromssystem med tryckluft eller byta visa delar då älde bilar är fylla av asbest. Detta leder till cancer i lungorna.

Så frågan till er, hur gör ni när ni renoverar eller fixar gamla veteranbilar? Skyddar ni er med andningsmask, handskar o kläder samt ventilation.

Fan blir ju livrädd när man googlar och läser om detta. Nu vågar man ju knappt skruva på veteranmopeden från 50-talet.

caromania Forummoderator
18 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Man ska såklart beakta en viss försiktighet när man skruvar med gamla bilar och då bromsar och koppling generellt, men även gamla hypoidvätskor och annat som man kommer i kontakt med. Lösningsmedel blir det ju en del med. Handskar och mask är ju bra men även god ventilation är ju en bit på väg. Damm kan man ju även binda med vatten/blomspruta.

Men jag ska erkänna att jag slarvat en del trots att jag gått igenom ett par trettiotalare och även en del 60-talare utan att skydda mig speciellt bra. En kalkylerad (dum) risk med tanke på hur begränsad kontakt man ändå har med det hela. Om man däremot arbetar på heltid med detta så är det rent idiotiskt att inte ta det på allvar.

Det är lite som att spela i band och använda hörselproppar. Man vänjer sig. Använd skyddsutrustning är min rekommendation.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cargo1980
18 januari 2018 · 245 Inlägg

Så vid byte av exempelvis trumbromsar bak och belägg är det andningsmask som gäller?

Ser ju likaom aldrig folk använda detta.

Senast redigerat av Classicern (18 januari 2018)

caromania Forummoderator
18 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Classicern skrev:
Så vid byte av exempelvis trumbromsar bak och belägg är det andningsmask som gäller?

Ser ju likaom aldrig folk använda detta.

Om du har anledning att tro att det är originalbelägg eller åtminstone belägg med en hel del år på nacken (mer än 30?) så är det enda obehaget en mask medför lite svettigt ansikte och kladd runt munnen.

Kommer du dö om du byter belägg utan? Nä, risken är nog minimal. Men, varför addera ihop elände? Använder du mask så kan du ju t ex äta OLW-chips utan att noja över akrylamid.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ehedman
18 januari 2018 · 1 966 Inlägg

Står du utomhus och sprayar rikligt med brakecleaner eller står du i stängt garage med tryckluft? Olika arbetsmiljö och arbetssätt kan göra stor skillnad.

För kännedom: asbest i bromsbelägg blev förbjudet 1981, gäller svensktillverkade bilar. Se länk nedan för djupdykning.

http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/d … or_G502553

Senast redigerat av ehedman (18 januari 2018)

caromania Forummoderator
18 januari 2018 · 9 296 Inlägg

ehedman skrev:
Står du utomhus och sprayar rikligt med brakecleaner eller står du i stängt garage med tryckluft? Olika arbetsmiljö och arbetssätt kan göra stor skillnad.

För kännedom: asbest i bromsbelägg blev förbjudet 1981.

http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/d … or_G502553

Tack för klargörandet!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cargo1980
18 januari 2018 · 245 Inlägg

caromania skrev:

ehedman skrev:
Står du utomhus och sprayar rikligt med brakecleaner eller står du i stängt garage med tryckluft? Olika arbetsmiljö och arbetssätt kan göra stor skillnad.

För kännedom: asbest i bromsbelägg blev förbjudet 1981.

http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/d … or_G502553

Tack för klargörandet!

Jag kommer att stå utomhus med andningsmask, brakecleaner och annan skyddsutrustning. Den är från 1965, så det lär vara en del asbest på den bilen. En chevrolet.

Senast redigerat av Classicern (18 januari 2018)

Cargo1980
18 januari 2018 · 245 Inlägg

Det är original, är med 80% säker på detta.

spillolja
19 januari 2018 · 4 009 Inlägg

Riskerna är relativt små om man inte är rökare, samtidigt som man håller på med det utomhus

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mack855
19 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Asbest är inget man vill komma i kontakt med och är inget som man ska strunta i bara för att man är icke rökare. Förvisso är det kanske lite annorlunda med byggarbetsplatser och stå med en bil men på ett bygge vid upptäckt av asbest så kan en hel våning stängas av för att sanera.

Asbest är som små, små, små metallkorn som river lungorna från insidan och då det är metall så ligger det kvar i lungorna. Liten mängd asbest bör man kanske inte vara livrädd för men man ska alltid ha stor respekt för asbest!

Så mitt råd till TS, om du VET att det är asbest. Använd skyddsmask för din egen skull! Använd handskar och glasögon. Kläderna som du använder ska väl om jag inte minns fel egentligen kastas/ brännas men jag vet inte om det räcker att bara tvätta för liten mängd. Och duscha av dig efter avslutat arbete så du inte sprider asbesten till säng/ soffan eller vad det nu kan vara. Det låter krångligt men så speciellt krångligt är det inte.

Senast redigerat av Mack855 (19 januari 2018)

Meaganeowner
19 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Alltså riktig gummimask med lösa partikelfilter.
Fllter typ melittafilter med gummisnodd
har ingen verkan alls på dessa småpartiklar.

Ett sätt är att tvätta med vatten ovanför en golvbrunn eller gatubrunn.

Cargo1980
19 januari 2018 · 245 Inlägg

Tack för svaren alla, självklart är det en mask anpassad för asbest som gäller. Det jag tänker på är hur andra gör? Ser ju folk överallt som skruvar isär dessa äldre bilar. Bilintresset är enormt när det gäller exempelvis mopars från 60-talet. Hur gör dessa?

Cargo1980
23 januari 2018 · 245 Inlägg

Vad tror ni arbetskostnaden blir på att byta bromsband fram och bak, samt trummorna?, då jag redan införskaffat materialet. Bör gå relativt fort.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Arbetskostnad?
Det är ju en skitbagatell att byta men ska du  lämna bort såblir det bortåt 800/tim  a 2 tim  på den dyra verkstaden, medans kalle på hörnet tar 500 för allt..
JAG hade hade gjort det för en korv me brö o lite stark senap med tillhörande STARKÖL efteråt, med tvättade rena händer såklart. .

Senast redigerat av insatsen (23 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cargo1980
23 januari 2018 · 245 Inlägg

insatsen skrev:
Arbetskostnad?
Det är ju en skitbagatell att byta men ska du  lämna bort såblir det bortåt 800/tim  a 2 tim  på den dyra verkstaden, medans kalle på hörnet tar 500 för allt..
JAG hade hade gjort det för en korv me brö o lite stark senap med tillhörande STARKÖL efteråt, med tvättade rena händer såklart. .

Jag har bytt massor av bromsar, belägg och band genom åren, men dessa innehåller asbest och jag vill inte ha med denna skit att göra, vet dock inte om dom är limmade eller nitade på dessa gamla klenoder.

caromania Forummoderator
23 januari 2018 · 9 296 Inlägg

Classicern skrev:

insatsen skrev:
Arbetskostnad?
Det är ju en skitbagatell att byta men ska du  lämna bort såblir det bortåt 800/tim  a 2 tim  på den dyra verkstaden, medans kalle på hörnet tar 500 för allt..
JAG hade hade gjort det för en korv me brö o lite stark senap med tillhörande STARKÖL efteråt, med tvättade rena händer såklart. .

Jag har bytt massor av bromsar, belägg och band genom åren, men dessa innehåller asbest och jag vill inte ha med denna skit att göra, vet dock inte om dom är limmade eller nitade på dessa gamla klenoder.

Sannolikt limmade. Du byter väl hela backarna?

Men jag tycker du ska göra det själv. Är du utomhus så är det lugnt. Blöt upp litegrann och använd en mask om du är orolig. Du kommer ändå behöva en sån mask om du ska börja lacka etc.

Om du ska byta ut beläggen på befintliga backar (ingen dum idé då nya bromsbackar kan passa dålig) så rekommenderar jag Broms och Toppservice i Stockholm. De rensar det gamla och limmar på nya band.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cargo1980
23 januari 2018 · 245 Inlägg

caromania skrev:

Classicern skrev:

insatsen skrev:
Arbetskostnad?
Det är ju en skitbagatell att byta men ska du  lämna bort såblir det bortåt 800/tim  a 2 tim  på den dyra verkstaden, medans kalle på hörnet tar 500 för allt..
JAG hade hade gjort det för en korv me brö o lite stark senap med tillhörande STARKÖL efteråt, med tvättade rena händer såklart. .

Jag har bytt massor av bromsar, belägg och band genom åren, men dessa innehåller asbest och jag vill inte ha med denna skit att göra, vet dock inte om dom är limmade eller nitade på dessa gamla klenoder.

Sannolikt limmade. Du byter väl hela backarna?

Men jag tycker du ska göra det själv. Är du utomhus så är det lugnt. Blöt upp litegrann och använd en mask om du är orolig. Du kommer ändå behöva en sån mask om du ska börja lacka etc.

Om du ska byta ut beläggen på befintliga backar (ingen dum idé då nya bromsbackar kan passa dålig) så rekommenderar jag Broms och Toppservice i Stockholm. De rensar det gamla och limmar på nya band.

Tänkte köpa ett helt kit och byta ut. Beställer från USA, priset är rätt. Beläggen sitter ju på backarna redan när man köper nytt. Men lejer bort det, vill inte ha med asbest att göra.

Senast redigerat av Classicern (23 januari 2018)

Mr_B
24 januari 2018 · 330 Inlägg

Mack855 skrev:
Asbest är inget man vill komma i kontakt med och är inget som man ska strunta i bara för att man är icke rökare. Förvisso är det kanske lite annorlunda med byggarbetsplatser och stå med en bil men på ett bygge vid upptäckt av asbest så kan en hel våning stängas av för att sanera.

Rätt mycket för att lagen säger att det är så det ska gå till.
Företag som ska röra asbest måste sanera bort grejerna, ha rätt certifieringar, osv. Privatperson som äger kåken, får göra jobbet själv, utan krav på ens skyddsutrustning.

Så, för TS del... Är du bekväm med arbetet som sådant, fundera inte mer på att det är asbest i bromsbeläggen, än att du avhåller dig från att blåsa rent med tryckluft, och inhalera dammet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang