Startkontakt till seat Ibiza 2000

Smurfen40
20 januari 2018 · 689 Inlägg

Har fel på min kontakt ifrån tändningslåset.
Var kan man få tag på en ny sån??
Såg att meca hade men där kan bara företag beställa ju.
Tacksam för hjälp

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Måste den tvunget vara ny, med tanke på skroten alltså..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
20 januari 2018 · 2 264 Inlägg

Samma som alltid, leta upp en auktoriserad verkstad och beställ där

Smurfen40
20 januari 2018 · 689 Inlägg

insatsen skrev:
Måste den tvunget vara ny, med tanke på skroten alltså..

Nä måste inte vara ny men ett jäkla jobb att ta loss på skroten ju.
Ratten måste lossas sen vet man inte skicket på den.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
20 januari 2018 · 689 Inlägg

Xebers76 skrev:
Samma som alltid, leta upp en auktoriserad verkstad och beställ där

Förstår precis vad du menar.
Tänkte att eftersom den bara kostar 239 på meca så lär den säkert kosta 4-500 på seat ju.
Tänkte ifall nån visste någon annan sida man kunde beställa ifrån.
Har kollat skruvat.mekonomen.autoexperten utan resultat
Men i värsta fall så är det bara att betala.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 januari 2018 · 13 729 Inlägg

Skruvat har garanterat men köp en ny Dessa är förbrukningsvaror på vag

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Smurfen40
20 januari 2018 · 689 Inlägg

Growe skrev:
Skruvat har garanterat men köp en ny Dessa är förbrukningsvaror på vag

Hittade inga på skruvat men ska kolla en gång till

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
20 januari 2018 · 689 Inlägg

Growe skrev:
Skruvat har garanterat men köp en ny Dessa är förbrukningsvaror på vag

Hittade på skruvat nu så en ny är beställd.
Frågan är om man vågar på sig att byta den själv eller om man ska lämna den till nån verkstad på hörnet??
Tänker mest på att ratten måste av och airbag har jag lite respekt för.
Måste väl ha någon arvtagare för ratten med??

Senast redigerat av Smurfen40 (20 januari 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 januari 2018 · 13 729 Inlägg

har inte skruvat en ibiza men på mina arosor har jag haft bort allt..  rätt lätt..

bort med batteriet vänta 30min.   jag skiter i sånt och det har aldrig smält..

sen sitter airbagen med 2st skruvar sitter bakifrån.   tror det är en t27 men garanterar det inte.   bort med kudden kontakten sitter bara ditklämd så brukar ta en liten mejsel och vicka till lite försiktigt var sen noga med kontaktrullen så den inte flyttar på sig men det kan den bara göra när ratten släpper.. eller jag tror inte ens då.  minns inte då fast jag hade bort ratten för 3månader sen på min. 

när ratten är borta tar du bara bort skruvarna till kåpan och sen släpper skruvarna till spakarna dom syns tydligt när du tittar där ratten satt   det är vanliga raka mejsel till dom.  sen när spakarna är borta sätter du dit muttern till ratten så den sitter jäms med rattstången sen slår du utav bara fan på rattstången så släpper hylsan och du kan skruva bort rattlåset.  låter dock vara osagt hur det sitter för det var läääääänge sen jag rörde det.      kom ihåg att dra åt ratten rätt hårt sen eftersom hylsan ska krypa ner i botten igen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Smurfen40
20 januari 2018 · 689 Inlägg

Growe skrev:
har inte skruvat en ibiza men på mina arosor har jag haft bort allt..  rätt lätt..

bort med batteriet vänta 30min.   jag skiter i sånt och det har aldrig smält..

sen sitter airbagen med 2st skruvar sitter bakifrån.   tror det är en t27 men garanterar det inte.   bort med kudden kontakten sitter bara ditklämd så brukar ta en liten mejsel och vicka till lite försiktigt var sen noga med kontaktrullen så den inte flyttar på sig men det kan den bara göra när ratten släpper.. eller jag tror inte ens då.  minns inte då fast jag hade bort ratten för 3månader sen på min. 

när ratten är borta tar du bara bort skruvarna till kåpan och sen släpper skruvarna till spakarna dom syns tydligt när du tittar där ratten satt   det är vanliga raka mejsel till dom.  sen när spakarna är borta sätter du dit muttern till ratten så den sitter jäms med rattstången sen slår du utav bara fan på rattstången så släpper hylsan och du kan skruva bort rattlåset.  låter dock vara osagt hur det sitter för det var läääääänge sen jag rörde det.      kom ihåg att dra åt ratten rätt hårt sen eftersom hylsan ska krypa ner i botten igen

Tack för en bra beskrivning.
Så ingen avdragare behövs Alltså??
Räcker med att skriva ut muttern till ratten och slå med en hammare då??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 januari 2018 · 13 729 Inlägg

det är ju inte rätt sätt men det fungerar en avdragare är rätt sätt. 

men gjort så flera gånger.  men det är viktigt att man skruvar skruven jäms med rattstången så du inte skadar rattstången. 

har du en avdragare är det så klart en bättre väg att gå. men allt är tillåtet i krig ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Smurfen40
20 januari 2018 · 689 Inlägg

Ett nytt problem har visat sig
Oljevarning lyser och piper till ibland för att försvinna efter nån minut.
Olja och filter bytt idag utan resultat.
Med andra ord
Tempmätaren fungerar ibland
Oljevarnaren låter ibland
Starten fungerar ibland om man inte rör kablarna till tändningslåset för då startar den direkt.
Tror ni det finns ett samband mellan dessa fel??
Som sagt en ny startdosa är beställd men blir ju lite rädd när oljevarning kommer.
Motorn låter normalt iallafall

Senast redigerat av Smurfen40 (20 januari 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang