Bmw E30 M60 "mad Mike"

E30 Touring byggs om för bus. V8 motor och ett aggressivt yttre.
  • 32 Följare
  • 8 812 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 februari 2018
Hampusjansone30
14 augusti 2017 · 148 Inlägg

Ett drömprojekt som blir verklighet


Var och hämtade hem ännu en Zinnoberrotröd E30 i helgen, tredje i ordningen. Bilen köptes med M62b44 och 5vxl-manuell monterat, men inte inkopplat. Inte häller finns diff eller bromsar. En hel del jobb kvar innan den är körbar, ännu mer jobb innan den är laglig, och ytterligare mer jobb innan den får de  utseendet jag vill ge den.

Hur bilen köptes:
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-d7d5b503ced5c6d5b001864a528273ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-74ffbc66c59f6cd8bd9f64687082bc39.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-b2ea02d43395f26afbf02dd729f54625.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-c967feddab90b85be1cc8de3a8685dd3.jpg
Flockad instrumentbräda, sportratt och extra mätare. För övrigt ovanligt fin orginalinredning.


Framtidsplaner

Steg 1 : Koppla upp allt, få det fungera. Motor, el, bromsar m.m (Deadline sommar 2018)
Steg 2 : Få det lagligt, antagligen får den reggas med M62B34
Steg 3 : Få ett attraktivt och aggresivt yttre, jag har en ganska detaljerad plan på hur jag vill ha den.

Att göra:
() Koppla motor-el
() Montera tank
() Dra bränsleledningar
() Hänga upp diff
() Korta kardan
() Bygga avgassystem
() Flytta Bromsservo / Huvudbromscylinder
() Montera och koppla in pedalställ
() Dra bromsrör
() Bygga bromsar (Värre än orginal, tillräckligt för att möta effektökningen)
() (Kanske) Konvertera till 5/120
() Köpa och koppla motorkyl
() Koppla luftfilter
() Montera Oljefilter
() Köpa & montera Coilovers
() BMW M-Style 32 fälgar
() Tonade rutor
Mycket mer kommer komma på vägen, säkert glömt något nu med.
Prio ett är att få koll på motorn och få den startad och kontrollerad. Eftersom jag köpte bilen som ett redan påbörjat projekt har jag inga garantier på att motorn är i bra skick. Men de får vi hoppas att den är!

Den långsiktiga planen är att få den reggad som ombyggt fordon via SFRO med den lilla M62:motorn. Sedan satsa på att bygga en driftsäker, laglig och aggressiv busbil. Första målet är att få igång motorn innan jul, och få bilen körbar innan sommaren 2018.

Följ gärna mitt projekt under vintern, jag ska försöka uppdatera regelbundet med mycket bilder.

Senast redigerat av Hampusjansone30 (5 november 2017)

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Hampusjansone30
24 augusti 2017 · 148 Inlägg

Inköp

De första inköpen var gjorda:

-En manuell härva med ews-fri box
http://i67.tinypic.com/33z8mfa.jpg
- Wilwood hängande pedalställ. Denna tillsammans med rätt bromscylindrar & ok ska ge tillräckligt med bromsverkan för att slippa montera en bromsservo. Vilket underlättar något enormt när man droppar ner en stor åtta i de små E30 karosserna.
http://i66.tinypic.com/2pq7qz8.jpg

Jag har även allt som behövs för att dra bränsleledningar. Nästa inköp blir startmotor, motorkyl, kylslangar och komplettera med lite tändspolar och andra småsaker som saknas. Uppdateringar kommer!

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
mattew
24 augusti 2017 · 350 Inlägg

Snygga pedaler! Ballt Bygge! Lycka till!

Hampusjansone30
8 september 2017 · 148 Inlägg

PROGRESS
Börjat lite från alla håll med detta bygge, laddar upp bilder på allt som är gjort 'So far'
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-97087fbe164dd4144a781ffbc177cbc5.jpg

Bränsletank målad & monterad, sitter och beställer bränslepump & bränslefilter just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-db03aadb19bd7c9a211ffaa62467170a.jpg

Byggt en låda för batteriet, i reservhjulsbaljan. Överväger en färdigtillverkad batterilåda istället. Besiktningsgubbarna ska tydligen vara kåta på dem. Vi får se!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-13631363693776d2e4fedcf4ad5afef5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-bcaa24e4e9a5826cf73474d9c66fc723.jpg

Även köpt och monterat en startmotor, lyxig startmotor från en E39 "546" Alpina.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-c1b73bf5dc8e81bdf816c16264f981de.jpg

För att få dit M60 elektroniken på M62 motorn krävdes lite butchering i plastdelarna. Passar nu perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-f41771abda1a1088e9b71e278cca7445.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-84cbebf37c4dfe55c3566c42c2559905.jpg

Sitter nu och planerar för vattenkyl och luftfilter, samt slangar för dessa. Ännu oklart om det blir en kraftig universal aluminiumkylare eller försöka trycka  ner en BMW orginalkyl från någon moodell. Finns ju modeller som är näst intill bult-on men de är lika dyra begagnade som ett helt nytt universalt alu-kyl.

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Hampusjansone30
18 september 2017 · 148 Inlägg

http://i63.tinypic.com/t8qa6p.jpg

Handlat på mig en del nya prylar, en del har kommit & monterats, en del kommer snart i brevlådan.
Köpt är:

E30 skarvkontakt för motoradapter
E36 skarvkontakt för motoradapter
E30 Bränslepump
E30 tankpåfyllningsrör
E36 (320i) Motorkyl
Batterikabel
X5 4,4l Grenrör
Strålkastare fram


Motorkylet kan vara något underdimensionerat för en väl påfrestad 8:a, men det får duga till en början. Vid montage svetsade jag en klack som gjorde upphängningen perfekt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-83fbe0ed81692477a87803835c5b43fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-75881419963bdbf6c4b0a3002a8db4ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-ed4d20afa3d539d2d2b0c58e0acee30f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-2e77653198a220016f5aae9f3107ef1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-f0e1a9748fde026090ac630bc35a3e9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-41f47ba759e2d8cc5f7c7b7c6844dcd9.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Tyfors Svetsare
5 november 2017 · 1 150 Inlägg

Detta lär följas smile kul bygge å lycka te smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Hampusjansone30
9 november 2017 · 148 Inlägg

MOTORBYTE

Efter ett vagt försök med M62:ans motor-el gjorde jag det lätt för mig och åkte och köpte mig en M60. Fördelen med M60 motorn är att jag redan har rätt härva och rätt styrbox monterat i bilen. Dessutom har M60B30 ett lägre antal HK än M62B35. Vilket underlättar om man i framtiden skulle stoppa i en sådan och regga bilen.

M60/M62 är väldigt tacksamma motorer att bygga på. Mycket delar är bytbara mellan motorerna. Så allt som saknades på den nya M60 motorn kunde jag sno från den gamla M62:an. Det var Ventilkåpor, startmotor, oljetråg, oljenivågivare, oljefilterhus och motorfästen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-6526241a8785c6b310419ff56a2158df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-59b5bec1f0ae3815458d36a97650def9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-f981a72f3ff2c8159e9e315ee6773e97.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-fe67295847484f5577165c78e83b004d.jpg

Ventilkåporna fick bekänna färg wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-e47afe588b75369d6fd10755e396c088.jpg

Har också inhandlat en E34 540 Bromsservo. Tänkte att det kan vara ett alternativ till bromsvåg. Vet ännu inte vilken variant jag ska köra på. Vad som är bäst, pålitligast och billigast. Men alltid bra att ha alternativ!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-6456cf120c38c83b3c54f52a88a8d87a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-0533bd97e3dd962ee3ecd3b77e097e9d.jpg

Har även rensat ur inredningen ur bilen för att underlätta arbetet. Här ska kopplas el och lagas lite rost. Även svetsa pedalställ och annat sånt pill. Verkar väldigt fräsch i golvet förutom det vanliga E30-rosthålet vid kopplingspedalen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-ef9c53ac41bd4096d5a70fbba525afac.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Hampusjansone30
22 januari 2018 · 148 Inlägg

Uppdatering Januari 2018

Ska skamset meddela att julen har passerat och motorn är ännu inte startad..
MEN! Lagt en del energi(Pengar) på chassiuppgraderingar som kommer behövas i framtiden.

Fick hem en stor leverans från tyskland med de mesta som saknades till nya motorn:
- Ventilkåpspackning
- Oljefilter
- Olja
- 3 resterande tändpolar
- Bränslepump
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-b511a6edcce21ff0956da649ee52945b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-57c37fd4beac9a47d7e6fc8f8148156f.jpg

Har också fått hem ett par grenrör.. X5 säger ni som är kunniga, men icke. Dessa kommer från en RangeRover med BMW motor. Ser likadna ut som X5 grenrör och passar förhoppningsvis lika bra också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-8dbb3d484c3bbe1fc66acdf00c7eb9c0.jpg

I chassieväg kommer jag bygga om till 5-bult(5x120) dels för att jag ser det som en bra uppgradering, men också för att de öppnar möjligheter för större bromsar och fälgar. Jag kommer köra E30 orginalspindel med denna specialhylsa för att kunna montera på ett E36/E46 nav.

Imorgon ska jag åka ner till Falkenberg och hämta en  komplett E36 Compact bakvagn. Denna kan ge E30in 5-bult bak. Men kommer behöva renoveras och uppgradera bromsarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-e98acb6ae66d3d9a4dae5babc9d7c76c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-e33c4b6b5a019738517992631c51b53d.jpg

Har också köpt de fälgarna jag alltid velat ha på denna bilen, BMW Style-32. Tanken från början var att köra 17", men fick dessa 18-tummare för ett bra pris så ska testa dessa! 18x8,5 5x120

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-c5cc494d17be84a4ea25e4f0bb81a53a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-f860a344f432e7e3bdbe79ef55321ed6.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
mattew
25 januari 2018 · 350 Inlägg

Så snygg!!

Hampusjansone30
17 februari 2018 · 148 Inlägg

More parts!

Efter ett halvdant försök att koppla in den nya motorn till karossen så gav jag upp, hade inte riktigt rätt typ av kontakter att arbeta med och det gjorde saken mer komplicerad. Så öppnade lädret och beställde hem en färdig motoradapter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-4e692d8f26b2c6a4d71ed00907fd7c94.jpg

Har även vunnit en Ebay-budgivning på ett par E38 Brembo 4-kolvs bromsok med Yellowstuff racebelägg. Vill köra 325mm E46 330 skivor till dessa, tyvärr är inte de köpbara okadaptrarna anpassade efter min 5-bultssetup, men kan gå att modda dit endå, alternativt tillverka egna adaptrar.

Står fortfarande i valet om att köra bromsvåg eller E34 540i frontmonterad bromsservo. Vet inte vilket som blir lättast och bäst anpassat efter mina mål. Tips mottages gärna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-aaeba81a7e475d47fdc9ceb1a0ce1036.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215603/215603-c577e8bed262cb1b4af0c1a13fedcbb5.jpg

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
dalahest
12 oktober 2018 · 27 Inlägg

du valde bort m62 motorn+, var det endast för du hade fel styrbox eller var det mer som gjorde att den motorn är svårare att koppla in med el?

jag har en m62 motor med manuell låda, öppnad styrbox mm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang