Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
29 december 2017 ·

it_mutt skrev:

d-b skrev:

_Jonex_ skrev:
Sverige står för 0,001 % av Världens utsläpp.  Vi har världens renaste fordonspark i godstrafik/yrkestrafik
Tack vare detta så tar alla speditörer in Utländska transportörer som inte har den rena dieseln som vi använder, dom har inte krav på sig att ha Euro 5 eller 6 -klassade motorer, som svenska åkerier är tvingade att ha i upphandlingar.  Det spelar tammefan ingen roll alls om Vi ställde hela våran Fordonspark , det enda som skulle hända är att det skulle välla in utländska transportörer som kör med helt orenad diesel/eldningsolja.

Vi kan väl börja där..

Fullkomligt irrelevant hur stor andel av de totala utsläppen som kommer från Sverige, det relevanta är hur stora utsläppen är per capita.

Koldioxid/capita;

Sverige; 3,8 ton.
Genomsnitt i OECD; 9,2 ton
Norge; 7,1 ton
Danmark; 5,6 ton
Tyskland; 8,9 ton
USA; 15,5 ton

Senaste listan jag såg någonstans alls så låg Sverige på plats fyra i världen (1 är då bäst)


- - - - Edit - - - -

Sen blir ju också det intressant vad man väljer att se som "utsläpp". Ser man bara till koldioxid finns det ju källor (som använts i tråden tidigare), som säger att det enda som egentligen är bättre än en dieselkärra är samma bil fast som elbil, och bara om den körs på helt förnybar el (ex.vis elmixen, generellt, i europa skulle göra den till en större koldioxidbov än en dieselkärra) och kombinationen hybrid (bensin + förnybar el).

En något mer omfattande läsning för dig:
www.transportenvironment.org/publicatio … ailability

Litet enklare läsning för den som inte vill lägga för mycket krut på det:
www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyhe … mutsig-el/

caromania Forummoderator
29 december 2017 · 9 296 Inlägg

Cupra_ skrev:

caromania skrev:
Intressant att fundera kring jämförelser mellan länder. Borde vi inte backa klockan några år och börja spöa våra ungar och fruar mer igen? Det är ju trots allt så få som drabbas? Jag menar, om 40.000.000 fruar får stryk varje dag i Indien så ligger vi ganska bra till. Om vi i enad front bestämmer att vi ska börja spöa våra fruar varje dag så blir det ju ändå bara några tusen som får stryk. Det försvinner ju i statistiken.

Nej. Jag raljerar inte. Eller?

Självklart är Sveriges miljöavtryck lågt. Jag tror även vi är förbannat mycket bättre på att sortera sopor än vad många andra är. Men debatten gör mig lite nedstämd. Då kan ni lika gärna börja slänga papper, batterier och glas i soptunnan.

Jag accepterar hela snacket om att jag har redan en bra bil, jag har inte råd, jag tycker det är bättre att köra en 20år gammal bil som redan är byggd... Jag ingår i dessa just nu. Men att komma med skitsnacket kring att Sverige ändå är så litet..?
Skäms!

Jag köper i huvudsak ditt resonemang, men det är väl självklart att det gör en större skillnad för miljön om 25 miljoner kineser kör elbil än om 5 miljoner svenskar gör det? Självklart har alla ett ansvar för miljön, men det är kanske i u-länderna krutet främst behöver läggas? Där man inte ens har någon form av regleringar, avfalssortering eller miljölagstiftning..

Och det gör väl självklart större skillnad för kvinnor och barn i världen om de i Indien slutar spöa sina fruar? Skillnaden är väl ändå att vi slipper höra dem gråta? Så egentligen spelar det ingen roll. Slå på! Slipper vi höra och se så finns det inte? Jag menar att om vi skulle börja spöa på kvinnfolket som vi gjorde på 17-1800talet skulle vi ju tvingas höra deras gnäll vareviga dag. Det skulle vara synnerligen uttröttande.

Men tack och lov är det så pass ovanligt, även om det tyvärr förekommer att vi ofta slipper det.

Så. Nu kommer kopplingen till TS ursprungliga fråga. Kreti och pleti. Svensson. Johansson. De som inte bryr sig, varför köper inte de mer miljövänliga bilar? De får ju gärna förpesta luften så lite som möjligt där jag/du/vi bor? Eller?? En miljon bilar i Sverige som bara transporterar röv från och till jobb. Snacket om att vi är så få kan vi lägga ner. VI kör bil HÄR. VI skitar ner HÄR.

Borde topic vara:
Hur ska vi få våra icke-intresserade grannar/medmänniskor att välja mer miljövänliga alternativ?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
29 december 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

Cupra_ skrev:

caromania skrev:
Intressant att fundera kring jämförelser mellan länder. Borde vi inte backa klockan några år och börja spöa våra ungar och fruar mer igen? Det är ju trots allt så få som drabbas? Jag menar, om 40.000.000 fruar får stryk varje dag i Indien så ligger vi ganska bra till. Om vi i enad front bestämmer att vi ska börja spöa våra fruar varje dag så blir det ju ändå bara några tusen som får stryk. Det försvinner ju i statistiken.

Nej. Jag raljerar inte. Eller?

Självklart är Sveriges miljöavtryck lågt. Jag tror även vi är förbannat mycket bättre på att sortera sopor än vad många andra är. Men debatten gör mig lite nedstämd. Då kan ni lika gärna börja slänga papper, batterier och glas i soptunnan.

Jag accepterar hela snacket om att jag har redan en bra bil, jag har inte råd, jag tycker det är bättre att köra en 20år gammal bil som redan är byggd... Jag ingår i dessa just nu. Men att komma med skitsnacket kring att Sverige ändå är så litet..?
Skäms!

Jag köper i huvudsak ditt resonemang, men det är väl självklart att det gör en större skillnad för miljön om 25 miljoner kineser kör elbil än om 5 miljoner svenskar gör det? Självklart har alla ett ansvar för miljön, men det är kanske i u-länderna krutet främst behöver läggas? Där man inte ens har någon form av regleringar, avfalssortering eller miljölagstiftning..

Och det gör väl självklart större skillnad för kvinnor och barn i världen om de i Indien slutar spöa sina fruar? Skillnaden är väl ändå att vi slipper höra dem gråta? Så egentligen spelar det ingen roll. Slå på! Slipper vi höra och se så finns det inte? Jag menar att om vi skulle börja spöa på kvinnfolket som vi gjorde på 17-1800talet skulle vi ju tvingas höra deras gnäll vareviga dag. Det skulle vara synnerligen uttröttande.

Men tack och lov är det så pass ovanligt, även om det tyvärr förekommer att vi ofta slipper det.

Så. Nu kommer kopplingen till TS ursprungliga fråga. Kreti och pleti. Svensson. Johansson. De som inte bryr sig, varför köper inte de mer miljövänliga bilar? De får ju gärna förpesta luften så lite som möjligt där jag/du/vi bor? Eller?? En miljon bilar i Sverige som bara transporterar röv från och till jobb. Snacket om att vi är så få kan vi lägga ner. VI kör bil HÄR. VI skitar ner HÄR.

Borde topic vara:
Hur ska vi få våra icke-intresserade grannar/medmänniskor att välja mer miljövänliga alternativ?

Fast...nu haltar du lite....

Sverige påverkas inte enbart av den "skiten" som släpps ut i Sverige.

Om, låt säga Sverige släppte ut, och siffrorna i sig spelar egentligen ingen roll. "10 ton skit i luften per år" och samtliga närliggande länder släpper ut "1000 ton skit i luften per år"....så kommer det självfallet inte vara som så att luften i Sverige är bara innehåller det som släpps ut i Sverige.
Globalt sett skulle hälsan öka om man i, som ditt exempel, Indien skulle sluta spöa barn och kvinnor. Men, det är i sin tur inget som "läcker över" till grannlandet som exempelvis luftföroreningar.

Att säga att Sverige kan "hålla där man är" med miljötänket för vi 1) är ett litet land som dessutom 2) ligger långt fram redan, är -inte- samma sak som att säga att vi ska återgå till ett sämre beteende.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
29 december 2017 ·

caromania skrev:

Cupra_ skrev:

caromania skrev:
Intressant att fundera kring jämförelser mellan länder. Borde vi inte backa klockan några år och börja spöa våra ungar och fruar mer igen? Det är ju trots allt så få som drabbas? Jag menar, om 40.000.000 fruar får stryk varje dag i Indien så ligger vi ganska bra till. Om vi i enad front bestämmer att vi ska börja spöa våra fruar varje dag så blir det ju ändå bara några tusen som får stryk. Det försvinner ju i statistiken.

Nej. Jag raljerar inte. Eller?

Självklart är Sveriges miljöavtryck lågt. Jag tror även vi är förbannat mycket bättre på att sortera sopor än vad många andra är. Men debatten gör mig lite nedstämd. Då kan ni lika gärna börja slänga papper, batterier och glas i soptunnan.

Jag accepterar hela snacket om att jag har redan en bra bil, jag har inte råd, jag tycker det är bättre att köra en 20år gammal bil som redan är byggd... Jag ingår i dessa just nu. Men att komma med skitsnacket kring att Sverige ändå är så litet..?
Skäms!

Jag köper i huvudsak ditt resonemang, men det är väl självklart att det gör en större skillnad för miljön om 25 miljoner kineser kör elbil än om 5 miljoner svenskar gör det? Självklart har alla ett ansvar för miljön, men det är kanske i u-länderna krutet främst behöver läggas? Där man inte ens har någon form av regleringar, avfalssortering eller miljölagstiftning..

Och det gör väl självklart större skillnad för kvinnor och barn i världen om de i Indien slutar spöa sina fruar? Skillnaden är väl ändå att vi slipper höra dem gråta? Så egentligen spelar det ingen roll. Slå på! Slipper vi höra och se så finns det inte? Jag menar att om vi skulle börja spöa på kvinnfolket som vi gjorde på 17-1800talet skulle vi ju tvingas höra deras gnäll vareviga dag. Det skulle vara synnerligen uttröttande.

Men tack och lov är det så pass ovanligt, även om det tyvärr förekommer att vi ofta slipper det.

Så. Nu kommer kopplingen till TS ursprungliga fråga. Kreti och pleti. Svensson. Johansson. De som inte bryr sig, varför köper inte de mer miljövänliga bilar? De får ju gärna förpesta luften så lite som möjligt där jag/du/vi bor? Eller?? En miljon bilar i Sverige som bara transporterar röv från och till jobb. Snacket om att vi är så få kan vi lägga ner. VI kör bil HÄR. VI skitar ner HÄR.

Borde topic vara:
Hur ska vi få våra icke-intresserade grannar/medmänniskor att välja mer miljövänliga alternativ?

Om vi går på det sistnämnda så kan jag såklart bara tala för mig själv.. Som jag nämnt tidigare i tråden.
Tillverka en elbil som kan köra 60mil vintertid (med rövgrill, värme)  på en laddning, med ett nypris på max 250k, så skulle jag absolut överväga det.. Eller för den delen en pluginhybrid som kommer 5-10mil på ren eldrift vintertid och som inte består av japansk plast, för samma maxpris, så skulle jag vara intresserad. Alternativen som finns idag, är antingen för dyra, eller så tilltalar de mig inte av andra orsaker så som design, känsla m.m.

Mr_B
3 januari 2018 · 330 Inlägg

spillolja skrev:
Med konverteringsbox menar jag en sådan man sätter för att förlänga insprutningsventilernas öppettider
hade en sådan på denna kärra:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299544

Trimboxar är även de något som sabbar helbilsgodkännandet, så jag är inte förvånad.

spillolja skrev:
någon särkild sensor har jag inte hört talas om, jag som trodde det räkte med lambdasonden reglerar Longtermfueltrimbanken till rätt bränslemängd och lite annat som kallstartanrikning

det går stäv i stick med politikernas vilja att köra "miljövänligt" om man inte får konvertera kärran

En sådan här sensor (utseende och tillverkare varierar, så klart) sitter på alla flexifeul fordon:
https://www.extremepsi.com/store/images/T/F60482058.jpg

Vet man vilken alkoholhalt man har i bränslet, kan man göra insprutningsjusteringar innan man kan se vad som händer via lambdan. Helt plötsligt vet styrboxen hur mycket av vilket bränsle som rinner genom slangen. Min plåtbalja behöver ett nytt stift i en kabelhärva för styrsignalen från en sådan sensor, och en ny mjukvara, samt bör ha nya spridare, för den ökade effekten man kan ta ut, men än så länge har jag inte riktigt... kommit så långt. Just steget med spridarna tar emot. (dyrt som fan, tydligen. Och så måste man leta efter passande spridare, som ser lagom diskreta ut. Färgglada stackare är ju som bekant underkända direkt på bilprovningen.) Men med tanke på att soppan nyss blivit dyrare, igen, så är det ju inte helt oattraktivt.
Sensorn sätter man normalt under sätet bak, så den ser de ju aldrig, och motorns mjukvara är bara i standardboxen, så att den blivit modifierad, ser de inte i heller. Man ska bara komma ihåg att tanka bensin när det är tid att besiktiga, så att avgas värdena ser.... rätt ut. Risken finns att det blir av till sommaren, om så bara med bibehållen motoreffekt, för att slippa tanka 98okt.

Mack855
5 januari 2018 · 1 354 Inlägg

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … l-eldrift/

Om den inte redan postats här. Ganska intressant, kul grej men attans kostsamt.

team_larsson
5 januari 2018 · 239 Inlägg

Mack855 skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170210/han-konverterar-sin-volvo-s80-till-eldrift/

Om den inte redan postats här. Ganska intressant, kul grej men attans kostsamt.

det var ju rätt fränt big_smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Evildan
5 januari 2018 ·

team_larsson skrev:

Mack855 skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170210/han-konverterar-sin-volvo-s80-till-eldrift/

Om den inte redan postats här. Ganska intressant, kul grej men attans kostsamt.

det var ju rätt fränt big_smile

Då rekommenderar jag den här sidan.
http://evalbum.com

Evildan
5 januari 2018 ·
team_larsson
6 januari 2018 · 239 Inlägg

Evildan skrev:

team_larsson skrev:

Mack855 skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170210/han-konverterar-sin-volvo-s80-till-eldrift/

Om den inte redan postats här. Ganska intressant, kul grej men attans kostsamt.

det var ju rätt fränt big_smile

Då rekommenderar jag den här sidan.
http://evalbum.com

Ja här finns de en hel del fräna bilar big_smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Unleash
22 januari 2018 · 370 Inlägg

gå in kolla svk.se nu...vi importerar 469 Mw och detta är på kvällen.

importerar SVERIGE
469 MW
Importerar DANMARK
426 MW
Exporterar NORGE
4 365 MW
Importerar FINLAND
3 115 MW
Exporterar ESTLAND
279 MW
Exporterar LETTLAND
650 MW
Importerar LITAUEN
1 126 MW


lycka till med ansluta 1 miljon elbilar på nätet.
så grabbar var är överskottet ni snackar om?

Senast redigerat av Unleash (22 januari 2018)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Muttley
22 januari 2018 ·

Unleash skrev:
gå in kolla svk.se nu...vi importerar 469 Mw och detta är på kvällen.

importerar SVERIGE
469 MW
Importerar DANMARK
426 MW
Exporterar NORGE
4 365 MW
Importerar FINLAND
3 115 MW
Exporterar ESTLAND
279 MW
Exporterar LETTLAND
650 MW
Importerar LITAUEN
1 126 MW


lycka till med ansluta 1 miljon elbilar på nätet.
så grabbar var är överskottet ni snackar om?

Jag läste vad de skrev.

Vi importerar väl en ungefär 100% olja om jag inte är helt ute och cyklar ?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Och jag svarar på överskriften..
Sålänge min bil håller så kommer jag inte att köpa miljövänligt.
Dels för att det är dyrt med nytt och mycket som kan gå sönder, dels för att jag tycker det är slöseri att kasta bort sånt som fungerar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
23 januari 2018 ·

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Jag ser ett behov av att upprepa frågeställningen då den förefaller gå många förbi.

Soulman
23 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Alla har nog inte lust att åka runt i överdesignad hårdplast. Om en Tesla skulle kosta som en annan normal bil i samma storlek har jag ingen anledning att inte välja ett sådant alternativ. Den är både snygg och verkar användbar.

Det enda intressanta är egentligen vad man gör med energin man använder. Detta är väldigt viktigt i de flesta andra sammanhang när man pratar energi och miljö. Debatten du för handlar väldigt lite om det.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zemet
23 januari 2018 · 4 038 Inlägg

Soulman skrev:
Alla har nog inte lust att åka runt i överdesignad hårdplast. Om en Tesla skulle kosta som en annan normal bil i samma storlek har jag ingen anledning att inte välja ett sådant alternativ. Den är både snygg och verkar användbar.

Det enda intressanta är egentligen vad man gör med energin man använder. Detta är väldigt viktigt i de flesta andra sammanhang när man pratar energi och miljö. Debatten du för handlar väldigt lite om det.

Jag förstår vad du menar. Men teslan har ju över 500 hk på alla sina bilar. Om du skall jämföra med andra 500+ hk bilar så är den helt plötsligt inte så himla dyr. Men vanligt folk har ju ändå inte råd.

Nu kommer ju modell 3 som skall kosta som en normal bil, skall bli väldigt intressant att se hur det går.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Soulman
23 januari 2018 · 1 271 Inlägg

Tack för rättelsen. Jag syftade på designen och räckvidden och inte motoreffekten vilket inte alls var tydligt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
23 januari 2018 ·

Frågeställningen går över huvudet igen ser jag.
Jag gör det lättfattligt.
Bil X finns med en miljösnällare motor eller en smutsigare motor medans bilen i övrigt är likvärdig, varför då köpa den smutsigare?

SportPilot Ubåtsingenjör
23 januari 2018 · 7 230 Inlägg

Evildan skrev:
Frågeställningen går över huvudet igen ser jag.
Jag gör det lättfattligt.
Bil X finns med en miljösnällare motor eller en smutsigare motor medans bilen i övrigt är likvärdig, varför då köpa den smutsigare?

en anledning kan vara att den är billigare, en annan kan vara att den smutsiga har mer effekt eller trevligare karaktär... detta har du också fått svar på flera gånger i tråden

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
23 januari 2018 ·

SportPilot skrev:

Evildan skrev:
Frågeställningen går över huvudet igen ser jag.
Jag gör det lättfattligt.
Bil X finns med en miljösnällare motor eller en smutsigare motor medans bilen i övrigt är likvärdig, varför då köpa den smutsigare?

en anledning kan vara att den är billigare, en annan kan vara att den smutsiga har mer effekt eller trevligare karaktär... detta har du också fått svar på flera gånger i tråden

Passerade visst igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang