V50 T5 Laddtryck (Utmaning) hjälp!

Apexed
22 december 2017 · 25 Inlägg

Hej!

Söker efter ljus och lykta efter någon som kan tänka sig veta vad felet är:

V50 T5 hade i somras laddtryck som började bete sig konstigt på det viset att det inte alltid ville ladda så högt som det brukade, läste mig fram till att magnetventil kunde vara boven, bytte då denna till en ATM variant som blev bytt av mekaniker, dock sattes den fel och bilen gick då in i någon form av felsäkert läge där den laddade 0.3-0.4bar (stabilt, men lågt) nu har slangarna till ventilen blivit ditsatta rätt och problemet har börjat likna så som det var innan bytet, här kommer en beskrivning:


2ans växel>full gas och laddet skenar upp emot 1.6 bar, då får bilen felkod på overboost och lägger någon form av begränsning verkar det som för att efter det så vid fullt gaspådrag går laddet upp emot 0.5 för att sen helt försvinna, inte långsamt gå ner utan laddet lägger av helt.
Om jag då släpper upp gasen och pressar ner igen så vill den ibland få tillbaks laddtrycket till ungefär 1 bar där jag tror att den ska ligga med den programvaran som den har.

Mekaniker tror Intercooler än behöver bytas, polaren gissar på WG och nu vånder jag mig till er, finns här någon turbo-stjärna som kan hjälpa mig?

Tänkte försöka filma hur der ser ur imorgon ifall det hjälper

Marlboroman
22 december 2017 · 8 225 Inlägg

Har slangarna till magnetventilen bytts?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
22 december 2017 · 10 571 Inlägg

Det är ganska enkelt om man bryter ner delarna.

Mekaniskt: turbon skall blåsa luft från sig självt till insuget. Läcker det på vägen? är det täppt på vägen?

Vad kan hända med en intercooler? läckage?! tja troligast. Men varför i hela friden skulle då få MER laddtryck då.   Så tro inte på den mekanikern!

Elektroniskt: mjukvaran begär luft och behöver kontrollera så det blir rätt. Det sitter lite olika prylar som kollar detta. MAP sensor i insuget, en LMM vid luftfiltret osv.  Om LMM säger att den suger in sig luft medan MAP sensorn säger något annat så kan bilen dra slutsatser och justera där ifrån, men bara inom rimliga gränser.

Börja med att koppla ut elektroniken. Dvs låt laddtrycket gå på grundladd och kontrollera vad som händer. din bil skall ha ett visst grundladd. Får du rätt grundladd så börja med nästa pryl osv....

Andas man lite och bryter ned delarna så är det ganska lätt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Apexed
22 december 2017 · 25 Inlägg

Slangarna behövdes tydligen inte byta för dom va i fint skick.

Ska försöka göra som du skrev med elektroniken och se vad det ger torpis!

En uppdatering på något jag lagt märke till, bilen går utav bara h*vete jämfört med innan nu genom denna procedur: ta bort alla felkoder och inte låta laddet överstiga 1.3-1.4 bar, trycker jag på tills dess med gasen så slår den av o går in i detdär läget där den knappt låter något alls hända o laddet går upp o ner som i videon jag ska klistra in.

Men somsagt, tar jag bort alla felkoder går den som fan tills den isf laddar för mkt o nästintill stänger av turbon.

torpis Forummoderator
22 december 2017 · 10 571 Inlägg

Skulle kunna tänka mig det är LMM. Den äeglerar mig veterligen laddtrycket geno matt mäta luften som sugs in. Map sensorn funkar nog(!) som en tryckvakt för overboost. Jag vet inte säkert.

Koppla först ur magnetventil och se, sen LMM och se om det blir skillnad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Apexed
24 december 2017 · 25 Inlägg

Har provat koppla ut MAF o LMM nu utan några större förändringar på just turbo beteendet... Magmetventilen har jag ingen möjlighet att komma åt, sitter helt åt h.vete haha, men den ska vara rätt ditsatt osv

Meaganeowner
24 december 2017 · 2 250 Inlägg

Ska vara.... det får vi hoppas.

Djo
25 december 2017 · 10 157 Inlägg

Prova med annan magnetventil om han nu satt han fel kanske han har pajat den vem vet ?

En trasig magnetventil kan även låta bilen sken ladda och det är precis vad detta låter som.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Apexed
27 december 2017 · 25 Inlägg

Tack så mycket för alla svar!
Var med mekaniker under bilen och han följde alla slangarna och sa att de satt rätt andra gången.

Har efter ett rejält sökande hittat en med samma problem på ett amerikanskt forum. Det som var fel gör honom var en Turbo check Valve som sitter vid turbon. Har inte förstått exakt vad den gör men så långt har min teoretiska felsökning kommit. Han hade en exakt likadan förklaring på felet som mig nämligen.

Vet någon vad en sådan del gör och om det låter som att det kan vara den?

Djo
29 december 2017 · 10 157 Inlägg

Är det elektroniskt styrd wastegate på dom där ? Diesel brodern D5  har ju det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torpis Forummoderator
29 december 2017 · 10 571 Inlägg

Apexed skrev:
Tack så mycket för alla svar!
Var med mekaniker under bilen och han följde alla slangarna och sa att de satt rätt andra gången.

Har efter ett rejält sökande hittat en med samma problem på ett amerikanskt forum. Det som var fel gör honom var en Turbo check Valve som sitter vid turbon. Har inte förstått exakt vad den gör men så långt har min teoretiska felsökning kommit. Han hade en exakt likadan förklaring på felet som mig nämligen.

Vet någon vad en sådan del gör och om det låter som att det kan vara den?

Check valve är backventil.

Alltså du måste försöka få bilen att gå på grundladd (om det nu går) och se om det stämmer. En sak i taget.

Säg att du åker skidor och står på näsan. Inte helkroppsgipsar man dig först i skidbacken för att på akuten skicka hem dig eftersom allt gips är i vägen.  Näe, börja i ena änden så kommer det ge sig. koppla bort elektroniken helt och se om det fortfarande skenladdar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Cupra_
29 december 2017 ·

Har du gjort något så enkelt som att kolla så efter läckage på ic, tryckslangar m.m.?

Apexed
30 december 2017 · 25 Inlägg

Har gjort så gott jag kan med både elektronik och läckage utan någon lycka eller förändringar. Hade en liten olycka nyligen som gjort att jag inte är i helt hundra skick så kan inte göra allting själv ännu hmm

Somsagt, senast den gick på grundladd var ju när magnetventilen var felkopplad.

torpis Forummoderator
30 december 2017 · 10 571 Inlägg

Lite burdust kanske, men läs på vad grundladd är först, sen se till att bilen går som den ska på GLT.  Det faller ofta på töntiga saker med felsökning online där ett fånigt fel ofta är att man inte förstår varandra vad man menar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Apexed
19 januari 2018 · 25 Inlägg

Har försökt hitta vad glt är men får fram olika svar, dock ska bilen vara chippad sen tidigare ( Påverkar det? )

Har idag lyckats koppla ur Map/tryck sensorn som sitter vid intercoolern, resultatet av detta var att bilen gick slött på låga varv men laddtrycket var mycket stabilar och laddade max 0.9bar som låter rimligare för mig. Dock ballade allting ur efter en stund och gick in I "Nedsatt motorfunktion" med maxhastighet på 40km/h som försvann vid omstart.

Fick även reda på att MAP sensorn som sitter I dagsläget verkar var inköpt via Ebay från ett engelskt företag men är Bosch ( Dock inte samma modellnr som jag hittat att det ska vara via återförsäljare) Kan det vara så att det sitter fel modell av MAP? Är det ens en möjlighet?

torpis Forummoderator
20 januari 2018 · 10 571 Inlägg

Grundladdtryck är det bilen är mekaniskt inställd för. En chippad bil har samma grundladdtryck som original.

Ett chip kan dock anpassas efter annan hårdvara än original. Tex så kan man ju byta avgasrör, turbo, intercooler eller ja MAP sensor. Men då måste ditt chip vara anpassat för detta.


Men om det har fungerat och plötsligt slutar fungera så har ju någon eller flera prylar givit upp. De byter ju inte ut sig själva mot ebay saker automatiskt wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang