Lokalisera vatten"intag" i en VW POLO

Ghostduster92
19 januari 2018 · 49 Inlägg

Tjena!

Detta problem har jag varit med om förut. Förut hade jag en VW Passat -02 som tog in vatten via torpedväggen och igenom dörrarna genom fönstret.

Nu har jag en VW POLO -12 och denna, tar också inte vatten på något sätt...

Min bil står ute året om. Alltså ute, inte i carport. När vädret är -5 till +5 så är den omöjlig.

Det som händer är att:

-Om det ligger snö vi säger upp på halva rutan, så blir det imma på INSIDAN ENBART där det är snö(snön är alltså på utsidan, för att vara extra tydlig).

-Har det varit över nollan och regnat och sedan blir kallt dagen efter så händer det att jag måste skrapa INSIDAN utav rutorna.

-Imman som blir inne i bilen är inte tunn imma utan ibland så det nästan är blött.. (imma är blött ja men det är nästan så det rinner..)

-Imman sätter sig inte på samma ställen på rutan utan kan vara i en båge upp på höger sida (framrutan) eller tvärsom.

-Det blir INTE imma när jag startar bilen och drar på värmen utan imman har redan innan lagt sig på rutorna.

- Ibland när jag kommer ut till bilen så är det fukt runt sidofönstren också. Alltså inte hela rutan utan bara runt listerna.

-Imman kan vara otroligt lite ena dagen och otroligt mycket andra dagen.

Det jag har provat:

-Kupevärmare. Funkar delvis men är ingen lösning på problemet.

-Rengjort rutorna ordentligt.

-Använt handduk för fötterna så jag inte drar in extravatten.

-Kört kalluft innan avstängning för att jämna ut temperaturskillnaden.

_________________________________________________________________________________________

Jag har pratat med några och en ena säger att "det blir så när bilen står ute jämt" och vissa säger att "ja bilen tar nog in vatten" eller "bilen är för tät" eller "du är blöt under fötterna när du sätter dig i bilen. Men detta har jag ju försökt med med en handduk så jag inte drar in något extra.

Har sett att när man öppnar dörrarna att tröskeln kan vara blöt. Men det är inte blött så det går över listen och in i bilen (iallafall inte vad jag kan känna eller se).

Sen i höstas när det var ett riktigt skyfall så körde jag hem och när jag ställde ner bilen så såg jag 3 droppar från handsfacket.. la mig ner och kollade och såg att under bakom handsfacket var det ett lufthål. Tror det är det som stängs när man har "inne i bilencirkulation" och öppnas när man har friskluftintag.

Vad tror ni? Har ni några tips och tricks om vad man kan göra mer? Känns kkonstigt eftersom bilen är av nyare modell men har ett sådant problem.

Senast redigerat av Ghostduster92 (19 januari 2018)

Dentar
20 januari 2018 · 131 Inlägg

Kan du få tag på en avfuktare? altså som du kopplar till eluttag, inte fuktslukare från tex biltema. Har själv samma problem nu i vintertider, för mig är det trasig/a reglage till kupemekanismen som styr luftflödet till vindrutan etc. Kommer behöva riva ur halva inredningen men med avfuktare slipper jag problemet med imma tills det blir bättre väder för en sådan operation smile

engolf
20 januari 2018 · 3 235 Inlägg

Min volvo står hela tiden ute, i både regn och snö, och aldrig haft problem med fukt inne.
Fuktigheten kommer ju in på nåt sätt, antingen genom lister eller öppningar, eller via ventilationen. Är kupefiltret bytt? Kan också vara igensatt dränering vid torpedväggen.

Ghostduster92
20 januari 2018 · 49 Inlägg

Dentar skrev:
Kan du få tag på en avfuktare? altså som du kopplar till eluttag, inte fuktslukare från tex biltema. Har själv samma problem nu i vintertider, för mig är det trasig/a reglage till kupemekanismen som styr luftflödet till vindrutan etc. Kommer behöva riva ur halva inredningen men med avfuktare slipper jag problemet med imma tills det blir bättre väder för en sådan operation smile

Okej ja de kanske jag kan få tag i. Det är ett rent Helv*te detta..

Okej, ja för kom på att bilen, på framsidan har 4 riktade utblås. ett av dem funkar lite sämre än de andra.. kan de vara en orsak?

För AC och allt funkar som det ska. Kan få allt från en vulkan till sibirien i bilen på ett kick så det tror jag inte det är något fel på smile

torsen
20 januari 2018 · 7 189 Inlägg

För många år sedan, då jag körde flera olika luftkylda mindre bilar, hade jag ungefär samma problem som TS beskriver.
Vintertid strök jag "Lista" på alla gummilister, för att dörrarna inte skulle frysa fast, samt "Okulan" på rutorna för att de inte skulle imma igen och imman frysa till is.
Fanns då att köpa hos OK och en del andra bensinstationer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang