Bromsar krånglar golf 3

Volkswagger
20 januari 2018 · 26 Inlägg

Tjena har precist rullar 20 mil och ska av motorvägen och bromsa vid avfarten, pedalen sjunker nästan till botten och bromsarna tog väldigt lite, släppte pedalen och bromsa igen och då tog dom OK fortf inte lika bra som dom brukar, rullade sedan runt och prov bromsade lite med varierande resultat ibland tog dom jätte lite och ibland som vanligt. Parkerade och stängde av bilen och pumpade upp tryck i system och pedalen var fort mjuk. Väntade ett tag medans farsan var och hämtade p-biljett sen pumpa jag upp trycket igen men denhär gången vart pedalen stenhård som den ska vara. Vad kan problemet vara?? Kan även tillägga att vänster frambroms har gnisslat tidigare och har då inspekterat men både kloss och skiva såg fina ut på bägge sidorna (ca 2-3 månader sen) en till sak som har vart i över 1 år är att om jag pumpar på bromsen när bilen står på tomgång så blir tomgång ojämn låter typ som en v8/wankel med låg tomgång farsab tyckte även att du luktade brännt. Bilen de gäller är alltså en golf 3 -95

Senast redigerat av Volkswagger (20 januari 2018)

Kajak
20 januari 2018 · 15 Inlägg

Om bilens tomgång ändras när du bromsar  kan du ha läck på vacuum-slang mellan bromsservot och motorn.

xXSammy
20 januari 2018 · 6 566 Inlägg

kan vara invändigt läckage i huvudcylindern

De/Dem
Volkswagger
20 januari 2018 · 26 Inlägg

Kajak skrev:
Om bilens tomgång ändras när du bromsar  kan du ha läck på vacuum-slang mellan bromsservot och motorn.

Jasså det lät jätteskönt om det skulle vara de:))) men pedalen borde väl inte bli mjuk av de? Borde den inte bli hård ist?

Volkswagger
20 januari 2018 · 26 Inlägg

xXSammy skrev:
kan vara invändigt läckage i huvudcylindern

Hur tar jag reda på om det är de då?

xXSammy
20 januari 2018 · 6 566 Inlägg

Volkswagger skrev:

xXSammy skrev:
kan vara invändigt läckage i huvudcylindern

Hur tar jag reda på om det är de då?

Om du kan bygga upp ett tryck och hålla det utan problem så kolla igen om det inte finns några ytliga läckage nånstans. Typ att en packning öppna sig lite grann och bromsvätska sippra ut.

Skulle huvudcylindern läcka så får du tryckfall och bromsvätskan "åker tillbaka" till behållaren.
Är mera byta och prova i sånt fall.

De/Dem
torsen
20 januari 2018 · 7 189 Inlägg

"Mjuk" bromspedal kan vara följden av "mjuk" bromsslang eller luft i bromssystemet.

Bromsvätska är hygroskopisk, d v s kan uppta vatten.
Vatten i bromsvätskan kan koka och orsaka ångblåsor.
Därför viktigt att byta bromsvätska regelbundet.
Kanske rent av viktigare än att byta motorolja, ur säkerhets- och driftsynpunkt.

En "mjuk" bromsslang kan få en "blåsa" när den utsätts för tryck = när man bromsar.

Men inget av ovanstående brukar uppstå plötsligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang