Dålig kupévärme Volvo V70 -05

totte1015
21 januari 2018 · 461 Inlägg

Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

KolGruvan
21 januari 2018 · 1 450 Inlägg

totte1015 skrev:
Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

En diesel? Inte ovanligt att värmepaketet blir tätt. Samma fel på min förra v70 07a.
Riktigt tråkigt att byta om man gör det själv.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
totte1015
21 januari 2018 · 461 Inlägg

KolGruvan skrev:

totte1015 skrev:
Har nyligen köpt en annan bil, då min förra blev skrot

Men är lite fundersam över en sak i denna V70, att kupévärmen är lite väl låg tycker jag, motortempen är normal och drar jag på full värme så ger det preciiiis tillräckligt varmt för att man inte ska frysa, och det blir aldrig varmare (ca 20 minuters stads/blandad körning borde väl få tillräcklig värme?`)

Är det för bra kylning eller vad är det som kan fela?

Drar jag på full värme så vill jag ju ha så det tillslut blir för varmt i kupén såklart!

En diesel? Inte ovanligt att värmepaketet blir tätt. Samma fel på min förra v70 07a.
Riktigt tråkigt att byta om man gör det själv.

Oj ursäkta glömde drivmedlet! Nej, det är faktiskt en bensinare, 2.5T

Y169
21 januari 2018 · 67 Inlägg

Fyll på kylvatten till nivå o låt bilen stå på tomgång med öppet lock. Max värme på i kupén. Kläm på kylslangarna, gasa lite emellanåt så det cirkulerar i systemet.
Fick du värme? Bra. Om inte? Kolla om nivån på kylvattnet sjunker. Det kommer skilja i nivå om du kollar när bilen är kall och du startar o kör varm o kollar igen. så e min 940 iaf. O jag får värme så inget är fel så långt jag vet.. om du inte får värme så läcker det. Om du får värme o det försvinner om du kör fort är termostaten öppen. Hoppas min virriga guide e till nån hjälp.. Lycka till o glöm för helvete inte glykolen!

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
ottorb
21 januari 2018 · 320 Inlägg

jag hade provat köra motorn varm på stilla stående bil med full värme, får man värme i bilen så, då hade jag bytt termostaten

Brådhis * Voff voff *
22 januari 2018 · 10 244 Inlägg

Dags att kalibrera om klimatanläggningens ställmotor(er) skulle jag gissa... Fast först hade jag kopplat in en OBD2-läsare och kollat vad den faktiskt motortempen är och om den pendlar upp och ner (vilket skulle kunna tyda på en dålig termostat).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
totte1015
22 januari 2018 · 461 Inlägg

Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Senast redigerat av totte1015 (22 januari 2018)

Y169
22 januari 2018 · 67 Inlägg

Man kan ju alltid bli sjuk

Volvo 940 Turbo "JAJEN" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2018 · 17 379 Inlägg

totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
22 januari 2018 · 461 Inlägg

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

Transportbranschen, behöver jag säga mer? lol

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2018 · 17 379 Inlägg

totte1015 skrev:

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:
Okej gjorde detta nu iallafall:

Hade motorn på tomgång ett tag(tills tempmätaren kom till mitten), kände på dom två slangarna som går in till själva kupén från motorrummet, båda blev varma efter en stund.

Men i princip ingen värme när jag hade full fläkt på, på varmaste temperatur,.

Dock, om jag stängde av fläkten helt en stund, och sedan satte på kände jag god värme precis i början, men tog kanske 5 sekunder så var det kall luft igen.

Läcker ingenting under bilen, eller intill fotutrymmet på förar eller passargerarsida, har känt efter väl efter fukt eller så.

Har kontaktat firman jag köpte bilen av, dom erbjöd sig fixa felet utan kostnad, enda joxxet är, att det är ca 9 mil dit...
Visst, det är ju värt att göra det när dom erbjuder det gratis, andra problemet är bara att jag måste ta ledigt (ca två timmar) från jobbet och det gillar varken plånboken eller arbetsgivaren! tongue

Vad är det för arbetsgivare? Min hade bara sagt "Självklart måste du ha värme i bilen, hur lång tid behöver du ta ledigt cirka?"

Transportbranschen, behöver jag säga mer? lol

No more questions...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
14 februari 2018 · 461 Inlägg

Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2018 · 17 379 Inlägg

totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
14 februari 2018 · 461 Inlägg

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

Auktoriserad verkstad

Dom erbjöd att göra en kalibrering av temperatursystemet för kupén, men betonade om något "går snett" så får jag ta ansvar för det

Brådhis * Voff voff *
15 februari 2018 · 10 244 Inlägg

totte1015 skrev:

Hybrid_ skrev:

totte1015 skrev:
Kommit fram till att det är antingen värmeelementet, eller en kalibrering som behövs, eventuellt båda

Fast gör man en kalibrering och det inte behövs så kan hela skiten haverera och man måste byta "en massa" dyra delar...

Låter mycket märkligt. Vem påstod detta?

Auktoriserad verkstad

Dom erbjöd att göra en kalibrering av temperatursystemet för kupén, men betonade om något "går snett" så får jag ta ansvar för det

Precis som när dom berättar att växellådor rasar om man byter olja i dom. Kul! Helt otroligt att folk som jobbar på verkstäder får sitta och fabulera fritt om saker dom "hört".

Jag var in och ville ha min växellåda sköljd för 2 år sedan hos en välkänd Volvo-kedja. Fick till svar att "dom inte gör så´nt eftersom växellådan kan gå sönder...".

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang